Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Wat als....ik alles nog eens zou..

Gestart door Peter, 19 december 2009, 11:33:37 AM

Peter

Terwijl we van de week gezellig met de kinderen, schoonkinderen en kleinzoon, samen zaten, kwam het gesprek op: Wat als je nog eens alles zou kunnen overdoen? Eerst werden alle familiale punten besproken, tot onze dochter plots aan mij vroeg: En papa, zou je nog met je trein beginnen?
Het antwoord was: natuurlijk zou ik dat opnieuw doen.
Nadien vroeg ik me af wat ik anders zou doen.
Tja, ik zou bij mij eerste liefde (bij treinen h?!!), en hetgeen waar ik het best van op de hoogte ben, gebleven zijn, namelijk een baan in tijdperk II Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, en enkel stomers.:D:D:D
Deze periode, van de jaren 20 tot 1940 (eigenlijk als DR tot 45) waren volgens mij in Duitsland, en waarschijnlijk ook hier in Belgie, de interessantste tijd, met een zeer grote variatie van loks, rijtuigen en goederenwagens.Ga ik mijn baan afbreken of veranderen, NEE natuurlijk niet.
Heeft iemand van jullie ook zoal eens nagedacht over de vraag "Wat als":I:I:I
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Ja daar heb ik ook al eens over nagedacht , ik zou Antwerpen-Centraal ( proberen) na te maken zoals het nu is, dus met de verschillende niveau's , ook vooraan zou ik dan perrons maken met die moderne overkappingen, de koepel zou dan eigenlijk meer recht op de ingang moeten komen te staan, waardoor er meer ruimte is voor langere perrons.

Ook de indeling van mijn tafels zou ik helemaal anders aanpakken, een meer open constructie zou ik maken.

Dus ja zeer zeker al eens over nagedacht, maar hier geen volledige afbraak meer, het is genoeg geweest.[:I]

Ik ben meer dan tevreden over het verloop van mijn treinen , persoonlijk vind ik dat ik een h??l mooi sporenplan heb nu , dus het zal bij dromen en nadenken blijven.

Michiel

Het interbellum, 1920 tot 1940, is inderdaad een zeer boeiende periode, ook in de Belgische spoorweggeschiedenis. Vandaar dat ik kort geleden besloten heb om met mijn huidige baan te stoppen, en met mijn nieuwe droomproject te beginnen: Brussel-Noord anno 1920.

De "wat als?" is bij mij veranderd in "wat nu!?" [:D]

groetjes,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

factageklerk

Die vraag stel ik me de laatste tijd dikwijls zowel priv? als professioneel, als ik moet terugblikken op het afgelopen jaar en de voorbije jaren[:(][:(][:(]..................................

Gerolf

What if ... if ever ... 'k Snap je helemaal, en ik heb het overwogen [:I]
in plaats van mijn grotere tentoonstellingsproject-idee heb ik toch maar besloten om mijn eerste project (Meb) uit te bouwen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wisselstromer

die vraag heb ik mezelf ook al gesteld
ik vraag me altijd af of ik dan terug in wisselstroom zou beginnen of niet
en ik zou het niet weten ;-)
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

glamo

ik heb me het onlangs afgevraagd en besloten om het over een heel andere boeg te gooien. alle wisselstroom buiten, een rustperiode nemen en eens goed nadenken en plannen maken. het is gelijkstroom geworden, van de zolder naar een kleinere kamer verhuist en de baan v??l minder uitgebreid gemaakt. zo raakt alles uiteindelijk eens af!

Ludwig

Ik denk er de laatste tijd over na om mijn hele H0 verzameling en toebehoren te verkopen en terug te starten in N.
Eigenlijk is mijn beschikbare ruimte te klein voor een deftige baan in H0.
Maar zoals me zegt, je leert me de jaren en ik vraag me dan ook af of je ooit voor 100% tevreden zou kunnen zijn.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

trainfreak

Mocht ik alles opnieuw doen zou ik gewoon stoppen.
Ik heb nu amper tijd (en zin) om aan die baan voort te doen dus...
Het zal wel aan de leeftijd liggen (20) en de andere interesses die opkomen. Tel daar nog eens bij op dat ik pas een auto heb dus waarom zou ik in godsnaam binnenblijven? Omdat het sneeuwt, maar anders???
Spoorse groeten
Dimitri

erik de noorman

Ik niks, als je het groeiproces van een modelbouwer bekijkt weet je dat je elke dag opnieuw begint. Elke dag beter en mooier.

Erik

Kees-Jan

Ja!

Modelspoor:In een andere schaal beginnen: TT
Daar is veel in te koop tegenwoordig in een zeer geode kwaliteit en vooral in mijn passie: Oost-Duits.

Werk: Neen ik heb twee banen en daar ben ik zeer tevreden mee (eigen bedrijf in modelspoor en verder in het ziekenhuis op de OK bij de anesthesie).

Priv?: Dat gaat hier niemand wat aan [:D] (behalve dat ik voor mijn belgische inburgeringscursus bezig ben [:D]).

Kees-Jan

Sicco

Hoi

Ja, ik zou wel wat dingen anders doen. Ooit als ene kip zonde rkop modellen gekocht, qua Belgisch alles wat er te krijgen was en vaak meerdere exemplaren tegelijk en dan ook nog alles wat ik verder nog leuk vond. Deels omdat ik te weinig geduld heb en deels omdat de 'wereld' wat betreft de Belgische modelbouw er anders uit zag. Het gebrek aan geduld speelt me ook nu nog wel eens parten, maar ik ben tevreden over de beperkingen die ik me heb opgelegd - al is het zelfs m?t die beperkingen nog wel te veel wat ik aanschaf eigenlijk....

Greg

Heb ik ook al veel over gedacht en zitten fantaseren.
Zelfde tijdperk? Zelfde land? Zelfde schaal? Zelfde systeem?

Je kan zoveel veranderen.
Ik ben erg tevreden met wat ik nu heb, maar moest ik van 0 af kunnen herbeginnen zou ik mss 2-rail en belgisch EP V kiezen.
AL is dit ook maar een idee, mss dat ik men prachtige stomers wel zou missen. Heeft ook wel zijn charme.
Wat ik wrs wel zou doen is voor de k-rail opteren van marklin ipv c-rail omdat er veel betere rijeigenschappen mee gepaard gaan en ook de afwerking stukken beter kan. DUs dat zou ik zeer waarschijnlijk anders doen, of ik opnieuw marklin zou nemen weet ik niet zeker. Er zijn hier niet veel voorstanders van het systeem, en sommige punten zijn beter bij 2-rail. Maar het systeem is allesbehalve slecht.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

marimon

Ik zou een beginnersfout zeker wegwerken, met andere woorden ik zou modulair de zaken aanpakken. Wel ??n grote baan uittekenen maar deel per deel uitwerken. Mij deftig laten briefen over de toegepaste elektronica in dit bedrijf en de diverse mogelijkheden ervan.
Maar boven alles hou ik toch van mijn huidige halfafgewerkte baan waar ik met plezier de problemen zie en vol enthousiasme er blijf tegenaan gaan.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

jarikd

citaat:
Mocht ik alles opnieuw doen zou ik gewoon stoppen. Ik heb nu amper tijd (en zin) om aan die baan voort te doen dus... Het zal wel aan de leeftijd liggen (20) en de andere interesses die opkomen.
Grappig, ik ben bijna 10 jaar geleden begonnen met modelspoor, toen ik 21 was.

Van fouten leert men. De afgelopen 10 jaar heb ik verschillende schalen, tijdperken en stroomsystemen aangeschaft.

Wat ik allemaal aan treinen heb (gehad):
- spoor 2m LGB
- spoor 1 (Marklin Maxi / Marklin spoor 1)
- spoor H0 (2-rail en 3-rail)
- H0e
- Z
Ik gok dat de helft van alle door mij aangeschafte treinen stond onder te stoffen, zonder ooit een rondje te hebben gereden.

Vanwege mijn verhuizing heb ik mijn modelspoorbanen moeten afbreken. Ik heb nu daadwerkelijk de kans de opgedane ervaring toe te passen.

- Spoor Z viel als eerste af vanwege te gevoelig voor stof en vuil op de baan.
- Bij Marklin spoor 1 en LGB vind ik persoonlijk de prijs te hoog in verhouding tot het product.

Bleven nog over Marklin Maxi, H0 (2-rail en 3-rail) en H0e. Na mijn verzameling te hebben bekeken, heb ik besloten nog slechts 2 banen te gaan bouwen.
De eerste met M?rklin Maxi. Deze baan wordt stoomtractie en krijgt een tijdperk I aankleding.
De tweede baan wordt voor H0 2-rail, met misschien nog een klein stukje H0e. Op deze baan komt diesel en elektrische tractie van de NS uit de 60-er jaren, en stoomloks van de DRG.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt