Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wat als....ik alles nog eens zou..

Gestart door Peter, 19 december 2009, 11:33:37 AM

Greg

#15
Ik ben ook 20, en de interesse is er nog steeds.
Tijd is minder, baan ligt onder het stof voor een deel. Soms werk ik er wel nog eens aan. Maar erg veel ben ik er niet mee bezig.
Nogal veel tijd voor school kwijt overdag, vaak vrij laat terug, dan nog wat prutsen op de pc, enkele avonden per week kwijt voor vergaderingen van projecten waar ik ook aan meewerk. En natuurlijk op tijd eens met vrienden op stap, iets gaan eten of iets gaan drinken. En als je dit allemaal bij mekaar op telt blijft er niet zoveel tijd meer over.
Maar de interesse is er zeker nog steeds.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

domie-o2

#16
Ik kan me vinden in wat er hierboven werd geschreven.
Op jeugdige leeftijd verdwijnt de interesse weliswaar een beetje door enerzijds de schoolse studie's, het zoeken van een lief,sollicitatiegesprekken en wat weet ik nog allemaal.
Maar na vele jaren - of iets vroeger- komt de microbe(zo noem ik het) toch terug!In mijn geval 35 jarige leeftijd.
Zelf bouw ik al een paar jaren een modelspoorbaan (wisselstroom) in jaren 70 stijl.
Jaren; ja ,want ik heb enkel tijdens de wintermaanden tijd ( job )
Soms worden dan bepaalde stukken van het vorige jaar terug afgebroken om een of andere reden , of gewoon verder afgewerkt.
Ach, we zien wel wanneer het zal afgewerkt zijn," ooit zal het klaar zijn" ge weet wel h?.
Geduld is een schone deugd in de  modelbouwwereld en t belangrijkste van al; ik beleef er nog elke dag plezier aan. Ook al moet ik soms iets veranderen of afbreken!

vandomm

#17
Ben nu 64 en 7 jaar aan de baan bezig . Spijt dat ik er aan begonnen ben heb ik nooit gekregen , wel had de baan kleiner gekund en voor de scenery meer ruimte .

Daarnaast zou ik me meer verdiepen /leren in de elektronika .

Allesoverziend is het tijdverdrijf langzamerhand een echte hobby geworden . Ben nog altijd blij dat ik eraan begonnen ben.
Cees .

Pol

#18
Ik ben een gelukkig man; ik mag binnenkort helemaal opnieuw beginnen gezien het oude baantje al zo'n 15 jaar verdwenen is (met dank [xx(] aan mijn lieve moeder). Momenteel ben ik hier aan het verbouwen geslagen en krijg ik van mijn vrouwtje een mooi territorium om me te amuseren! Het afgelopen jaar (en waarschijnlijk ook nog het komende jaar) heb ik me al serieus bezig gehouden met opzoekingswerk naar idee?n, foto's, feiten, systemen, ... Niet slecht dus!

Groeten,
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Even een oud draadje vanonder het stof gehaald, naar aanleiding van het bezoek van een (niet enkel) modelspoorvriend van ons gezin. Nee, hij zit niet op het forum (op geen enkel trouwens) en heeft daar, volgens zijn zeggen ook helemaal geen behoefte aan. Hij kwam onderandere met de vraag: En...nog steeds van hetzelfde gedacht als toen?

Ja, inderdaad, als ik alles over kon doen bleef ik bij mijn standpunt. Een baan in tijdperk II (DRG) en enkel stoomloks. Maar wel een iets kleiner baan, met meer oog voor de kleinigheden.
Wil ik veranderen? Ja..maar ik doe het niet. Meerdan 60 loks en een evenredig aantal rijtuigen en goederenwagons. Gebouwen die niet in dat tijdperk passen, auto's, figuren signalen enz. enz.  Financieel zou het een ramp betekenen. Dus nee ik blijf vrolijk verder doen met wat ik heb.

Hebben julie soms ook dat gevoel, en/of jezelf al die vraag gesteld.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Ja hoor !

Alhoewel maar beginnend modelbouwer (heb mijn "leer"-baantje Sedelocus pas vorig jaar opgestart), plan ik dat binnenkort af te breken, en opnieuw te beginnen.
Als leek begonnen heb ik zoveel dingen fout gedaan, en ik hoop voldoende opgestoken te hebben om iets beters te maken ...

Maar dan komen bevliegingen weer storen ... de scrap yard ... en dat station ... en de bijhorende modules ...

Ooit ... maar eigenlijk toch wel graag in 2013 ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Veranderen van schaal, van H0 naar Om (ben ik eigenlijk een beetje mee bezig), of naar TT (project voorzien, jammergenoeg afgelast)...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

oebr

Citaat van: Peter op 19 december 2012, 20:56:08 PM
Hebben julie soms ook dat gevoel, en/of jezelf al die vraag gesteld.

nee, eigenlijk best tevreden met het onderwerp (Luik in 1992). Toen ik het koos was het gewoon actueel, nu is het historisch (gelukkig bijtijds veel info verzameld). Stillekesaan is al het nodige materieel ter beschikking gekomen (waar blijft de reeks 82? :-) ), en ook de ervaring.

Mocht ik herbeginnen dan zou ik wel voor de baan zelf andere werkmethodes en materialen kiezen. Al doende leert men, ben dan ook blij dat ik me met een heel klein stukje bezig hou. Dat levert voldoende frustraties, miserie en gelukkig ook ervaring op om de volgende stukken baan vlotter aan te kunnen zonder al die problemen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ysbeer

Mijn baan is voor 80% klaar en aan afbreken denk ik niet meer.
Was ik wat jonger (een jaar of 30)dan misschien wel.
Ik rij nu analoog en ben tevreden maar mocht ik opnieuw beginnen was dat toch digitaal geworden.
Met super wissels en rails..
Met een ander baanplan.

Maar ook zoals nu.
Uitsluitend stoom en diesel .
tijdvak 4 a 5
met computer besturing liefst met eigen of deels eigen software (zoals nu)

Iedereen die ik ken met een baan zegt ongeveer het zelfde .
wim

Mattias

Mocht ik pakweg 8 jaar (toen heeft de microbe me gebeten) terug mogen gaan in de tijd, met alle kennis ik op dit moment heb, dan zou ik niet begonnen zijn met Belgische modellen aan te kopen. Qua locs is dit momenteel 50% van al mijn locs! Mooie modellen allemaal, maar ik heb er mijn voldoening niet meer in..
Als ik had geweten wat ik nu allemaal ken, dan was ik direct met Duits stuff (en al wat in Duitsland rondrijdt) begonnen..
Er zijn veel meer mogelijkheden en de aankoopprijs scheelt ook lichtjes..

Maar bon, de tijd kunnen we niet meer terugdraaien.
Wat ik nog de moeite vind, blijf ik behouden, alsook voor de modelspoorvereniging, op onze Belgische baan.
Al de rest zal stilletjes aan verdwijnen, met tijd...

Qua wagons en rijtuigen moet ik mij geen zorgen maken. Die ben ik maar een tijdje terug beginnen aankopen.
En alle modellen die ik nu heb, rijden zowel in Belgie als in Duitsland, dus daarmee zit ik safe.
Ook wat in de toekomst zal aangeschaft worden van gesleept materieel zal in functie zijn van de inzetbaarheid in Belgie, Duitsland en Zwitserland...

Van de schaal en systeemkeuze heb ik geen spijt. Voor mij persoonlijk voorlopig nog het beste wat op de markt te vinden is..

Enkel geld en plaats... Dat missen we vaak nog..  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Havoc

Laat het ons op treinen houden, anders is mijn toetsenbord versleten. Andere schaal om te beginnen. Ik ben 35 jaar geleden met Z begonnen maar nu heb ik er toch wat spijt van. Er is gewoon te weinig op de markt, teveel prutswerk etc. Maar geen flauw idee wat dan wel. N misschien of Im of nog iets anders.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Goh, die grote baan die al 15 jaar niet opschiet zou een kleine module zijn (die ik blijkbaar toch op een jaar of 2 af krijg... als alles blijft goed gaan) en dan nog één en dan...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Brossel

Ja....ook ik zou op modelspoor gebied het net even anders gedaan hebben:

Toen ik vroeger een bezoekje aan de Lesse en haar omgeving bracht, wist ik het: dit zou het thema worden voor mijn modelbaan.
Maar ja, toen waren er nog geen Roco AFB's met vlottende cabine, nog niet zulke mooie bolle neuzen, geen AR's van Olaerts..dus tja, het thema was er dan wellicht wel, maar het materieel kwam maar niet. Daarom besloten het roer om te gooien: de spoorlijn zou elektrisch worden, zoals de lijn 162 Namen - Luxemburg. Diverse Roco 20-ers werden aangeschaft, de reeks 23 van Trix kwam er bij, 2 Breaks van Olaerts enz. En toen...toen kwamen toch nog de AFB's en AR's beschikbaar voor mijn oorspronkelijke thema. Het roer in de collectie ging om!

Mijn modelbaan in aanbouw betreft een diesellijn gelegen in het dal van een kano riviertje! En het elektrisch materieel: een deel is weer verkocht en ach ik heb nog een mooie vitrinekast! Achteraf had ik al dat elektrische materieel niet hoeven kopen, wat het wordt allemaal wel wat veel zo  ;D
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Peter

Nog een kleine aanvulling voor  mijn "als"

Nooit, maar dan ook nooit geen bovenleiding meer op mijn baan. Bij alles wat je wil doen zitten de rijdraden in de weg, blijf je (zeker met een pulover) met je mouw achter de palen hangen en het is duur. Dus nee enkel stoomloks.
Met vriendelijke groeten
Peter

Doornroosje