Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#75
citaat:
Geplaatst door Gerolf

... Ge?nspireerd door die grote loc-roestbak van Marc Vandorpe?

Absoluut, Gerolf.
Toen ik Marc die loc zag bouwen, ben ik 't internet opgegaan, en heb "prachtige" grave yards gevonden.
Daarmee zat het vuur aan de lont [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

#76
Jean in een woord een geweldig geweatherde lok. Tof dat je laat zien hoe je er toe gekomen bent.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#77
Veel gedaan, weinig resultaat [:(]
De ene dag is de andere niet.  Na wat meeval, moet je wat tegenslag kunnen verdragen.

De mallen voor de BR.003 zijn gegoten.  In mijn haast was ik bij het ingieten van de tegen-mal voor de wielen vergeten trennspray te gebruiken.  Basis mal naar de botten, natuurlijk.  Dus opnieuw begonnen.  Deze avond zijn mal en tegenmal klaar.


Ik vraag me nog even af waar ik verluchtingskanaaltjes kan steken (was dat natuurlijk opnieuw vergeten te voorzien, maar ik kan wel buisjes steken).  
Ik denk dat ik morgen in beide helften hars ga gieten
- de bovenste heeft de nauwe spaken, waar het hars moet begeleid worden
- in de onderste moet ik zeker zijn dat het hars de volledige buitenomtrek vult
en dan snel dichtklappen?
Als dat lukt, en ik goed kan aandrukken, zijn er mogelijks geen luchtinsluitsels ...

Als proef heb ik de mislukte mal gebruikt van enkele dagen geleden.  Toen had de vaseline beide siliconenhelften niet uiteen kunnen houden, en heb ik met een excel mesje de boel moeten open snijden, om de wielen te recupereren.
Deze namiddag heb ik het hars gegoten zoals daarnet uitgelegd.


Het is geen zicht, want het overtollige hars had bijna geen mogelijkheid om te ontsnappen. Een deel liep uit in de niet ingegoten ruimte voor het onderstel.
MAAR:
- een tweetal wielen zijn bijna bruikbaar (was de mal goed geweest ...)
- blijkbaar heeft het hars meer dan vijf uurtjes tijd nodig om volledig uit te harden.
. Een vijftal wielen zijn nog plakkerig.  Foutieve menging ??
Gezien toch twee wielen bruikbaar zijn, heb ik toch wat hoop.  Morgen giet ik hars in de nieuwe mal.  Hoop doet leven.

Ander probeersel: het ingieten van kleine onderdeeltjes (de remblokken)
Veel twijfel, gezien de kleine afmetingen ...


Wegens de twijfel heb ik maar 1 onderdeeltje ingegoten (het stukje links boven in de mal)


Slecht:
- De remblokjes zijn afgebroken, en in de mal blijven steken.
- Trouwens, bij het uitpeuteren van de afgebroken blokjes, zag ik dat ze niet goed ingegoten waren ...
Weer wat denkwerk nodig ...  en morgen toch de andere onderdelen eens uitproberen.
Twee van die onderdelen moeten de assen van de voor- en achter-wielen vasthouden, dus die heb ik zeker nodig ...

Als ik ECHT die remblokjes wil, kan ik
- ofwel een mal maken, waar die blokjes beter gepositioneerd worden in de mal
- ofwel ze in plasticard uitsnijden, en ze op de wielen lijmen (die moeten toch niet draaien)
- ofwel ze gewoon weglaten.  Mogelijks mist niemand ze ...
. (ah ja, ze kunnen al afgebouwd zijn op de scrap yard, he [:D])

Om mijn gedachten even op iets anders te zetten, heb ik het twee-assertje terug in mekaar gestoken.
Gelukkig had ik bij de afbouw voldoende fotos getrokken.  Alles paste wonderwel in mekaar.  
Uiteindelijke test op de sporen: jajaja, het dingetje doet het !  Dus toch niet alles slecht.

On vandaag af te ronden, heb ik mijn twee-assertjes op een rijtje gezet:
De originele, en het eeste kopietje dat ik onderhanden nam.  (onderstel met evergreens is af.  Nu de wielen nog ...)


En dan de vier locjes op een rij:
- de originele
- de bijna afgewerkte
- een ander slecht gietsel, waar de roest zijn aanval ook al begonnen is.  Nog geen onderstel
- het beste afgietsel.  Het wacht nog op de volledige behandeling


Dit is een begin.  Mijn handen jeuken echter om de BR.003 en zijn broertjes (op dit moment eentje) onder handen te nemen ...

Morgen is er weinig tijd.  Naar familie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#78
Jean, de moed niet verliezen: de aanhouder wint!
Misschien een kleine tip: ik weet niet wat witte silicone tegenwoordig kost, maar vroeger sneed ik mijn mislukte mallen in kleine stukjes en gebruikte die als opvulmiddel in de nog vloeibare silicone voor een mal die niet te nauw stak, zo spaarde ik toch wat op nieuwe silicone (de mal is natuurlijk minder stevig).
Groetjes, Peter


swarol

#79
het zal u wel lukken, die mislukte gooi je maar bij het schrootmatriaal, vb een plattewagen gevuld of als rondliggend matriaal, of op een werkplaats waar ze treinen repareren  (roos brilleke [:D])
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

#80
citaat:
Geplaatst door PeterC
Misschien een kleine tip:  mislukte mallen in kleine stukjes en als opvulmiddel gebruiken in de nog vloeibare silicone (de mal is natuurlijk minder stevig).
Dat vind ik geen kleine tip [8D] want siliconenhars is duur (35 per kilo)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#81
citaat:
Geplaatst door PeterC
... mijn mislukte mallen in kleine stukjes ... als opvulmiddel in de nog vloeibare silicone ...

Hoi, Peter.
Zeer goeie tip.  Dat kan ik komende dagen goed gebruiken !  Thanks.
Als je nog van die goeie hebt, laat ze maar komen.  [;)]

Vraagje aan de experten: kan het zijn, dat de pigmenten die ik (misschien te veel?) toevoeg aan de harsmengeling een impact hebben op de hardingstijd?  Of dat het hars daardoor zelfs nooit volledig hard wordt?  
Dit kan misschien als ik maar weinig hars nodig heb (2gr van A & B elk).
Bij zo'n kleine hoeveelheid heb je waarschijnlijk ook snel een foutieve verhouding.

De wielen zijn ondertussen gegoten.  Gezien ik voor de rest van de dag weg ben, kunnen ze rusten tot deze avond.  Zou lang genoeg moeten zijn ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#82
Let op met die kleine stukjes: ik bedoel eerder minuscule stukjes (ze zijn voordien al gebonden in de vorige mal) en harden niet meer uit met de 'verse' silicone, ze plakken er alleen maar aan vast!  Dus enkel op plaatsen 'waar het niet te nauw steekt'!  De stukken ook deftig reinigen zodat er geen PU overschotten meer aan hangen!

Die pigmenten: ik ben dit enkel 'hier' in enkele draadjes tegengekomen.  Ik snap dat het de bedoeling is om de stukken direct te kunnen gebruiken (zonder nadien van een laagje verf te voorzien) maar alle 'gieters' die ik ken (amateur en pro) gebruiken hun PU 'zuiver'.  Ook de stukken die je koopt zijn ongepigmenteerd (wat een woord).  Ik vrees (ben het kwasi zeker) dat die pigmenten het hardingsproces te sterk be?nvloeden.

Zuiver gieten (in dat sch**tkleur [:I]) en dan een aangenamer kleurtje geven?
Groetjes, Peter


Gerolf

#83
Ik heb nog nooit mijn giethars ingekleurd, maar ik kan me goed voorstellen dat pigment de uithardtijd vertraagd.
Dat het de verharder volledig neutraliseert lijkt me sterk. Dat je "hier en daar" niet goed uitgeharde hars hebt, ligt volgens mij aan het niet voldoende mengen.
Met enkele cc's hars is dat ook niet voor de hand liggend. Ik giet steeds eerst het hars in een mengpotje, en daarna de verharder.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#84
citaat:
Geplaatst door Gerolf

...Ik giet steeds eerst het hars in een mengpotje, en daarna de verharder...



Filmroldoosjes (hebben duizend-en-??n toepassingen bij mij) gebruiken voor beide componenten af te wegen.  Samen gieten en dan met een geplooid koperdraadje in de miniboormachine deftig roeren (op laag toerental of je bezet je muren met PU [^]).  Nadeel: door het hevig roeren komt er lucht in het mengsel en die bellen moeten er eerst uit.
Groetjes, Peter


Steam.N

#85
Ik gebruik pillen-potjes die ze in 't ziekenhuis gebruiken.  Daar staat een maataanduiding op in milliliter.
Ik meet eerst in het eerste potje component A, dan in het tweede potje component B.  Ik voeg het pigment toe in het eerste potje, roer dit goed door, voeg dan component B bij in het eerste potje, en roer alles (denk ik) goed dooreen (met een stokje, geen miniboormachine.


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#86
Die medicatiepotjes gebruik ik ook, maar geen tweede potje voor mijn "B". Ik vul bij in ??n potje. Zoals je zegt kan je maataanduiding aflezen.
Waarom? In het eerste potje blijft steeds iets achter - dat kan zelfs oplopen tot bijna ??n cc, en als je zeer weinig moet mengen klopt de verhouding niet meer.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#87
citaat:
Geplaatst door Gerolf

...Waarom? In het eerste potje blijft steeds iets achter - dat kan zelfs oplopen tot bijna ??n cc, en als je zeer weinig moet mengen klopt de verhouding niet meer.


Gouden tip! [8D][8D][8D]
Groetjes, Peter


Havoc

#88
Harsen moet je steeds per gewicht mengen. Een oude keukenweegschaal is ideaal. Misschien is het idee om later te schilderen niet slecht. Met de pu die ik heb zie je direct als die niet goed gemengd is aan de kleur. Met het pigment zie je dat misschien niet zo goed meer.

Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je wat overhaast bezig bent.

Die wielen zouden bvb perfect in een open mal kunnen. Gewoon de zichtbare kant in de silicone, de achterkant openlaten. Die dan later afschuren op wat schuurpapier. De achterkant steekt toch niet nauw voor deze toepassing?

Je moet echt goed nadenken over waar je de deling legt van de verschillende stukken als je een matrijs maakt. Niet simpel maar het maakt het eenvoudiger om alles in 1 stuk uit de vorm te krijgen later. Kijk om te beginnen eens waar de fabrikant de deling heeft gelegd!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#89
citaat:
Geplaatst door Gerolf

... In het eerste potje blijft steeds iets achter - dat kan zelfs oplopen tot bijna ??n cc, en als je zeer weinig moet mengen klopt de verhouding niet meer ...

Gerolf, dat zou mijn probleem wel kunnen zijn!  Volgende menging in ??n potje !

Ivm het gebruik van pigmenten:
Soms, als ik in fijne kanaaltjes moet gieten (zoals die wielen), geeft het pigment een beter spoor van waar het hars gerecht komt en waar niet.
In andere gevallen heb ik het gebruikt, waar het niet echt nodig was.
Volgende gietingen probeer ik zonder.  Als hierdoor de problemen vermeden kunnen worden ...

citaat:
Geplaatst door Havoc

dat je wat overhaast bezig bent

Ik beken schuld [;)]
De drang om resultaten te zien is erg groot.  
Eens het nieuwe er af is, zal ik wat gecontroleerder zijn, zeker [:D]
Je tip met die wielen: het toeval wilt dat ik deze morgen ik niet alleen in een dubbel mal, maar ook in een open mal gegoten heb.  Gezien de achterkant van de wielen niet zichtbaar zijn, maakt het niet uit.  

Resultaat: links de open mal, rechts de dubbelmal

Op 't eerste zicht zijn de wielen met de open mal beter.
Alleen ...  het gaat meer werk zijn om de ruimten tussen de spaken terug open te krijgen.  Schuren zal niet gaan, gezien de flens dan ook weggeschuurd wordt.  Proberen, deze avond.
 
Ik sta alweer een klein stukje verder.
Opnieuw enkele nuttige tips gekregen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }