Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

PeterC

#60
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...

...



Jean, van dat onderstel kan je nooit op die manier een goede mal maken; er zijn veel te veel stukken waar je silicone gaat onder lopen (cilinders, het tandwiel! de haken,...).

Je wielen heb ik ook mijn twijfels: mogelijke oplossing voor de wielen: neem een stukje styrene en boor gaatjes met een diameter van de verdikking van de wielen zodat de flenzen vlak op die plaat komen (vul de asgaten op!).  Voor het stuk tussen de flens en de spaken maak je een rond (styrene) plaatje ter opvulling.  Zet er enkele styrene plaatjes rond en je kan de eerste helft van je mal gieten.  Blijf weg van die plasticine want je kan, mijns inziens (en beperkte ervaring), er nooit een 'deftige' mal mee krijgen (vlakke aansluitingen tussen de twee malhelften vind ik een 'must').
Haal nadien de onderste plaat weg, keer om en snij tanden voor koppeling met de bovenmal en giet (na rijkelijk losmiddel) de bovenmal.  Snij nadien vulkanalen en eventueel ontluchtingskanalen.

Je moeilijke stukken: wanneer je het origineel niet meer nodig hebt: slopen!  Zoveel mogelijk onderdelen afhalen en afzonderlijk in een (enkelvoudige mal) afgieten (desnoods hier en daar gaten/openingen opvullen met plamuur/styreneplaatjes).  Voordeel: van ieder stuk heb je een mal en je kan je afzonderlijke stukken gebruiken voor je doel.  Nadeel?  Voor een nog bijna volledige lok heb je een bouwpakket.
Die ketel?  Giet die vol (op die paar cc PU zal het niet aankomen en je hebt een veel eenvoudigere mal) vooral omdat het dummies worden.

Vaseline kan je verdunnen met wasbenzine?

Edit: het moeilijkste bij siliconenmallen maken is de planning en vereenvoudiging van de stukken!  (Niet alleen bij siliconenmallen, ook in matrijzenbouw).  En voor enkel voor dit doel! 'negatief' (leren) denken [^].
Groetjes, Peter


PeterC

#61
Nog even dit: een voordeel van een rechte 'bekisting' met styrene is dat je je mal (wanneer die klaar is) tussen twee styrene plaatjes kan klemmen (om dicht te blijven; de naad van de mallen staat dan (zoals het hoort?) vertikaal) met elastiekjes zodat de druk (is er altijd) van je gietende PU de mal niet (deels) open duwt.
Groetjes, Peter


Steam.N

#62
citaat:
Geplaatst door PeterC

... van dat onderstel kan je nooit op die manier een goede mal maken ...

Peter, daar waar ik dat onderstel voor nodig heb, denk ik wel dat de mal moet werken.  Natuurlijk, dat tandwiel zit in de weg, maar moet toch niet werken.  De rest zou moeten lukken.  Spijtig kan ik het met mijn mislukte mal niet proberen.  Deze avond een nieuwe mal ....
Als het niet werkt, maak ik het onderstel van wat profielen en andere rommel.  Het is geen complexe geometrie.  Alleen de buffertjes namaken: lijkt me geen sinecure.

citaat:
... Je wielen heb ik ook mijn twijfels ...

Je voorstel lijkt me een beetje complex.  Ik ga met mijn nieuwe mal eerst mijn initiele aanpak herhalen.  Als de twee mal-helften goed uiteengaan, passen ze per definitie goed in mekaar.  Probleem zal zijn de spaken goed met hars te vullen.  De asgaten ga ik niet opvullen, omdat ze dan met siliconen gevuld geraken.  Bij het hars-afgieten zijn het dan terug gaten, die ik sneller in orde kan maken om een asje door te steken.

je idee van afzonderlijke kleine eenvoudige mallen lijkt me wel iets nuttigs.  Dat ga ik nu al wel gebruiken.  

Vulkanalen en ontluchtingskanalen liggen wat moeilijker.  Moet ik wat over piekeren ...

De ketel is al volledig opgevuld (behalve de cabine, en die giet ik natuurlijk niet vol. Alleen voor speciale uitvoeringen ga ik de ketel hol gieten.  Hoe?  Ik heb enkele idee?n, maar eerst het "simpele" werk.  Dat is op dit ogenblik al moeilijk genoeg. [;)]

citaat:
Geplaatst door PeterC

... een voordeel van een rechte 'bekisting'  ...

Inderdaad.  Ga ik deze keer ook toepassen.  Ik dacht tijd te winnen door bakjes te gebruiken die ik ter beschikking had.  Toch niet ideaal.


Morgen hopelijk wat heuglijker nieuws.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#63
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Vulkanalen en ontluchtingskanalen liggen wat moeilijker.  Moet ik wat over piekeren ...


Ik ben eens gaan rommelen op mijn zolder en nog wat tegengekomen...  In een ver verleden werkte ik op (reuzeschaal!) 1/35e en wou ook wat met 'spoorwegen'.  Omdat destijds niets op die schaal voorhanden was, was ik genoodzaakt zelf te bouwen.  Rails en dwarsliggers werden van 'scratch' gebouwd en moesten gegoten worden.  Mijn eerste experimenten met een vlakke mal waren niet al te best en heb me dan een tijdje in het onderwerp 'verdiept' en bij (destijds) enkele 'specialisten' te rade gegaan.
De dwarsliggers werden van een voetje voorzien en over de ganse lengte van een vliesje (styreen 0.1 mm).  De voetjes als vul- en ontluchtingsgat en het vliesje om het stuk nadien gemakkelijk uit de mal te krijgen.

Mocht je interesse hebben, wil er wel wat kiekjes van nemen en hier zetten.
Groetjes, Peter


Steam.N

#64
Zeeeeeeer graag [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#65
Foto's zeggen meer dan woorden:

Het origineel (met wasknijper als referentie):


De mal (waar het openen door de gebruikte vliesjes te zien is):


Het gietstuk waar wat opkuiswerk bij nodig is:


Het eindresultaat (rail op dezelfde manier gemald en gemaakt):


Groetjes, Peter


Gerolf

#66
Vreemd - mij lijkt het dat je die dwarsliggers prima kan afgieten met een vlakke mal. Luchtkanalen zijn voor zoiets (naar mijn mening) niet nodig.
De truc van Stephan (Appelmans) met het plastic en een "deegrol" helpt om luchtbellen weg te drukken, en een tandenstokertje helpt om tot in de details te geraken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#67
Die fotos maken het inderdaad een stuk duidelijker.

@gerolf:  die truuk van Stefan is indertijd bij mij niet gelukt: het hars werd precies weggezogen.  Sindsdien heb ik dat niet meer geprobeerd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#68
Gerolf, idd voor dat stuk was een dergelijke mal niet nodig, maar ik was toen in een experimentele fase en vind nu geen andere mal meer om het via een foto duidelijk te maken [;)].
Groetjes, Peter


Gerolf

#69
citaat:
Geplaatst door Steam.N
die truuk van Stefan is indertijd bij mij niet gelukt: het hars werd precies weggezogen.
Niet teveel druk. Zachtjes rollend het kunststof erover. Ik gebruik er overschotten van inktjet-transparanten voor, dan zie je wat er onder je rolletje gebeurt.
Met de gladde kant tegen het hars, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#70
Deze avond bezig geweest met de aanmaak van drie nieuwe mallen (wielen, remblokken, basisblok).
Morgen het vulblok, en dan terug een giettest.

Maar ik zit bijna zonder siliconen.  Grote pech: VossChemie in Lier is dicht tot maandag morgen.  Om mijn haren uit te trekken.

Weten jullie waar ik een liter siliconen 1701 (A & B) kan kopen, in de buurt van Mechelen/Lier?
Het zou stom zijn als ik het hele weekend moest verspelen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#71
Gerolf heeft me uit de nood geholpen.
Ik heb terug een kilootje siliconen, en het mal-gieten is voortgezet.
Morgen hoop ik wielen en kleine spulletjes te kunnen gieten.

Gezien de geometrie van de basis van de 2-asser eenvoudig is, heb ik geprobeerd die in Evergreen materiaal na te bouwen.


Lukt redelijk goed.  Tandwiel en interne steunen zijn niet nodig.
Alleen die cilinders moet ik er nog opzetten.  Even piekeren hoe ik die het beste maak.

Dan nog eens in detail naar het grootste mis-gietsel van de twee-asser gekeken.
Gezien het er toch zo slecht uitziet, heb ik het wat "verbeterd"...
- het mes (neen, de boor !) ingezet ...
- wat klein spul ingebouwd: collector, vonkenvanger
- nieuw deksel gegoten en opgelijmd
- mijn pottekes verf opgehaald


Dat het zo slecht afgegoten is, wordt nog een voordeel.  Dat ding valt precies uiteen [;)]
En het resultaat even op de onafgewerkte onderbouw gezet ...


Hopelijk kan ik snel de wielen gieten.  Mijn eerste scrap yard slachtoffer mag bijna op de sporen ...



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

#72
het niveau wordt hier met de dag hoger! Ziet er echt OK uit!

Paulogic

#73
Je wou scrap... je hebt prima scap man !
Leuk dat een blijkbaar mislukte poging toch kan leiden tot
een meer dan gelukt resultaat.

Op naar de volgende...
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

#74
Knap gedaan, Jean [8D] Ge?nspireerd door die grote loc-roestbak van Marc Vandorpe?
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Alleen die cilinders moet ik er nog opzetten.  Even piekeren hoe ik die het beste maak.
Ik denk dat je die met ??n malletje telkens kan afgieten. Het bodemvlak voor je siliconenmal vertikaal en in de lengterichting van je model [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw