Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Dirky

Citaat van: Michael op 09 mei 2014, 20:14:12 PM
Mannen bedankt voor de positieve reacties, maar geen enkele op of aanmerking????
Morgen nog wat foto's.

Het enige wat ik zie dat niet OK lijkt, zijn de vele dwarsliggende grassprieten. Maar ik denk dat die er na droging en een stofzuigerbeurt wel allemaal uit zullen zijn, niet?

Stieven76

Pampers verversen en borstvoedingshulpmiddelen aanreiken  ;D
Voor de rest is het hier vrij kalm.. Maar het kriebelt om toch weer eens wat verder te bouwen.

Michael

Citaat van: Dirky op 09 mei 2014, 21:53:07 PM

Het enige wat ik zie dat niet OK lijkt, zijn de vele dwarsliggende grassprieten. Maar ik denk dat die er na droging en een stofzuigerbeurt wel allemaal uit zullen zijn, niet?

Dat ga ik vandaag zien Dirk, nu nog een beetje vroeg om de stofzuiger aan te zetten, als iedereen wakker is in huis dan kan dat.
Volgende matjes worden met meer geduld gemaakt en zullen nog mooier worden, want dan laat ik tussen elke strooi beurt de matjes langer droger. Maar het is zo leuk als je bezig bent en dan wordt je een beetje ongeduldig om het resultaat te zien en dan minder droogtijd ....etc. Maar dat komt goed, ik weet nu dat het lukt dus....
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Citaat van: Stieven76 op 09 mei 2014, 22:23:34 PM
Pampers verversen en borstvoedingshulpmiddelen aanreiken  ;D
Voor de rest is het hier vrij kalm.. Maar het kriebelt om toch weer eens wat verder te bouwen.
Stieven geniet ervan want zo klein zijn ze maar heel even.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

Citaat van: mvdr1 op 06 mei 2014, 20:13:20 PM
...De houtplaten die je gebruikt, waarschijnlijk een soort multiplex maar met zo'n mooie effen buitenkanten, welk type is dit exact ? En waar koop je het ? Van 1 of andere gekende DHZ zaak (Brico, Hubo, etc) of speciaal besteld via een houthandelaar ?

Een wat late reactie: de platen zijn zoals Martin zei populierenmultiplex (15mm).  En zoals Paul zei heel licht, heel gemakkelijk te bewerken maar inderdaad vrij kwetsbaar.

Het zagen doe ik met een decoupeerzaag met fijne vertanding maar niet op de hoogste snelheid.
Groetjes, Peter


bollen neus

Met dank aan het schitterende slechte weer, de MY1154 DJ/NEG volledig kunnen afwerken dus 2/3 de van de modellen zijn dus klaar. Nu alles proper maken en rusten, alé genieten van de zondagnamiddag of wat er van overblijft.

Eric. ;)

PeterC

Waar zijn we mee bezig?  Een beetje verder aan het werken aan de werktrein en een deel kleinmateriaal klaar gezet voor een schildersessie:



Ook enkele ladingen die moeten beschermd worden tegen de elementen (of die het daglicht niet mogen zien) onder een canvas geplaatst:


Tissuekes en verdunde houtlijm.


En van een eerste laagje verf voorzien:


Aquacolor van Revell.

Groetjes, Peter


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Leuke spulletjes Peter  ;D
Hoe heb je dat canvas/dekzeil juist gemaakt? Lijkt me een papieren zakdoekje of zoiets. Leuk idee voor aan mijn goederenloods  ;D

dani

@stieven : volgens wat er onder de foto staat zijn het  "Tissuekes en verdunde houtlijm.".

Dus wat ik me daar dan bij voorstel is inderdaad papieren zakdoekjes er over leggen, en dan indruppelen met een pipet, gevuld met 1 deel houtlijm en enkele delen water en dat laten opdrogen.    Fijn werkje wat snel gaat en mooi resultaat oplevert zo te zien
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

#3100
Citaat van: Stieven76 op 11 mei 2014, 21:16:03 PM
...
Hoe heb je dat canvas/dekzeil juist gemaakt? Lijkt me een papieren zakdoekje of zoiets. Leuk idee voor aan mijn goederenloods  ;D

Zoals Dani zei: het staat onder de foto  ;)




Gewone huishoudtissue (in mijn geval Aldi).  De buitenste randen zijn van een perspatroontje voorzien, dus die worden eraf gesneden.  Snij een stukje tissue zodat het het in te pakken object volledig kan bedekken (op 1/1 kies je ook een dekzeil dat groot genoeg is om je object te bedekken).

Voor ik iets 'inpak', plak ik een stukje van een flinterdun plastieken zakje op harde en gladde ondergond (stukje dikke styrene).  Ik gebruik zakjes die in het warenhuis worden gebruikt om fruit en groenten uit bulk in te stoppen.  Die plastiek kleef ik vast met schilderstape.  Die plastieken ondergrond heeft het voordeel dat daar niets kan op vastkleven (ook niet de uitgeharde houtlijm).

Verdunde houtlijm: natte vinger politiek.  Ongeveer 1 deel lijm, 1 deel water.  Het tissueke op het object leggen en op het hoogste gedeelte met een penseel wat lijm/water aanbrengen.  Het tissue doet wat het moet doen en begint de lijm op te zuigen.  Lijm bijvoegen en opletten dat er geen lucht gevangen wordt onder het tissueke.  Met een penseel kan je de lucht naar onderen uit duwen.

Het geheel lang laten drogen op de plastieken-zakjes-ondergrond.  Na drogen het object niet van de plastiek halen, maar de plastiek van het object halen!

Schilderen zoals elk ander object.

Het hoeven geen dure spullen te zijn om onder een canvas te verbergen: links stukjes tandenstoker om assen na te bootsen.  Rechts boven het binnenwerk van een Tipexrollertje en rechts onderaan een slordig opgevouwen canvas.  Op de vaten kan je zien dat er toch nog redelijk wat lucht gevangen zit.




[Edit] spelinhsvouten ferpederd  :)
Groetjes, Peter


Rangeerduivel

Het omtoveren van een br38(P8) naar de Belgische versie.
En ja,we hebben er een modelbouwer bij;
Het schilderwerk werd uitgevoerd door moeder de vrouw!
Demonteren,voorzien van (UH)decoder en terug monteren was natuurlijk mijn deel.
Nu moeten details zoals afwrijfletters,koperen bel,stoomfluit en attributen onder de loopplaat nog (zwart)geschilderd worden,maar of ze dat nog ziet zitten blijft een open vraag. ;D :-\
006 by [url007 by Rudy Van Wayenberge, on Flickr=https://www.flickr.com/people/116708351@N02/]

;)

Peter

Mooi gedaan, maar ik zou toch de schauw wat inkorten en er (uit dun plastcard of messing) een rookreflektor op plaatsten. (dat kleine kapje)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Rudy, de lok ziet er al leuk uit, nu de details nog en tof dat je vrouw mee doet. Hier gebeurd dat niet!!!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

deju
daar juist naar de winkel om de 136 MSM te gaan halen en de winkel was gesloten
das dus morgen terug rijden grrrrrrrrrrrr en nog een dag wachten om te kunnen lezen
het moest verboden zijn om te sluiten 7 op 7 open en 24/24

hazhahaha


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.