Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Voor diegene met vragen over de juistheid van het snijden bij uitprinten van de tekening

De tekening met de registratie markeringen

Resultaat na uitsnijden, ik moet wel zeggen dat mijn huidige printer niet de goede resolutie heeft om zulke kleine text uit te printen. Het bordje met de text is maar 4 x 5 mm groot

Met transparant heb ik nog niet geprobeerd, zal iets voor later zijn als ik nog eens transparant ga snijden.

TBCédric

Ik vind het resultaat van dit ook wel goed hoor. Maar dat is mijn mening.
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

marc goovaerts

Heel precies gesneden. Ik kom zelf uit de drukwerkwereld, en ik moet zeggen dat dit wel de grootste registratietekens zijn die ik ooit tegenkwam..

Dirkh

Marc, vindt zelf ook dat die registratietekens groot uitvallen maar ze doen hun werk en dat is het voornaamste.
Je moet er ook mee rekening houden dat het hier gaat over een plotter van 240€ dan moet je ook geen kwaliteit verwachten van de grafische industrie. In elk geval sta ik zelf versteld van hoe klein je ermee kan werken.
Voor mijn toepassingen is dat voldoende, als ik nog kleinere stukjes moet hebben zoek ik ze op het internet zoals bv voor de balustrades aan de ramen heb ik bij scalelink een foto ets plaat gevonden met de nodige balustrades en nog enkele nadere dingen zoals afsluitingen, tafels en stoelen. http://www.scalelink.co.uk/acatalog/Scale_1_152_160__N____Echelle_1_160__N_.html
of zoek ik iemand die ze voor mij wilt etsen of laseren.

Dirkh

De afgelopen dagen niet veel  kunnen doen, maar vandaag de rest van het huisje uitgetekend.
De muren, raampjes, luiken en nog wat verdere details.
Nu nog een manier vinden om de zijkanten van de muren op 45 graden af te schuinen.
Met wat geluk moet het lukken om morgen alles geplot te krijgen en dan kan het monteren beginnen.

Dirky

45 graden: gelijkbenig hoekprofiel met schuurpapier er op. Heb hier ooit eens een draadje gestart maar de foto's staan niet meer op photobucket, dus ook niet meer in het draadje.

Als ik morgen de tijd vind, plaats ik die foto opnieuw!

mahtoska1

Een vraagje als leek in snijplotters.
CiteerRechts het uithangbord van de tekening getraced, links zelf getekend.

Wat is het verschil tussen "getraced" en "Zelf getekend"?

Ik heb de indruk dat "getraced" een beter resultaat geeft.

Dirkh

Pieter, getraced betekend je importeerd een afbeelding en de software gaat dan de contouren van de tekening bepalen en de snijlijnen zetten.
Als naar het rechtse stuk kijkt zit je dat de onderste bar van de houder niet recht is.
De zelf getekende is rechter., die kan nog fijner maar het was maar een test, de definitieve versie gaat nog dunner zijn.

mahtoska1

Bedankt voor de verklaring, Dirk.

Ik heb blijkbaar links en rechts omgedraait. Zelf getekend ziet er inderdaad beter uit.

Dirkh

Miserie, miserie,
Het lukt hier van geen kanten, ik heb uit overhead scheet proberen de luiken en kaders van de ramen te snijden omdat ik 0.25mm styreen te dik vond.
Ik zal mijn tekening moeten aanpassen, om zo weinig mogelijk verloren te snijden had ik alle stukjes tegen elkaar getekend, maar dat was niet zo een goed idee, doordat de stukjes zo klein zijn komen ze los van de snijmat als ze zo dicht bij elkaar staan. Resultaat ipv 18 luikjes maar een dat gelukt is en dan nog. Het luikje zelf gaat nog maar de kader er rond heb ik maar 1 kunnen gebruiken. Dan doe ik nog een stomme zet, ipv die te lijmen langs de kant waar ik de planken in heb gegraveerd lijm ik die langs de verkeerde kant. Dat heb je met overhead sheet, je ziet langs beide kanten de graveringen. Na het schilderen valt natuurlijk op dat je verkeerd gelijmd hebt.
Ook de omkadering is niet zo gelukt, zelfde probleem door de kaders naast elkaar te tekenen komen ze los van de snijmat en resultaat meer dan de helft is niet recht gesneden. Dus maar terug naar de tekentafel (euh computer). Ben nog aan het twijfelen of ik de luikjes niet ga printen op dik papier en dat te gebruiken ipv een uur zitten te prutsen aan 1 luikje. En dan zijn die van die kleine raampjes nog kleiner.
Gelukkig is het maar een overhead sheet die vernield is en niet een styreen plaat, dus voor de details in 0.25 mm maar de tekening aanpassen voor aleer ik begin te plotten.

Hieronder het resultaat van dat probeersel

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 27 februari 2014, 08:23:56 AM
... ik heb uit overhead scheet ...
Dirk, hou het maar bij sheet, dat is minder belastend voor de omgeving  ;D ;D ;D

... ipv die te lijmen langs de kant waar ik de planken in heb gegraveerd lijm ik die langs de verkeerde kant. ...
Hilarisch  ;D

... ipv 18 luikjes maar een dat gelukt is en dan nog. Het luikje zelf gaat nog maar de kader er rond heb ik maar 1 kunnen gebruiken.  ...
Kader lijkt me wat aan de dunne kant

Grapjes terzijde: je evolueert wél in de goeie richting !
Eens je de techniek onder de knie hebt, ga je supersnel kunnen werken.
En het ziet er naar uit dat het resultaat prima zal zijn !
Volhouden  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Je kan de volgorde van het snijden bepalen met je computer, niet?
Dan zou ik voor je kaders eerst de binnenste vlakken snijden, en daarna de buitenste rand.

Fouten zijn normaal. Soms eigen schuld door onoplettendheid, soms gewoon "leergeld".
Dat je het hier post, zegt mij in elk geval al dat je er niet te zwaar aan tilt, en doorgaat  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Jean je ziet dat niet alleen jij problemen kan hebben en ja die scheet zullen we maar weglaten, alhoewel ik er soms het .... van krijg.  ;)
Volgende keer eerst die stukjes eens goed bekijken en dan pas lijmen, maar ja je hebt dan een stukje en wilt het resultaat zien dus snel lijm en plakken maar en dan zie je het resultaat.  :(
En die kader is maar 0.4 mm dus een plankje van 6.4 cm, misschien moet ik die maar 0.5 maken dan is het een plank van 8 cm. Maar een luikje is ook maar 4.75mm breed dus 76 cm.
Ook ben ik nog aan het twijfelen of ik de omkadering rond het raam wel ga plaatsen, als ik op de fotos kijk op volgende site http://www.thecameramovie.net/mise-en-scene/moustiers-sainte-marie/ op de tweede foto zie je wel onder het raam een dorpel maar of er nu echt een kader rond het raam is kan ik niet goed zien.

Gerolf, het is een hobby en blijft een hobby dus als er eens iets mislukt vindt ik dat niet erg zolang er geen grote kosten gemaakt zijn.
Ik moet eens kijken hoe die plotter bepaald wat eerst wordt gesneden ik heb zo de indruk dat het niet echt bepaald is in de volgorde van tekenen.

Steam.N

Dirk, de omkadering zie je wel degelijk als de luiken open staan.
Hou je ze dicht, zijn de kaders inderdaad niet nodig.

Probeer vooral naar verhoudingen te kijken.
Het helpt je de juiste afmetingen te bepalen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1

Dirk, ik vind het fantastish dat je hier je "fouten" of ontdekkingen post. Door jou denk ik er over na om ook een snijplotter aan te schaffen om mijn ramen, deuren in Z schaal te maken.
Door jouw rapporten hier, ben ik er van overtuigd dat ik veel tijd kan winnen (en misschien ook wel geld, want nu moet ik de ramen steeds laten laseren).
Tevens kan ik de gevels waarschijnlijk ook nauwkeuriger laten uitsnijden met een snijplotter. Ik ben "handig", maar ik merk dat ik er toch soms een paar 10den van een mm naast zit. En dat kan nefast zijn in Z.

Dus blijft je ervaringen met de snijplotter maar posten Okk de negatieve.