Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Piko

Gestart door Peter, 30 juni 2008, 11:11:40 AM

Peter

Zat gisteren nog eens in een oud nummer (51)te bladeren toen mijn oog viel op de loctest van het Piko model van de SNCF FRET BB-67400.
De aanbevolen prijs van 75 euro is eigenlijk ideaal voor de beginners en ook voor meer ervaren modelspoorders die het willen verfijneren.
Zou het daarom geen goed idee zijn om die mensen van Piko te overtuigen van een NMBS reeks 22 of 23 op de markt te brengen in die goedkopere versie. Want laat ons eerlijk zijn: Het M?/Tr model is wel mooi, maar wel vrij duur, lawaaierig en de langzaam rij-eigenschappen zouden ook beter gekund hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter

13erke

#1
Mja, het is een tof idee, maar kunnen we piko wel overtuigen?
Je argument van een dure lok, dat weet ik zo nog niet. De modellen van lsm kosten rond de 230 euro, een 22-23 vind je ook wel voor die prijs (allen in ac wel te verstaan).

Rochevalien

#2
Ik denk dat we meer sukses gaan hebben als we de mensen van Hornby kunnen overtuigen om hun model van de reeks 23 en ook de reeks 27 terug uit te brengen maar met de juiste panto's, ledkoplanmpen,en een goede aandrijving.De motoren kan geen probleem zijn, de bogies ook niet (ze zullen wel ??n of ander chassis hebben waar ze wat van kunnen gebruiken zekers?)rest alleen nog het chassisblok waar een mal moet voor gemaakt worden.En genoeg goede wil natuurlijk.

Gerrit

treinliefde

#3

Piko zal aleen maar interesse hebben als ze er massa's van kunnen produceren.
En dit model kunnnen ze alleen mar voor de Benelux gebruiken, dit wordt regelrecht een njet

Peter

#4
Gerrit, ik betwijfel of ze bij Hornby die investeringen zouden doen.
Om die reeksen 11,12,21 en 27 en de reeksen 22en 23 uptodaten zoals ze dat zeggen zouden ze hele nieuwe kappen moeten maken, want die staan veel te hoog op het chassis, zodat je een in de hoogte een in elkaar gestuikte kap krijgt. Voeg daarbij een ander chassis,aandrijving en panto's, en de prijs wordt tevens veel te duur.
De ex Lima modellen waren een oplossing en goed jaren geleden, en we waren er dankbaar voor, maar nu zijn ze niet meer te vergelijken met de hedendaagse modellen. Op dit moment trouwens staan er een paar Lima loks te koop (een reeks 11 en (ik dacht) een 27) bij Verschooten voor 175,00 euro. Niet bepaald te vergelijken met de 75 euro voor een Piko, die wel op schaal en een uitstekende aandrijving heeft.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#5
Peter, de Lima kappen waren zo slecht nog niet,de reden waarom ze die kappen zo hoog op het chassis monteerden is om die ronde G-motor erin te krijgen.
Lima heeft loks gehad m?t cardan aandrijving en moet zeker instaat zijn om met bestaande onderdelen een chassis samen te stellen zonder dat de kosten de pan uit swingen. In heb zelf ooit een chassis van een DB reeks 120 hiervoor gebruikt (niet 100% juist maar toch een hele verbetering)
Piko heeft volgens mij voor die BB 67000 dan ook een bestaand onderstel gebruikt en alleen een kap moeten maken.
De Franse markt is ook nog eens veel groter dan de Belgische en van een BB 67000 zijn ook nog eens meer kleurvarianten te maken dan van een 23.De lokreeksen zelf zijn ook nog eens groter zodat ze ineens meer loknummers kunnen maken.
Nu ondanks alles verwacht ik in de komende jaren wel wat Belgisch materieel van Hornby.

Gerrit

janjozef

#6
Laat ons hopen, om belgische goederenwagens uit te brengen moet ze niks doen dan ze anders schilderen en dat gebeurt ook niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

#7
De invoerder moet ook wel wat moeite willen doen nietwaar[:D][:D][:D]
Bedrijven hebben de gewoonte pas te produceren als er vraag voor is.
De tijd dat ze iets op de markt brengen zonder dat er vraag naar is, is al lang voorbij. Vandersteen (Mehano), Pirron (LSM) en Witmeur (Jocadis) hebben zelf het risiko moeten nemen, niet de fabrikant.[:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#8
We kunnen natuurlijk eens een poll houden om eens te informeren in welke modellen er interesse is.Dat zou dan gaan over bestaande modellen van lima (wagons-rijtuigen-loks) die hernomen worden in een verbeterde en/of een hobbyversie(=goedkoper)of over bestaande modellen van Piko waar een Belgische of Nederlanse variant van kan gemaakt worden.
Met de resultaten van deze poll ?n een duwtje in de rug van MSM kan er dan misschien een model uit de bus komen[;)][:p]
Maar laat ons realistisch blijven en niet over volledig nieuwe modellen beginnen en ook niet over de piko hondekop waar -zoals bekend-t?veel verbouwingen aan moeten gebeuren om er een Benelux stel van te maken.

Ik denk persoonlijk aan de al eerder aangehaalde M4's en de Fals zelflossers van lima, de nieuwe reeks 28 komt wellicht -met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- uit bij piko.

Gerrit



Peter

#9
Een poll is een goed idee.

Als ik toch mag kiezen een fatsoenlijk model van een AM-75 bij voorkeur in de drie kleurversies en in kwaliteit vergelijkbaar met de tweetjes van Jocadis of de AM-80 van Olaerts.

Als lok een model van een reeks 91 , goed op schaal en met rij-eigenschappen zoals de K?f 's van Brawa of M?/Trix
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

#10
Misschien kan een overzicht van wat verkrijgbaar was/is helpen.
Dit lijstje is zeker niet volledig. Het geeft ook geen overzicht van de verschillende varianten die van eenzelfde model zijn gemaakt, (vb. het tijdperk waar het model kan worden ingezet). Tevens zijn alle producties van klein-serie fabrikanten niet opgenomen.

Van stomers heb ik geen idee. Voor reizigerswagons geraak ik zelf niet verder dan wat staat opgesomd. Goederenwagens is volgens mij onbegonnen werk.

Alle aanvullingen en verbeteringen zijn welkom.

Electrische locomotieven
HLE11, uitgebracht door LIMA, verbetering mogelijk met setjes van JOCADIS, wordt opnieuw uitgebracht door LS-Models
HLE12, idem HLE11
HLE13, uitgebracht door LS-Models
HLE15, ooit reproduceert door LIMA, onlangs uitgebracht door OLAERTS, reeds lange tijd aangekondigd door LS-Models
HLE16, verkrijgbaar van M?rklin (gelijkstroomversie van HAMO), onlangs opnieuw uitgebracht door VITRAINS
HLE18, geproduceerd door JOUEF en LIMA, voor de LIMA versie waren setjes verkrijgbaar van JOCADIS, onlangs opnieuw uitgebracht door LS-Models, MARKLIN en TRIX
HLE18-TRAXX aangekondigd door LS-Models
HLE20, geproduceerd door ROCO
HLE21, idem HLE11
HLE22, uitgebracht door MARKLIN/TRIX
HLE23, uitgebracht door LIMA, MARKLIN/TRIX
HLE25, uitgebracht door LIMA
HLE25.5, aangekondigd door MARKLIN/TRIX
HLE26 uitgebracht door MEHANO
HLE27 idem HLE11
HLE29, uitgebracht door ROCO

Diesellocomotieven
HLD50 (5001) uitgebracht door MEHANO
HLD51, uitgebracht door MEHANO
HLD52,53,54 uitgebracht door FLEISCHMANN, ROCO, MARKLIN/TRIX
HLD55, uitgebracht door MARKLIN/TRIX
HLD59, uitgebracht door ROCO, MARKLIN/TRIX
HLD60,61 uitgebracht door Klein Modellbahn, in productie door VAN BIERVLIET
HLD62,63 uitgebracht door ROCO
HLR76, (ex NS2200) uitgebracht door ROCO
HLR77,78 uitgebracht door MEHANO
HLR80 uitgebracht door FLEISCHMANN, MARKLIN/TRIX, ROCO

Treinstellen
AM54, 56 aangekondigd door ViTrains
AM66 uitgebracht door JOCADIS
AM75 (varkenssnuit) uitgebracht door LIMA
MW41 uitgebracht door MEHANO
Thalys PBA, PBKA uitgebracht door LIMA, MEHANO

Reizigerswagons
M1 uitgebracht door OVB (OLAERTS)
M2 uitgebracht door LIMA en MARKLIN
M4 uitgebracht door LIMA

K1 uitgebracht door OVB


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

tonycabus

#11
Niet vergeten:
I6, uitgebracht door M?rklin en Roco
GCI, (opnieuw) aangekondigd door Jocadis
Reeks 60 proto en 64 door MTE (kappen)

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dgrr57

#12
Misschien tijd om volgende draden terug te activeren [:D]

HLE, HLD, HLV, HLR, AM-AR, rijtuigen, wagon I, wagon II, wagon III, wagon IV.

Wegens 'probleempjes' zijn die draden gestopt [:(]

Misschien tijd dat er iemand mee verder doet. Ik denk dat een forum die geen plaats heeft voor foto's misschien niet geschikt is (kijk naar alle verdwenen foto's in de hierboven vermelde draden [:(]).

Ik wil best alle gegevens op mijn site plaatsen (daar staat toch al veel). MAAR het werk alleen doen ziet ik niet zitten [;)]

Of misschien is er gewoon geen interesse ...

Decapod

#13
Patrick, ik denk dat het net wel de moeite loont om eens al die modellen bijeen te brengen (al was het maar omdat dat bv. malafide praktijken bij ebay kan tegengaan). Er is nood aan een overzicht, dat merk je goed genoeg aan de zovele keren dat er een vraag naar gesteld wordt.

Ik ben momenteel bezig aan ene lijst met alle mogelijk modellen en/of ombouwingen van HLV's die mogelijk zijn op basis van bestaande modellen van de groet merken of kleinseriefabrikanten zoals G?comodel, Kitway, DJH, Weinert, ... . Deze lijst is ver van volledig, maar vult misschien hier en daar de gaten wel weer op.

Het probleem met de threads op het TMF-forum is dat ze een beetje onoverzichtelijk worden, ondanks het feit dat er enorm veel moeite en tijd in gestoken is. Misschien is het dan toch handig om eens een lijst op je site te zetten? Voor locs zullen er niet al teveel problemen optreden, voor personenwagens en goederenwagens wel ... . 't Isook belangrijk van de tijdperken te vermelden, want daar zijn velen onder ons wat mee.

Laat me weten of je ge?nteresseerd bent in die lijst (ik blijf zoeken en verbeteren) en of je hulp nodig hebt en wat die hulp dan inhoudt. Met een paar man moet het lukken een goede lijst aan te leggen.

Even aangevuld: Karl Noben is er ooit mee begonnen op zijn site, maar ik weet niet of hij et verderzet. Er ontbreekt nog ontzettend veel info.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

prulleman

#14
De 22' van trix zijn inderdaad lawaaierig, maar daar kun je wat aan doen. SB verkoopt een ombouwsetje voor deze loks. DAN heb je pas een lok[:p]