Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

spoor 1 baanplan

Gestart door stefanic, 18 augustus 2008, 12:50:39 PM

Rochevalien

Het is maar wat je onder "luchtig" verstaat, voor mij liggen er nog steeds t? veel wissels op een t? kleine opervlakte.Bovendien is het perron wel h??l kort.Ik zou mij toch nog eens goed bezinnen alvoor te beginnen.

Gerrit

Michiel

De beschikbare ruimte is krap, de schaal groot. Maar in beschouwing nemende dat er met zeer korte treintjes gereden zal worden, en dat het accent op het rangeerspel ligt, vind ik dit plan toch een heel aardig compromis. Ik denk dat dit baantje op alle vlakke voldoening kan geven: het technische aspect, scenery, exploitatie, ...

Reken mij dan maar bij de warhoofden, maar ik zie de uitdaging om dit baantje te bouwen wel zitten. Maar een uitdaging is het!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Ik heb eens wat zitten snuisteren op die site van Gefrees (waarvoor dank, Ries) en proberen er iets uit te halen met mijn beperkte kennis van Duits...

het baanplan van Gefrees:
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gefrees/grafiken/gefrees.gif

1) een leuk en eenvoudig baanplan. Wel een nadeel is dat de rangeersporen in het verlengde liggen van het perronspoor (doodspoor voor ontvangstgebouw) -> In sp I wordt het dan weer langer
Wat kan is (middenspoor van rechts naar links): kopspoor van 4 rails (120cm, nipt voldoende voor loc + 2 rijtuigen), 2 wissels achtereen (2x39cm), nog eens 3 rails (90cm), en een wissel (39cm). De laatste wissel (gewone ipv kruis -> geen aansluiting naar bedrijf) ligt al afbuigend. Dan kom ik op een totale breedte van 429cm waarbij het uitrij-spoor links ligt ipv rechts in m'n oudere plans.

2) Uit de teksten kan ik niet afleiden hoe dit alles geexploiteerd werd in realiteit.

Ik dacht bv (Ries, ik doe het even zonder het leuke verhaal erbij...):
Reizigerstrein of gemengde trein rijdt binnen (tot tegen de buffer aan het perronspoor?)
2e loc haalt goederen af de trein (staart van trein) en zet neer waar het hoort.
Daarna sleept 2e loc de rijtuigen opzij zodat de baanloc vrijkomt of vertrekt ineens weer met de trein voor een volgende dienst (evtl. samen met andere goederenwagens)
De eerste loc blijft in Gefrees en voor de volgende trein doet die de rangeringen?

Uit de Duitse tekst verstond ik dat de hele dienst met ??n loc gereden werd... Dit is ook hoe Ries het vertelde, met een loc die bij aankomst direct omloopt.
Dit kan enkel als de trein stopt voor de laatste wissels. Waar ligt dan het perron? Hoewel er, voortgaand op de foto's op de site van Gefrees, niet veel 'perron' die naam waardig aan te pas komt...

Sorry voor m'n lange epistels, maar misschien is het voor anderen ook wel nuttig (meelijwekkend/lachwekkend/...) om het hele denkproces te kunnen volgen.
Ik denk hierbij spontaan aan de Vrt-spot:
'alles begint bij -spoor- ??n' [;)]
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be