Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Fontein testje

Gestart door belair, 03 mei 2007, 22:09:15 PM

belair


belair

Een kleine uitleg is wenselijk denk ik.
De fontein is gemaakt uit een as van 2cm diameter aluminium, gedraaid op de draaibank. De teuten waar het water uit stroomt is EverGreen buis van 1mm waarin een stukje blauwe data kabel gestoken is die het water moet uitbeelden. Het geheel is geschilderd in acryl verf. Het manneke is een Preiser die ik zelf geschilderd heb.
Dat was het dan.
mvg
Luc

Gerolf

Je preiserke is leuk, maar de kleur van je fontein ...
Water is alleen blauw in de zee. Probeer eens met zilverkleurige verf [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Luc,

Gerolf heeft gelijk. Komt er nog een kruis (etsen) of een standbeeldje (blote madam van Preiser) op de fontein. Verder vind ik het zeer geslaagd.

Jean-Luc

belair

Bedankt voor de tips Gerolf en Jean-Luc. Deze avond ga ik eens de kleuren veranderen.
Wat het figuurtje betreft Jean-Luc, ik heb er een gewoon Preiser figuurtje op gezet en vond dat het iest te groot uitvalt tegenover de groote van het fonteintje. En een blote madam zit niet in het assortiment die ik heb, ik zie het ook niet zitten om 25 euro te geven aan een blote madam die stil zit.[:D](Preiser assortiment doos natuurlijk, wat anders?)
Een kruis of iets dergelijks zou ook niet slecht zijn, goed voorstel.
Deze avond toon ik het resultaat.
mvg [;)]
Luc

hobbyist

Je kan ook lichtgeleiders gebruiken. Water is immers doorschijnend als het uit de fontein komt, maar ja, als er deugnieterij aan te pas komt kan het alle kleuren aannemen en zelfs schuimen ( al her en der gezien. Dat mannetje is er niet blij mee met deze kwajongens streken. Ik zou er nog wat politie bij zetten, dan moet je niks veranderen

Gerolf

Als je ?cht wil doordrijven kan je je fontein verlichten, of zelfs lichtgeleiders gebruiken om de stroming te imiteren [;)]
Over een figuurtje: een N of Z-schaal manneke of soldaatje of ... kan ook
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Dat met die lichtgeleiders is iets. Ik heb er juist wat besteld en kan dit weekend iets uitproberen. Ik laat het nog wel eens zien of ik iets gemaakt heb ermee.
En ik dacht dat dit een kort draadje ging worden.[:D]
Bedankt voor de tip hobbyist en Gerolf.[;)]
mvg
Luc

railman56

aan ideeen ontbreek het je niet zo te zien, mooi modelletje
maar mag ik je enkele tips geven?
voor 4 fonteinen is de opvangbak volgens mij veel te klein, ofwel 1 fontein (max 2) ofwel de opvangbak vergroten
dit zal een veel realitischer beeld geven
voor de kleur van het water kan je inderdaad alu-verf gebruiken of iets met lichtgeleiders, er zijn ook (zoals u wellicht weet) diverse produkten voor het imiteren van water maar je kan simpel voor kleine opervlakken kleurloze vernis of zelfs lijm die kleurloos uithard gebruiken (genre velpon of revell)
daardoor heb je meer diepte en je kan er zelfs golfjes mee maken

marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

belair

Bedankt voor uw opmerking Marc. Het fonteintje werd gemaakt als probeersel. Het is ook niet de bedoeling dat het water er uitspuit maar gewoon naar beneden loopt. Of het nu juist op maat is of niet laat ik achterwege.
Ik ben eigenlijk aan het kijken wat de mogelijkheden zijn en zo goeie tips van iedereen verzamelen voor mij zelf en de andere forum leden. De tip met lichtgeleiders zal ik zeker verder bekijken en uitproberen.
Wanneer ik wat dikker staven aluminium heb zal ik wel grotere opvangbakken maken.
mvg
Luc

Gerolf

citaat:
Geplaatst door belair
Wanneer ik wat dikker staven aluminium heb zal ik wel grotere opvangbakken maken.
ik begrijp dat je graag met de draaibank werkt, maar wat is er mis met bvb. het deksel van een yoghurtpotje?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Dat is dan al een serieuse opvangbak, maar niet temin een goede tip.
Misschien kan ik eens verschillende proberen.
Als er iemand een andere fontein gemaakt heeft deel het dan met iedereen aan de hand van een foto.
mvg
Luc [;)]

belair

De kleur van het water is aangepast, misschien nog een laagje en wat bijwerken.



Ik heb nu nog een andere fontein in gedachte die ik eens zou willen uitwerken.
mvg
Luc

Tom

Ik vind minder dan het vorige, in mijn ogen lijkt het een beetje op mortel. [:I]

Mischien eens bij faller kijken, ik denk dat die fonteintjes hebben met echt water.
Tom

Gerolf

Niet echt geslaagd, nee. Ik bedoelde tevoren echte zilververf: schitterend blinkend, als het ware [;)]
Een combinatie van glasvezels en transparante giethars (desnoods transparante lijm) zou ook mooi kunnen zijn.
Echt water: niet doen, de druppels zijn steeds te groot. Een waterdruppel kan nooit goed op schaal zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw