Margaaz, een Zwitsers baantje

Gestart door prulleman, 09 oktober 2009, 23:57:40 PM

prulleman

#360
een paar messing profielen en een deksel van een ouwe Fleischmann doos. de profielen zijn ingefreesd om de brug niet hoger dan 3mm te maken, das de dikte van mijn spoorbedding en zodoende geen gefoefel met hoogteverschil. de glijsteunen van de brug geleiden ook de stroom en het werkt picobello




rolbrug ondersteboven, zo zie je de voetjes goed

Steam.N

Goed gevonden, die glijders !
Hoe voorzie je de aandrijving?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

prulleman

ik gebruik de befaamde musculaire aandrijving. omwille van de sneeuwruimers kan je geen ontkoppellaar gebruiken, je staat er toch met je neus op. je zou het elektrisch kunnen met een motor en een kabel, en dan aan de andere kant een tegengewicht. dat gaat prima, maar exact stoppen is het probleem dan (tenzij je maar twee sporen hebt, dan gaat het probleemloos)

Rangeerduivel

Citaat van: prulleman op 29 mei 2014, 22:11:27 PM
ik gebruik de befaamde musculaire aandrijving. omwille van de sneeuwruimers kan je geen ontkoppellaar gebruiken, je staat er toch met je neus op. je zou het elektrisch kunnen met een motor en een kabel, en dan aan de andere kant een tegengewicht. dat gaat prima, maar exact stoppen is het probleem dan (tenzij je maar twee sporen hebt, dan gaat het probleemloos)

Jan,
Ik had hetzelfde probleem met een draaischijf van Walthers,kwestie van ze op het gepaste moment te laten stoppen.
Met een Lima-trafo wilde het maar niet lukken,je kon op geen cm na nauwkeurig stoppen.
Gewoon een andere transfo,een "goeie" van Roco,en ik kan de draaischijf tot op een halve mm na positioneren!
Of het nu een draai- of schuifbeweging is,dat kan het verschil niet maken...
Eventueel de snelheid wat 'vertragen' met een reductie

;)

prulleman

even wat anders gedaan. ik had al een kuiswagon gebouwd, maar die was onstabiel en kiepte wel eens om. vandaag op de ruilbeurs te Hoeselt voor een prikje een kapot bemo-rijtuig gekocht. de techniek is hetzelfde gebleven want kuisen deed ie heel goed.


de nieuwe chassis, nog onverkort. het middenstuk snij ik volledig weg


na de eerste proef, loopt stabiel, zowel getrokken als geduwd



details, de twee ijzeren kogels dienen om de wals te blokkeren in 1 richting, zodoende rol je, en vervolgens keer je de rijrichting en wrijf je nog eens over hetzelfde stuk


het ding werkt prima, ondertussen heb ik er ook al twee gebouwd voor normaalspoor op basis van een 1/100 roco rijtuig

prulleman

nog iets speciaals. Margaaz heeft heeft een serieuze diepte, en daarmee kun je niet fotograferen of filmen vanwaar je wil.

de oplossing

nu nog nieuwe batterijen in de afstandsbediening en dan kunnen we eens wat dit geeft, maar das voor binnen een week, als ik terug van vakantie ben

Metpetergaathetbeter

zat eigenlijk met een vraag of het wel zo verstandig is te vertellen dat je op reis bent, je weet eigenlijk nooit wie er allemaal meeleest, niet dat het mij stoort maar gewoon dit eens vermelden
als bedenking !  :o ??? ::) :-\

Groeten Peter ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 juni 2014, 21:43:41 PM
zat eigenlijk met een vraag of het wel zo verstandig is te vertellen dat je op reis bent, je weet eigenlijk nooit wie er allemaal meeleest, niet dat het mij stoort maar gewoon dit eens vermelden
als bedenking !  :o ??? ::) :-\

Groeten Peter ;)

Doet mij denken aan een vroegere buur van mij,
die hing een briefje op de deur;
"Germaine,ik moest dringend weg,de sleutel ligt onder de mat"  :D

:)

prulleman

van dat briefje is niet zo een groot risico hoor. ik werk nu bijna 14 jaar bij de NMBS als onderstationchef te Brussel en in al die ben ik nooit een crimineel tegengekomen (en dat waren er veel, pickpockets,  inbrekers, vandalen, gezochte personen,...) maar er was nooit ook maar 1 bij die Nederlands kon lezen :D

raf

LOL das echt eentje om te onthouden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dennis1984

Jan,

Heeft u na uw vakantie al foto's kunnen maken?

Met vriendelijke groet,
Dennis