Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Goed gevonden om het "schuin" aan te drijven  8)
Nu nog met de zeer fijne veerdraad, en je ziet het nauwelijks  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

De schuine aandrijving is een idee van Dirky, het zal ofwel visdraad ofwel de 0.1 mm verenstaal worden uiteindelijk. Ik vermoed met de juiste kleurtjes dat het dan bijna niet meer zichtbaar zal zijn.

Deze van drim3d zou nog beter zijn maar is nooit in productie gekomen en zo klein krijg ik het mechanisme niet gemaakt.

www.youtube.com/watch?v=bJBe2CqArIM

doomslu

Jammer dat hiervan het mechanisme niet zichtbaar is.
We schokkerige bewegingen van tijd tot tijd. Is dat typisch voor servo's?  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Ziet er inderdaad erg goed uit, Dirk !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: doomslu op 10 mei 2014, 10:28:24 AM
Jammer dat hiervan het mechanisme niet zichtbaar is.
We schokkerige bewegingen van tijd tot tijd. Is dat typisch voor servo's?  ???
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in dat demo filmpje van drim3d  de bomen met de hand bediend waren, normaal met een goed afgestelde servo zou je een vloeiende beweging krijgen. Ergens op het Franse n forum stond er een foto van het mechanisme. Zal eens op zoek gaan naar de link.

Dirkh

Luc,

ik heb de link terug gevonden, zoals ik al vertelde is bij het demo filmpje de bediening met de hand gebeurt.

http://le-forum-du-n.forumotions.net/t17637-drim-3d-gamme-de-passages-a-niveau

Er staan ook nog een foto bij van het mechanisme, ik heb net de designer eens gecontacteerd om te kijken of het nog in productie komt.

Steam.N

Dat mechanisme is nog niet helemaal duidelijk:
de drijfstang gaat op en af, maar hoe wordt die beweging omgezet?
Zit er een tandwieltje in het kastje? Of duwt de stang ergens tegen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Geen idee Jean, ik vermoed een soort tandwieltje en tandheugel mechanisme want als je de beweging van de slagboom ziet kan dit niet met een hefboom op die kleine ruimte en zelfs met een tandheugel is het een mooi staaltje design werk. Ben benieuwd of een een antwoord ga krijgen van Drim3d.

Natuurlijk is een zelf gemaakt setje slagbomen nog leuker, maar ik moet toegeven, die afwerking ga ik zelf niet kunnen behalen denk ik.
In de loop van morgen en volgende week er eens terug aan starten (vandaag een trouwfeestje dus geen knutseltijd), ik zoek alleen nog een manier om dat asje te kunnen borgen aan de achterkant, langs de voorkant zit het vastgelijmd op de slagboom, misschien ga ik proberen een klein rondje te maken dat ik dan op de achterzijde kan lijmen. Het asje is maar 0.5 mm dus gaat weer een priemelwerk worden om daarop iets te lijmen zonder het asje in de behuizing vast te lijmen.

SuSke

Citaat van: Dirkh op 10 mei 2014, 16:01:06 PM
...ik zoek alleen nog een manier om dat asje te kunnen borgen aan de achterkant, langs de voorkant zit het vastgelijmd op de slagboom, misschien ga ik proberen een klein rondje te maken dat ik dan op de achterzijde kan lijmen. Het asje is maar 0.5 mm dus gaat weer een priemelwerk worden om daarop iets te lijmen zonder het asje in de behuizing vast te lijmen.
Een zeer kleine spijker gebruiken, die heeft een kopje en het puntje in de slagboom lijmen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Eindelijk nog eens aan de baan kunnen werken maar het resultaat van vorige avond is na droging niet zo gelukt als ik wilde
Ik heb de wegen verder afgewerkt en een laagje verf gegeven maar niet lang genoeg gewacht toen ik de zijkanten van de wegen begon af te werken en de verf van de zijkanten is doorgedrongen naar de weg.

En doordat ik vergeten de kleur mening op te schrijven zit ik met een groot verschil, ik hoop dat ik het nog kan wegwerken door er nog eens over te gaan met een lichtere kleur. Verder moet ik nog tussen de rails een stukje voorzien, ik heb gezien op de foto's van de overwegen in puget-thenier dat men daar gewoon asfalt gebruikt afgeboord met een rails of zo. Ik dacht van een I profieltje te gebruiken en daartussen een stukje schuimkarton om dat na te maken. Dat is iets voor straks.

Verder eens aan het testen geweest om de signalen voor de overweg te maken.

En met het brandende ledje (wel door de spanning van de multimeter/tester, ik hoop dat het nog iets feller gaat branden als ik het aansluit op de voeding)

Ik ga eens op zoek moeten gaan in mijn rommelbak voor nog dunnere lakdraad, die ik nu heb gebruikt is 0.3 mm doormeter en eigenlijk iets te dik. Ik zou eigenlijk 0.1 of zo moeten gebruiken denk ik.
Voor de steunpaal moet ik een nog dunner I profiel gebruiken van 1 mm bv maar 1.5 mm was het dunste dat ik tot hiertoe heb gevonden.

Dirkh

Mijn foto van het signaal nog eens goed bekeken en voor het signaal naast het spoor is 1.5 mm H profiel misschien wel te doen:

Als ik dat vergelijk met mijn werkstukje

Is het misschien nog wel te doen. Ondertussen heb ik ook nog lakdraad van 0.15 mm gevonden.
Dus straks een nieuwe poging met dunnere lakdraad en een beetje voorzichtiger met het behandelen van de onderdelen, nu heb ik ze wat beschadigd door de handelingen.

Dirkh

Hoe ver ga je in het nabouwen van een stukje ?

Nog niet in kleur maar even op de baan gezet, werkend sein voor de overweg, even zonder het ledje geplaatst om het resultaat te bekijken.

Ik denk dat het heel donker zal moeten zijn ofwel je met de neus op het seintje zitten om het ledje te zien branden, maar we zijn nu eenmaal bezig dus gaan we maar verder.

En nu verder aan de overwegen zelf, de eerste poging om de overweg boom uit te snijden is niet goed, 0.2 mm styreen en 0.5 mm dik is niet stevig genoeg voor de boom, die plooit naar alle kanten. dus nieuwe poging nu met 0.5 mm styreen. Het is dan niet helemaal op schaal maar ik moet hier een compromis maken om de overwegboom stevig genoeg te houden.
Ik heb ondertussen een testje gedaan met visdraad van 0.1 mm voor de beweging en dit lukt, ook ondertussen een zakje messing nageltjes van 0.6 mm dik ontvangen die ik ga gebruiken voor het asje.

Dirkh

Het laatste stukje voor deze avond, ik begin stilaan scheef te zien van die kleine stukjes.
De eerste overweg zo goed als klaar, nog wat bijwerken als de lijm droog is en het nageltje inkorten en dan kan die de baan op na een schilderbeurt.

Steam.N

Dirk, die overweg ziet er goed uit !
Ook het sein lijkt goed te komen ...

Kautenbach

gaat mooi zo, Dirk, wegen prima gelukt zo op de foto's. Ben benieuwd naar de bebouwing met de fraaie dakplaten ;)