Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Gerolf

Ik volg slechts gedeeltelijk, omdat ik geen digitale rijder ben.
Het idee om je loc even te laten stoppen vooraleer het schaduwstation in te rijden, en hem dan te identificeren klinkt niet slecht.
Maar kan dat identificeren niet op een andere manier? Als je van dat inrijblok even een "programmeerspoor" maakt - volledig isoleren dus -kan je dan niet opvragen welke lok het is ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik volg slechts gedeeltelijk, omdat ik geen digitale rijder ben.
Het idee om je loc even te laten stoppen vooraleer het schaduwstation in te rijden, en hem dan te identificeren klinkt niet slecht.
Maar kan dat identificeren niet op een andere manier? Als je van dat inrijblok even een "programmeerspoor" maakt - volledig isoleren dus -kan je dan niet opvragen welke lok het is ?



Deze oplossing kan bij DCC en Mfx handig zijn. Maar MM heeft geen terugmeldmogelijkheid.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik volg slechts gedeeltelijk, omdat ik geen digitale rijder ben.
Het idee om je loc even te laten stoppen vooraleer het schaduwstation in te rijden, en hem dan te identificeren klinkt niet slecht.
Maar kan dat identificeren niet op een andere manier? Als je van dat inrijblok even een "programmeerspoor" maakt - volledig isoleren dus -kan je dan niet opvragen welke lok het is ?



Deze oplossing kan bij DCC en Mfx handig zijn. Maar MM heeft geen terugmeldmogelijkheid.

Geert



misschien met reed contacten ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Argilla, die terugmeldmogelijkheden gaan hem wel om digitale terugmelding (maw communicatie tussen de lok en de ?C)...




Het knipperlichtprojectje wat uitgebreid.  Een timer neemt nu de timing over.

Het 16F684-project (pagina 2)

Volgende stap is de timer in een interruptprocedure te zetten en nog meer tijd voor de ?C vrij te maken (als toetje met een extra timer de led dan gedurende de aan-tijd wat hevig laten knipperen).

Het programmeren gaat heel vlot, die HTML pagina's daarentegen [xx(][xx(][xx(]...

Groetjes, Peter


argilla

citaat:
Geplaatst door PeterC

Argilla, die terugmaldmogelijkheden gaan hem wel om digitale terugmelding (maw communicatie tussen de lok en de ?C)...




Het knipperlichtprojectje wat uitgebreid.  Een timer neemt nu de timing over.

Het 16F684-project (pagina 2)

Volgende stap is de timer in een interruptprocedure te zetten en nog meer tijd voor de ?C vrij te maken (als toetje met een extra timer de led dan gedurende de aan-tijd wat hevig laten knipperen).

Het programmeren gaat heel vlot, die HTML pagina's daarentegen [xx(][xx(][xx(]...






Peter C, heel blij dat je reageert.
Maar een beetje chinees voor mij. Ik ben geen crack qua elektronica dus wat is een HTLM ?
En programmeren kan ik al helemaal niet. Destijds heb ik mij eventjes bezig gehouden met Q-basic maar dat was heeeel summier hoor (Vic -20 en ZX-81 die ik trouwens nog in bezit heb).
Daarom ...
Maar toch heb ik de zin om bij te leren en het in de praktijk te brengen of is dit niet logisch ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Hyper Text Markup Language!
Met andere woorden: de tekst waar de meeste internetpagina's mee geschreven zijn.  Rechts klikken op een internetpagina en dan op 'bron weergeven' eens klikken [;)]
Ik heb veel meer werk met hier enkele pagina's aan te bieden dan met hopen PIC programma's te schrijven[;)].
Groetjes, Peter


Geert

citaat:
Geplaatst door PeterC
Ik heb veel meer werk met hier enkele pagina's aan te bieden dan met hopen PIC programma's te schrijven[;)].



Dat probleem heb ik ergens ook. Heel wat uitgewerkte projecten die ik best wil delen met mede modelspoorders op een webpagina, maar je steekt er zo veel extra tijd in h?...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

citaat:
Geplaatst door PeterC
...Ik heb veel meer werk met hier enkele pagina's aan te bieden dan met hopen PIC programma's te schrijven ...

Maar het is net DAT wat beginners het meeste zullen apprecieren: het stap voor stap uitlegen wat wat is, en waarom elke stap voorzien is ...
Velen zullen je dankbaar zijn [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

citaat:
Geplaatst door PeterC
...Ik heb veel meer werk met hier enkele pagina's aan te bieden dan met hopen PIC programma's te schrijven ...

Maar het is net DAT wat beginners het meeste zullen apprecieren: het stap voor stap uitlegen wat wat is, en waarom elke stap voorzien is ...
Velen zullen je dankbaar zijn [;)]



Jean, bedankt voor de steun!  Dat motiveert om verder te doen (de pageviews van dat projectje gingen mij overtuigen om ermee te stoppen...).
Groetjes, Peter


PeterC

citaat:
Geplaatst door argilla

... en ZX-81 die ik trouwens nog in bezit heb...



Argilla een ZX-81 en dat voor een dertienjarige [^][^][^]

Vergane glorie [^][^][^]

bron: http://www.old-computers.com/museum/
Groetjes, Peter


argilla

citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door argilla

... en ZX-81 die ik trouwens nog in bezit heb...



Argilla een ZX-81 en dat voor een dertienjarige [^][^][^]

Vergane glorie [^][^][^]

bron: http://www.old-computers.com/museum/




Zou je daar nu heden ten dage nog een modelbaan mede kunnen aansturen?
Destijds wel een eenvoudige.Via het boekje "elektronica projecten met de zx-81" had je daarin een interface en een bijhorend programmaatje voor. Zo geinig zijn he met zo een oud ding een modern grote modelbaaan aansturen [:D][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Argilla, het is een volwaardige Z80 die daarin zit.  Het RAM geheugen is wel wat klein (1 of 2 KB).  Mits wat aanpassing, nog een EEPROM programmer vinden en veeeeeeeeel werk zou het nog wel lukken...

Maar ik zou er niet aan beginnen [^][^][^]
Groetjes, Peter


argilla

citaat:
Geplaatst door PeterC

Argilla, het is een volwaardige Z80 die daarin zit.  Het RAM geheugen is wel wat klein (1 of 2 KB).  Mits wat aanpassing, nog een EEPROM programmer vinden en veeeeeeeeel werk zou het nog wel lukken...

Maar ik zou er niet aan beginnen [^][^][^]





Peter, de zx -81 is er eentje met een opsteekmodule uitbreiding van 16 K
Maar je hebt gelijk niet aan te beginnen [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Nostalgie. 16 K geheugen hadden we toendertijd ter beschikking.
Voor de jeugd: niet lachen h?. [:(!]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Groetjes, Peter