Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Peter

#1710
Heb net antwoord gekregen van Jowi, aangaande een Schwarzwald-achtergrond voor mijn baan. Mooi, mooi, mooi, maar....210 euro voor een achtergrond van 5 meter. Dan zal ik toch een andere, minder dure, oplossing moeten zoeken.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

#1711
citaat:
Geplaatst door Peter

Heb net antwoord gekregen van Jowi, aangaande een Schwarzwald-achtergrond voor mijn baan. Mooi, mooi, mooi, maar....210 euro voor een achtergrond van 5 meter. Dan zal ik toch een andere, minder dure, oplossing moeten zoeken.

Peter, het zijn mijn zaken niet en iedereen doet wat hij wil. 210 euro is een pak geld en het is even schrikken.
Doch, waarom geven we (ik inclusief hoor [;)]) zonder mopperen 200 euro aan de ene loc na de andere en niet aan een mooie achtergrond of ander degelijk materiaal voor onze baan (wat ??nmalig is)? Het is maar een vraag h?, om eens over na te denken. [;)]

Ik heb geen aandelen in Jowi en ben overtuigd dat het ook anders mooi kan, maar het gaat 'm om het principe. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#1712
Ik begrijp je redenering, Luc.
Misschien hebben Jowi en andere scenery-fabrikanten hun prijzen wel afgestemd op dat idee [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

#1713
Het is wel zo dat de fabrikanten van bv rollend materieel heel wat investeringen moeten doen: ontwerp, matrijzen, gieten, bedrukken, verpakken, transporteren...
Wat zo'n prijs heel wat meer verantwoordt dan een spotgoedkoop te produceren CD'tje voor dezelfde prijs.
De Jowi-CD'tjes zijn een mooie realisatie. Maar de gerekende winstmarge is volgens mij in verhouding tot de productiekost bijna crimineel.
Waarbij de eigenlijke 'eindproductie' dan nog door de koper moet gedaan worden.

Niemand zal het normaal vinden dat je een CD'tje koopt van je loc die je dan maar op eigen kosten moet laten 3D-printen (hoewel het er ooit misschien wel zal van komen)

Gerolf

#1714
Euh ... Marc, Jowi verkoopt CD's, maar ook afgedrukte achtergronden. 't Is daar dat Peter op doelt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

#1715
[:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I]

PeterVG

#1716
Ter overweging geef ik dit mee.  
Het verfmateriaal om mijn achtergrond te schilderen heeft me rond de 100 euro gekost. Deze som bevat enkel acrylverf voor kunstschilders, enkele penselen en acrylverf voor airbrush gebruik.  In deze som is niet opgenomen een schildersezel en airbrush omdat die meermaals te gebruiken zijn.  Deze som geeft trouwens geen idee van de vele werkuren die nodig zijn vooraleer je een mooie achtergrond geschilderd hebt.  Maar we zijn modelbouwers dus dat is in mijn ogen geen bezwaar.  

210 euro voor een fotoachtergrond lijkt wellicht al minder duur.

Begrijp me niet verkeerd.  Bij een volgend project kies ik weer voor de schildermethode.  Het gaf me enorm veel voldoening om de achtergrond te zien groeien.  Eigenlijk is schilderen verbazend makkelijk. Dat kunnen jullie zelf nalezen in een volgende MSM.

Peter

#1717
Ik vind 210 euro duur voor een bedrukt stuk papier dat relatief eenvoudig gedrukt kan worden. Zelfs indien het fotopaier is of zou zijn, is het nog een hoop geld. Versta me niet verkeerd: ik kan het betalen, maar wil dit niet. Achtergronden van de bekende merken kosten ook niet zo veel (alleen hebben ze voor mij geen geschikte)
Wat de geschilderde achtgrond van Peter betreft: Dit is iets heel anders, en niet te vergelijken met gedrukt en/of geprint materiaal.
Deze achtergronden (geschilderde of gedrukte) moet je ook niet gaan vergelijken met degene die Loisl of Josef Brandl gebruiken en die enkele duizende euro's kosten omdat er eerst foto's van het gekozen landschap door een proffesioneel fotograaf worden gemaakt en daarna gedrukt op speciaal mpateriaal.

Volgens de uitleg van Jowi wordt er fotopaier gebruikt. Hoe zit het dan met verkleuring van de achtergrond?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#1718
citaat:
Geplaatst door Peter
Hoe zit het dan met verkleuring van de achtergrond?
Ik weet niet of Jowi die gebruikt, maar er zijn UV-blokkerende sprays, te koop bij Schleiper en dergelijke.
Voor afdrukken zullen er ook wel verschillende inkt-kwaliteiten bestaan, vermoed ik.

Ik zou die prijs toch wat nuanceren. Stel dat je zelf gaat drukken, op A4'tjes, en daarmee een achtergrondplaat behangt:
- Om te beginnen heb je een goed beeldverwerkingspakket nodig, en een PC die dergelijke enorme bestanden aan kan.
- Voor 5 meter op pakweg 85cm hoog heb je minstens 75 vellen (kwaliteits-)fotopapier nodig
- Hoeveel inktcartridges zou je verbruiken?
- Beschermende spray, bijsnijden, precies passend opkleven, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

#1719
Hier op m'n werk heb ik 2 zo'n plotters staan en ik weet wat zo'n ding kost, daar heb je al een mooie auto voor. Dan nog inkt en andere regelmatig te vervangen onderdelen, dus die 210? lijkt mij helemaal niet overdreven. Waar ik dan ook weer niet mee wil zeggen, Peter, dat jij het dan maar moet doen, ik begrijp uw keuze, zou net dezelfde maken.
Gaat dit over een door u gemaakte foto die 'in 't groot' wordt afgedrukt? Of een ontwerp van Jowi zelf?
Paul

Peter

#1720
Hoi Gerolf,
dat is ook een vergelijking die niet helemaal opgaat. Als ik dit zelf moet doen, zoals je zegt is het natuurlijk veel duurder.
Firma's gebruiken ook geen A4 formaten, maar papier op een rol, en printen of drukken ineens een aantal stuks.

Je kermis atributen zullen uiteindelijk ook veel meer kosten dan die van Faller, nietwaar
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#1721
citaat:
Gaat dit over een door u gemaakte foto die 'in 't groot' wordt afgedrukt? Of een ontwerp van Jowi zelf?



Ontwerp van Jowi zelf (uit hun kataloog) Enkel moest het langer zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bert Ossevoort

#1722
Mooie discussie over het wel en niet inversteren in een achtergrond ,denk dat dat heel persoonlijk is,en of de achtergrond wel of juist niet aansluit bij de baan en de ruimte.Zelf gekozen voor een blauw geschilderde muur ,geen wolken en een aantal uitgeknipte MZZ bijna niet meer te verkrijgen stadshuizen ,ik ben er tevreden mee .
En ja kies dan zoals eerder aangegeven voor een exta lok .
Nu we het over een lok hebben ,de prive firma VBS die hier actief was en had een aantal oude Acts ex NMBS 62ers overgenomen die worden nu weer terug gebracht in de staat van de eerste eigenaar ,
Of wel juist uit de remolie ,dunne witte onderlaag dan geel en afplakken en weer een laagje groen ,toch ook maar een fotootje ,

succes met de achtergrond info/discussie verder,
Bert.

Gerolf

#1723
citaat:
Geplaatst door Peter
Je kermis atributen zullen uiteindelijk ook veel meer kosten dan die van Faller, nietwaar
Waarschijnlijk wel, maar 't is ook de bedoeling dat ze beter zijn, h? [;)]

Bert: leuke foto - je ziet hoe je bezig bent [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#1724
Hoi Bert,

Wat betreft MZZ, heb via Google gezien dat die in faling zouden zijn.
Weet iemand hier soms meer van?
Met vriendelijke groeten
Peter