Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: stefanic op 18 augustus 2008, 12:50:39 PM

Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 18 augustus 2008, 12:50:39 PM
Wegens ruimte- en tijdsgebrek de komende jaren heb ik m'n HO-project dat ik in gedachten had voorlopig maar in de vloeibare stikstof gestoken. Op 'korte' termijn plan ik om een spoor-I modulebaantje ineen te steken op een beperkte ruimte van 4.5x1meter. Waaraan denk ik?
-Duits thema diesel/stoom (nadruk wel op diesel)
-'veel' mogelijkheid tot rangeren -> timesaver-idee
-ook mogelijkheid om een reizigerstrein(-tje) te ontvangen: V212 + 2 of 3 3-assige ombouwrijtuigen... schienenbus blijft nog een droom wegens duur...
-kopstation (kan dan gecombineerd worden met een kopstation van een collega clublid mits wat tussenmodules te maken)
-segmentbaan (moet transporteerbaar zijn)

Ik heb het voorbije jaar al een aantal plans getekend.
zie: http://www.berail.be/msm/collage_plans.gif

Een kopstation betekent dat een loc moet kunnen omrijden. Op de kop heb je dan de mogelijkheid om een wisselcomplex te leggen, of om met een draaischijf te werken, toch als je zichtbaar blijft. Ik weet niet of het systeem met draaischijf ook in realiteit bestaat/bestond. Alternatief is een 'halve' draaischijf. Dan kan een (stoom-)loc niet gekeerd worden maar je spaart wel veel plaats uit in vgl met een wisselstraat. Dergelijke dingen vind je volgens mij echter enkel in verborgen modelbaangedeeltes en nooit in realiteit.
Telkens ga ik uit van 2 hoofdsporen waar een trein kan staan en een derde spoor om om te lopen of om wagens weg te rangeren.

In de plans is de onderzijde de zichtkant. De baan komt met de bovenzijde tegen een muur, waar weliswaar in 't midden een schouw staat die 40/50cm uitsteekt en ongeveer een meter breed is. Links en rechts van de schouw heb ik aldus bewegingsruimte indien nodig. Links zitten ramen (kamer is 4.5m breed, ik moet dus misschien nog 50cm van de baan afsnoepen) en rechts een muur waartegen de baan mag aanleunen. Daar komt eventueel nog (na de bocht naar 'volle baan') een verleging met een zijspoortje (fiddle-yard).

Overzicht van de plans:
Draaischijf & 'weinig' rangeerspoor
Plan 2 = Plan 1 met rangeerbundel dichter bij de 'hoofdsporen' en de wissels van de hoofdsporen iets verder van de draaischijf

Draaischijf en veel rangeerspoor
Plan 8 = Plan 7 met de bovenste wissels een beetje anders. Groen zijn opstelsporen, zwart dient om te rangeren en rood is onzichtbaar opstelspoor

Omrijwissels (ipv draaischijf)
Plan 3: kortere hoofdsporen en andere rangeerspoor-configuratie
Plan 4: lange hoofdsporen met rangeergedeelte zoals plan 3
Plan 5: lange hoofdsporen

Plan 9 en Plan 11: laatste versies met draaischijf of omrijwissels

Boven de meeste plans staat een spoor, enkel om als lengtemeting te dienen (1rail=30cm) Zo zie je ook dat de onderste plans verticaal op 90 cm bijeen staan. De bovenste plans zijn dus heel wat dieper, en dat zou vereisen dat de transporteerbare modules ook in de breedte nog eens gesplitst zijn.

Ander element is een thema voor het goederengedeelte. Enerzijds heb je de mogelijkheid om hier gewoon overslag van allerlei goederen te voorzien, maar ik dacht ook aan de uitwerking van een meer concreet thema, bv. pallettenfabriek, steenhouwerij, bouwmaterialen (betonpalen, platen...) of iets waarvoor je zelf het materiaal kan fabriceren. Aan de achterzijde (bovenaan op de plans) voorzien ik eventueel een afgeschermd opstelspoor (achter een fabrieksmuur)

Een -zelfgebouwde- draaischijf is natuurlijk iets knap als aantrekkingspunt op de baan, maar hoe realistisch is dit ook... En rangeren via de draaischijf (voorzien met 60cm spoor) wil zeggen 1 Kof + 1 goederenwagen.
Anderzijds wil je veel speelmogelijkheden (meer sporen...) maar toch ook weer wat ruimte voor scenery. Plans 7 en 8 zijn dus eigenlijk wat overladen (alleen maar spoor). Plan 5 lijkt mij een goeie. 9 en 10 waren de laatste versies. Hier zou ik eventueel de straat weglaten en het middelste hoofdspoor op de plaats van de weg leggen, zodat ik ruimte krijg voor een perron.

Enfin, ik ben benieuwd om jullie idee hierover te horen.

Stefan
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Michiel op 18 augustus 2008, 13:45:34 PM
Mijn bescheiden mening? Gezien het kleinschalige zou ik de draaischijf vergeten. Het plan 11 met een centrale weg, lijkt me een hele leuke en speels geheel, zonder overladen te zijn. De ligging van de groene opstelsporen zou ik nog eens overpeinzen, want die vind ik vrij gedrongen en geforceerd liggen. Dus, streep voor mij maar plan 11 aan, maar dan wel nog met de paar aanpassingen.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 19 augustus 2008, 15:02:48 PM
Ik heb een nieuwe versie van m'n plan:
(http://www.berail.be/msm/sporenplan12_detail800.gif)

In vergelijking met plan 11:
-hoofdspoor verschoven om plaats te hebben voor een perron
-opstelsporenconfiguratie wat aangepast
-het rode gedeelte is eigenlijk een fabriek/loods die dienst doet als verborgen opstelspoor.

De baan bestaat uit 8 modules:
4 grote modules vooraan en 4 smalle (geel/rood gedeelte) modules die eventueel kunnen weggelaten worden bij 'thuis'-opstelling. In dat geval blijft wel de gevel van de fabriek als achtergrond, met een inzetstuk met imitatiepoort voor het 'gat' aan de wissel.

Ik heb op het achterste gedeelte nog een klein kopspoortje voorzien (om het bedrijfslocje, een Kof, weg te zetten). Bedoeling van dit linkse gedeelte van de fabriek is ook dat de inkijk in het verborgen gedeelte wat verhinderd wordt (op een expo...). Ik kan natuurlijk sowiezo ook met een poort werken die ik open indien nodig...

De hoofdmodules zijn 75cm diep. 2 modules zijn 100cm breed, de twee andere 110cm. De lengte is bepaald door de positie van de wissels. De rest (zeker rechtdoor) wordt in flex gelegd en wordt op maat gezaagd.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Michiel op 19 augustus 2008, 16:17:31 PM
Het is jammer dat er niet meer personen reageren op je ontwerp, want ik vind het een leuke uitdaging waar je aan begint.

In verband met je laatste ontwerp, vind ik dat de gebouwen en perron een beetje door de sporen in verdrukking liggen. Ik zou mogelijk overwegen om een rij opstelsporen te vervangen door een hobbelige kasseiweg, dat het geheel een binding geeft met de fictieve omgeving. 't Is maar een idee natuurlijk, want het gaat natuurlijk ten kosten van de rijmogelijkheden.

Tevens zou het kunnen gaan hinderen dat je uittrekspoor links bovenaan korter is dan de opstelsporen rechts bovenaan. Een reeks wagons zal je dus maar met een paar tegelijk kunnen overzetten naar het hoofdspoor.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Rochevalien op 19 augustus 2008, 17:13:14 PM
Stefann ,ben je de scenery niet vergeten?

Gerrit
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: doomslu op 19 augustus 2008, 17:33:25 PM
Het is redelijk "vol", maar het biedt aardig wat rij-mogelijkheden. Ik vind het zeker niet mis.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 19 augustus 2008, 20:07:12 PM
Het is natuurlijk de bedoeling om wat spelmogelijkheden te hebben. daarom verschillende opstelsporen. Het uitwijkspoor linksonder kan er eventueel af wegens 'overtollig'.
Het feit dat de uithaalsporen links (bocht) te kort is vor een hele trein, maakt het juist rangeertechnisch interessanter. je moet wat puzzelen om enkele wagons in de gewenste volgorde te krijgen. dat is precies ook het idee van de 'timesaver': rangeerpuzzels.
Veel sporen weghalen is niet meer evident, want dan hou je niets over.

Een V212 met 3 3-assers is al 160cm lang: dat zijn al 5.3 rechte rails, of dus het hele hoofdspoor onderaan. de standaardtrtein zal dus waarschijnlijk al maar 2 rijtuigen tellen. Het 'treintje' uit 'nieuwe aanwinst' kan ook al niet in die hoedanigheid op het 2e spoor (boven het perron) zonder over de wissels te staan.
het 3e spoor van onderaf is omloopspoor of om toegang te krijgen tot de opstelsporen. Tussen dat spoor en het bovenste zichtbare spoor kan misschien wel een wegje komen.
De 2 korte opstelsporen rechts kunnen gereduceerd worden tot ??n enkel spoor, met (verhoogde) loskaai/kop-zijlossing

Wat scenery betreft: Veel natuur en 'trein in het landschap' zal er inderdaad niet aan te pas komen. Linksonder is wat plaats alsook linksboven (hobbelige kasseiweg?). En verder moet ik het hebben van een perron en laadperron (rechts) met wat leuke details, een achtergrondmuur met mooie verweerde reclameschilderingen (MSM73...).
Voor de duidelijkheid: enkel het rode gedeelte is gebouw. Het gele is enkel om de modulegrens aan te geven.
Het is ook niet de bedoeling om een landelijke situatie weer te geven maar een stukje meer industri?le setting. Dat is een noodzaak denk ik als je op een beperkte oppervlakte (4 vierkante meter!) toch wat rijmogelijkheden wil hebben met schaal I.

Maar ik sta zeker open voor andere plannetjes die jullie zouden tekenen op basis van dit ontwerp (of iets totaal anders). Net daarom heb ik dit onderwerp opgestart: om andere visies te krijgen.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Havoc op 19 augustus 2008, 20:33:57 PM
Ik heb er nog niet op gereageerd omdat ik het niet goed snapte. Tot nu toe was mijn idee dat alles wat je nu laat zien 1 module was en dat het spoor rechts-onder naar de rest ging.

Ik sluit me aan bij de mening dat er enkele opstelsporen teveel liggen. Tenslotte geef je zelf aan dat er maar een loc met 2 wagens aan het perron kan. Nu is er wel een verschil tussen personen en goederen maar je kan je toch niet laten leiden door enkel het perron. Je zet namelijk de wissels vast.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 19 augustus 2008, 21:12:17 PM
Hallo,

Inderdaad nog eens verduidelijken: het plan toont de hele baan. Eventueel komen aan de bocht rechtsonder nog een fiddelyard. Alternatief komt hier een doorverbinding naar de baan van een MOBOV-collega. Linksboven is een doodlopend uithaalspoor. Eventueel (wie kent de toekomst...) kan dit ook nog doorverbonden worden naar andere modules. Dan wordt mijn stukje een doorgangsstation.

Het groene kader van plan 12 is dus de volledige baan van 4.20m x 1.00m

Hieronder een verder vereenvoudigd plan. Naar mijn mening wordt het rangeerplezier hier verder ingeperkt: 2 sporen aan de rechterzijde. De linkse sporen zijn nodig voor rangeerbewegingen. Natuurlijk is er ook het bovenste gedeelte: een virtuele zone met oneindige rangeermogelijkheden, maar naar timesaver-idee (zie bv. http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-timesaver.html ) is dat 'foefelen'.
(http://www.berail.be/msm/sporenplan13_small.gif)

De lengte van de perronsporen bepalen hoe lang je trein technisch kan zijn. En voor mij mag een trein maar zolang zijn dat je jezelf niet vastzet, maw dat je nog kan omrijden, of bv. een reizigerstrein even kan laten staan terwijl je een goederentrein vormt en ermee wegrijdt.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Michiel op 19 augustus 2008, 22:16:14 PM
Ik vind je laatste plan best goed. En gezien je redenering en voorkeur voor shunten, is het korte kadespoor dat je rechts weggehaald hebt, wel verdedigbaar, en kan je die er misschien toch bij nemen. Ik vind in elk geval dat dit plan ook kwa scenery best wat mogelijkheden biedt, vooral nu die linker kant meer ruimte krijgt.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: wisselstromer op 19 augustus 2008, 22:18:23 PM
ik vind het wel grappig

"wegens plaatsgebrek berg ik mn HO baan op en begin im et spoor1"
meestal is het omgekeerd[;)]

ik zou voor nr 11 gaan
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Gerolf op 20 augustus 2008, 00:51:15 AM
Plan "11" vond ik op het eerste gezicht ook het meest interessante: er is wat ruimte voor andere dingen dan sporen [;)]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 20 augustus 2008, 08:57:38 AM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

ik vind het wel grappig

"wegens plaatsgebrek berg ik mn HO baan op en begin im et spoor1"
meestal is het omgekeerd[;)]

ik zou voor nr 11 gaan



Dit klinkt inderdaad raar, ik geef het toe. De plannen in HO waren wel iets grootser (realistisch, lange treinen,...). Dit was dan ook hobbykamervullend. De spoor-I baan wordt 4x kleiner, en er zijn natuurlijk de toegevingen qua exploitatie.

Plan 11 dus...
Het rangeergedeelte bovenaan vind ik beter in plan 12 (enkel wat wissels verlegd). Het kopspoor linksonder valt weg.
En dan blijft de keuze voor een straatje (plan 11) of een perron (plan 12/13). Ik kan de weg in plan 11 verhoogd leggen zodat je toch ook 'perron' hebt. Of ik ga uit van een perron aan de voorzijde van de module (enkele centimeters breed dan). Ik dacht wel stilletjes om op het perron een kleine overkapping te zetten (stijl Antwerpen-Oost). Dat kan dan niet meer natuurlijk.

(http://www.berail.be/msm/sporenplan14_small.gif)
edit: plan toegevoegd
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Michiel op 20 augustus 2008, 12:58:19 PM
Kan je het onderste perronspoor niet helemaal tot tegen de onderrand aanleggen, en een perron tussen de 2 onderste sporen aanbrengen? Dat zou het helemaal af maken.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 20 augustus 2008, 13:11:46 PM
De huidige spoorconfiguratie is in totaal al 1m diep. Maar ik was ook al wel aan 't denken om de afstand tussen beide onderste sporen wat te vergroten (oa 2e spoor iets naar boven) zodat er toch voldoende plaats is voor een -smal- perron.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: prulleman op 20 augustus 2008, 18:56:23 PM
Ik wil me hierniet opdringen, maar ik heb best wat ervaring met Spoor 1.
En ik kan alleen maar zeggen dat je plannen, hoewel zeer mooi, op deze beperkte ruimte ONMOGELIJK zijn. Ga je soms tramwissels inbouwen? Een Hubner wissel, die al serieus verkort is, heeft al een lengte van 60 cm. En dan kan ik je problemen garanderen met bepaalde (duurdere) stoomlocs. Met de marklin geometrie zul je geen plezier beleven, dat kan ik je uit ervaring zeggen, want dan moet je zoveel toegevingen doen dat enkel een speelbaantje voor de kinderen mogelijk is. Dan heeft het niks meer met modelbouw te maken. In breedte moet je trouwens 14cm per spoor tellen. En krijg je nog net je vingers tussen de treinen. Landschap = 0[V]. Je zal minstens moeten halveren, oftewel je lengte verdubbelen.
Ik zeg dit om je veel leed en een verloren investering te besparen.
Indien je over spoor 1 wil praten, mag je altijd contact opnemen
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 20 augustus 2008, 21:02:32 PM
@prulleman,
Ik VRAAG meningen, dus opdringen is het zeker niet!

Het is een feit dat de sporen, zoals ik ze overnam van de railgeometrie in een cataloog, te dun zijn. De echte rails zijn breder.
Het is ook waar dat Hubner wissels (en trouwens alles van Hubner...)veel mooier zijn, maar ook: veel meer plaats nodig, en veel duurder.
Ik gebruik dan ook de 'slanke' wissels van Marklin, behalve voor helemaal bovenaan, en de ruime bogen. Dat is nog altijd de werkelijkheid geweld aandoen, maar dat is in eender welke schaal zo denk ik, als je de 'slanke' wissels uit het standaard-assortiment gebruikt. Ik ga daarom ook rijden met treinen die ook door de korte wissels kunnen (behalve dan die V212 en 3-assers).

Met een fraaier, slanker en meer open sporenplan geraak ik niet binnen de beschikbare oppervlakte (basis 4x1m) maar je mag natuurlijk altijd aantonen dat ik ongelijk heb, en me overtuigen van het anders aan te pakken!

De investering is al lang geleden gedaan (alles 2ehands) en nu vond ik gewoon de tijd rijp om er eens iets mee te gaan doen.
30 jaar geleden droomde ik in m'n eerste Marklin-cataloog weg bij de spoorI beginsetjes met rood dieseltje. Uiteindelijk is het toen toch 'maar' HO geworden.
Desnoods is dit m'n eerste stap, om ervaring met bouwtechnieken in schaal I op te doen, en zet ik binnen x jaren toch een stapje verder.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Michiel op 20 augustus 2008, 21:17:41 PM
Als ik het goed begrepen heb, heb je al de rails en wissels al. Is het dan niet gemakkelijk om het sporenplan op de grond eens uit te leggen, en zien of het ontwerp ook uitkomt zoals je het had gedacht? Waarschijnlijk kom ik wat laat met mijn idee, en heb je dat al laaaannggg gedaan. [;)]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: prulleman op 20 augustus 2008, 21:18:23 PM
We hebben vroeger net hetzelfde gedaan. Het was een flop[V] Als ik ??n raad mag geven, verkoop die marklin sporen terug. Je kan ze bijna niet solderen + ze geleiden de stroom slecht. Ook ontspoorden de ombouwwagens regelmatig. En als door die bocht rijd is het geen gezicht. De trein wringt van alle kanten. En als je perron geen 10 cm breed is (minimum) trekt dat er echt niet op[xx(] Op deze ruimte moet je je echt beperken tot het uiterste minimum[:o)]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Havoc op 20 augustus 2008, 22:10:50 PM
Wel, het is de bedoeling van een rangeerbaan te maken, dus spel staat toch wel voorop. Verder zijn op zo'n industrie aansluiting krappe bochten niet ongebruikelijk. Scenery kan ook beperkt zijn en toch detail hebben. En vermits de oppervlakte en lengte niet zo groot zijn zal de geleiding ook wel meevallen.

Wat Saraan voorstel lijkt me het beste idee: leg de boel eens uit en zie of het je aanstaat. Je kan direct zien of de mogelijkheden voldoen.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Ries op 27 augustus 2008, 10:59:01 AM
Stefan,

je hebt mij gevraagd feedback te geven op uw baanplan, wel bij deze.

De centrale vraag is denk ik, wat wil jij en daar hangen compromie?n aan vast.

Je hebt aangegeven, veel "speel mogelijkheden" of te wel veel heen en weer rijden en ja dan blijft er voor de scenery minder over.

Misschien kan je is nadenken over "rangeer puzzles" ipv van veel rij mogelijkheden.

Je hebt dan minder sporen ter beschikking, dus moet je meer rangeren om de wagens goed te zetten.
Minder sporen is meer scenery, is mijnsinziens meer realiteit, blijft de vraag; Wil je dat?

Engelse en Amerikaanse modelbouwers zijn helemaal dol op dit thema en er zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Ik zelf ga in spoor Nul een baantje maken, wat zal bestaan uit twee sporen, drie wissels, een weegbrug en een kiezelstortinstalatie.
Minder is meer, dus meer scenery en mijn lol zit in het "eindeloos" heen en weer sjouwen van lege en volle wagens, meer niet.

Wat ik zo ziet aan je plan is (en dan ben ik het met prulleman volledig eens) dat het te vol en te krap ontworpen is.
En nogmaals als jij veel krappe wissels en veel rails nodig denkt te hebben, om plezier aan je baan te hebben, is daar niks mis mee, het gaat om het plezier. (zie antwoord Havoc)

Besluit je voor een druk plan, dan zijn er nog wel een aantal truukjes om toch voldoende materieel en spel mogelijkheden te houden, met een aantal minder sporen.

Groetjes,
Ries


PS

mijn spoor 0 plan is toevallig ook Duits, tijdperk 3.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 28 augustus 2008, 13:30:13 PM
Ries, Prulleman,

Beide suggereren jullie om het plan te verlichten, of om het met 'truuks' minder druk te doen lijken. Kunnen jullie als ervaringsdeskundigen dan eens een voorbeeld geven van hoe jullie dit zouden aanpakken, de voorwaarden indachtig:
-afmeting 4x1m max + uitwijk-spoor 'buiten de baan' dat aansluiting kan geven op een andere baan (club-expo...)
-rangeren moet kunnen (2assers en kleine locs)
-kleine reizigerstrein (loc+2wagens) en loc moet kunnen omrijden

Ik maak ondertussen verder plaats en tijd om eens een railplan uit te leggen op de grond...

Stefan
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: prulleman op 29 augustus 2008, 20:22:15 PM
Ik kan NIET tekenen op de pc, met moeite op papier. Kom gewoon even langs op de expo in Mechelen, dan zullen we er eens over praten. Je kan ons niet missen, we staan met een grote spoor 1 baan (H?llentahlbaan PAJ-Modelbouw) Ik praat er liever van man tot man over. Dat gaat veel gemakkelijker[:D]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Ries op 30 augustus 2008, 20:23:52 PM
Stefan,

heb net nog even je baanplannen bekeken, u denkt nog in h0[;)]
De tip om eens wat neer te leggen is denk ik ook een hele goede om wat meer inzicht te krijgen.

Zal zeer binnenkort is wat tekenen en aan u voorstellen.

Groetjes,
Ries
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Havoc op 30 augustus 2008, 22:01:57 PM
citaat:
De tip om eens wat neer te leggen is denk ik ook een hele goede om wat meer inzicht te krijgen.


Wel, als je de rails hebt liggen lijkt me dat ook het beste. V??l sneller dan eender welk plan tekenen en discussie.

Ries, je signature is echt raak.
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Gerolf op 31 augustus 2008, 00:19:43 AM
citaat:
Geplaatst door Havoc
Ries, je signature is echt raak.
'k Had hem eerst niet opgemerkt, maar hij is inderdaad erg goed gevonden [8D]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Ries op 31 augustus 2008, 11:33:42 AM
@ Stefanic
Ik heb is zitten tekenen met AnyRail, is een heel handig en snel tekenprogramma, demo is gratis.
http://www.anyrail.com/index_nl.html

Als ik 4x1 meter neem en met marklinrail ga tekenen, dan kom ik tot een zeer bescheiden baanlengte.
Wil je een personentrein van het station, naar een schaduwstation laten lopen. Dan kom je tot een treinlengte van 150 cm!!! Dat is dus een loc en een rijtuig, geeft niet maar dat is dan dus je bepetrking.

Het zal dus gaan om een zeer kleinschalig station. Wat in mijn gedachte schiet is de lijn Falls - Gefrees, een lijntje waar op het laatst een V60!!! met een donderbus reed en eventueel een aantal goederenwagens. Je zou Gefrees na kunnen bouwen, een kopstation en aan de muur rechts ??n uithaalspoor/schaduwspoor kunnen realiseren, zodat de trein kan "vertrekken en binnenkomen" Plankje van 15 cm aan de muur is genoeg.
Let wel, een aantal sporen zal dan nog gerdeuceerd moeten worden.!
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gefrees/framesetgefrees.htm

Wat dan het spelelement is:
Trein komt binnen, lok los koppelen en omlopen, goederenwagens van de personenwagen afkoppelen en op verschillende plaatsen neer zetteen.
Vervolgens lok aankoppelen en vertrekken met de personenwagon.
"De volgende rit" van uit het schaduwstation, zal zijn dat het treintje binnenkomt, loskoppelt en de goederenwagens weer gaat verzamelen en met heel het spul weer vertrekt.

Het voordeel van deze kleinschaligheid is dat je op de "beperkte" ruimte jezelf kan verliezen in het detaileren van het landschap en toch wat kan rangeren, want laat nou net de volgorde van de wagens verkeerd zijn. Wagen 1 laten staan, wagen twee plaatsen, terug naar wagen 1 en plaatsen samen met wagen drie, toch weer een extra beweging. Staat alles op z'n plaats komt de stationschef weer vertellen dat de wagen die al op de liosweg stond toch vandaag meemoet, GGGRRRRRRR zegt machinist en rangeerder. Alle wagens weer oppakken esamen met de wagen die meemoet, plaatsen op een nevenspoor. De drie wagens weer terug, dan de donderbus oppakken en tegen de goederenwagen aanlopen, want de goederen wagen moest achteroplopen, vervolegens weer het treintje langs het perron duwen. Snel effe eine Tasche Kaffee und ab geht's!

Bovenstaand verhaal is te realiseren met 4 wissels en drie sporen!!!
op 4x1 meter zou je nog wel een wissel en spoortje kwijt kunnen, waardoor ik het bovenstaande verhaal nog langdradiger had kunnen maken.

Stefan, ik ben nu 17 machinist in de goederenwereld en geloof mij, op een aantal beperkte spoortjes heb je het drukker met rangeren, dan bijvoorbeeld op een groot rangeercomplex, als Kijfhoek of Antwerpen Noord.
Daar is het werk saai, omdat je meestal genoeg sporen terbeschikking hebt. Hoe minder sporen, des te groter de kans dat er "iets" op het spoor in de weg staat en dus zal je creatief moeten zijn om de rangeerpuzzel op te lossen, wat inhoud dat je sommige wagens meerdere keren vast hebt en moet verplaatsen.

Ik zal Gefrees is tekenen voor je, dan wordt ??n en ander duidelijk.

@Havoc
Scherp gezien [;)]

@ Gerolf en Havoc

Bovenstaand probleem waar stefanic tegenaanloopt, de grote van spoor 1, heb ik zelf ook, vind spoor 1 geweldig, maar net een tikkie te groot. Plus het feit dat ik mij van tientallen projecten (vind alles mooi en leuk) ga beperken tot ??n project, het minimalisme.
Waarschijnlijk twee sporen en een uithaalspoor, laden, wegen en omzetten van steenslagwagons met behulp van een Lenz K?f II, niets meer maar ook niets minder.
Het landschap en verouderen / optimaliseren van loks en wagens zijn al weer meerdere projecten van dit ene project.

Over een tijdje te volgen in de spoor Nul afdeling [;)]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: prulleman op 31 augustus 2008, 13:26:12 PM
Misschien beter om van een station helemaal af te zien en bijvoorbeeld een industri?le site te bouw. Want een trein met 1 rijtuig, het kwam wel voor, maar het is toch geen gezicht. Doet me wel denken aan een personeelstreintje, op en af de vorming of zo[:D]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Havoc op 31 augustus 2008, 15:19:29 PM
citaat:
Misschien beter om van een station helemaal af te zien en bijvoorbeeld een industri?le site te bouw.


Je bent me voor, ik dacht ook in die richting. Hoe belangrijk is personenvervoer? Als ik Stefanic goed begrijp is het rangeerwerk het belangrijkste. Dan is een pure rangeerbaan misschien een beter idee. Als een op de site van Carl Arendt gekeken? http://www.carendt.com/

Wat van een industriebaan langs een doorgaand spoor? Bij je thuis sluit je 1 kant af (buiten dienst gesteld, enkel tot de industrie is nog in gebruik) en de andere zijde een fiddle. Als je de baan van je collega erbij haalt, dan kan die aansluiten langs die "buiten dienst gestelde" kant. Die afgesloten kant kan voor jou echter nog als uithaalspoor dienen of zo.

Dat spoor 1 groot is gaat niemand tegenspreken. Maar daar staat wel tegenover dat iedereen dat direct beseft. Ik denk dat spoor 0 gevaarlijker is in dat opzicht. Ik heb hier een diesel en 2 d-rijtuigen in 0 staan en dat is v??l groter dan ik dacht.

citaat:
Plus het feit dat ik mij van tientallen projecten (vind alles mooi en leuk) ga beperken tot ??n project,


Waar heb ik dat nog gehoord? [:D]
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 17 september 2008, 16:51:56 PM
Hm, hier zijn een aantal reacties bijgekomen die ik nog niet gezien had! Die ga ik eens rustig nalezen.
Ondertussen heb ik eindelijk eens een en ander 'live' kunnen uitleggen (op ons vers aangelegd terras). Hier de foto's (volgens plan 13)

(http://www.berail.be/msm/foto1.jpg)
een overzichtje

(http://www.berail.be/msm/foto2.jpg)(http://www.berail.be/msm/foto3.jpg)
zichtjes in de lengterichting naar de ene en de andere kant

Hier en daar ontbreekt een half spoortje, dat denk je er maar bij (wordt op maat gezaagd uit rechte rails)
De schaduwsporen staan er niet op (wissel bovenaan de bovenste foto sluit daar op aan) dus alles wat je ziet zijn de zichtbare sporen.

Vooraan ('perron', weg of wat dan ook) is er 20cm ruimte tussen de biels, en ook voor de rest lijkt me alles toch vrij 'luchtig' te zijn. Ter referentie: de tegels zijn 20*20cm.



Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Rochevalien op 17 september 2008, 18:54:04 PM
Het is maar wat je onder "luchtig" verstaat, voor mij liggen er nog steeds t? veel wissels op een t? kleine opervlakte.Bovendien is het perron wel h??l kort.Ik zou mij toch nog eens goed bezinnen alvoor te beginnen.

Gerrit
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: Michiel op 17 september 2008, 19:32:46 PM
De beschikbare ruimte is krap, de schaal groot. Maar in beschouwing nemende dat er met zeer korte treintjes gereden zal worden, en dat het accent op het rangeerspel ligt, vind ik dit plan toch een heel aardig compromis. Ik denk dat dit baantje op alle vlakke voldoening kan geven: het technische aspect, scenery, exploitatie, ...

Reken mij dan maar bij de warhoofden, maar ik zie de uitdaging om dit baantje te bouwen wel zitten. Maar een uitdaging is het!
Titel: spoor 1 baanplan
Bericht door: stefanic op 18 september 2008, 13:50:09 PM
Ik heb eens wat zitten snuisteren op die site van Gefrees (waarvoor dank, Ries) en proberen er iets uit te halen met mijn beperkte kennis van Duits...

het baanplan van Gefrees:
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gefrees/grafiken/gefrees.gif

1) een leuk en eenvoudig baanplan. Wel een nadeel is dat de rangeersporen in het verlengde liggen van het perronspoor (doodspoor voor ontvangstgebouw) -> In sp I wordt het dan weer langer
Wat kan is (middenspoor van rechts naar links): kopspoor van 4 rails (120cm, nipt voldoende voor loc + 2 rijtuigen), 2 wissels achtereen (2x39cm), nog eens 3 rails (90cm), en een wissel (39cm). De laatste wissel (gewone ipv kruis -> geen aansluiting naar bedrijf) ligt al afbuigend. Dan kom ik op een totale breedte van 429cm waarbij het uitrij-spoor links ligt ipv rechts in m'n oudere plans.

2) Uit de teksten kan ik niet afleiden hoe dit alles geexploiteerd werd in realiteit.

Ik dacht bv (Ries, ik doe het even zonder het leuke verhaal erbij...):
Reizigerstrein of gemengde trein rijdt binnen (tot tegen de buffer aan het perronspoor?)
2e loc haalt goederen af de trein (staart van trein) en zet neer waar het hoort.
Daarna sleept 2e loc de rijtuigen opzij zodat de baanloc vrijkomt of vertrekt ineens weer met de trein voor een volgende dienst (evtl. samen met andere goederenwagens)
De eerste loc blijft in Gefrees en voor de volgende trein doet die de rangeringen?

Uit de Duitse tekst verstond ik dat de hele dienst met ??n loc gereden werd... Dit is ook hoe Ries het vertelde, met een loc die bij aankomst direct omloopt.
Dit kan enkel als de trein stopt voor de laatste wissels. Waar ligt dan het perron? Hoewel er, voortgaand op de foto's op de site van Gefrees, niet veel 'perron' die naam waardig aan te pas komt...

Sorry voor m'n lange epistels, maar misschien is het voor anderen ook wel nuttig (meelijwekkend/lachwekkend/...) om het hele denkproces te kunnen volgen.
Ik denk hierbij spontaan aan de Vrt-spot:
'alles begint bij -spoor- ??n' [;)]