Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

spoor 1 baanplan

Gestart door stefanic, 18 augustus 2008, 12:50:39 PM

prulleman

Ik wil me hierniet opdringen, maar ik heb best wat ervaring met Spoor 1.
En ik kan alleen maar zeggen dat je plannen, hoewel zeer mooi, op deze beperkte ruimte ONMOGELIJK zijn. Ga je soms tramwissels inbouwen? Een Hubner wissel, die al serieus verkort is, heeft al een lengte van 60 cm. En dan kan ik je problemen garanderen met bepaalde (duurdere) stoomlocs. Met de marklin geometrie zul je geen plezier beleven, dat kan ik je uit ervaring zeggen, want dan moet je zoveel toegevingen doen dat enkel een speelbaantje voor de kinderen mogelijk is. Dan heeft het niks meer met modelbouw te maken. In breedte moet je trouwens 14cm per spoor tellen. En krijg je nog net je vingers tussen de treinen. Landschap = 0[V]. Je zal minstens moeten halveren, oftewel je lengte verdubbelen.
Ik zeg dit om je veel leed en een verloren investering te besparen.
Indien je over spoor 1 wil praten, mag je altijd contact opnemen

stefanic

@prulleman,
Ik VRAAG meningen, dus opdringen is het zeker niet!

Het is een feit dat de sporen, zoals ik ze overnam van de railgeometrie in een cataloog, te dun zijn. De echte rails zijn breder.
Het is ook waar dat Hubner wissels (en trouwens alles van Hubner...)veel mooier zijn, maar ook: veel meer plaats nodig, en veel duurder.
Ik gebruik dan ook de 'slanke' wissels van Marklin, behalve voor helemaal bovenaan, en de ruime bogen. Dat is nog altijd de werkelijkheid geweld aandoen, maar dat is in eender welke schaal zo denk ik, als je de 'slanke' wissels uit het standaard-assortiment gebruikt. Ik ga daarom ook rijden met treinen die ook door de korte wissels kunnen (behalve dan die V212 en 3-assers).

Met een fraaier, slanker en meer open sporenplan geraak ik niet binnen de beschikbare oppervlakte (basis 4x1m) maar je mag natuurlijk altijd aantonen dat ik ongelijk heb, en me overtuigen van het anders aan te pakken!

De investering is al lang geleden gedaan (alles 2ehands) en nu vond ik gewoon de tijd rijp om er eens iets mee te gaan doen.
30 jaar geleden droomde ik in m'n eerste Marklin-cataloog weg bij de spoorI beginsetjes met rood dieseltje. Uiteindelijk is het toen toch 'maar' HO geworden.
Desnoods is dit m'n eerste stap, om ervaring met bouwtechnieken in schaal I op te doen, en zet ik binnen x jaren toch een stapje verder.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Als ik het goed begrepen heb, heb je al de rails en wissels al. Is het dan niet gemakkelijk om het sporenplan op de grond eens uit te leggen, en zien of het ontwerp ook uitkomt zoals je het had gedacht? Waarschijnlijk kom ik wat laat met mijn idee, en heb je dat al laaaannggg gedaan. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

prulleman

We hebben vroeger net hetzelfde gedaan. Het was een flop[V] Als ik ??n raad mag geven, verkoop die marklin sporen terug. Je kan ze bijna niet solderen + ze geleiden de stroom slecht. Ook ontspoorden de ombouwwagens regelmatig. En als door die bocht rijd is het geen gezicht. De trein wringt van alle kanten. En als je perron geen 10 cm breed is (minimum) trekt dat er echt niet op[xx(] Op deze ruimte moet je je echt beperken tot het uiterste minimum[:o)]

Havoc

Wel, het is de bedoeling van een rangeerbaan te maken, dus spel staat toch wel voorop. Verder zijn op zo'n industrie aansluiting krappe bochten niet ongebruikelijk. Scenery kan ook beperkt zijn en toch detail hebben. En vermits de oppervlakte en lengte niet zo groot zijn zal de geleiding ook wel meevallen.

Wat Saraan voorstel lijkt me het beste idee: leg de boel eens uit en zie of het je aanstaat. Je kan direct zien of de mogelijkheden voldoen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ries

Stefan,

je hebt mij gevraagd feedback te geven op uw baanplan, wel bij deze.

De centrale vraag is denk ik, wat wil jij en daar hangen compromie?n aan vast.

Je hebt aangegeven, veel "speel mogelijkheden" of te wel veel heen en weer rijden en ja dan blijft er voor de scenery minder over.

Misschien kan je is nadenken over "rangeer puzzles" ipv van veel rij mogelijkheden.

Je hebt dan minder sporen ter beschikking, dus moet je meer rangeren om de wagens goed te zetten.
Minder sporen is meer scenery, is mijnsinziens meer realiteit, blijft de vraag; Wil je dat?

Engelse en Amerikaanse modelbouwers zijn helemaal dol op dit thema en er zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Ik zelf ga in spoor Nul een baantje maken, wat zal bestaan uit twee sporen, drie wissels, een weegbrug en een kiezelstortinstalatie.
Minder is meer, dus meer scenery en mijn lol zit in het "eindeloos" heen en weer sjouwen van lege en volle wagens, meer niet.

Wat ik zo ziet aan je plan is (en dan ben ik het met prulleman volledig eens) dat het te vol en te krap ontworpen is.
En nogmaals als jij veel krappe wissels en veel rails nodig denkt te hebben, om plezier aan je baan te hebben, is daar niks mis mee, het gaat om het plezier. (zie antwoord Havoc)

Besluit je voor een druk plan, dan zijn er nog wel een aantal truukjes om toch voldoende materieel en spel mogelijkheden te houden, met een aantal minder sporen.

Groetjes,
Ries


PS

mijn spoor 0 plan is toevallig ook Duits, tijdperk 3.

stefanic

Ries, Prulleman,

Beide suggereren jullie om het plan te verlichten, of om het met 'truuks' minder druk te doen lijken. Kunnen jullie als ervaringsdeskundigen dan eens een voorbeeld geven van hoe jullie dit zouden aanpakken, de voorwaarden indachtig:
-afmeting 4x1m max + uitwijk-spoor 'buiten de baan' dat aansluiting kan geven op een andere baan (club-expo...)
-rangeren moet kunnen (2assers en kleine locs)
-kleine reizigerstrein (loc+2wagens) en loc moet kunnen omrijden

Ik maak ondertussen verder plaats en tijd om eens een railplan uit te leggen op de grond...

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

prulleman

Ik kan NIET tekenen op de pc, met moeite op papier. Kom gewoon even langs op de expo in Mechelen, dan zullen we er eens over praten. Je kan ons niet missen, we staan met een grote spoor 1 baan (H?llentahlbaan PAJ-Modelbouw) Ik praat er liever van man tot man over. Dat gaat veel gemakkelijker[:D]

Ries

Stefan,

heb net nog even je baanplannen bekeken, u denkt nog in h0[;)]
De tip om eens wat neer te leggen is denk ik ook een hele goede om wat meer inzicht te krijgen.

Zal zeer binnenkort is wat tekenen en aan u voorstellen.

Groetjes,
Ries

Havoc

citaat:
De tip om eens wat neer te leggen is denk ik ook een hele goede om wat meer inzicht te krijgen.


Wel, als je de rails hebt liggen lijkt me dat ook het beste. V??l sneller dan eender welk plan tekenen en discussie.

Ries, je signature is echt raak.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
Ries, je signature is echt raak.
'k Had hem eerst niet opgemerkt, maar hij is inderdaad erg goed gevonden [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ries

@ Stefanic
Ik heb is zitten tekenen met AnyRail, is een heel handig en snel tekenprogramma, demo is gratis.
http://www.anyrail.com/index_nl.html

Als ik 4x1 meter neem en met marklinrail ga tekenen, dan kom ik tot een zeer bescheiden baanlengte.
Wil je een personentrein van het station, naar een schaduwstation laten lopen. Dan kom je tot een treinlengte van 150 cm!!! Dat is dus een loc en een rijtuig, geeft niet maar dat is dan dus je bepetrking.

Het zal dus gaan om een zeer kleinschalig station. Wat in mijn gedachte schiet is de lijn Falls - Gefrees, een lijntje waar op het laatst een V60!!! met een donderbus reed en eventueel een aantal goederenwagens. Je zou Gefrees na kunnen bouwen, een kopstation en aan de muur rechts ??n uithaalspoor/schaduwspoor kunnen realiseren, zodat de trein kan "vertrekken en binnenkomen" Plankje van 15 cm aan de muur is genoeg.
Let wel, een aantal sporen zal dan nog gerdeuceerd moeten worden.!
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gefrees/framesetgefrees.htm

Wat dan het spelelement is:
Trein komt binnen, lok los koppelen en omlopen, goederenwagens van de personenwagen afkoppelen en op verschillende plaatsen neer zetteen.
Vervolgens lok aankoppelen en vertrekken met de personenwagon.
"De volgende rit" van uit het schaduwstation, zal zijn dat het treintje binnenkomt, loskoppelt en de goederenwagens weer gaat verzamelen en met heel het spul weer vertrekt.

Het voordeel van deze kleinschaligheid is dat je op de "beperkte" ruimte jezelf kan verliezen in het detaileren van het landschap en toch wat kan rangeren, want laat nou net de volgorde van de wagens verkeerd zijn. Wagen 1 laten staan, wagen twee plaatsen, terug naar wagen 1 en plaatsen samen met wagen drie, toch weer een extra beweging. Staat alles op z'n plaats komt de stationschef weer vertellen dat de wagen die al op de liosweg stond toch vandaag meemoet, GGGRRRRRRR zegt machinist en rangeerder. Alle wagens weer oppakken esamen met de wagen die meemoet, plaatsen op een nevenspoor. De drie wagens weer terug, dan de donderbus oppakken en tegen de goederenwagen aanlopen, want de goederen wagen moest achteroplopen, vervolegens weer het treintje langs het perron duwen. Snel effe eine Tasche Kaffee und ab geht's!

Bovenstaand verhaal is te realiseren met 4 wissels en drie sporen!!!
op 4x1 meter zou je nog wel een wissel en spoortje kwijt kunnen, waardoor ik het bovenstaande verhaal nog langdradiger had kunnen maken.

Stefan, ik ben nu 17 machinist in de goederenwereld en geloof mij, op een aantal beperkte spoortjes heb je het drukker met rangeren, dan bijvoorbeeld op een groot rangeercomplex, als Kijfhoek of Antwerpen Noord.
Daar is het werk saai, omdat je meestal genoeg sporen terbeschikking hebt. Hoe minder sporen, des te groter de kans dat er "iets" op het spoor in de weg staat en dus zal je creatief moeten zijn om de rangeerpuzzel op te lossen, wat inhoud dat je sommige wagens meerdere keren vast hebt en moet verplaatsen.

Ik zal Gefrees is tekenen voor je, dan wordt ??n en ander duidelijk.

@Havoc
Scherp gezien [;)]

@ Gerolf en Havoc

Bovenstaand probleem waar stefanic tegenaanloopt, de grote van spoor 1, heb ik zelf ook, vind spoor 1 geweldig, maar net een tikkie te groot. Plus het feit dat ik mij van tientallen projecten (vind alles mooi en leuk) ga beperken tot ??n project, het minimalisme.
Waarschijnlijk twee sporen en een uithaalspoor, laden, wegen en omzetten van steenslagwagons met behulp van een Lenz K?f II, niets meer maar ook niets minder.
Het landschap en verouderen / optimaliseren van loks en wagens zijn al weer meerdere projecten van dit ene project.

Over een tijdje te volgen in de spoor Nul afdeling [;)]

prulleman

Misschien beter om van een station helemaal af te zien en bijvoorbeeld een industri?le site te bouw. Want een trein met 1 rijtuig, het kwam wel voor, maar het is toch geen gezicht. Doet me wel denken aan een personeelstreintje, op en af de vorming of zo[:D]

Havoc

citaat:
Misschien beter om van een station helemaal af te zien en bijvoorbeeld een industri?le site te bouw.


Je bent me voor, ik dacht ook in die richting. Hoe belangrijk is personenvervoer? Als ik Stefanic goed begrijp is het rangeerwerk het belangrijkste. Dan is een pure rangeerbaan misschien een beter idee. Als een op de site van Carl Arendt gekeken? http://www.carendt.com/

Wat van een industriebaan langs een doorgaand spoor? Bij je thuis sluit je 1 kant af (buiten dienst gesteld, enkel tot de industrie is nog in gebruik) en de andere zijde een fiddle. Als je de baan van je collega erbij haalt, dan kan die aansluiten langs die "buiten dienst gestelde" kant. Die afgesloten kant kan voor jou echter nog als uithaalspoor dienen of zo.

Dat spoor 1 groot is gaat niemand tegenspreken. Maar daar staat wel tegenover dat iedereen dat direct beseft. Ik denk dat spoor 0 gevaarlijker is in dat opzicht. Ik heb hier een diesel en 2 d-rijtuigen in 0 staan en dat is v??l groter dan ik dacht.

citaat:
Plus het feit dat ik mij van tientallen projecten (vind alles mooi en leuk) ga beperken tot ??n project,


Waar heb ik dat nog gehoord? [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

Hm, hier zijn een aantal reacties bijgekomen die ik nog niet gezien had! Die ga ik eens rustig nalezen.
Ondertussen heb ik eindelijk eens een en ander 'live' kunnen uitleggen (op ons vers aangelegd terras). Hier de foto's (volgens plan 13)


een overzichtje


zichtjes in de lengterichting naar de ene en de andere kant

Hier en daar ontbreekt een half spoortje, dat denk je er maar bij (wordt op maat gezaagd uit rechte rails)
De schaduwsporen staan er niet op (wissel bovenaan de bovenste foto sluit daar op aan) dus alles wat je ziet zijn de zichtbare sporen.

Vooraan ('perron', weg of wat dan ook) is er 20cm ruimte tussen de biels, en ook voor de rest lijkt me alles toch vrij 'luchtig' te zijn. Ter referentie: de tegels zijn 20*20cm.



Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be