Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem

Hoofdmenu

Het nut van een verzameling

Gestart door Koen, 18 oktober 2024, 20:31:30 PM

Koen

De laatste tijd maak ik regelmatig bedenkingen rond mijn mooie verzameling van locs, wagons, rijtuigen en boeken. Hoe mooi ze ook zijn, ik stel mij dikwijls de vraag wat het nut ervan is. Heeft het met mijn leeftijd te maken, ik weet het niet.
De hobby ben ik nog lang niet beu maar ik vind meer plezier in het bouwen, het bezoeken van beurzen en expo's. Ik heb veel meer treinen dan dat ik op mijn baan kan inzetten.
Is dit voor jullie een bekend fenomeen? Ik ben benieuwd naar jullie visie.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

den T

Dag Koen
Ik kan je helemaal bijtreden in je bedenkingen.  Ik stel me al langer dezelfde vragen. Mijn modellen staan daar al enkele jaren stof te vergaren en ik hoop maar dat er iemand van de klein kinderen er later, toch verder iets mee doet. Zelf ben ik de treinmodelbouw nog helemaal niet moe maar de tijd om er mee bezig te zijn is me te beperkt, er is altijd iets of iemand anders die mijn aandacht vraagt.  Je gaat het niet geloven als ik zeg dat ik al 7 jaren op pensioen ben. Ik probeer toch weer wat te bouwen en maak nu de werkprojecten niet te groot . Ik bezoek expo's en hou dan enorm van de vele babbels , ik probeer nieuwe technieken me eigen te maken door veel vragen te stellen aan en met mijn ogen te stelen bij de meer geoefende modelbouwers en als er me dan iets gelukt is dan kan ik daar zelf erg van genieten.  - wat het nut ervan is - ?????? -------- Laat ons gewoon genieten van alles wat we tof en mooi vinden, de rest zien we later wel. Warme groeten Julien

perk

We hebben zeer weinig plaats thuis voor een baan, en op dat kleine stukje van 2 meter lang kan ik met weinig rijden.
Dus we hebben er voor gekozen onze verzameling in vitrinekasten in de living te plaatsen, zodanig hebben we er toch elke dag plezier van.  Weliswaar zit rijden er momenteel niet in.  Verzamelen om ergens in een donkere doos te gaan steken, daar zie ik zelf weinig nut in.

Bouw en knutsel (pruts) projecten vind ik veel leuker momenteel, en die houden we klein omwille van plaats maar ook omdat anders het nooit kans heeft om af te raken.

Ik probeer een beetje met clubprojecten mee te doen, zodoende kom je nog onder de mensen.

Wat is het nut?   Wel, voor ons is de verzameling hetzelfde als voor anderen een schilderij of beeldje.  Mooi om naar te kijken, en meer moet dat niet zijn.    We kopen wel zo goed als niets meer, en hebben ons zeer beperkt in epoc, schaal en land.   

Koen

@Julien,
Ik hoop ook dat onze kleinzoon dezelfde passie krijgt voor treinen als ik. Vooral dat hij creatief wordt en niet, zoals vele jongeren, gekluisterd is aan een gsm, tablet of laptop.
Ik heb het geluk om een mooie ruimte te hebben om mij in het bouwen te kunnen uitleven 😊. Ook ik heb helaas te weinig tijd maar vanaf volgend jaar schakelen ik over van een voltijdse baan naar 4/5. Hopelijk heb ik dan meer tijd voor de hobby (hoewel er al een halve dag voor de kleinkinderen gereserveerd is.

@Patrick,
Bij mij staat een gedeelte in vitrinekasten op zolder, naast de slaapkamer. Ik zie ze dus ook elke dag. Een ander deel staat in een vitrinekast in de garage waar de baan staat. En je hebt zeker een punt dat dit vergelijkbaar is met een schilderij en een beeldje.
Weer stof tot nadenken 🤔.

Bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Koen,
ben zelf bezig met langzaam de verzameling af te bouwen,want ik ga langzaam naar de 80 en de gezondheid is, zoals je weet minder.
Onze zoon heeft geen interesse in modelspoor (ieder zijn hobby) en wees blij als je een kleinzoon zou hebben die interesse heeft
Onze kleinzoon heeft dat wel telkens hij hier komt, maar, helaas is invalide en heeft langzamerhand minder zich met zijn ogen.
Dus sommigen hier op het forum weten niet hoe gelukkig ze zijn

Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Ik ben net een jaartje met vervroegd pensioen (ik ben 61) en zorg dat ik mij niet te veel verbind met allerlei verplichtingen, zo heb ik tijd voor de dingen die ik zelf wil doen, naast het huishouden en dagelijks zorgen dat het eten klaar staat als mijn vrouw van werk thuis komt. ik heb een leuke verzameling rijdend materiaal, kan lang niet alles op de baan zetten maar kan sinds kort wel proefrijden. Verder bouw ik aan mijn baan hoewel dat niet snel gaat, haal ik er wel voldoening uit.
Ik vind het bouwen leuker dan het rijden, de bedoeling is om om zoveel mogelijk zelf te bouwen, ik heb wel wat bouwpakketten, maar bomen struiken, gras maak ik allemaal zelf, er gaat een hoop in de kliko (afvalbak) want ik ga voor mooi. Maar met oefenen kom ik er wel. Als voorbereiding op mijn baan heb ik wat diorama's gemaakt waar ik wel tevreden over ben. Ik hoop dat mijn dochter (erg creatief) wat met de treinen doet daar heeft ze wel interesse in.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Bekend fenomeen: een hoop rollend materiaal, wat projectjes in de steigers, te weinig tijd, en de onzekerheid hoe het verder kan.

Ik ben vijf jaren bezig geweest met een project achter in de tuin.  Het nadert zijn voltooiing, en nu stel ik me de vraag of de modelbouw-kriebel voldoende gaat opborrelen.
Hopelijk wel, anders heb ik véél opruimwerk op zolder  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rangeerduivel

Citaat van: Steam.N op 19 oktober 2024, 12:23:36 PMen nu stel ik me de vraag of de modelbouw-kriebel voldoende gaat opborrelen.

Nu ik merk dat je de laatste tijd hier regelmatig terug verschijnt, vind ik het wel een teken aan de wand Jeanke! ;D

;)

55erke

Het kan ook anders,
Ik ben erg blij met mijn verzameling,  de treinen rijden regelmatig hun rondjes op de baan en ik kan de samenstellingen regelmatig veranderen en voor afwisseling zorgen. Door optimalisatie en verwering van de modellen ijn het allemaal unieke exemplaren die mooi tot hun recht komen op de baan.  ;)

Boemeltrein

Velen hebben als jongeman de kriebel gekregen, meestal met Sint toen er nog in warenhuizen startersets werden verkocht.Later verdwijnt de interesse en maakt plaats voor het gezin, als de kinderen groter worden en als ze zelfs het nest verlaten komt de oude passie terug boven, er is meer tijd en met een lege kamer misschien meer plaats. Met de jaren ben ik geëvolueerd naar tijdperk II randje begin III en dat beperkt al enigszins de groei van de verzameling. Anderzijds ben ik gerust met de nalatenschap, zoonlief heeft in zijn jonge jaren vaak op de zolder gezeten om de treinen te laten bollen en met de sound was hij door het dolle heen "Cool!". Nu is hij volop met zijn studies en de vrienden bezig maar het treinenvirus zit erin ;D en komt vroeg of laat terug boven en dan zal hij misschien die treinen van papa terug laten bollen met zijn kinderen naast hem ;)

Den Eric

Bezigheidstherapie om een verzameling wat te vergroten, duurt hier jaren. Keuzes moeten er altijd gemaakt worden. Welk rollend materiaal je het liefste hebt, proper materiaal of er mag wel wat vuil en roest opzitten. Geen rondjes rijden, O schaal is wat ruimer, maken wat er kan gemaakt worden. Heb er ook maar 2 (handen), is het mislukt geen probleem de kliko doet regelmatig dienst als "opgeruimd staat netjes". Zo leer je wat bij denk ik dan. Voor tijdperk keuze was ik helaas niet aan toe, tis hier van af begin van de Nohabs dus zowel 3 tot 6, rijden door elkaar maar nooit met twee dezelfde nummer, das te belachelijk. :D Plaats die ik kreeg staat vol , kinderen zijn reeds het huis uit. Keinkinderen kijken hun ooogskes uit naar die grote vuile bakken die voorbij komen. Dus dubbel plezier aan de verzameling. Zij "genieten" er meer van, leren zelfs de kleuren en nummers te lezen en dat geeft voldoende voldoening als Opa snor.
Den Eric.

Steam.N

Citaat van: Rangeerduivel op 19 oktober 2024, 15:54:29 PM
Citaat van: Steam.N op 19 oktober 2024, 12:23:36 PMen nu stel ik me de vraag of de modelbouw-kriebel voldoende gaat opborrelen.

Nu ik merk dat je de laatste tijd hier regelmatig terug verschijnt, vind ik het wel een teken aan de wand Jeanke! ;D

;)

Tja, ik ben voorzichtig geworden: indertijd, ná Turnhout NEEB, heb ik al wat valse herstarts gehad.
Dus deze keer lukt het hopelijk ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

Citaat van: Steam.N op 20 oktober 2024, 09:47:14 AMTja, ik ben voorzichtig geworden: indertijd, ná Turnhout NEEB, heb ik al wat valse herstarts gehad.
Dus deze keer lukt het hopelijk ...
Niks moet, alles mag, zeker als het om hobby gaat.
Paul

oebr

hierom, om 't sfeertje.  Gewoon van die spulletjes genieten, van de vorm, van de geschiedenis en/of de techniek die erachter schuil gaat, als alibi om er naast te gaan zitten met een goed glas en wat te mijmeren, om er samen met nakomers mee bezig te zijn en wat te bonden. Uiteindelijk zijn het maar wat plastieken vormpjes, maar ze dienen als hefboompjes om op een fijne manier wat zinvol bezig te zijn.
En bedenk dat er nog veel meer autootjes-verzamelaars zijn, en die amuseren zich ook he terwijl ze er eigenlijk nog veel minder concreet mee kunnen aanvangen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ERVIN

Klopt Oebr , ik ben eens naar een beurs geweest met vliegtuigjes en ander militair materiaal , niet normaal wat die mannen allemaal kunnen , maar als het dan helemaal klaar is , dan staat het daar hé.