Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

swarol

#30
spijtig dat je niet in ho rijd want deze heb ik nog liggen jean...

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Johnnytrein

#31
SteamN in je laatste post zijn reeds foto's gepikt. Ik zie alleen rode kruisjes.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Steam.N

#32
Ik heb het gezien, en probeer op photoBucket te geraken, maar dat lukt even niet.
De fotos zullen er dadelijk wel op verschijnen (hoop ik [;)])
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#33
een paar zijn even verschenen... nu weer verdwenen.

flash on - flash off [:D]

goeie goocheltruc jean [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

#34
Jongens, jongens:

als je je foto's in PhotoBucket van folder wil veranderen, zorg dan dat je
1. een betrouwbare internet verbinding hebt
2. geen typfouten maakt in je berichtje op 't forum (inclusief hoofd- en kleine lettertjes identiek als in PhotoBucket)

Hocus-Pokus ... ze staan er nu [:D][:D][:D]  (laten we hopen dat ze er nu op blijven [:D])
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

#35
Jean ik ontdekte dit draadje nu pas, met veel interesse dit draadje gelezen, en zoals enkele me al zijn voor geweest, het maken van mallen staat ook op mijn wenslijst, maar je kan niet alles tegelijk. Voor nu blijf ik je draadje volgen. Bedankt voor het delen van jou ervaring.
Groeten Michaël
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#36
Oei !  Er wordt precies wat gewicht op mijn schouders gelegd [:I]

Let op:  Het is hier volop experimenteren, en waarschijnlijk schop ik tegen alle goeie regels ivm mallen maken en gebruiken.
Zolang jullie hier geen probleem mee hebben: OK

Ik dacht wat minder fotos te plaatsen, maar gezien vorige reacties zal ik nog even voortdoen zoals ik bezig was.
Fluit me maar terug als het jullie de keel uithangt [:D]

Eerst wat fotos naar PhotoBucket kopieren, dan volgt de laatste toestand [:p]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#37
Jean,

Eerst en vooral: GOE BEZIG MAN!

Ik heb mijn tijd genomen om je draadje door te nemen en ik hoop dat mijn reply niet gaat 'zagen'.
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Waar begin ik toch weer aan ... (zucht)


Tja...  Omdat je net als zovelen je idee?n en plannen wil uitvoeren.  Met 'ervan dromen' alleen komt er niet veel van terecht.  De schouders eronder en aan beginnen.

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Er moeten wel ettelijke horden gehaald worden...
2)  informatie vinden over de werking van dergelijke scrap yards
. . . - doorloopt zo'n loc een circuit waar op bepaalde plaatsen bepaalde onderdelen worden afgebouwd?
. . . . of wordt een loc ergens neergezet, en ter plaatse volledig gestript?
. . . - hoe komen afgebouwde onderdelen op die hopen die je naast het spoor ziet? Toch niet met de hand?
. . . - wat is een realistisch sporenplan binnen dergelijke yard?
. . . - hoe worden de brokken afgevoerd?  
. . . . . - kranen (op spoor? op wielen?) die de scrap in wagons laden?
. . . . . - naar schepen aan een kade?
. . . - ik moet nog fotos vinden over het proces, de details, ...  
. . . . (foto's van locs heb ik voorlopig ten overvloede)



Informatie: Google eens op 'karthaus dampf' en vooral op 'Lokfriedhof Karthaus' (Lokfriedhof past beter bij jou Duitse loks dan 'scrap yard') voor een plek (Karthaus - in de buurt van Trier http://de.wikipedia.org/wiki/Ausbesserungswerk_Trier) waar menige lok het laatste licht zag (dat van de acetyleenvlam).
Zelf heb ik ook nog wat foto's staan van 'rustende' oude stomers in Hermeskeil (als je de kans hebt, rij er eens naar toe; het straalt een bijzondere sfeer uit!):
- http://foto.pctoytoy.be/#7.0
- http://foto.pctoytoy.be/#6.0
- http://foto.pctoytoy.be/#5.0
- http://foto.pctoytoy.be/#1.0

Volgens mijn bescheiden mening en veel lees- en opzoekwerk is de totale sloop van de stoomloks maar goed op gang gekomen na het afsluiten van de stoomperiode.
In jou geval rijd je TpII en ik zou er niet teveel 'moderne' stoomloks op zetten.  Eerder oudere machines.

Nu eventjes ademhalen en verder lezen (en commentaar geven [;)]).
Groetjes, Peter


PeterC

#38
citaat:
Geplaatst door Steam.N






Jean die rare 'blinkende' vlekken intrigeren mij?  Is dat nog vaseline of losmiddel?

Mallen maken: leren door vallen en opstaan (ben er al een tijdje mee gestopt wegens...)...  Ik zou in jou geval gaan voor een dubbele mal (waar je nu mee bezig bent, maar met opvul- en ontluchtingsgaten.  Trillen met PU haalt niet veel uit.  Vacu?m is een betere oplossing maar vrij duur (stevige bak en een goeie (lees 'dure') vacu?mpomp).

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Na veel prutswerk heb ik de bovenkant van de 003 uiteen gekregen, en de hoofdonderdelen in de klei geduwd:



Let op met 'openingen en bulten': je tweede helft van je mal gaat in die openingen lopen en 'lelijke' dingen tonen op die bulten.  Dergelijke 'moedervormen' zijn wel heel moeilijk om een mal van te maken, vooral als je kiest om meerdere stukken in ??n mal te vormen.  Beter ??n mal per (ingewikkeld) stuk.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van je gietsel uit die mal (heb sterk mijn twijfels [:I]).  MAAR je bent bezig en toont de valkuilen aan anderen.  Velen verzwijgen die en tonen enkel hun 'geslaagde' pogingen (ondanks het feit dat ze vermoedelijk ook pagina's trial en error zouden kunnen tonen) en je steekt er van op, dat is het belangrijkste!

citaat:
Geplaatst door Steam.N


. . . - doorloopt zo'n loc een circuit waar op bepaalde plaatsen bepaalde onderdelen worden afgebouwd?
. . . . of wordt een loc ergens neergezet, en ter plaatse volledig gestript?
. . . - hoe komen afgebouwde onderdelen op die hopen die je naast het spoor ziet? Toch niet met de hand?
. . . - wat is een realistisch sporenplan binnen dergelijke yard?
. . . - hoe worden de brokken afgevoerd?  
. . . . . - kranen (op spoor? op wielen?) die de scrap in wagons laden?
. . . . . - naar schepen aan een kade?



Tijdens de 'stoomperiode' werden de nog bruikbare stukken 'gerecupereerd' (pompen, drijfstangen, alles wat nog bruikbaar was).  Vergeet niet dat een lok pas onder de snijbrander kwam na onherstelbare schade aan het onderstel (scheuren in 80mm staal [^]) en/of een achterhaald type was.

De brokken werden afgevoerd met een mobiele kraan (met vinger- of octopusgrijper of electromagneet).  Meestal in open wagens geladen en per spoor naar een staalfabriek (convertor) gevoerd om daar als koelmiddel te dienen bij de productie van nieuw staal.  Ik heb nog enkele foto's in mijn bib en ga ze eens opzoeken (stuur ze via PM want ze komen uit boekskes - copyright [:I])

Vervoer per schip?  Dat zie ik nog maar pas de laatste 20 jaar gebeuren hier bij ons.  Hoogwaardig schroot werd altijd 'ter plekke' gerecycleerd (bij ons in Zelzate - bij onze zuiderburen in Luik).

EDit: je foto's zijn allemaal 'zichtbaar' [;)]
Groetjes, Peter


ToThePoint

#39
Jean je gaat veel te snel !
Je kan amper gaan en gaat al lopen met uw grote BR 003.

Het probleem met de schouw zou ik oplossen door ter hoogte van de schouw een snede te geven met een heel scherp mes.
Zodoende kan u alvorens u gaat gieten de mal daar een beetje opentrekken en dan met een borstel de schouw vullen met gietmassa.
Om luchtbellen te vermijden kan je een trilplaat gebruiken of een vacuumklok. Ook het inborstelen van de mal voorkomt belvorming op de buitenkant van het afgietsel.
Plaats ook gewicht op het binnenste (2de deel) van de mal.
Wat ik ook zie is dat u geen versteviging hebt rondomrond. Als u zo'n type mal gebruikt is de kans HEEL groot dat de buitenkant van de mal wordt opengeduwd door de gietmassa als u het binnenste van de mal plaatst. ook zie ik geen versteviging in de binennste mal.
Maak zo'n type mal zoals er een voorbeeld geplaast is doormr Appelmans ?

Ook uw BR 003 mal is een goede poging, maar ik zie dit niet eindigen in een goed resultaat. Ok akkoort dat u het in de scrap yard kan gebruiken, maar het is toch de bedoeling ervaring op te doen voor het echter werk ?
Zorg eerst dat uw klei anex plasticine vlak is. Dat kan u doen door de techniek die een bakker gebruikt om deeg vlak te rollen.
Een deegrol of een stuk buis is al voldoende.
U heeft nooit tijd genoeg om alle delen in te smeren en te gieten zoals u nu te werk gaat. Gegarandeerd luchtbellen dus.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#40

Peter,

bedankt voor de links.  Voer voor later, deze avond.

Alhoewel ik normaal TP-II hanteer, maak ik voor dit project een uitzondering:  de opkuis van het stoomwezen gebeurde volgens mij in de jaren 60-70, maar op de scrap yards kwam je ook nog oldies tegen.  
Daarom, als ik nog op enkele goeie koopjes val van mooie duitse stomertjes, kijk ik niet te nauw naar de periode, wel naar de looks en uitstraling.

Wees gerust: ik ga niet snel opgeven.  Ik heb hier te veel plezier van.
Mocht een aantal dagen/weken geen update zijn, dan heeft dat te maken met de werkbelasting van de job, en de aandacht voor gezin en familie



Vervolg van de activiteiten:  2-assertje, derde gietsel

De tweede keer zaten er luchtbelletjes in de voetplaat rond de ketel.
Dit probeer ik deze keer te vermijden door buisjes door de bovenmal te steken ...
Tevens na het ingieten van het hars, de bovenmal goed aandrukken ...

Zo gezegd, zo gedaan.  Je ziet de buisjes vertrekken, gelijk met het oppervlak van de bovenmal (iets meer doorgedrukt, zodanig dat het een omgekeerd trechtertje wordt ...


En bij het sluiten van de mal ...


Het hars kwam deels uit de buisjes naar buiten.
Dus snel terug de druk te verminderen!  Maar daardoor zogen de buisjes wat lucht aan! Dus terug wat drukken tot het hars boven aan de buisjes raakte.
Enfin: het principe werkt, maar dat aandrukken toch best wat limiteren.

Resultaat:  Het middenste van de drie


Het schouwtje is volledig.  Hoera.  Aandacht bij het gieten loont dus (met een tandenstokertje het hars in het gaatje helpen inlopen.
En de plaat rond de ketel is een heel stuk beter.  Niet volmaakt, gezien het te hard aandrukken, initieel.

Ze hebben net alle drie een grondlaagje gekregen (Weathered Black van LifeColor)
Mooi zicht, niet?
Je ziet de onvolkomenheden nog, maar tja, het is net de bedoeling om ze onvolmaakt te hebben.

Er is dus vooruitgang [:)][:)][:)]

Volgende stap, voor dit locje:  het voetenwerk  (wielen en basis moeten nog uiteen, daar een mal van, en terug gieten).
(de ondermal is gegoten, bovenop de plasticine.  Het is nog enkele uurtjes wachten).




Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#41
Vervolg:  BR.003, eerste gietsel

Gezien de complexiteit van de vormen, heb ik alleen de ketel gegoten.  Lijkt me een voldoende grote uitdaging.
Hars gegoten (eest in stuurcabine, dan geleidelijk meer, en met de tandenstoker het hars in de diepste gaten helpen)
Dan enkele uurtjes nagelbijten voor het drogen ...  
En uiteindelijk bovenmal er voorzichtig afgehaald ...



Mmmhh, op het eerste zicht lijkt het OK.  Hars is overal naartoe.
Even voelen of het hars al voldoende uitgehard is, of nog steeds vervormbaar ...   Neen, 't is OK, het stuk mag er uit ...
Schouwkant kwam redelijk gemakkelijk los, maar de cabine: jongens, heel moeilijk om de siliconen-prop er uit te krijgen (de OPENING van de cabine is smaller en minder hoog dan de ruimte IN de cabine).
Volgende keer dat ik zo'n mal maak, moet dit anders.
Enfin, voorzichtig (en lang) gewrongen ...



Is het geen bijoutje?  Net als zijn papa (of mama).
Prachtig succes !  Een leuke opsteker, na de eerste problemen met het twee-assertje.



Volgende stap: de plaat rond de ketel (hoe heet dat, trouwens?)

Hars gegoten ... Maar doeme, de vorm van de mal is fout, want het hars loopt weg.
Volgende keer moet dat stuk op zijn kop de plasticine in.  Dan heb ik een kuipje, waar de bovenmal het teveel aan hars wegduwt.  
Enfin, niets aan te doen, Snel bovenmal er op, en aandrukken om de hars in de mal te houden ...

Enkele uurtjes wachten ...  Voorzichtig piepen ... bovenmal er voorzichtig af ...



Mmmhhh, het hars is blijkbaar toch voldoende blijven zitten ...
Losmaken: oh god: een UUR heb ik zitten proberen: de onderkant van dat stuk heeft heel wat super fijne aanhangsels, en de siliconen houden ze goed vast!  Hier en daar een sneetje met het (nieuw en scherp) Excel mesje.
Uiteindelijk, met het afbreken van enkele details ...



Het stuk is nog erg slapjes.  Door het weglopen van een deel van het hars is het stuk minder dik dan het origineel.
Ik moet het zo snel mogelijk vlak leggen, om het goed (recht) verder te laten opstijven.

Dus NU het overtollige hars wegnemen (als het hars wat slapjes is gaat het een stuk beter dan als het volledig uitgehard is).
Uiteindelijk: het is voldoende opgekuist om vlak te kunnen liggen ...



Opnieuw een niet toevallige gelijkenis met het oorspronkelijk stuk.
Prachtig resultaat, eigenlijk.   Beginnersluck?  Dat weten we later, als ik de zoveelste kopie maak ;-)
Morgen kuis ik dit stuk verder op (bramen, ongewenste uitwasjes)



Toevallig, door het weglopen van het hars, heb ik enkele bonusjes:



Een stuk bovenkant van de ketel, en twee halve leiplaten (windplaten? hoe noemen die dingen eigenlijk?)
Ideaal om later "afgebouwde" componenten uit te halen.

Voila!  Genoeg voor vandaag.
Morgen avond waarschijnlijk het onderstel proberen te gieten ...
Nu even uitblazen, met grote voldoening en opluchting, kan ik wel zeggen ;-)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#42
citaat:
Geplaatst door PeterC

... die rare 'blinkende' vlekken ... vaseline of losmiddel? ...


Peter, ik heb het vermoeden (kan eigenlijk niet, maar ja), dat de twee componenten van het hars (50% A en 50% B) niet perfect gemengd zijn geweest (haaste en spoed is zelden goed).  Afmeet fout is nagenoeg uitgesloten.

Ik heb dit vermoeden, omdat ook op dit ogenblik nog, het kastje nog altijd "plakt",  en niet verder uithardt.

Ik heb na dit misbaksel meer aandacht besteed aan het afmeten en mengen.  Met goeie resultaten als gevolg.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#43
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

... Het probleem met de schouw ...

JP, zoals je ondertussen gezien zult hebben, is de schouw (voorlopig?) geen probleem: ik giet hars zeer geleidelijk aan, en als het in de buurt van het schouw-gat komt, geleid ik het hars met een tandenstoker in het gat.  Ik haal op deze manier ook mogelijk opgesloten luchtbelletjes uit.  
Je voorstel voor een slip heb ik trouwens overwogen, maar dacht het eerst eens basic te proberen.  Beginners-luck blijkbaar [;)]

citaat:
... Om luchtbellen te vermijden kan je een trilplaat gebruiken of een vacuumklok ...


JP, ik heb geen trilplaat, maar een massage-toestelletje dat ik tegen de mal hou.   Lukt voor het moment.  In MSM heeft Gerolf ooit getoond hoe je op een eenvoudige manier een trilplaat maakt.  Dat komt nog ooit eens [;)]
Je opmerking over de versteviging van de mallen zijn niet in dovemans oren gevallen.  Zal ik volgende keren uitproberen.  Als je hier voorbeelden van hebt, laat ze maar zien (dat maakt het voor mij iets gemakkelijker [;)])

citaat:
... Maak zo'n type mal zoals er een voorbeeld geplaast is doormr Appelmans ? ...


Wat voor een mal bedoel je?

citaat:
... Zorg eerst dat uw klei anex plasticine vlak is. Dat kan u doen door de techniek die een bakker gebruikt om deeg vlak te rollen. ...


Is net wat ik voor de volgende mal (zie komende dagen) gedaan heb: een stukje Evergreen-buis, in alle richtingen over de plasticine gerold, tot het geheel vlakjes was.  Niet moeilijk, maar met het beginners-enthousiasme totaal over het hoofd gezien, natuurlijk.

citaat:
... U heeft nooit tijd genoeg om alle delen in te smeren en te gieten zoals u nu te werk gaat. Gegarandeerd luchtbellen dus ...


Voelde ik al met mijn ellebogen.  Voor de BR.003 heb ik dit dan ook maar stuk per stuk ingegoten.

JP,  thanks voor de feedback.  Zo leer ik ook een hoop bij.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#44
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...maar een massage-toestelletje dat ik tegen de mal hou...



Jean, wat moet ik mij daarbij voorstellen (BigJim?) [:0][:0][:0]  [;)]
Groetjes, Peter