Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

spoor 1 baanplan

Gestart door stefanic, 18 augustus 2008, 12:50:39 PM

stefanic

Wegens ruimte- en tijdsgebrek de komende jaren heb ik m'n HO-project dat ik in gedachten had voorlopig maar in de vloeibare stikstof gestoken. Op 'korte' termijn plan ik om een spoor-I modulebaantje ineen te steken op een beperkte ruimte van 4.5x1meter. Waaraan denk ik?
-Duits thema diesel/stoom (nadruk wel op diesel)
-'veel' mogelijkheid tot rangeren -> timesaver-idee
-ook mogelijkheid om een reizigerstrein(-tje) te ontvangen: V212 + 2 of 3 3-assige ombouwrijtuigen... schienenbus blijft nog een droom wegens duur...
-kopstation (kan dan gecombineerd worden met een kopstation van een collega clublid mits wat tussenmodules te maken)
-segmentbaan (moet transporteerbaar zijn)

Ik heb het voorbije jaar al een aantal plans getekend.
zie: http://www.berail.be/msm/collage_plans.gif

Een kopstation betekent dat een loc moet kunnen omrijden. Op de kop heb je dan de mogelijkheid om een wisselcomplex te leggen, of om met een draaischijf te werken, toch als je zichtbaar blijft. Ik weet niet of het systeem met draaischijf ook in realiteit bestaat/bestond. Alternatief is een 'halve' draaischijf. Dan kan een (stoom-)loc niet gekeerd worden maar je spaart wel veel plaats uit in vgl met een wisselstraat. Dergelijke dingen vind je volgens mij echter enkel in verborgen modelbaangedeeltes en nooit in realiteit.
Telkens ga ik uit van 2 hoofdsporen waar een trein kan staan en een derde spoor om om te lopen of om wagens weg te rangeren.

In de plans is de onderzijde de zichtkant. De baan komt met de bovenzijde tegen een muur, waar weliswaar in 't midden een schouw staat die 40/50cm uitsteekt en ongeveer een meter breed is. Links en rechts van de schouw heb ik aldus bewegingsruimte indien nodig. Links zitten ramen (kamer is 4.5m breed, ik moet dus misschien nog 50cm van de baan afsnoepen) en rechts een muur waartegen de baan mag aanleunen. Daar komt eventueel nog (na de bocht naar 'volle baan') een verleging met een zijspoortje (fiddle-yard).

Overzicht van de plans:
Draaischijf & 'weinig' rangeerspoor
Plan 2 = Plan 1 met rangeerbundel dichter bij de 'hoofdsporen' en de wissels van de hoofdsporen iets verder van de draaischijf

Draaischijf en veel rangeerspoor
Plan 8 = Plan 7 met de bovenste wissels een beetje anders. Groen zijn opstelsporen, zwart dient om te rangeren en rood is onzichtbaar opstelspoor

Omrijwissels (ipv draaischijf)
Plan 3: kortere hoofdsporen en andere rangeerspoor-configuratie
Plan 4: lange hoofdsporen met rangeergedeelte zoals plan 3
Plan 5: lange hoofdsporen

Plan 9 en Plan 11: laatste versies met draaischijf of omrijwissels

Boven de meeste plans staat een spoor, enkel om als lengtemeting te dienen (1rail=30cm) Zo zie je ook dat de onderste plans verticaal op 90 cm bijeen staan. De bovenste plans zijn dus heel wat dieper, en dat zou vereisen dat de transporteerbare modules ook in de breedte nog eens gesplitst zijn.

Ander element is een thema voor het goederengedeelte. Enerzijds heb je de mogelijkheid om hier gewoon overslag van allerlei goederen te voorzien, maar ik dacht ook aan de uitwerking van een meer concreet thema, bv. pallettenfabriek, steenhouwerij, bouwmaterialen (betonpalen, platen...) of iets waarvoor je zelf het materiaal kan fabriceren. Aan de achterzijde (bovenaan op de plans) voorzien ik eventueel een afgeschermd opstelspoor (achter een fabrieksmuur)

Een -zelfgebouwde- draaischijf is natuurlijk iets knap als aantrekkingspunt op de baan, maar hoe realistisch is dit ook... En rangeren via de draaischijf (voorzien met 60cm spoor) wil zeggen 1 Kof + 1 goederenwagen.
Anderzijds wil je veel speelmogelijkheden (meer sporen...) maar toch ook weer wat ruimte voor scenery. Plans 7 en 8 zijn dus eigenlijk wat overladen (alleen maar spoor). Plan 5 lijkt mij een goeie. 9 en 10 waren de laatste versies. Hier zou ik eventueel de straat weglaten en het middelste hoofdspoor op de plaats van de weg leggen, zodat ik ruimte krijg voor een perron.

Enfin, ik ben benieuwd om jullie idee hierover te horen.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Mijn bescheiden mening? Gezien het kleinschalige zou ik de draaischijf vergeten. Het plan 11 met een centrale weg, lijkt me een hele leuke en speels geheel, zonder overladen te zijn. De ligging van de groene opstelsporen zou ik nog eens overpeinzen, want die vind ik vrij gedrongen en geforceerd liggen. Dus, streep voor mij maar plan 11 aan, maar dan wel nog met de paar aanpassingen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Ik heb een nieuwe versie van m'n plan:


In vergelijking met plan 11:
-hoofdspoor verschoven om plaats te hebben voor een perron
-opstelsporenconfiguratie wat aangepast
-het rode gedeelte is eigenlijk een fabriek/loods die dienst doet als verborgen opstelspoor.

De baan bestaat uit 8 modules:
4 grote modules vooraan en 4 smalle (geel/rood gedeelte) modules die eventueel kunnen weggelaten worden bij 'thuis'-opstelling. In dat geval blijft wel de gevel van de fabriek als achtergrond, met een inzetstuk met imitatiepoort voor het 'gat' aan de wissel.

Ik heb op het achterste gedeelte nog een klein kopspoortje voorzien (om het bedrijfslocje, een Kof, weg te zetten). Bedoeling van dit linkse gedeelte van de fabriek is ook dat de inkijk in het verborgen gedeelte wat verhinderd wordt (op een expo...). Ik kan natuurlijk sowiezo ook met een poort werken die ik open indien nodig...

De hoofdmodules zijn 75cm diep. 2 modules zijn 100cm breed, de twee andere 110cm. De lengte is bepaald door de positie van de wissels. De rest (zeker rechtdoor) wordt in flex gelegd en wordt op maat gezaagd.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Het is jammer dat er niet meer personen reageren op je ontwerp, want ik vind het een leuke uitdaging waar je aan begint.

In verband met je laatste ontwerp, vind ik dat de gebouwen en perron een beetje door de sporen in verdrukking liggen. Ik zou mogelijk overwegen om een rij opstelsporen te vervangen door een hobbelige kasseiweg, dat het geheel een binding geeft met de fictieve omgeving. 't Is maar een idee natuurlijk, want het gaat natuurlijk ten kosten van de rijmogelijkheden.

Tevens zou het kunnen gaan hinderen dat je uittrekspoor links bovenaan korter is dan de opstelsporen rechts bovenaan. Een reeks wagons zal je dus maar met een paar tegelijk kunnen overzetten naar het hoofdspoor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Stefann ,ben je de scenery niet vergeten?

Gerrit

doomslu

Het is redelijk "vol", maar het biedt aardig wat rij-mogelijkheden. Ik vind het zeker niet mis.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stefanic

Het is natuurlijk de bedoeling om wat spelmogelijkheden te hebben. daarom verschillende opstelsporen. Het uitwijkspoor linksonder kan er eventueel af wegens 'overtollig'.
Het feit dat de uithaalsporen links (bocht) te kort is vor een hele trein, maakt het juist rangeertechnisch interessanter. je moet wat puzzelen om enkele wagons in de gewenste volgorde te krijgen. dat is precies ook het idee van de 'timesaver': rangeerpuzzels.
Veel sporen weghalen is niet meer evident, want dan hou je niets over.

Een V212 met 3 3-assers is al 160cm lang: dat zijn al 5.3 rechte rails, of dus het hele hoofdspoor onderaan. de standaardtrtein zal dus waarschijnlijk al maar 2 rijtuigen tellen. Het 'treintje' uit 'nieuwe aanwinst' kan ook al niet in die hoedanigheid op het 2e spoor (boven het perron) zonder over de wissels te staan.
het 3e spoor van onderaf is omloopspoor of om toegang te krijgen tot de opstelsporen. Tussen dat spoor en het bovenste zichtbare spoor kan misschien wel een wegje komen.
De 2 korte opstelsporen rechts kunnen gereduceerd worden tot ??n enkel spoor, met (verhoogde) loskaai/kop-zijlossing

Wat scenery betreft: Veel natuur en 'trein in het landschap' zal er inderdaad niet aan te pas komen. Linksonder is wat plaats alsook linksboven (hobbelige kasseiweg?). En verder moet ik het hebben van een perron en laadperron (rechts) met wat leuke details, een achtergrondmuur met mooie verweerde reclameschilderingen (MSM73...).
Voor de duidelijkheid: enkel het rode gedeelte is gebouw. Het gele is enkel om de modulegrens aan te geven.
Het is ook niet de bedoeling om een landelijke situatie weer te geven maar een stukje meer industri?le setting. Dat is een noodzaak denk ik als je op een beperkte oppervlakte (4 vierkante meter!) toch wat rijmogelijkheden wil hebben met schaal I.

Maar ik sta zeker open voor andere plannetjes die jullie zouden tekenen op basis van dit ontwerp (of iets totaal anders). Net daarom heb ik dit onderwerp opgestart: om andere visies te krijgen.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Havoc

Ik heb er nog niet op gereageerd omdat ik het niet goed snapte. Tot nu toe was mijn idee dat alles wat je nu laat zien 1 module was en dat het spoor rechts-onder naar de rest ging.

Ik sluit me aan bij de mening dat er enkele opstelsporen teveel liggen. Tenslotte geef je zelf aan dat er maar een loc met 2 wagens aan het perron kan. Nu is er wel een verschil tussen personen en goederen maar je kan je toch niet laten leiden door enkel het perron. Je zet namelijk de wissels vast.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

Hallo,

Inderdaad nog eens verduidelijken: het plan toont de hele baan. Eventueel komen aan de bocht rechtsonder nog een fiddelyard. Alternatief komt hier een doorverbinding naar de baan van een MOBOV-collega. Linksboven is een doodlopend uithaalspoor. Eventueel (wie kent de toekomst...) kan dit ook nog doorverbonden worden naar andere modules. Dan wordt mijn stukje een doorgangsstation.

Het groene kader van plan 12 is dus de volledige baan van 4.20m x 1.00m

Hieronder een verder vereenvoudigd plan. Naar mijn mening wordt het rangeerplezier hier verder ingeperkt: 2 sporen aan de rechterzijde. De linkse sporen zijn nodig voor rangeerbewegingen. Natuurlijk is er ook het bovenste gedeelte: een virtuele zone met oneindige rangeermogelijkheden, maar naar timesaver-idee (zie bv. http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-timesaver.html ) is dat 'foefelen'.


De lengte van de perronsporen bepalen hoe lang je trein technisch kan zijn. En voor mij mag een trein maar zolang zijn dat je jezelf niet vastzet, maw dat je nog kan omrijden, of bv. een reizigerstrein even kan laten staan terwijl je een goederentrein vormt en ermee wegrijdt.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Ik vind je laatste plan best goed. En gezien je redenering en voorkeur voor shunten, is het korte kadespoor dat je rechts weggehaald hebt, wel verdedigbaar, en kan je die er misschien toch bij nemen. Ik vind in elk geval dat dit plan ook kwa scenery best wat mogelijkheden biedt, vooral nu die linker kant meer ruimte krijgt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wisselstromer

ik vind het wel grappig

"wegens plaatsgebrek berg ik mn HO baan op en begin im et spoor1"
meestal is het omgekeerd[;)]

ik zou voor nr 11 gaan
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Gerolf

Plan "11" vond ik op het eerste gezicht ook het meest interessante: er is wat ruimte voor andere dingen dan sporen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefanic

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

ik vind het wel grappig

"wegens plaatsgebrek berg ik mn HO baan op en begin im et spoor1"
meestal is het omgekeerd[;)]

ik zou voor nr 11 gaan



Dit klinkt inderdaad raar, ik geef het toe. De plannen in HO waren wel iets grootser (realistisch, lange treinen,...). Dit was dan ook hobbykamervullend. De spoor-I baan wordt 4x kleiner, en er zijn natuurlijk de toegevingen qua exploitatie.

Plan 11 dus...
Het rangeergedeelte bovenaan vind ik beter in plan 12 (enkel wat wissels verlegd). Het kopspoor linksonder valt weg.
En dan blijft de keuze voor een straatje (plan 11) of een perron (plan 12/13). Ik kan de weg in plan 11 verhoogd leggen zodat je toch ook 'perron' hebt. Of ik ga uit van een perron aan de voorzijde van de module (enkele centimeters breed dan). Ik dacht wel stilletjes om op het perron een kleine overkapping te zetten (stijl Antwerpen-Oost). Dat kan dan niet meer natuurlijk.


edit: plan toegevoegd
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Kan je het onderste perronspoor niet helemaal tot tegen de onderrand aanleggen, en een perron tussen de 2 onderste sporen aanbrengen? Dat zou het helemaal af maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

De huidige spoorconfiguratie is in totaal al 1m diep. Maar ik was ook al wel aan 't denken om de afstand tussen beide onderste sporen wat te vergroten (oa 2e spoor iets naar boven) zodat er toch voldoende plaats is voor een -smal- perron.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be