Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Margaaz, een Zwitsers baantje

Gestart door prulleman, 09 oktober 2009, 23:57:40 PM

prulleman


In de natte humbrol wat gips gestrooid, dan weer weggeveegd en dan overspoten met tamiya grijs


de verlichting gemaakt van twee smdkes en een paar stukjes sommerfeld draad. die sommerfeld is verkopert staaldraad, veel beter solderen dan messing en spotgoedkoop. te krijgen in diktes 0,35 , 0,5  en 0,7. iedereen zou zo een paar zakjes in huis moeten hebben. ik gebruik dat voor alles en nog wat


en dan even met de soldeerbout de koperdraden in de plastic gesmolten, das eenvoudiger dan te moeten plakken


nog een dakje van golfplaat, vensters erin , een gat in de baan maken ::) en dan kan ik de trap inbouwen. ik heb bewust voor een volledige trap gekozen omdat ik nu nog niet zeker ben of ik de tunnel ook helemaal zichtbaar zou maken

prulleman


zo ziet het er nu onder de plank uit. ik had gedacht om de voetgangerstunnel onder e de loskoer te laten doorlopen zodat je er in kon kijken, maar met een overweg binnen de 50 meter is dat eigenlijk idioot


al even ingepast, het perron zelf moet nog gemaakt worden, maar de boorden staan er al


nu met minder licht en licht aan vanbinnen. nu valt op de de vensters  aan de binnenkant niet afgedekt zijn. voor dit soort "industrievensters" gebruik ik messing gaas dat ik gewoon op maat knip. ooit eens gekocht in Dortmund bij Willems Metalmarkt

prulleman

weinig tijd gehad , eigenlijk alleen maar wat gespeeld, maar daarmee iel me wel iets op

voor de vensters heb ik een messing gaas gebruikt, das prima maar hier kun je dat aan de binnenkant zien en dat stoort me. het is zelfs niet te camoufleren met een figuurtje of zo


ondertuusen is mijn grindperron klaar, ik kan dus het traphuis niet meer wegtrekken om de venster bij te werken, alles zit muurvast


dan maar een stukje grijs gespoten overheadsheet op maat gesneden met behulp van het resterende gaas, kwestie van ruitjes tellen
ik ga er een gat in snijden zodat ik het venster kan "sandwichen"




nu nog een figuurtje ervoor en tis weggemoffeld

prulleman

na een tijdje alleen maar wat gespeeld te hebben ga ik weer een stukje verder. ik ga het bovenste station (Teurp) inkleden. hoewel dit station uit twee modules bestaatdie ik vrij makkelijk (alhoewel) op de werktafel zou kunnen leggen ga ik anders te werk. ik wil mijn namelijk niet meer voor langer dan 24u buiten dienst stelllen. dus ga ik stukjes landschap klaarmaken en ze nadien op de baan zetten, dan moet ik enkel nog de naden op de baan zelf doen. dit doe ik omdat mijn schaduwstation recht onder Teurp ligt. ik ben het trouwens beu om de baan buiten dienst te zetten, want net dan krijg je bezoek van ouwe kameraden, ondertussen met kinderen die verzot zijn op mijn baantje, en dan moet je zeggen: het zal niet gaan vandaag, kom binnen twee maanden eens terug. nee hoor, alles blijft hier in dienst, ik ga werken als op  de echte spoorwerven

Evan heeft me ondertussen ook  aangestoken met zijn car system. omdat ik allergisch ben aan decoder (krijg daar uitslag in een niet nader te noemen zone) ga ik me bij het klassieke faller car system houden. tis ook allemaal nieuw voor mij, dus een beetje zoeken is nog nodig. het verkeer zal ook niet druk zijn op die eenvaksweggetjes op mijn baan, dus veel heb ik eigenlijk niet nodig...denk ik

het stuk is voorlopig ingepast, de rijdraad ligt onder het wegdek (faller spachteldinges is zeer goed spul voor toplaag wegdek)


om moeilijk te doen komt er natuurlijk een overweg bij kijken, die dan ook nog in de wisselstraat zit, vlak na een bocht in de helling


er zit al wat kleur op


de rotsen (deze hier komen tot op het perron) zijn gemaakt met latex mallekes, voor het uitharden van de gips in het landschap gedrukt, zoals eerder al beschreven in dit draadje. weer bijgeleerd, de gips is beter al iets te hard dan nog te plat, als ie al een beetje te hard is kun je mooie extra breuklijnen krijgen


zo zien jullie dat ik niet op de baan smos (letterlijk te nemen) maar op een aparte werktafel
ook gebruik bijna geen styrodur meer, maar gewone verpakkingsisomo, die is gratis te krijgen en met een thermocut kun je dat ook snijden zonder "bollekesbazaar"

prulleman

even een bestuurder in de kamion gezet


ik ben wel van mening dat de faller auto's veel te snel rijden. het is geen zicht om een zware vrachtwagen aan 70km/h door een bochtige bergweg te zien scheuren, ik moet ze dus vertragen.

door de simpele inbouw van een diode tussen batterij en motor kun je de spanning naar de motor toe verlagen. met een gewone diode telkens met 0,7 v, met een germaniumdiode (schottky) met 0,2 volt. een beetje uitproberen is de boodschap. in dit geval waren 2  gewone diode teveel, want ie reed echt stapvoets maar bergop ging niet meer. ik heb dus 1 gewone diode en 1 schottky gebruikt en dat gaat mooi en bergop gaat het ook nog.
ik ben nog op zoek naar ervaringen met faller car system, zij niet gedigitaliseerd, DC-car is peperduur en das me er ook over dan, al heb ik wel interesse in onderdelen

sneeuwregen1

IN een woord: GEWELDIG!!!

Een draadje wat ik zeker ga volgen!

groet Daniel

Dennis1984

Dit wordt steeds mooier hier!

Met vriendelijke groet,
Dennis

prulleman

zoals gewoonlijk gaat het weer erg traag omwille van tijdsgebrek, doe de nachtploeg ook nog en dan niet veel goesting
maar toch wat geschilderd en zp



tspel staat voorlopig even ingepast, maar het zit nog los want eerst nog wat detail aanbrengen

Stedahult

Ik vind je rotspartijen werkelijk zeer fraai.
Mvh. Steef

Steam.N

Ziet er erg mooi uit, Jan !
Tijdsgebrek en goesting ... klinkt bekend  ;)
Maar je bent goed bezig.  Blijf de fotos maar tonen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sneeuwregen1

Mooi hoor! Dit maakt een forum leuk! ;D

groet,

Daniel

evan

Leuk sfeertje Jan.

ben benieuwd hoe je de overweg gaat realiseren.  Het lijkt me een stevige knik voor het Car-systeem.
Maar dat komt wel goed denk ik :)

Succes met je vervolg!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

prulleman

ik ben nu aan de overweg bezig, de eerste test zijn veelbelovend maar ik moet eerst nog een stukje weg bijbouwen om zeker te zijn, dan zal foto's maken en een filmke draaien

prulleman

ik heb verder gepruld aan de overweg, viel dat even tegen zeg
ik dacht zo; als ik nu stukjes ijzerdraad aan de onderkant van 0,5mm plasticard zet en daarmee tussen de rails in

zo dus, die kan losknippen, tussen de rails leggen en klaar

spel marcheert niet betrouwbaar genoeg (1 misser op 3)

dus na een paar dagen heb ik faller rijdraad in stukjes geknipt en die met de soldeerbout ingesmolten in de plasticard en het werkt
nu nog wat prullen, de signalisatie komt volgende week binnen, die verbinden met relais gekoppelt aan de sein,.... tzal nog een jaarke duren eer dit stukske klaar is

prulleman

het begint nu vorm te krijgen en de rijproeven zijn positief 8)




een beetje overzicht, ik zal een langer statief moeten zoeken want het mijne is een beetje tekort