Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Vlottende cabine

Gestart door argilla, 15 april 2005, 17:11:05 PM

ERVIN

Eh voila mannen,hier is mijne 5205,full option,fantastisch rijgedrag,ongelooflijke sound en wat een trekkracht jongens!!!
Super loc!![:p]

ERVIN

Hij is natuurlijk al volop aan het werk gezet.
Bedankt Roco![:X][:X]

boke

Hallo,

Ik las in MSM dat Roco de mal van de bolle neus heeft aangepast om zo de versie met vlottende cabine te kunnen produceren. Wil dit nu zeggen dat Roco geen bolle neuzen meer kan produceren in de toekomst [:0] of dat ze toch nog kunnen wisselen tussen de verschillende modellen [^]?

Groetjes,

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door boke

Hallo,

Ik las in MSM dat Roco de mal van de bolle neus heeft aangepast om zo de versie met vlottende cabine te kunnen produceren. Wil dit nu zeggen dat Roco geen bolle neuzen meer kan produceren in de toekomst [:0] of dat ze toch nog kunnen wisselen tussen de verschillende modellen [^]?

ik weet het niet zeker, maar zou het niet logischer zijn dat ze zich gebaseerd hebben op de mal van de bolle neuzen om een nieuwe mal te maken voor de vlottende cabines
(dus dat ze de plannen van de mal voor de bolle neuzen hebben aangepast en een nieuwe gemaakt hebben voor de vlottende cabines)

locomotion

Tegenwoordig worden mallen gemaakt op basis van 3D tekeningen die via de computer de frees (of laser)machines het werk laten doen voor het maken van een mal. Een mal heeft maar een beperkte levensduur of is geschikt voor een beperkt aantal exemplaren. Het is niet meer zo moeilijk om een nieuwe mal te produceren. Je moet daarentegen wel goede 3D tekeningen hebben. Wanneer er fouten worden vastgesteld worden de tekeningen aangepast en wordt een nieuwe mal gemaakt.
Voor de  vlottende cabine zal men dus wel een  nieuwe mal gemaakt hebben, waarbij men een groot deel van de tekeningen heeft kunnen hergebruiken.
Locomotion

Nonkelronnie

da bedoelde ik dus, bedankt voor de verduidelijking

D_Loc

Ik heb mijn .5217 van een Loksounddecoder voorzien en voorlopig het geluid van Di3 van Roco erin geplaatst want deze heeft wat meer schakelstanden dan de NOHAB versie. Ooit hoop ik het geluid van de echte 52,53,54 of CFL 1600 perfect op te nemen zodat ik een geheel nieuwe versie kan maken die aan al mijn verwachtingen voldoet. Ik heb wel opnames maar die zijn niet geschikt om in een decoder te plaatsen.
Het remgeluid en de toeters heb ik wel al vervangen door eigen opnames. Tevens ga ik het gillen van de weerstandsrem erin plaatsen (alleen bruikbaar voor reeks 52 en 53).
De toeter die ik nu gebruik is die van de 55.
Mijn vraag is nu of de toeters van 52,53,54 gelijk zijn aan die van de 55 en weet iemand welk geluid Roco heeft gebruikt voor de 5205?
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN

Hoi D-Loc,het enige dat ik weet is dat de toeter niet dezelfde is als van een Reeks 55.
Welk geluid ze hebben gebruikt in de 5205 weet ik dus niet.

D_Loc

Ervin, bedankt voor de info. Ben je misschien instaat om een geluidsopname te maken van jouw 5205? Indien het niet lukt is dat ook geen probleem hoor.
Dirk

mark7758

Ik zal eens kijken in de boeken wat ze schrijven over de claxon van een 52/53/54/55. Dan weet ik of ze gelijk zijn.
(Duurt wel even.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door D_Loc

Ervin, bedankt voor de info. Ben je misschien instaat om een geluidsopname te maken van jouw 5205? Indien het niet lukt is dat ook geen probleem hoor.

Hoi D-loc,hoe kan ik een geluidsopname maken en deze dan laten horen?
@mark7758,heb je mss al iets gevonden of de claxon dezelfde is als een Reeks 55?

mark7758

Ik kan het niet direct uit de boeken halen.
Maar ik ga het navragen SNCB.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

D_Loc

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Hoi D-loc,hoe kan ik een geluidsopname maken en deze dan laten horen?
@mark7758,heb je mss al iets gevonden of de claxon dezelfde is als een Reeks 55?

@Ervin,
Er zijn een aantal mogelijkheden om het geluid op te nemen:
- direct op de computer via een microfoon, in dat geval zal de computer bij je baan moeten staan (of je microfoon een hele lange kabel moeten hebben[:D]).
- via een Mp3 speler met opname functie daarna de opname via de usb functie van de speler overzetten
- via een cassetterecorder met microfoon en vervolgens de opname opnemen op PC via de line-out van de cassetterecorder en line-in van de geluidskaart.
- via een videocamera of digitale fotocamera met filmfunctie (maar deze moet dan ook geluid op kunnen nemen) en daarna de opname overzetten en het geluid eruit halen. Dit schijnt met Goldwave eenvoudig te kunnen, ik zelf speel het meestal gewoon op de computer af en neem met een wave-editor het geluid op 'wat je hoort'. Meestal wordt het geluid 'wat je hoort' wave genoemd maar dat kan per geluidskaart verschillen. Maar ik denk dat ik nu iets te ver ga.

Uiteraard kan ik ook zelf in een winkel gaan luisteren wat misschien toch iets eenvoudiger is[:)].

@Mark,
Ok, ik hoor het wel. Voorlopig heeft ie 2 toeters van de 55.

Aan beiden alvast bedankt voor jullie moeite!
Dirk

mark7758

Ik zal kijken of ik het kan testen. 55er naast 52er. Moet lukken.

erik de noorman

De dakpartij van de 52 moet die niet in het zwart in plaats van groen uitgevoerd zijn? Als je de foto's in msm 48 bekijkt is de dakpartij van het grote voorbeeld in het zwart gespoten in die van het model in het groen. Fout(je) van roco?

Erik