Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Schilderen van styreen is niet aan mij besteed. Dat kan ik maar niet geleerd krijgen. Vroeger met tamiya en humbrol verven lukte dat wel maar nu omwille van de geur overgeschakeld naar valejo acryl verf maar daar moet ik blijkbaar nog mee leren werken.
Op de raampjes hecht de verf niet goed, maar dat is waarschijnlijk mijn fout omdat ik het styreen niet eerst ontvet had, dat heb ik nu gedaan dus volgende raampjes zouden beter moeten worden.
Grote vlakken schilderen , helemaal een ramp zoals Jean had voorspeld.

De grote vlakken krijg ik niet mooi egaal en de raampjes hebben niet een mooie egale dekking. Zie ik ook op de foto dat ik blijkbaar nog wat stof op de muur gekregen heb.
Zal ik dan toch moeten sparen voor een airbrush om al die muren te spuiten? Maar daar heb ik dan weer hetzelfde probleem, nog nooit met een airbrush gewerkt, ik heb wel een kleine compressor staan, maar ik zal dan eerst moeten leren spuiten.

Voorlopig de schilderwerken maar even stopzetten en aan een volgend projectje beginnen tot ik nog eens de moed heb om er terug aan te beginnen. Dan is een landschapje uitwerken veel gemakkelijker.

Dirkh

Ondertussen is de verf verder gedroogd en zie je de strepen nog meer  >:(

Als er iemand een oplossing hiervoor heeft zou ik het graag horen. Stof is mijn eigen schuld , moet hier eens dringend gaan poetsen, in de hobby kamer moet ik zelf de rommel en stof opkuisen. :(

Steam.N

Spijtig dat je met hetzelfde probleem zit.
Ik hoopte een rijtje oplossingen te zien  :(

Even overstappen op iets anders, om de ontgoocheling te verwerken.
Hopelijk vindt je een goeie methode.

Een airbrush helpt, natuurlijk.
Fijne en egale laagjes ...  alhoewel ik daar ook verre van goed in ben ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik heb al over die airbrush nagedacht, de vraag is natuurlijk welke en dan liefst nog aan een betaalbare prijs, ook zal ik dan nieuwe verfjes moeten aanschaffen of kun je die acryl verfjes ook gebruiken.  Komt nog bij dat ik hierboven geen stromend water heb om alles te kuisen na het spuiten en dan telkens trap af en op moet en dat is met mijn slechte rug en manke been geen pretje.
Ik zal wel een oplossing vinden, maar ik ga nu maar een volgend projectje uit tekenen, het plaatselijk benzine station met zo een oude Franse garage erbij, lekker in de oude stijl wat verwaarloost gebouwtje.

Gerolf

Niet proberen in één keer dekkend te verven, maar meerdere dunne lagen aanbrengen.
Dat geldt zowel voor airbrush- als voor penseel- en rol-schilderen.
... en uiteraard een goed schone ondergrond, geen stof dat er op kan dwarrelen, ...

Airbrush inderdaad best in de buurt van stromend water.
Hoewel: "kleine reiniging" kan je ook door er wat water en/of verfverdunner doorheen te spuiten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alain

Voor grote oppervlakten eens proberen met een rolletje waar ze deuren mee schilderen. Je hebt die in alle maten, 5 - 10 -15 cm breed.
Zal alleszins beter lukken dan met een borstel.

Groeten

Alain

Dirkh

5 cm, mijn muurtje is maar 6 cm, kan het wel eens testen maar ik vrees dat ik enkel veel verf ga verspelen op het rollletje voor  klein muurtje te schilderen.

.@gerolf ik heb met 2 dunne lagen gewerkt maar het dekt nog niet helemaal en ook blijf je de strepen van de borstel zien ondanks in 2 richtingen geverft te hebben.

Dirkh

Zalig zonnetje buiten  8), dus lekker op de tuinstoel met de schetsboek bezig geweest en even de verf perikelen vergeten.

Schetsje van de garage, die naast de winkel die ik nu aan het bouwen ben moet komen.
Aan de rechterkant een klein kantoortje, in de garage ga ik een bestelwagen zetten waaraan gelast wordt.
Vooraan links 2 benzine pompen. Enkel voor het dak twijfel ik nog of ik dit ga uitvoeren in dakpannen of voor een andere bekleding ga.
In het midden van het dak komt een licht koepel

Het kerkje dat achter het huisje komt op het plateau. Dit ga ik maken van schuimkarton zodat ik daar de stenen kan in graveren.
Dakbekleding met spaanse pannen van redutex als ik die ooit te pakken krijg.

De watermolen die nu een bar tabak is geworden waaraan een overdekt terrasje is.
Bedoeling is om het rad via een kleine electromotor die ik nog van vroeger heb te laten draaien.

links het Hotel met een terras dat uitziet op de het riviertje en rechts het restaurant naast het riviertje

Gewoon grove schetsen zodat ik een idee heb bij het uittekenen. Alles wordt voorzien van de nodige verlichting en in bepaalde stukken een stukje binnen inrichting uit geprint karton.
Voor de terrasjes ga ik wel een hoop tafeltjes en stoelen moeten maken.

Chrisrail

.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Stedahult

Ik gebruik bij alle styreen of abs bouwsels en details, eerst kunststof primer.
Dat bevorderd de hechting en geeft meteen een ondergrond. De stofdeeltjes
in je verfwerk kun je voorkomen door in een andere ruimte het schilderwerk te doen.
Zou ook gaan voor de airbrush of eventueel spuitbusje. Acryl droogt zeer snel.
Dus zou in een "schone" ruimte geen probleem moeten geven.
Mvh. Steef

Dirkh

Steef, welke primer gebruik jij, dat kan ik nog eens proberen.

Stedahult

Gewone kunststofprimer van het huismerk van Gamma.
Deze kun je verdund ook spuiten. Voor schilderen een iets
verdunnen. En dan met een penseel nr 06 met zachte haren.
Mvh. Steef

Dirkh

In afwachting van een airbrush maar wat verder geexperimenteerd met karton.
De locale garage / benzine station even in elkaar gezet.

Voor de lol er even wat kleur opgezet zodat ik een beetje kan zien hoe het eruit gaat zien.

Omdat ik dan toch bezig was maar een beetje interieur gemaakt.

TBCédric

Als je wilt en nog kan zou ik je garage toch in styreen maken. Volgens mij zal het karton vervormen/scheef trekken als je het airbrushed. Maar toch is het een mooi gebouwtje!
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Dirkh

Cedric, het is de bedoeling van alles in styreen te maken uiteindelijk.
Maar ik maak de huisjes eerst een keer in karton om te kijken wat het resultaat is.
Bij de garage bv, heb in nu de poort zonder ramen uitgevoerd, ik zie nu dat de poort nog breder moet worden en ga ook de poort uitvoeren met ramen.
Het dakraam bv is ook niet zoals ik dacht dus dat gaat ook nog veranderen.
De poort ga ik langs de linkse kant maken ipv zoals nu rechts dan kunnen de benzine pompen dichter bij het bureeltje komen.

En dat krom trekken valt mee als je aan de binnenkant van het gebouw een extra laag karton aanbrengt, het achterste gebouw (ook een testje) is zo gemaakt en heeft al eens een laagje verf gekregen zonder problemen.