Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Het nut van een verzameling

Gestart door Koen, 18 oktober 2024, 20:31:30 PM

erik de noorman

Koen dat is een bedenking die al een aantal jaren terug aan mezelf heb gesteld. Vroeger kocht ik bijna alles wat uit gebracht werd in NMBS uitvoering tp III behalve nummervarianten. Het heeft me een flinke verzameling loc's, rijtuigen en wagons opgeleverd. Ik beschik over een grote baan en al dat materiaal wordt in zijn natuurlijke omgeving uitgestald en is best mooi om te zien. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat heel de verzameling toch maar stof staat te vergaren ondanks de vele rij mogelijkheden die ik heb. De laatste jaren koop ik bijna geen rollend materiaal meer. Enkel nog de dingen die me echt aanspreken zoals het type I van Marklin of type 97 van Piko. Op een bepaalde leeftijd besef je of stel jezelf inderdaad de vraag wat het nut van die hele verzameling is. De hobby het bouwen zelf ben ik lang nog niet beu maar de verzameling uitbreiden hoeft voor mij niet meer. Het heeft gewoon te maken met welke insteek je de hobby beoefent denk ik. Voor de ene is het rijden de andere verzamelt en ikzelf bouw graag.

Erik.

RobVille

Naarmate je ouder wordt, ga je steeds meer relativeren. Niet voor niets heet mijn laatste modelbaan Bypass Junction. Een aantal jaren terug, heb ik mijn hele verzameling verkocht. Nu beperk ik mij tot het bouwen en koop ik alleen, beperkt, materieel dat ik kan inzetten op deze modelbanen. Op die manier heb ik net voldoende treinen voor een mooie dienstregeling.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Rangeerduivel

Citaat van: erik de noorman op 21 oktober 2024, 22:09:10 PMOp een bepaalde leeftijd besef je of stel jezelf inderdaad de vraag wat het nut van die hele verzameling is.

Dat zal alvast geen investering op lange termijn zijn, met het oog er iets aan te verdienen, op een paar uitzonderlijke modellen, zoals bvb de Jocadis stelletjes....

;)

SuSke

Rudy, dat is voor velen toch wel de insteek, iets kopen omdat je het mooi vind, niet wat het later waard is ... dat zal de meesten een zorg zijn. Eenzelfde insteek heb je ook bij het verweren van materiaal.

Ik denk wel dat je onderscheid moet maken tussen verzamelaars en investeerders. De 'Jocadis-man' klasseer ik onder de investeerders. En deze keer heeft hij geluk. Als hij zijn geld belegd zou hebben in Lima M4m New Looks, zou hij nu geschoren zijn met zijn investering. Maar dat is het risico van investeren.
Een verzamelaar denkt zo niet over zijn verzameling, die zoekt naar ontbrekende stukken in wat hij voor ogen heeft als zijnde 'zijn verzameling'. En valt er later geld te maken van de 'exclusieve' zaken, dan is dat meegenomen.

Ik weet dat ik nog steeds dingen koop die ik mooi vind, maar aan de andere kant toch wel zaken ga verkopen die bijna nooit gereden hebben of waar ik er gewoon 'te veel' van heb.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Daar heb je (weeral) gelijk in Frans....
Ik wou het enkel maar meegeven omdat sommigen denken dat hun verworvene goud waard is, goed te merken aan tweedehandse vraagprijzen!

;)

raf

ik rij en koop zoveel mogelijk begisch
soms zie je van mij een andere trein maar dat is dan van een vriend of speciaal eentje voor op de htc club
BV de thalys 2 rail kan niet op de module baan want de bochten zijn te klein maar op de club kan die zijn rondjes rijden.

voor de rest stoom en diesels
maar ik koop er geen omdat ik die nummer nog niet heb als ik een koopje kan doen dan natuurlijk wel
bouwen is het plezanste en 3d tekenen en printen
el later als ik er niet meer ben ??? heb ik ook geen probleem wat er mee gaat gebeuren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Citaat van: Rangeerduivel op 22 oktober 2024, 11:58:01 AM
Citaat van: erik de noorman op 21 oktober 2024, 22:09:10 PMOp een bepaalde leeftijd besef je of stel jezelf inderdaad de vraag wat het nut van die hele verzameling is.

Dat zal alvast geen investering op lange termijn zijn, met het oog er iets aan te verdienen, op een paar uitzonderlijke modellen, zoals bvb de Jocadis stelletjes....

;)

Dat verhaal van een investering is een reden om ons geweten te sussen en een uitleg aan de echtgenote waarom we zoveel geld uitgeven aan treintjes. ;) 
Maar als ik de optelsom maak van de kostprijs van heel de boel. :o  Sta ik toch even stil van het nut van een verzameling die voor 95% van de tijd stof staat te vergaren. :( Van die optelsom kan je al een mooie wereldreis van maken.:P Versta me niet verkeerd ik ben blij met mijn verzameling maar durf deze toch ook in vraag te stellen. Wat er later moet mee gebeuren mogen de kleinkinderen beslissen ik heb beloofd dat het hele gebeuren later voor hun is. 8)

Erik.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jurgen

Met een verzameling maak je eerst iedereen jaloers en daarna blij.

Jaloers omdat je mogelijk dingen hebt die zij niet hebben, maar graag willen en niet gekocht hebben omwille van de prijs of andere keuzes of niet meer beschikbaar.

Gelukkig omdat je op een bepaald moment toch alles verkoopt aan véél lagere prijzen dan je er ooit voor hebt gegeven.

Dat is zo met iedere verzameling. Al kan je hier en daar wel het geluk hebben eens iets gekocht te hebben dat nu vrij zeldzaam en gegeerd is en dus toch eens wat extra opbrengt. Maar dat kleine extraatje weegt niet op tegen het totaalplaatje, dus maak je alsnog "verlies" op de volledige verzameling.
En verlies is dan maar hoe je het bekijkt, want je hebt er wel lang van kunnen genieten wat je gelukkig heeft gemaakt. Dus is het dan echt een verlies als je aan een lagere prijs verkoopt?

Tot zo ver mijn moment van 'ik moet dit delen met de mensheid'. Binnen 5 jaar lach ik misschien eens met deze reactie en bedenk ik dat ik toch wat langer had moeten nadenken vooraleer ik het hier had neergepend...  ;D

Hier ligt de verzameling ook her en der verspreid in doosjes en bakken en kasten en... Sinds ik verhuisd ben, is het er nog niet van gekomen om er iets mee te doen. Ondertussen, sinds begin deze maand, 5 jaar geleden. In de plaats staat de zolder nu vol met Lego die serieus in de weg begint te staan.  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

RobVille

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Koen

Ik moet zeggen dat er toch heel wat collega modelbouwers zijn die dezelfde bedenkingen maken. Anderzijds vind ik dat er in alle commentaren wel iets van waarheid in zit. Het is maar hoe je de zaken bekijkt.
Vroeger verzamelde ik alleen Belgisch. Aangezien mijn baan vooral op de SNCF gericht is, verzamel ik nu Franse locs en rijtuigen. Alleen wordt de verzameling dan dermate groot dat ik denk om een deel van de Belgische locs weg te doen maar dan is er toch dat gevoel of het stemmetje dat zegt om de verzameling te behouden, al was het alleen maar voor onze kleinzonen (tja, binnenkort komt er een tweede kleinzoon bij  :D ).
Sowieso blijven we wel verder bouwen. Of de verzameling nog verder aangroeit, dat zal de tijd wel uitwijzen. De lopende bestellingen neem ik er zeker nog bij en voor de rest zien we wel  ::) .
Bedankt voor jullie reacties. Zij verbreden de kijk op mijn visie  :) .

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

Jurgen

Citaat van: RobVille op 27 oktober 2024, 14:57:09 PMTechnische Lego?

Rob

Vanalles door elkaar. Is tweedehands gekocht, allemaal in een hoopje op elkaar. Wel in verschillende aankopen, maar toch goed voor ongeveer 200 kilo denk ik.  ;D
Ik ben nog steeds bezig met wassen en sorteren en daarna komt het bouwen hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Floris

Leuk toch?
Laatst de lego weer een tevoorschijn getrokken, centimeter stof eraf blazen, 12 volt-treinotortjes weer aan de gang helpen, railstukken beetje afkuisen, maat erbij, wijn erbij, lekker wat amerikaanse staalindustrietreynen maken. Goed gelachen. Die lego lag al dik 25 jaar aan de kant, maar ach, t vrat al die tijd geen brood en lag niet gruwelijk in de weg. Treinen is toch zo'n beetje hetzelfde?