Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Margaaz, een Zwitsers baantje

Gestart door prulleman, 09 oktober 2009, 23:57:40 PM

prulleman


eerst eens passen. ik gebruik gipsen perronboorden van sporle. dit lijkt me prima voor dit werk


aan de kant rail staat een perronboord, kant weg een gewoon stukske natuursteeen. dit heb je met "achterafinbouw". de ondergrond is niet meer vlak, ik heb de boel dan ook vastgezet met een kwak gips, nadat ik eerst de ondergrond zo nat mogelijk gemaakt had want anders pakt uw gips niet aan...raad eens hoe ik dat weet ::)
de muurkes staan goed, nu even alles laten uitharden, morgen opvullen

prulleman


nu beginnen met opvullen, eerst een laagje verse gips


vervolgens een laag verkruimelde afvalgips, goed nat. Dit vult goed en zo ben je van je afval af, en je spaart nog geld ook. Moest je dit met bv Sculptamold vullen, het zou me een zeker 8 euro kosten. Dergelijke dure producten gebruik ik dan ook alleen als het echt nodig is (smosgevaar bv)


vervolgens een mooi toplaagje verse gips, niet te veel gieten en het moet een beetje als dikke room zijn. wacht een paar minuten en dan kun je met de zijkant van je spatel beginnen afschaven om zo een mooi gelijk, maar toch niet te gelijk oppervlak te krijgen. die kleine natuurlijke oneffenheden registreren we met ons oog, en geeft een heel ander beeld dan "een stuk plank". ook omdat we met "achterafbouw" bezig zijn is het makkelijker om  iets ter plaatse gewoon op te bouwen dan op en werktafel. want als je eerst het stuk klaarmaakt en dan inbouwt moet je ondergrond passend zijn, dat was teveel werk voor mij, en ook riskeer je een paar mm te missen, en dat kun je niet wegstoppen

prulleman



inmiddels is de laadramp klaar





het schilderen heb ik op mijn gewone wijze gedaan, dat staat eerder uitgebreid beschreven. dan wat houtlijm op de bovenkant, een beetje "kreativ wildgrass" :P van heki, echt fantaschtisch dat spul een beetje strooisel, vervolgens alles dik ingespoten met airbrush!!! en woodland scenic cement. maar doe dat absoluut met een simpele airbrush want anders maak je dikke drupples en uw fijn strooizand klit aan elkaar als niks  dat trekt op nie veel

Michiel

Waauw! Uit de kunst!!! Schitterende vegetatie. Heel er mooi en erg "natuurlijk"! iLike!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Een 'ramp' is het niet echt geworden.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

Amai, wat een verschil!  :o
Ik kreeg het al warm als ik die gipstoestanden zag...
Echt mooi gedaan  ;)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Tjalling

Schitterend!

Heel mooi geworden zo. De sfeer van een niet veel meer gebruikte ramp zit er  goed in.

Groet,
Tjalling
 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner


Steam.N

Super mooi !!
Was wat ongerust toen je met dat gips bezig was, maar het is zeeeeer mooi geworden.
Volledig natuurlijk, mooi ingewerkt met het groen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Het was weer een "Geprul" maar het resultaat mag er zijn :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

prulleman

aangezien mijn ramp niet bepaald een ramp maar een succes is ga ik weer verder. ik heb de voorbije dagen erg weinig tijd gehad en alleen maar een beetje kunnen spelen. nu komen de tekortkomingen van de bunker aan het licht

1: de trilmotor roert in grind, maar zijn roerstaafje zit (uiteraard) niet uitgelijnt op de motoras maar "roert". bij een volle bunker kan de motor dit echter niet trekken en loopt dan vast. dus ik zal de "roerstaaf" afknippen. tenslotte gaat het om de trillingen

2: er is blijkbaar wat verf in de scharnier van de strogoot gekomen, en nu wil deze nu altijd meer omlaag als de ketting ontspant. ik eraan een tweede ketting bij te hangen die naar beneden loopt en dan een gewichtje (en gram of vijf) onder de plank

kzal nog veel te prullen hebben

Gerolf

Je goot heeft misschien ook last van een volle grindbak  :-\
Is een veertje niet beter te camoufleren dan een ketting die naar onderen loopt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

het beginy me nu te storen dat er in het eindstation nog niks van scenery aanwezig is. ik ga beginnen met de perrons. dus eigenlijk met de trap naar de onderdoorgangµ



dit zijn de perronboorden. erg laag, ze zitten zelfs een tikje onder het niveau van de railstaafkop. dat is niet uitzonderlijk bij de RHB


de trap zit al half in elkaar. de trap is van gips, maar met plasticlijm is dat prima te kleven op plastic, maar je moet de lijm op de plastic uitstrijken, de plastic lost op en word in de gips gezogen. voor een verbinding waar geen kracht op komt zoals hier is dat goed


een laagje humbrol over strijken, in die natte humbrol strooi ik wat gips (geen talk voorhanden) met de zeef (uitgeleend :-[° zou moeten maar ja, dan maar met de losse pols en dan laten drogen, het teveel valt er toch af

PeterC

Citaat van: prulleman op 03 februari 2013, 13:08:39 PM
...de trap is van gips, maar met plasticlijm is dat prima te kleven op plastic, maar je moet de lijm op de plastic uitstrijken, de plastic lost op en word in de gips gezogen. voor een verbinding waar geen kracht op komt zoals hier is dat goed...

Weeral een een tip om te onthouden.  Ik heb ook al een paar keer met dat probleem gezeten en dan maar mijn toevlucht gezocht bij houtlijm.
Groetjes, Peter