Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

mij even voorstellen

Gestart door antoni, 15 oktober 2024, 15:46:29 PM

antoni

Hoi mede-modelspoorders,

Mijn naam is Tony.
Al langer zit ik op dit forum mee te lezen. Nu maar eens aangemeld om zo nu en dan iets te plaatsen over mijn eigen modelbaan, en om af en toe wat vragen te stellen.

Ik ben al een paar jaar bezig aan mijn modelbaan in h0. De houten constructie is nagenoeg gereed, en de meeste rails is gelegd. Omdat er altijd mensen zijn die er meer verstand van hebben is het toch handig zo af en toe iets in de groep te kunnen gooien.

Voor de geïnteresseerden: dit is het bouwwerk waarmee ik in 2017 begonnen ben. Een modelbaan naar reëel voorbeeld, die ik ook een beetje realistisch wil bouwen. Althans een poging wagen daartoe, want hoe het uitpakt zullen we nog gaan zien. Het is een baan met een Nederlands landschap, maar dan niet van dat vlakke gebeuren maar met heuvels uit Zuid-Limburg.


Groet,
Tony


doomslu

Ziet er alvast netjes uit!
Welkom.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76

Leuke baan. Hoop ook ooit plaats te hebben voor zoiets.
Wat zijn de afmetingen?
En welkom  ;)

antoni

Dank mannen,

De lengte is 6,5 meter en de grootste breedte is 3 meter. Ondanks heel veel gepuzzel - dat ongeveer anderhalf jaar heeft geduurd voordat ik met de bouw begon - kreeg ik het niet voor elkaar om het bouwwerk kleiner te maken. Groter ging ook niet want er staan ook nog muren. Zal wel bij de hobby horen: altijd te weinig plaats, te weinig tijd en ja, ook te weinig centen :P

Herwig

#4
Waarbij wordt verondersteld dat onder uw Schaelsberg een opstelschaduwstation verstopt zit .

antoni

Dat is niet gek verondersteld ... maar dat is er nog niet. Althans niet op die plek. Maar hier kan ik later idd. nog 8 opstelspoortjes kwijt. Wat er wel is: nu 7 maar maximaal 10 sporen onder het lange gedeelte. De meeste daarvan zou ik nog kunnen opdelen in tweeën. Maar ja, dan heb je ook een rits treinen nodig. En daarvan staan er nu pas 7 op de rails.


Herwig

Persoonlijk vind 'k dat je ervoor moet waken dat de krappe boog links, zo goed als volledig aan het oog wordt onttrokken. Dit door middel van landschap of gebouwen

antoni

Ben ik met je eens.

Liever had ik gezien dat deze bocht veel groter was geweest, maar ik ben gebonden aan de ruimte waarin de baan staat. Overigens ziet het op de plattegrond 'erger' uit dan het straks gaat worden. De taluds worden voor een deel beplant met bomen, net als in het echt.

En net als in het echt kijk je niet in vogelperspectief op deze baan. Het zichtbaar spoor ligt op een hoogte van 125cm vanaf de vloer.

stefanic

Is het geen idee om je aansluiting onderaan aan de binnenkant van de bocht te leggen ipv aan de buitenkant. Dan kan je de bocht zelf veel ruimer maken...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Geert

Welkom antoni, of is het Tony  ;)

Vanwaar Antoni met een i ?

Mooi project, ik kijk al uit naar de eerste foto's van de opbouw,

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Herwig

Citaat van: stefanic op 16 oktober 2024, 13:30:48 PMIs het geen idee om je aansluiting onderaan aan de binnenkant van de bocht te leggen ipv aan de buitenkant. Dan kan je de bocht zelf veel ruimer maken...   

Omdat   "Een modelbaan naar reëel voorbeeld". Misschien ligt de kalkbranderij Filippo in werkelijkheid op die plek?

Ondertussen hoort dit wellicht meer-en-meer thuis in het forumhoofdstuk "SpoorPlannen"  . . .

stefanic

Citaat van: Herwig op 16 oktober 2024, 16:40:42 PM
Citaat van: stefanic op 16 oktober 2024, 13:30:48 PMIs het geen idee om je aansluiting onderaan aan de binnenkant van de bocht te leggen ipv aan de buitenkant. Dan kan je de bocht zelf veel ruimer maken...   

Omdat   "Een modelbaan naar reëel voorbeeld". Misschien ligt de kalkbranderij Filippo in werkelijkheid op die plek?

Ondertussen hoort dit wellicht meer-en-meer thuis in het forumhoofdstuk "SpoorPlannen"  . . .
Een blik op Google Earth (Lijn tussen Schin op Geul en Valkenburg) leert inderdaad dat de 'Kalkoven Schaelsberg' inderdaad aan die kant (buitenkant van de 'modelbocht', die in werkelijkheid eerder flauw naar de andere kant buigt, en zelfs rechtdoor lag tussen Schin op Geul en de kalkoven...) van de spoorlijn lag... 't Is natuurlijk de vraag welke concessies je tegenover de werkelijkheid wil doen om andere 'problemen' op te lossen. Enige dat uiteindelijk telt is dat de bouwer zich goed voelt bij de gemaakte keuzes.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

antoni

#12
Laten we het eerste mysterie snel oplossen.
De roepnaam is Tony, lekker kort en handig. Maar ik kom hier uit zo'n katholieke regio en dus hebben mijn lieve ouders lang geleden besloten dat ik een aantal voornamen zou krijgen, en de eerste daarvan is Antonius. Ja, net als de heilige. Vandaar de i en niet de y. Laten we het gewoon bij Tony houden 8)

@stefan
Je geeft zelf al het antwoord op de vraag waarom het ligt waar het ligt. Bovendien, de mergelgroeve lag aan die zijde omdat daar ook de mergelwanden liggen. De andere zijde is de dalzijde langs de rivier. Andersom was dus sowieso geen optie.

Op Google Earth kun je lang zoeken naar de twee kalkbranderijen. Zul je niet vinden want er staan nu nog slechts een paar muurtjes, helaas. Ook de stopplaats Oud-Valkenburg ... geheel verdwenen. Idem het baanwachtershuis naast de stopplaats. Ze zijn hier (te) vlijtig :'(

@Herwig

Citaat van: Herwig op 16 oktober 2024, 16:40:42 PMOmdat  "Een modelbaan naar reëel voorbeeld". Misschien ligt de kalkbranderij Filippo in werkelijkheid op die plek?
;)
Idd. ik zal morgen een nieuw draadje openen

@Geert
Citaat van: Geert op 16 oktober 2024, 14:44:19 PMMooi project, ik kijk al uit naar de eerste foto's van de opbouw

Dit is de situatie zoals die nu is op de baan. Geheel zonder alle bouwtroep die er normaal gesproken wel ligt. Om de foto te maken heb ik de camera bijna tegen het plafond geplaatst. Geen nood, tussen tekening van toen en baan van nu heb ik wel een aantal foto's gemaakt. Een paar honderd of zo  ;)


Omdat de fase van spoorplan al een hele tijd achter me ligt, denk ik dat ik het topic indeel bij Ooit zal het klaar zijn...
Wanneer? In elk geval +5 jaar. Het vordert hier over het algemeen niet zo heel snel.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

antoni

Dank Luc.

Het verhaal gaat hier verder: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,35449.0.html

Ik ben maar even met het begin begonnen ...