Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Er bestaan ook serieuze verschillen in kwaliteit tussen transparanten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Het probleem is gevonden, gewoon verkeerde type transparanten. Volgende week eens op zoek naar transparanten voor een inkjet printer. Die ik had liggen zijn eigenlijk voor een laserprinter/copiermachine.

Gerolf

Ah ja - dat gaat natuurlijk niet. Er moet een "lijmlaagje" op zitten.
Kijk bij aankoop vooral naar het aantal DPI op de verpakking: zo hoog mogelijk!
Zelf gebruik ik er de laatste tijd van Sigel (niet volledig transparant, maar prima voor mij)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Was een tijdje weg en bezig met andere dingen, en zie nu... wat een prachtig kerkje is dit geworden!

Dirkh

Zo gaat dat hier niet vooruit gaan, ik zit al 2 dagen te zwoegen om enkele huisjes uit te tekenen. Het lukt me maar niet om iets deftig te ontwerpen dat op dat plaatsje past.
Optie 1

Huis 1 (6.5 x 4 cm), 2 ( 4 x 4 cm) en 3 (6.5 x 4.5 cm) zijn geen probleem maar huis 4 (schuine zijde vooraan 2.5 cm) geeft problemen om er iets geloofwaardig van te maken en te laten aansluiten op de anderen. Vooral de daken dan.

Optie 2 : Ipv een huis een kleine doorgang maken en twee aanbouwen voor de andere huizen voorzien. (heb ik net bedacht dus nog niet uitgewerkt)

.

Ik zou zo een effect moeten zien te verkrijgen, maw een wirwar van daken die totaal willekeurig van vorm zijn.

Ik denk dat ik het probleem heb dat ik nog te Belgisch denk , alles mooi recht op een rijtje , ik moet kunnen overschakelen naar chaos mode en de afstappen van rechte blokjes voor de huizen.
We zullen nog maar eens een nieuwe poging starten.  :-\

marc goovaerts

Ja maar, met zo'n pittoreske chaos moet er achteraf niemand komen klagen dat je de mooie geveltjes niet meer kan zien...

Steam.N

Dirk, als je in je eerste idee huis 1 een beetje in tegenwijzerzin, en huis 3 een beetje in wijzerzin draait, krijgt huis 4 een geloofwaardigere vorm.
Op je foto zie je ook dat alle huizen hun eigen oriëntatie hebben.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Misschien wel een oplossing Jean.

Mits wat aanpassingen aan huis 2 is het zelfs best te doen denk ik . Terug een grove schets, nu nog eens op ware grote uittekenen om te kijken of het allemaal past.
Op deze manier kan ik de gevel van huis 4 iets breder maken en door de onregelmatige vormen van de andere huizen komen de daken misschien beter over. Langs de rechtse kant moeten huis 1 en 2 recht blijven aangezien ze daar naast het riviertje staan en tussen huis 1 en 2 een brug aansluit.

Terug nog eens opmeten en uittekenen dus.

marc goovaerts

Qua 'karakter' vind ik dit in ieder geval mooi aansluiten bij het 'systeem' op de luchtfoto.

Steam.N

Ziet er volgens mij ook een stuk beter uit.
De gevels moeten zelfs niet aansluiten: kleine verschuivingen in de gevels geeft de mogelijkheid om leuke details toe te voegen in hoekjes en kantjes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 05 januari 2015, 23:59:13 PM
De gevels moeten zelfs niet aansluiten: kleine verschuivingen in de gevels geeft de mogelijkheid om leuke details toe te voegen in hoekjes en kantjes.
Straatpomp, kwajongens, eerste zoen, drogende looktrossen, hopen rommel....

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 05 januari 2015, 23:29:30 PM
Ja maar, met zo'n pittoreske chaos moet er achteraf niemand komen klagen dat je de mooie geveltjes niet meer kan zien...

Waarschijnlijk gaan er geveltjes bijna niet zichtbaar zijn, maar het is een uitdaging om die toch nog gedetailleerd af te werken, er moest maar eens iemand van een andere kant naar de baan kijken.
Ik bouw het meeste zodat er van mijn "normale" zit positie de meeste details zichtbaar zijn. Echter de achterste rijen huizen zullen niet zichtbaar zijn vanop die positie maar als je dan achter de baan wandelt of langs een zijkant de baan bekijkt zullen die wel weer zichtbaar worden, dus moeten die ook gedetailleerd afgewerkt zijn. Bij mij gaat het voor 90% om het plezier van het bouwen en de details uit te werken en 10% om het plezier van te rijden.

Citaat van: Steam.N op 05 januari 2015, 23:59:13 PM

Ik was er ook al aan het denken om de voorgevel van huis 4 een beetje naar achter te werken en de achtergevel in de berg in te werken. Dan kan in de inham een klein binnen pleintje gemaakt worden, zo win ik weer wat in de breedte van de voorgevel om eventueel een extra raampje bij te plaatsen. Ook huis 1 kan eventueel nog wat dieper maar zal dan tegen de berg aan gebouwd zijn. Dat is ook weer een leuke uitdaging en effect. In Les Beaux de provence  zitten de huizen allemaal bijna tegen de berg aangebouwd en sommige zelfs in de berg, dus het kan allemaal wel.

Op naar de tekentafel, maar het resultaat zal voor morgen zijn, eerst eens stilaan wat nachtrust gaan nemen en wie weet welke ideen komen er nog allemaal in de dromen. ;)

Bolje

Ik zou er toch rekening meehouden dat de eerst gebouwde huisjes, toch regelmatig waren van vorm.
Vierkant, rechthoek, soms met een schuine zijde om de  perceelsgrens te volgen.
De naderhand gebouwde huisje worden aangepast gebouwd, maar in de meeste gevallen zo rechthoekig mogelijk.
De voorgevel verschuiven, een zij- of achterbouw met lager niveau kunnen de 'ontbrekende stukken' opvullen, en de gewilde willekeur mooi maken.

Mijn idee hierover. ;)
Zeer mooi werk trouwens.
Vele groeten,
Ronald

Doornroosje

Hierbij aansluitend: je kan verder nog spelen met de verschillen in dakhoogte. Sommige huisjes hebben 3 verschillen van aanbouwen (in de hoogte) op verschillende tijdstippen.

Dirkh

Nog maar eens de opstelling gewijzigd. Oorspronkelijk stond de kerk 90 graden gedraaid en was het open stukje tussen de 2 huisjes het kerkpleintje.
Door de kerk 90 graden te draaien en vooraan terug een stukje plateau bij te maken krijg ik voor de kerk een pleintje en een tweede pleintje tussen de 2 huizen.
Op het kleine pleintje kan dan een terrasje van een café komen, voor de kerk een enkel boompje en een paar bankjes en het plateau wordt dan afgewerkt met een steunmuur aan de voorzijde.
Naast het voorste huis komt dan een trap om zo van de hoofdstraat naar de pleintjes te gaan.
Hierdoor veranderd de opstelling achter de kerk en kan ik daar gewoon een huizenrij maken in een redelijk rechte lijn. De huizenrij zelf is in een ongelijkvormige rechthoek.
Ook komt de kerk iets verder van de rotsen en staat ze meer vrij wat mij beter lijkt.

Bovenaanzicht

vooraanzicht (het grijze vlak word een steunmuur, met ervoor enkel parkeerplaatsen, het plateau moet nog een klein beetje ingekort worden om de parkeerplaatsen te creëren)

Lijkt me beter en je krijgt een betere kijk op de voorgevel van de kerk. (ik moet volgende keer als een foto van die kerk neem er eens op letten dat ik de toren er recht op zet, het is geen zicht zo scheef  :D)