Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Herwig

muurtjes verven:

Het gaat hier, dacht 'k, over (nogal zuidelijk) Franse bepleisterde gevels. In 't echt zijn die ook  niet  egaal.
Misschien kan je een poging doen de verf  (zuinig in laagjes)  met fijne sponsjes aan te brengen?

Dirkh

Herwig, dat is misschien nog een goede tip, zo krijg ik misschien ook een beetje structuur op de muurtjes. Het stuckwerk in Frankrijk is ook niet egaal.
Straks eens testen op een stukje.

Dirkh

Testje met een klein sponsje :

Twee dunne laagjes met het sponsje aangebracht, ik heb wel ondervonden dat ik zeker bij de eerste stukjes moet oppassen dat de verf goed verdeeld wordt., Bovenaan het linkse stukje zie je dat daar de verf een beetje te dik is aangebracht, waardoor het niet egaal genoeg is.
Er komt een klein beetje structuur in de verf maar aangezien het om een bezette muur gaat is dat volgens mij aanvaardbaar.
Links het resultaat, rechts heb ik een stukje geprobeerd ook met het sponsje maar bewust niet volledig dekkend gemaakt om een oude muur te maken.

Nu begin ik te twijfelen of ik het huisje volledig dekkend zou schilderen of zoals op de het rechtse stukje wat afgeleefd te maken.

HYA

Dat is wat ik bedoelde toe ik zei dat ze daar met strepen schilderen ...
Ik vind het rechtse voorbeeld quasi wat het moet zijn. Nog net iets meer dekken en het is zeer natuurgetrouw. Met lavendelkleur schrijnwerk en luikjes wordt dat top qua sfeerzetting.

Herwig

sponzige sponsen,
Ipv sponsjes kan je ook (bolvormig gemaakte) pluisvrije doekjes proberen:  geeft soms een nog fijnere structuur voor terracotta- en /of betonkleurtjes, e.a..  (je kan verwante tinten ook   "ad random"   mengen:   beetje van dit, beetje van dat en alles losjes verspreiden op het H0-muurtje)

Durango

Citaat van: Dirkh op 23 maart 2014, 17:04:03 PM

Nu begin ik te twijfelen of ik het huisje volledig dekkend zou schilderen of zoals op de het rechtse stukje wat afgeleefd te maken.

Tja, das nogal persoonlijk denk ik. Ik bijvoorbeeld zou gaan voor het rechtse muurtje en er zelfs wat verdere wheatering op zetten.
Ik vind links te clinisch, te nieuw, net of de schilders net klaar zijn.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Dirkh

Het gaat het rechtse muurtje worden maar dan nog iets meer kleur erop :

Lijkt mij wel te kunnen.

Ondertussen van Dirky de sampels van de redutex platen ontvangen en even op mijn testhuisje gelegd om te kijken welk effect het geeft.

redutex 160TT122

redutex 160TT121

redutex 160TA121

redutex 160TA122

De keuze is tussen de 160TA122 en 160TT122, liever had ik nog alle 4 gebruikt of minstens 2 verschillende maar spijtig genoeg moeten ze per 6 platen besteld worden en dan wordt het wat kostelijk.

Dirkh

Na het uitstapje gisteren naar MOBEXPO en de aansluitende fietstocht vandaag wat rustiger aan gedaan. Ben gisteren te overmoedig geweest en een tochtje van 40 Km was nog iets teveel voor mijn been. Resultaat vandaag kalm aan doen.
Dus goed weer, de bak met strooimateriaal en dergelijke buiten gehaald en rustig op het terras wat boompjes aan het maken geweest.
Mist wat onderbrekingen van bezoekers toch enkele boompjes kunnen maken en een halve bak Leffe samen met de bezoekers laten verdwijnen.

toch nog een productieve dag geworden.

TBCédric

Wel, ik moet eerlijk zeggen: die boompjes zien er niet slecht uit! ;)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Steam.N

Mooi gedaan, Dirk !
Verzorg ze goed, tot je voor hen een plaatsje gevonden hebt op je module  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Een deel van de boompjes hebben ondertussen al een plaatje gevonden op de module. (fotos volgen nog wel eens)
Ik ben momenteel bezig met te bekijken hoe ik de overweg ga maken en was daarvoor op zoek naar voorbeelden.
Bij de overwegen zag ik nu ook een signalisatie voor de trein, hierover heb ik nog geen beschrijving kunnen terug vinden. Het traject tussen nice en digne is normaal niet voorzien van signalisatie aangezien de beveiliging via de telefoon/telegraaf gebeurt.

op volgende foto zie je de signalisatie, ik vermoed dat het een rode lamp betreft maar dat kan ik niet uitmaken van de foto

rechts vooraan zie je het signaal staan

iemand die hierover meer info heeft of kan vinden, mijn frans is een beetje vastgeroest.

Dirkh

Gisteren een mailtje gestuurd naar GECP om info te vragen over dat signaal en vandaag al een gedetaileerd antwoord uit frankrijk.

Hello !

This signal tells the train driver that the electric barriers of the next lever crossing are well shut.

- If no train is going, this signal is off.
- When a train comes and the barriers work, a green light is shown.
- If no light is shown, the driver must stop the train before the level crossing, then the guard alights with a red flag to stop the cars. The arrow sign makes the signal more visible when not lighted.

I hope it is clear enough for you !

Yours sincerely,
José Banaudo
Vice-president of the GECP Society 

Daar had ik nog niet van gehoord. In elk geval nu op zoek naar enkele kleine groen ledjes om dat extra signaal te maken. Zal ik ook nog extra aansluitingen moeten voorzien voor de overweg. Gelukkig heb ik nog enkele pinnen over op de connector.

Steam.N

Leuk dat je zo snel een bevattelijke uitleg krijgt.
Nu kun je verder  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

HYA

Ik besluit ...
- de voertaal bij de Franse spoorweg is ... Engels  ::) ;D
- als je geen gepast ledje vindt kan nog altijd opteren voor een preiseriaan met een rode vlag.

Maar inderdaad ze laten er daar geen gras overgroeien, over hun antwoord. Had ik niet verwacht.

Dirkh

Ik dacht wie niet waagt niet wint en heb dus maar een mailtje in het Engels gestuurd met als eerste regel een verontschuldiging in het Frans dat mij Frans niet goed genoeg was om de vraag te formuleren. De naam José Banaudo was me bekend aangezien dat de schrijver is van enkele boeken over de chemin de fer du provence.
Ik wist wel niet dat hij vice.precident van de gecp was.
Altijd handig zijn mail adres te hebben tegen dat ik aan het station zelf begin ga ik via die weg proberen wat plannen vast te krijgen van het stations gebouw en de bijbehorende loodsen.