Nieuws:

Nu in MSM 271 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof | Een dubbele rijwoning met Britse roots |    Een geschilderde rivier | Ombouwproject: VTG-drukgasketelwagen

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Gerolf

Heel mooi opgebouwd, proficiat  8)
Het ballastbed is mooi in vorm, maar ook naar mijn mening te "nieuw" qua kleur.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Allemaal bedankt voor de positieve reacties. In tegenstelling tot mijn gevoel over het geleverde werk, zijn de reacties positief. Mits nog wat aanpassingen komt het wel goed.

@Michiel, Gerolf,

Het is effectief de bedoeling om een relatief nieuw ballastbed aan te leggen maar ik denk toch jullie opmerkingen in het achterhoofd te houden wanneer ik een van de volgende dagen verder werk. Misschien toch maar iets meer verweren. Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na jullie opmerkingen, kon ik het deze morgen niet laten om toch maar de stap te zetten om wat meer verwering aan te brengen. Ik heb met de moed in de schoenen mijn airbrush ter hand genomen.
Ik weet niet wat ik van het resultaat moet denken. Het is een ander concept geworden dan wat ik in gedachte had maar oordeel zelf.
In het slechtste geval verwijder ik de ballast en begin ik gewoon opnieuw.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Durango

Dit ziet er toch wel beter uit. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Binco

De spoorlijn ziet er al meer bereden uit! Dat is goed (vind ik  ;D)!
Was de verf nog nat? Ze blinkt precies een beetje op de foto?
Misschien had je de onderkanten van de ballast nog wat grijs kunnen laten, maar nu ben ik echt wel aan het mierenn**ken!
Het is goed, Koen!  ;)

philippe_007

ziet er goed uit op foto

Koen

Bedankt allen.

@Stephen,

Ik vermoed dat je bedoelt zoals op de tweede foto. Daar is de onderzijde nog lichtjes grijs. In ieder geval een goede tip waar ik zeker rekening moet mee houden bij het verweren van de volgende module.

Nog een vraagje voor de modulebouwers onder jullie. Laten jullie ook de netspanning door de modules lopen (een beetje schrik voor interferentie tussen de laagspanning en de 230V) en plaatsen jullie de voedingen mee in de modules of houden jullie de zaak volledig gescheiden en maken jullie een afzonderlijke stuurblok?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

C.B.

Ik heb het nu pas gezien ,maar ik vond dat nieuwgrijs net iets beter.
U had alleen de rails een roestkleurtje moeten geven (behalve het loopplank uiteraard.)
Nu ja mijn mening hé  ;)
Groetjes.
Claudio.

evan

Hoi Koen,

Knap werk!  Het verweren is inderdaad een werkje dat misschien wel nodig was, maar dat doe je beter als je al verder gevorderd bent in je werk.  Ik bedoel ermee dat je waarschijnlijk nog een dienstpad gaat aanbrengen en andere landschapselementen die ook wat van die verwering nodig hebben.  Door alles reeds te weatheren in je fasering, riskeer je grote contrasten te krijgen tussen al je bouwfases.  Om je recentere look te verkrijgen qua ballast kon je met de airbrush bijvoorbeeld meer rond de railstaven een waas aanbrengen en niet globaal over het hele ballastbed.

Een tip:  Je kan zeker nog ter hoogte van het stelwerk van de wissels wat zwart aanbrengen door het vet van het wisselonderhoud.  Kijk even naar de werkelijkheid.  Dat is trouwens een tip op zich ;)

In alle geval geen commentaar, maar ideetjes he ;)

Waar ik wel een opmerking kan over geven zijn de seinen.  Ze staan er al heel knap, maar weet uit ervaring dat ze verdraaid fragiel zijn en tijdens de landschapswerken ga je nog sakkeren dat je er één of meer kan beschadigen ???

Groetjes en veel bouwplezier ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Koen op 24 december 2013, 12:44:56 PM
Bedankt allen.

@Stephen,

Nog een vraagje voor de modulebouwers onder jullie. Laten jullie ook de netspanning door de modules lopen (een beetje schrik voor interferentie tussen de laagspanning en de 230V) en plaatsen jullie de voedingen mee in de modules of houden jullie de zaak volledig gescheiden en maken jullie een afzonderlijke stuurblok?

Mvg
Koen

Je kan de 230V mee doorschakelen, maar ik zie het nut niet in.  Bovendien moet je conforme connecties kunnen garanderen.
Een centrale voeding die dan getransformeerd (12V of 24V) kan dan doorgevoerd worden.  Anders zit je per module met een voeding en dat lijkt me wat overkill ???

Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Durango

Ik heb alleen de DC en DCC aansluitingen onder de modules lopen.
Separaat heb ik een koffer waar alle 230V en zo in zit en waar de draad uit gaat voor de rijstroom op de modules. Werkt perfect.
Je houdt zo ook je 230V helemaal gescheiden.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Koen

Hoi Evan,

Bedankt voor deze tips.
Er moet inderdaad nog een dienstpad en kabelkanalen voorzien worden. Ook de seinkasten ed. moeten nog aangebracht worden.
Als het morgen wat beter weer is (dat hoop ik althans), ga ik eens naar Mechelen om wat foto's te maken.

CiteerOm je recentere look te verkrijgen qua ballast kon je met de airbrush bijvoorbeeld meer rond de railstaven een waas aanbrengen en niet globaal over het hele ballastbed.

Inderdaad een betere optie. Een optie zou zijn om de ballast weg te nemen en opnieuw aan te leggen, samen met het dienstpad.
Hier moet ik even over nadenken. Dit is leergeld hé.

Wat de seinen betreft, deze zijn inderdaad zeer fragiel. Misschien moet ik deze maar verwijderen wanneer ik aan de volgende werkzaamheden begin.

De bedoeling van de doorkoppeling is enerzijds de spreiding van de verschillende voedingen om zo het gewicht over de verscheidene modules te verdelen. Anderzijds zou ik opteren om de verlichting die op een frame moet komen afzonderlijk te voeden (afzonderlijke geschakelde voedingen).
Er is trouwens een doorkoppeling van voeding en bus voorzien aan de hand van XLR-connectoren.
Ook moet er nog een connector voorzien worden voor het doorkoppelen van de stroomdetectie. Hiervoor zou ik gebruik maken van DB25 connectoren.

@Leon,

Dat is misschien een betere optie wat de voedingen betreft. Alleen als de baan te lang wordt, zou dit voor problemen kunnen zorgen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Koen,

Die ballast moet je niet herdoen. Zou jammer zijn.  Je kan dmv drybrush techniek de zijkanten terug lichter maken of eefel met een wash van grijze verf met.  Kijk maar ns naar Milocomarty wat hij doet met zijn Chinchillazand ;D

Drybrush:  Dan geeft de oppervlakte lichtere kantjes en de diepere delen ussen de ballast blijven bruin.
Wash: Dan is het effect omgekeerd... dieper in licht van kleur en de oppervlakte donkerder...

Ik heb er misschien overgelezen, maar wie is de fabrikant van de seinen?  Bij B-models pas je best op met de connecties terug los te maken... Knap maar kwetsbaar ;)

Groetjes ;)

Koen

@Evan,

Die drybrush ga ik proberen. Ben ik niet tevreden, gaat de ballast er af en begin ik opnieuw. Ik ken mezelf. Als het niet goed is, blijf ik er op zien  ::) .
De seinen zijn inderdaad van B-models. Ze zijn inderdaad vrij fagiel en ja, helaas heb ik ook al een connector beschadigd  :-[ .
Efin, beter een connector defect dan een volledig sein  ;).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na heel wat tips van Evan en Erwin (waarvoor mijn dank) het ik het ballastbed wat aangepast.
De dienstpaden zijn aangelegd maar moeten nog een beetje verder verweerd en van gras voorzien worden. Ook de kabelkanalen dienen nog gelegd te worden, seinkasten moeten geplaatst worden, ...

Ik ben ook even gaan kijken naar het grote voorbeeld. Wat mij opviel waren de muurtjes die je af en toe tegenkomt. Ik vermoed dat dit de plaats is waar de kabels onder het spoor lopen? Weet iemand hier meer over?

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren