Kalkbranderijen en meer - in het Geuldal

Gestart door antoni, 17 oktober 2024, 16:31:18 PM

antoni

Samuel,

Dank, maar neem van mij aan dat het hier meestal als een chaotische bouwplaats uitziet. Er is altijd te weinig ruimte  ;)

Een paar overzichtsfoto's die misschien een beter idee geven van het systeem van de losse landschapsdelen.

DFS

SuSke

imposante baan, hoewel ik denk dat er nog veel grotere zijn op menig zolder.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

antoni

Sven,
De eerste 2 foto's waren niet zo makkelijk te maken. Ik heb een trapladder en een statief in de helix geplaatst en me daar tussendoor zitten wringen met mijn 1,92m. Zoveel ruimte zal er later niet meer zijn, en zo flexibel zal ik dan ook wel niet meer zijn 8)

Frans,
Dat imposant valt wel mee, maar ik ben vooral blij dat mijn baan op de begane grond staat en niet onder een puntdakje.

antoni

De duiker en de tunnel onder de spoorlijn, en een voormalig pension langs de spoorlijn, zijn gemaakt van karton. Het zijn eenvoudige modellen die ik voorlopig op de baan zet. Naderhand moeten ze worden vervangend door definitieve gedetailleerd uitgevoerde bouwwerken.

Van het pension heb ik een aantal oude ansichtkaarten. Bij gebrek aan een bouwtekening is het vooral bakstenen tellen en verhoudingen bepalen op de ansichtkaarten, en een tekening maken. Dan karton snijden en een printje van het aanzicht maken en opplakken.

De duiker heb ik zelf ingemeten, het is niet zo'n groot bouwwerk.

Dan de tunnel. Ook deze heb ik zelf ingemeten. Voor de baan is echter een 'verkorte' versie nodig omdat er te weinig diepte is op de baan voor de 40 meter lengte in werkelijkheid.

Ik vraag mij trouwens af op welke manier ik de definitieve versie zo'n duiker of tunnel het best kan maken? Het metselwerk van de steunmuren is complexer dan het op het eerste oog lijkt. Er zit geen nagenoeg geen rechte hoek in. Is dit iets voor een 3D-printer, of lasersnijder? Beide heb ik (nog) niet overigens.

SuSke

Ik zou gaan voor lasersnijden in 1mm MDF of houtkarton.
Je hebt de tekening al in een vectorgestuurd programma, dus dat is al gewonnen.
Het reliëf is een beetje aan te passen door de brandsnelheid in te stellen.
Beide materialen laten zich vlot schilderen en verouderen.

Laseren kan je laten doen bij een fablab, verbonden aan een technische school of vanuit de gemeente georgansieerd.

Bij 3D printen komt er nog wat meer om de hoek kijken, en het duurt bovendien veel langer.
Er blijft ook een risico op kromtrekken van grotere vlakke delen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

antoni

Frans,

Dank. Duidelijk en vooral een snel antwoord!

Het speelt nu nog niet, maar ik heb er al wel vaker mijn gedachte over laten gaan. Waar ik vraagtekens bij zette waren de niet-rechte hoeken waarbij meerdere vlakken toch mooi dienen aan te sluiten, en het liefst met doorlopend reliëf.
Maar lasersnijden heeft dus de voorkeur.

Jouw opmerking dat grote vlakke delen krom zouden kunnen trekken is een goeie. Had ik niet bij stilgestaan, maar ja ook 0.0 ervaring ermee.

Groet,
Tony

SuSke

't is en blijft kunststof al wat er uit die printer komt. En dat werkt. De ene al wat meer dan de andere.

Om bij het laseren je hoeken mooi te laten aansluiten , moet je eigenlijk de aante sluiten muurdelen tegen elkaar leggen bij het tekenen van het metselverband. Dan ben je zeker dat het mooi doorloopt.
Daarna in je tekening de lijne doorsnijden op de 'gevelplooi', de delen iets uit elkaar trekken en de lijnen een beetje verlengen dat ze uit de geveltekening lopen.
Als je dan de boel in elkaar gaat zetten, kan je bij MFD de zijkantjes mooi onder hoek schuren (een alu hoekijzertje waar je schuurpapier tegen gekleefd hebt) en netjes tegen elkaar zetten. doordat je horizontale lijntjes doorliepen, krijg je op de koppen ook die lijntjes en zie je de naad bijna niet meer.
Bij karton ga je de hoeken niet schuren, maar eerder dekkend tegen elkaar zetten. Door op de dekkende gevel een gaatje te branden door het karton, krijg je daar ook de horizontale lijntjes die je in de zijgevel moet zien. Het wordt wel iets moeilijker om het verband dan logisch om de hoek te laten lopen omdat je de muren dekkend tegen elkaar zet. Maar als je dat goed ontwerpt is dat net de plek waar een regenafvoer moet komen en dan is de naad ook weer weggestopt.

je ziet, er komt veel voordenkwerk bij zien. En dat is beter dan dat je gaat nadenekn als de boel gelaserd is want dan ben je belazerd. ;D

antoni

Haha Frans, laat ik mezelf maar niet belazeren ;)

Het is hoe dan ook een kunstig werkje, al lijkt het zo simpel. Voor de afdruk van de steunmuur had ik al een gedetailleerde tekening gemaakt zodat ik het papier zodanig kon vouwen dat de bakstenen op de hoeken daadwerkelijk passen.
Dan blijkt wel welke hoeken in het metselwerk zitten.

antoni

Er moeten meer gebouwen komen op de baan die ik op een of andere manier zelf zal moeten bouwen. Misschien is het handiger om zelf een lasersnijder aan te schaffen. Dan kan er ook iets meer uitgeprobeerd worden. Het speelt nog niet, maar het is wel iets om verder over na te denken.

Na het uittekenen van de hartlijnen op het rubbergranulaat zijn de rails gelegd. De wissels van Mein Gleis zijn enigszins flexibel. Om alles mooi strak te leggen heb ik een stalen liniaal gebruikt.

Alle spoorstaven zijn weer voorzien van voedingsdraden.

Bij de aansluiting aan de linkerzijde zijn de sporen van een verkanting voorzien van maximaal 1mm.

De segmentenovergang is op de bekende manier gemaakt; met schroefjes waarop de spoorstaven zijn gesoldeerd.

De wisselmotoren zijn goed toegankelijk vanaf de voorzijde van de baan op een plaat gemonteerd.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

'k zou zelfs zeggen, zéér net

antoni

antoni

Voor de duidelijkheid nog een klein overzichtje.

De kruising ligt op segment-B, en het voorste wissel ligt op A. Bij de overgang van A naar B zijn de spoorstaven weer op schroefjes gesoldeerd en vervolgens doorgezaagd.

Het wissel wordt aangedreven met een MP4 motor. De motorbehuizing is op een paar stukken rubbergranulaat geplakt met dubbelzijdig tape, en dat is voldoende sterk.

De puntstukken van de kruising worden gepolariseerd met een bistabiel printrelais. De led is een indicatie voor de rijweg.

En dan volgt de aansluiting op de helix, met Rocoline R5 en R6 bochten, richting schaduwstation. Hier gaat de rails van Mein Gleis over op Rocoline in een bocht.

Dat ziet er zo uit. De bielzen van het middenstuk zijn een deel van een vaste Rocoline bocht. Het profiel van de Weinert rails is lager dan de Rocoline rails, daarom moeten aan de binnenzijde van het middenstuk nog de schroefkopjes van de railbevestiging worden weggesneden anders lopen de NEM flenzen aan. Het verschil in hoogte is opgevangen met een stripje kunststof.

Voorlangs ligt de plaat voor de andere 2 sporen van het vorkstation.

SuSke