Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

oebr

veel te weinig met moba bezig de laatste tijd, maar documentatie zoeken kan makkelijk tussendoor. En dit houdt me wat bezig:


bron = Stellwerke.de

Hoewel ze in de Venen niet meteen met blokkasten werkten is dat toch een interessant systeem om enkelsporige trajecten in twee richtingen te kunnen gebruiken. Zeker wanneer je digitaal rijdt is een goeie beveiliging nog nuttig ook, maar het lijkt me wel geinig om de in/uit van een station te beveiligen met iets dat op een echt bestaand voorbeeld lijkt en je wat meer te doen geeft dan wat gefriemel aan een MM of Ecos. Bovenstaand voorbeeld is het Duitse systeem B dat sterk gelijkend is op het Nederlandse blokkastensysteem A. Het komt er op neer dat beide seinhuizen mekaar toestemming geven om bepaalde hendels te trekken door zelf bepaalde knoppen te duwen.
Nu is het voor eenmansbanen (met allicht maar 1 station) uiteraard wat ogenschijnlijke overkill, tenzij bvb. een schaduwstationnetje virtueel voor seinhuis speelt en aanvragen/toestemmingen naar een bediende blokkast stuurt, en omgekeerd ook bevelen kan interpreteren. Met hulpjes als Arduino en co is zoiets allicht wel haalbaar, en dus een studie waard...
Voor alle duidelijkheid , ik bestudeer de bediening, niet het inwendige, want die horlogemakerstechniek is al een hobby an sich.  Mocht iemand ergens een beschrijving van het Belgische systeem weten liggen op het net, dan alvast dank voor een linkje...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

bollen neus

Tweede dag op rij solderen maar nu met wat gaatjes boren erbij, zowel van 0,5 m/m als van 0,7 m/m. Anders wordt het een beetje saai hé.
Den Eric.

Ben

Waarom post je geen fotootjes Den Eric?

Gr, Ben.

bollen neus

Citaat van: Ben op 24 maart 2016, 17:30:57 PM
Waarom post je geen fotootjes Den Eric?

Gr, Ben.

Ik ben nogal lui aangelegd en niet zo slim om via via via hier wat te posten. Tja iedereen kan niet even slim zijn hé?
Den Eric.

Ben


OlivierV

De vruchten aan het plukken van uitstelgedrag. :D

Het is pas dan dat je beseft hoe efficiënt je kan werken.  ;D ::)
Lachen lachen lachen!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Beetje verder gedaan. :)









Gerendered in 3D-max.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

serieuze uitdaging, Cedric!
Trouwens al een huzarenstuk om dit gebouw uit te tekenen.  Knap !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Inventaris restant styreen profieltjes aan het maken ;)
gelijk ook maar een lijst maken van deprofieltjes die ik nog nodig heb samen met de lijst voor nog wat scenery op Vaerwegh Dok  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Bezig aan het uitblazen na een dagje in het atelier van MiniWorld in Lyon.

Kijk, hier ben ik jaloers op. Als je dat in jouw atelier staan hebt...

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Citaat van: doomslu op 25 maart 2016, 22:22:13 PM
Bezig aan het uitblazen na een dagje in het atelier van MiniWorld in Lyon.

Kijk, hier ben ik jaloers op. Als je dat in jouw atelier staan hebt...




dan moet er nog veel gebeuren van scenery op de baan  :D
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Zoals bij iedereen het geval is: er kan nog altijd wat bij...
En bovendien worden er al plannen gesmeed voor deel 2.  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bollen neus

Gaatjes boren en relingen plooien. (en ondergetekende is al tevreden dat het een"bescheiden" werkje is)
Den Eric

loebaske

Val niet snel voor dat me zelf gespot wordt  ;)






mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.