Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Er zij 2 soorten mensen...

Gestart door Havoc, 22 december 2012, 20:03:05 PM

Havoc

...zij die nog nooit data verloren hebben en zij die een backup hebben.

Ben vandaag bezig (nog niet gedaan) met de jaarlijkse check van de backups. Kijken of alles erop staat, of de structuur is zoals ze nu is, en of alles leesbaar is, of er nog genoeg ruimte is voor alles etc. Saai jobke maar oh zo noodzakelijk.

Alles is in verschillende lagen geörganiseerd hier:
1: raid 5 voor dagelijks gebruik van alle data. OS staat op een schijf en een 2-de schijf heeft een vroegere versie voor direct gebruik.
2: belangrijkste data staat in kopie op een derde schijf altijd actief in de pc.
3: usb schijf voor alles, verschillende schijven voor verschillende data. Die staan bij ons ma zodat als alles afbrandt er toch nog iets is.
4: een draagbare usb schijf met het allerbelangrijkste die elke dag meegaat in de rugzak naar het werk.

Kwestie van iedereen hier er eens aan te herinneren dat dit toch iets belangrijks is. Op het werk zijn er collega's met problemen de laatste maanden. Eentje is enkele jaren foto's kwijt door een harde schijf die de geest gegeven heeft, de andere een usb stick met belangrijke persoonlijke gegevens, een derde alles kwijt op de pc na een virus (heeft de schijf wat snel geformateerd uit schrik), een familielid is foto's kwijt die enkel op cdrom stonden.

Saai en vervelend jobke. Lijkt verloren tijd maar de dag dat het zover is...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Zelf heb ik zojuist de lock-up van een harde schijf mee mogen maken.
Je koopt zo'n harde schijf, en van het moment dat  die goed draait vergeet je dat ze bestaat.
Nu blijkt een bepaald merk een bepaalde reeks op de markt gebracht te hebben die na een bepaald aantal keren opstarten zichzelf in veilige modus parkeert! De computer "ziet" ze gewoon niet meer zitten! Alles staat er nog netjes op, maar je kan er niet meer aan. Op internet kan je dan de methode vinden om ze de deblokkeren, en dat is geen sinecure!
Het heeft me een paar dagen gekost maar ik heb ze terug in gang gekregen en de data op een ander merk van schijf gezet.
Ironie: het was de back-up schijf!

Gerolf

Ik dacht altijd dat er drie soorten mensen waren: zij die kunnen tellen, en zij die niet kunnen tellen  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Ik ken 't ..... enkele jaren met foto's op een schijf waarvan de Windows crashte en niet meer de map afbeeldingen toegang liet.... Nieuwe Windows geïnstalleerd met een hersteloptie maar dat werkte niet en de oude windows was verdwenen! Deze door een kennis met een speciaal programma laten scannen en toch nog wat terug gekregen aan foto's, zo'n 40%. Helaas, zou ik er van geleerd hebben?

Nee dus want 2 weken geleden kleunde Vista hier vast en wilde niks meer. Om voorgaand te voorkomen nieuwe schijf gekocht, deze geïnstalleerd en de oude er bij ingehangen. Gelukkig was hier de map afbeeldingen nog wel toegankelijk. Gelukkig.... was toch 135 GB aan belangrijke en minder belangrijke foto's. Ik moet nu een manier vinden om e.e.a. te back-uppen binnen Vista en daar ruimte op vrij te maken. Denk wel dat het belangrijk is dat op minimaal 2 schijven te doen.

Het hele probleem is dat sinds de digitale fotografie je veel te veel foto's maakt en bewaard..... mijn Amerika vakantie vorig jaar telt meer als 8000 foto's! Die had je op een rolletje nooit gemaakt..... ;)

Havoc

CiteerIk moet nu een manier vinden om e.e.a. te back-uppen binnen Vista en daar ruimte op vrij te maken. Denk wel dat het belangrijk is dat op minimaal 2 schijven te doen.

Een usb schijf van 500GB kost 70-90 euro. Dat is heel handig om backups te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke


oebr

Citaat van: Huugooke op 23 december 2012, 20:43:46 PM
Wie gebruikt er nu nog Vista! ::)

Deze laptop hier wil niks anders vrees ik (een poging om wat anders te draaien werd een heuse ramp), m'n desktop gelukkig wel :-)
Mits gebruik van een aparte dataschijf en regelmatig eens een fabrieksreset op de c-schijf gaat 'm toch al bijna 5 jaar mee, ondanks vista.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Havoc

Eigenaardig. Op mijn laptop die met Vista gelevderd werd heb ik direct linux gezet en die heeft daar nooit moeilijk over gedaan. Draait ook nog, maar de batterij heeft de geest gegeven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Ik gebruik een G mail account waar ik alle versies van mijn projectjes naar toe stuur. Het account is op elke computer te bereiken. Echt geheimen doe ik zo niet natuurlijk, maar wie heeft die nu...

Foto's dat is een andere zaak, ook deze met externe harde schijf en ook nog steeds op CD ROM. Hopelijk blijven CD ROM lezers nog even bestaan  :-\

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Een "project" is bij mij toch wel makkelijk enkele GB. Dat stuur ik liever niet op via het net.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Rijk geïllustreerde projecten, vermoed ik? Als je enkele GB "alleen tekst" intikt  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Citaat van: Huugooke op 23 december 2012, 20:43:46 PM
Wie gebruikt er nu nog Vista! ::)

Ik, en vele anderen met mij... draait op 2 pc's hier zonder verdere problemen. Dus wat is daar mis mee? De crash waarover ik praatte was onder XP en ook die was altijd stabiel. Die crash werd toen veroorzaakt tijdens een installatie van een of ander programma. Dat liep niet verder en na 20 minuten vond ik 't welletjes. Bij opnieuw opstarten kreeg ik en een blauw scherm en een paniekaanval  :) ;)

Nogmaals, W7 draagt in mijn geval niets extra's bij.

Havoc

CiteerRijk geïllustreerde projecten, vermoed ik? Als je enkele GB "alleen tekst" intikt

Audio opnames Gerolf. Een enkele file is snel 1GB, als je dan enkele versies hebt en verschillende projecten dan gaat het snel.

De luttele programaatjes waar ik me aan waag die kan ik beter opnieuw schrijven moest ik ze kwijt geraken. Waarschijnlijk sneller om ze te vinden en misschien beter.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Citaat van: Ronald op 25 december 2012, 11:18:46 AM
Citaat van: Huugooke op 23 december 2012, 20:43:46 PM
Wie gebruikt er nu nog Vista! ::)

Ik, en vele anderen met mij... draait op 2 pc's hier zonder verdere problemen. Dus wat is daar mis mee? De crash waarover ik praatte was onder XP en ook die was altijd stabiel. Die crash werd toen veroorzaakt tijdens een installatie van een of ander programma. Dat liep niet verder en na 20 minuten vond ik 't welletjes. Bij opnieuw opstarten kreeg ik en een blauw scherm en een paniekaanval  :) ;)

Nogmaals, W7 draagt in mijn geval niets extra's bij.

Maar werkt oooo zoveel vlotter, W8 moet ik dan weer niks van weten.

Backup is redelijk hier, os draait op een SSD en verder zitten er nog 3 harde schijven in=1 voor data (muziek, foto's, schooltoestanden en andere documenten), eentje voor films en series en eentje met een kopie van die eerste schijf.
Maar voor mijn schoolbestanden hoef ik me nooit zorgen te maken, die worden automatisch gesynchroniseerd met dropbox naar mijn Macbook Pro en staan ook nog eens in de cloud. Enkel voor de films minder safe maar dat maakt mij niks uit.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan