Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

262/273 - 73/74/82

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 26 december 2008, 17:47:34 PM

doomslu

Citaat van: pandur op 28 april 2015, 17:49:07 PM
Zelfs een uitvoerige test en beschrijving in ons beliefd tijdschrift, bracht geen gebrek aan het licht , dat hier beschreven is,
eigenaardig, niet ?
Eric
Voor zover ik het heb begrepen (ik heb er geen) hebben ze niet allemaal hetzelfde euvel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Zal de mijne volgende zaterdag nog eens wat rondjes laten spurten en kruipen op de rijmiddag in de club en het resultaat melden
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

knibbelknabbel

Ik zal misschien gelukkige hebben, maar mijn locje heeft geen enkel van bovengenoemde gebreken 8)

eve

Citaat van: SuSke op 08 april 2015, 14:20:34 PM
Dacht ook dat bij rangeringen de gevoerde verlichting aan beide zijden wit licht was en niet gemengd.
Of was dat "vroeger" anders  ???

Heeft er niemand een antwoord op deze vraag ?

Erik

mark7758

Rangeeringen. Wit aan alle lampen.
Rangeeringen op de heuvel. (Rood en wit aan beide kanten. Dit als de locomotief voorzien is van een werkende automatische koppeling.
Bron. Bundel II Hst 11.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

eve

Bedankt voor de reactie Mark.

Maar...was de 8217 uitgerust met een automatische koppeling ? Kon de 8217 uitgerust worden met een automatische koppeling?

Erik

eve

Ik heb ondertussen hier (http://www.bfoto.be/docu/his/r82.php) gevonden dat de 8217 NIET met een automatische koppeling werd uitgerust.

Het rangeersignaalbeeld rood en wit is dus niet van toepassing op deze lok of ben ik (alweer) fout ?

Erik

mark7758

Vroeger, ja Vroeger, was het heuvelen altijd met Rood/wit licht.
In de huidige boeken staat het zo vermeld.
Sorry.


Als je goed kijkt zie je op de buffers een lange houten stok liggen. Dat was de handbediening voor het ontkoppelen van wagons tijdens het heuvelen.  8)
Dus ja Rood/wit is goed.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Binco

Niet enkel bij het heuvelen, ook bij het stoten werd die houten stok gebruikt.

eve

Niet erg Mark. We komen er stilaan uit.

Bij het heuvelen duwt de lok de wagons op de heuvel.

Was dat rood/wit licht dan 1) enkel voor 2) enkel achter 3) voor en achter ?

Was rood links of rechts in de rijrichting ?

Erik

mark7758

Rood/Wit voor en achter.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

eve

Ik heb wat ik weet tot hiertoe even op tekening gezet. Graag aanvullingen, opmerkingen ed. Ik pas het schema dan aan.



Erik

pandur

Ziet er goed uit,
Maar wat is "voor" , de lange neus ?
Al is dit bij een rangeerder niet belangrijk, of
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

OlivierV

Citaat van: pandur op 29 april 2015, 22:59:45 PM
Ziet er goed uit,
Maar wat is "voor" , de lange neus ?
Al is dit bij een rangeerder niet belangrijk, of
Eric
Ik Denk gewoon de kant waar mee vooruit gereden wordt. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Als je die lampen wil voeren moet je bijna elke led afzonderlijk gaan aansturen  ???

Hoe ga je dat doen met een "eenvoudige" plux16 of is er dan sowieso een plux22nodig?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.