Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Steam.N

Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit !
Nu kun je aan de slag  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Jean ik vraag me alleen af welke diktes jij gebruikt, 0.3 mm kan ik zonder probleem plot ten, 0.5 mm moet ik nadien nog bij snijden. Voor de ramen enz zou ik styreen gebruiken maar eventueel voor de muren het karton aangezien ik dan al direct de structuur van de bezetting heb.
Volgens mij is het stevig genoeg omdat er ook nog een transparant aan de achterzijde komt voor de ramen en dan ook nog kleine licht bakjes per raam en per verdieping een vloer.

Steam.N

Al naar gelang de grootte van het gebouw, ga ik van 0.25 tot 1mm styreen.
Het hangt er natuurlijk ook van af, of er een slaterplaat tegen komt of niet.
Vanaf het moment dat je meerdere lagen tegeneen kleeft, krijg je natuurlijk automatisch een sterkere muur, en kunnen de afzonderlijke lagen dunner zijn.
In papier/karton heb ik nooit gebwerkt, behalve wanneer ik snel een mock-up wilde maken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Enkele dagen aan het oefenen geweest met het tekenprogramma van de snijplotter en met de snijinstellingen aan het experimenteren geweest.

De winkelingang is nu klaar en ik heb eerst een testje gemaakt met papier om geen styreen platen kapot te snijden door tekenfouten.
De deur is opgebouwd uit 3 lagen en daarachter moet nu nog een stukje overhead sheet komen. Rond de deur is ook een kleine kader geplaatst, de positionering van de verschillende lagen is nog niet volledig ok, ik hoop dat het gemakkelijker gaat gaan als de stukjes uit styreen gesneden zijn met het papier krijg je nu gemakkelijk vervormingen, het is niet stevig genoeg.
Ik hoop ook dat ik met styreen nog een beetje zal kunnen schuiven vooraleer de lijm droog is. Met het papier lukt dat nu niet, het moet van de eerste maal juist zijn.

Nog een ander testje voor de ramen

laat de opmerkingen maar komen voordat ik styreen begin te snijden.

Gerolf

Dat ziet er absoluut niet slecht uit. Netjes gesneden  :)
De scheve toestanden ga je met styreen niet hebben, omdat je die inderdaad nog kan verschuiven bij het lijmen
Lijmresten ga je met styreen dan weer wel hebben. De lijm grondig laten uitharden voor je die weg schraapt ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Dirk,  inderdaad een enorme verbetering !
Met styreen kun je nog wat schuiven.
Belangrijk dat je alles mooi haaks en parallel houdt, want dat valt direct op.
EN zoals Gerolf zegt: laat het goed uitharden, voor je lijmresten wegschraapt.

Dirkh

Net de eerste test met evergreen plaat van 0.25 mm gedaan en het werkt maar  :-\ Er zijn nog kleine braampjes aan de ramen, hoe krijg ik die ervan zonder de raampjes te beschadigen ? ???

Ik heb al geprobeerd met een mesje maar blijkbaar heb ik niet zo een vaste hand. Iemand suggesties om die braampjes op een eenvoudige manier weg te werken ?

Steam.N

Al proberen weg te schrapen (excel mesje loodrecht op zijkant styreen) ipv wegsnijden?
Kun je erg gedoseerd doen.

Rangeerduivel

Dirkh

Met het mesje op de zijkant ging het. Ik krijg met de minuut meer en meer respect voor Jean. wat een gepruts om alles correct opeen gelijmd te krijgen. Hieronder het resultaat. Ik denk wel dat een andere lijm moet gaan gebruiken , die humbrol lijm laat niet toe om zulke dunne stukjes nog te verschuiven eens ze op elkaar liggen, resultaat een gebroken stijltje, het valt gelukkig niet op. Het resultaat is nog niet volledig goed omdat ik de raampjes niet meer verschoven kreeg, op sommige plaatsen zitten ze goed op andere dan weer niet.
Ik moet wel het snijbestand nog een beetje aanpassen, om de raampjes volledig tot in de hoeken uitgesneden te krijgen moet ik de lijnen ongeveer 0.05 mm langer maken en ik denk dat op sommige plaatsen de lijn te lang is , ofwel zit er een kleine speling op de snijplotter.
Ik heb wel een domme fout gemaakt door de achterste plaat die de panelen in de ramen voorstelt verkeerd in te strijken met lijm, door het hanteren is er nu een krasje ingekomen, niet dat je het ziet met het blote oog maar op de foto zie je alle foutjes.
Zal nog veel moeten oefenen voor het positioneren van de ramen , maar al bij al voor een eerste poging niet slecht.
Het is de eerste keer dat ik zoiets maak. Maar het zou vlotter moeten gaan aangezien ik een 15 tal huisjes zal moeten maken met gemiddeld een 6 a 8 ramen en nog wat deuren enz.. anders ben ik zo oud dat ik het niet meer zie tegen dat het af is. ;)

En dan nu de stomste fout nog, blijkbaar als ik de ramen omdraai heb ik geen last van die te ver gesneden lijnen, ik had ze dus anders moeten monteren. Voor volgende projecten ga ik alles in spiegelbeeld tekenen indien ze niet omgedraaid kunnen worden.

Steam.N

Je vordert goed, Dirk.
Om de hoekjes mooi recht te krijgen, gebruik je zo'n Excel mesje: je volgt met het mesje de lijn van het raam richting hoek, en snij het laatste stukje van de hoek in (lijn volgen).
Doe dat langs de twee zijden van de hoek, en het afgeronde stukje valt mooi weg.
Niet te hard drukken tegen de zijkant, of je snijdt een stuk van de zijkant weg, waardoor je je rechte kant kwijt bent.
(hopelijk verstaanbare uitleg ...)

Gebruik als lijm eens die extra fijne Tamiya lijm.
Werkt perfect.

Dirkh

Hoi Jean, bedankt voor de tip van de tamiya lijm, die zal ik eens gaan zoeken ergens, morgen moet ik een dagje naar gasthuisberg en ik ga eens kijken of daar ergens in leuven een modelbouw winkel in de buurt is, hier in herentals is niets te vinden, ik moet al naar antwerpen, of naar ranst voor een potje lijm.

De hoekjes vallen mee, als je de onderste foto bekijkt zijn de hoeken bijna recht, ik ben net het mesje van de plotter aan het bekijken geweest onder de loep en het snijvlak staat onder een hoek van 45 graden, daarom moet ik verder snijden om de plaat volledig door te snijden, maar als ik de plaat na het uitsnijden omdraai zie je er niets meer van. Dan is het enkel hier en daar de hoekjes bijwerken, zelf vindt ik ze redelijk recht op een enkele na die blijkbaar nog wat nabewerking nodig hebben maar dat valt enkel op als ik de vergrote foto bekijk, de beschadigingen aan de achterkant komen niet van de plotter maar zijn mijn fout door aan de achterzijde de hoekjes verder te willen door te snijden ipv langs de voorkant, sommige waren niet ver genoeg gesneden door de plotter. Ik zal volgende keer mijn bril en de loep samen moeten gebruiken voor dat fijne werk, was mijn bril beneden vergeten en dacht met de loep toe te komen, niet dus.  8)

Waarom heb ik ook voor schaal N gekozen had eerder LGB moeten nemen dan kon ik alles nog met het blote oog zien  :D

Uiteindelijk was het een leerrijke ervaring en gelukkig is een nieuw raam maken maar een 10 min werk met de plotter, nadien nog een 10 tal minuten bijsnijden en ik kan een nieuw raampje beginnen te monteren. Maar eerst eens die lijm gaan zoeken.
Ik heb er goede hoop op dat het wel inorde komt, enkel dat positioneren is nog moeilijk daar moet ik nog eens over nadenken of misschien dat de tamiya lijm wel de oplossing is, de humbrol begint direct het styreen op te lossen en van zodra je de stukken op elkaar legt zitten ze vast, met die dunne stijlen (0.25 mm) is het onmogelijk om die nog onbeschadigd te kunnen verschuiven.
Misschien dat ik deze avond nog tijd vindt om een nieuw raampje te plotten en bij te werken anders is het iets voor donderdag.

Het tekenen in het programma lukt nu ook veel sneller door de opgedane ervaring.

Kautenbach

opmerking, vooral zo doorgaan, zeker op die schaal, ik hoop hetzelfde resultaat voor elkaar te bakken op HO
zal vast mooi gecombineerd staan met de Redutex dakplaten ;)

Dirkh

Gisteren tijd gehad om even langs te gaan bij hetspoor, direct nog wat strooimateriaal en wat ander materiaal meegebracht en het voornaamste de tamiya lijm.
Dus snel een raampje getekend en uitgesneden om het positioneren te testen.
Hier het resultaat, nu gaat het positioneren beter, ik kan gedurende een 20 tal seconden zonder probleem verschuiven dus nu zal het wel lukken met dat ander raam.

Het blijft altijd een verrassing die macro foto's, denk je nu is het perfect, fotootje en bekijken op de PC, euh toch niet perfect.
Maar voor mij  voorlopig aanvaardbaar Uiteindelijk als ik dat raampje vanop 30 cm met het blote (wel met bril) oog bekijk vallen die kleine imperfecties niet op.

links de foto door de loep, rechts de gewone.

Nu kunnen we beginnen met het huisje verder af te werken, enkel voor het aaneenzetten van de muren moet ik nog iets vinden om de plaatjes op een gemakkelijke manier af te schuinen onder een hoek van 45 graden.

Steam.N

Je evolueert prima, Dirk.
Nu kun je écht van start  ;)