SpielwarenMesse Nürnberg 2025

Gestart door Guy Van Meroye, 13 mei 2024, 11:50:14 AM

Martin Welberg

CiteerWe (fysieke modelbouwers) zijn een uitstervend ras...

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, zie de laatste jaren meer en meer mensen leuke dingen doen. Ligt dan vaak wel wat buiten het spectrum van de modeltreinert maar de war gaming, tabletop en militaire modelbouw is nog nooit zo groot geweest. Mensen gaan niet uitsluitend op het terras zitten consumeren, de meesten willen graag iets om handen hebben.

Martin Welberg

CiteerNürnberg kleiner?  Ja logisch toch?  Wie gaat er nu tijd en moeite steken in een grote tijdrovende DURE beurzen terwijl je alles zo kan aankondigen via eigen kanalen en via internet.  Dit is gewoon de evolutie van de markt.

Nu ben ik dus van mening dat dit hoofdzakelijk aan de Spielwaren Messe ligt, die zijn niet met hun tijd meegegaan en denken dat bij de fabrikant de knaken nog immer op de rug groeien. Als je 20/30k  budget in een internet campagne steekt bereik je veel meer als die 4/5 dagen in Nurnberg.

Boemeltrein

Spielwaren Messe! daar loopt het al fout want modelspoor is geen speelgoed  ;D maar een heel ernstig gebeuren ::)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Martin Welberg op 21 juni 2024, 14:01:18 PM
CiteerDe slimste beurs is die van Dordmund die brengen fabrikanten, winkelaars, hobby-verkopers, gelegenheidsverkopers  samen met een aantal mooie banen. Ik hoor altijd commentaar het verminderd maar aan een prijs die nauwelijks hoger als die van Houten is kan je daar hele dag rond lopenen zie je meer dan wat tweedhands(wat nieuw) en rommel......trouwens daar is ook al steeds meer computer, besturings -systemen en andere electronica te koop

Sorry Peter maar met een prijs nauwelijks hoger dan Houten denkt u waarschijnlijk alleen aan uw inkom prijs. Voor de standhouder is ook Dortmund belachelijk duur.
ik bekijk het uit het standpunt van de hobbyist

Martin Welberg

Dan is de Spielwaren Messe überhaupt nutteloos aangezien deze voor jaren geen toegang heeft gehad.

Metpetergaathetbeter


janieburton

Citaat van: Martin Welberg op 21 juni 2024, 14:04:18 PM
CiteerWe (fysieke modelbouwers) zijn een uitstervend ras...

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, zie de laatste jaren meer en meer mensen leuke dingen doen. Ligt dan vaak wel wat buiten het spectrum van de modeltreinert maar de war gaming, tabletop en militaire modelbouw is nog nooit zo groot geweest. Mensen gaan niet uitsluitend op het terras zitten consumeren, de meesten willen graag iets om handen hebben.

Martin,

Je schrijft het zelf:.....buiten het spectrum van de modeltreinen maar de "war gaming, tabletop en militaire modelbouw is nog nooit zo groot geweest.

Een diorama vind ik ook fantastisch, ieder zijn plezier en ik heb daar alle respect voor, maar als je er een trein "bij sleurt" om dan te zeggen dat je aan "modeltreinen" doet en dat er dan maar één trein van links naar rechts laat rijden en dan eventueel terug dan doe je volgens mij niet aan "modeltreinen" maar aan dioramabouw.

En als de prijzen per m² de pan uit swingen dan kan ik begrijpen dat sommige grote en kleine fabrikanten van modeltreinen en accessoires afhaken in Nürenberg.

En ja het merendeel van ons leeft nu kleiner  en heeft ook niet echt meer een extra plaats om een modelbaan uit te bouwen waar men met meerdere treinen rijdt en zo een (fictief) spoorbedrijf uit te beelden met bijvoorbeeld wisselen van loc's, rangeren van goederenwagons, enz.... (ik zelf had een grote baan op een grote mansarde maar ben ooit verhuis[omdat het huis werd verkocht, ik huurde] naar een kleiner huis dat ik toen kon aankopen) maar zonder extra plaats en heb nu een test baantje   :(   op een oppervlakte van een deurpaneel  :(  )

Misschien moeten de modeltrein fabrikanten ook van elke loc een motorloze loc(maar wel met sound) uit brengen voor de diorama's.

Maar ik blijf erbij dat ooit de zo mooie modeltreinen hobby zal verdwijnen, deels doordat de jeugd geen interesse heeft in modeltreinen door de hoge prijzen en andere problemen(logistiek of niet), deels door het dalende modeltreinenwinkels en ook deels doordat sommige clubs geen geschikt lokaal vinden en zo in het verleden zijn verdwenen(als je pakweg een sportclub opricht krijg je steun van de stad of gemeente en kan je de stedelijke of gemeentelijke sport infrastructuur gebruiken weliswaar tegen een vergoeding en meestal krijgt de sportclub nog ook nog een subsidie); ik denk zelfs om mijn modeltreinen van de hand te doen nu dat er nog redelijke prijzen worden geboden op Ebay en Catawiki.
 

Martin Welberg

We hadden het over de modelbouwer, niet over de modelspoorder.

janieburton

Citaat van: Martin Welberg op 27 juni 2024, 20:40:55 PMWe hadden het over de modelbouwer, niet over de modelspoorder.

De start van de topic ging over modeltreinen en ik heb hierop ingepikt dat de modeltreinen hobby op sterven na dood is of diplomatischer gezegd dat de hobby aan het uitdoven is. Dat war games, dioramabouw, statische militaire modelbouw, enz... in de lift zitten is leuk voor de beoefenaars van deze hobby.

Maar zoals Guy Van Meroye aangeeft over de ontwikkelingen van de beurs: .... om de dood van de beurs voor de modelspoorders aan te kondigen (wie komen nog: Märklin, Hornby & Noch)..

Wie gaan er nog verder komen?

Misschien durven sommige mensen die in de "business" zitten dit niet onder ogen zien maar de dood of om het toch ietwat zachter te laten overkomen "het uitdoven" van de modelspoor hobby is aangekondigd, de vraag is nu alleen wanneer.
 

Martin Welberg

Je citeert een antwoord an mij waarbij ik reageer op de modelbouwer. Mocht je voor jezelf het dode punt in de hobby bereikt hebben omdat deze geëvolueerd is naar een niveau wat jou niet aanstaat betekent nog niet dat de hobby op sterven ligt.

Metpetergaathetbeter

Misschien moeten de modeltrein fabrikanten ook van elke loc een motorloze loc(maar wel met sound) uit brengen voor de diora........ ?

Wel die zou nagenoeg zoveel kosten als met motor die kost %gewijs nauwelijks ten opzichte van de aankoopprijs loc

Ik stelde de vraag aan iemand (i.v.m een Dummy) bedrijvig in Modeltreinen .....die zei "haal je motor eruit (heb je reserve) voor hetzelfde geld !"

janieburton

#41
Citaat van: Martin Welberg op 27 juni 2024, 22:25:28 PMJe citeert een antwoord an mij waarbij ik reageer op de modelbouwer. Mocht je voor jezelf het dode punt in de hobby bereikt hebben omdat deze geëvolueerd is naar een niveau wat jou niet aanstaat betekent nog niet dat de hobby op sterven ligt.

Dit is weer zo'n typisch antwoord  ::)

Ik ben niet op het dode punt of op een dood spoor aanbeland.

Als Nürenberg  spielwarenmesse de modelspoor in een hoekje duwt bij wijze van spreken is dit een teken aan de wand.

Je moet de 10de reaktie is goed lezen van Roland.



 

RobVille

Laten we eerlijk zijn, onze hobby is tegenwoordig slechts een van de vele mogelijkheden om je vrije tijd in te vullen. De jeugd en dus ook mijn kinderen zijn meer gefixeerd op de virtuele wereld. Hun spanningsboog is sterk beperkt, een kleine anekdote. Op YouTube beklaagde een bezoeker dat de intro van 9 seconden te lang was en hem stierlijk verveelde. Een intro van slechts 2 seconden was voor hem acceptabel om niet af te haken ::) Zelf ben ik ooit begonnen aan mijn hobby doordat mijn vader mij een modelbaan als cadeau had gegeven voor mijn zesde verjaardag. Vervolgens is deze modelbaan voor jaren naar de zolder verbannen. Later ben ik materieel gaan verzamelen, dus geen bouwer meer. Nadat de kinderen uit het huis waren, ben ik daadwerkelijk begonnen met het bouwen van een modelbaan. Ik denk dat het met veel van mijn generatiegenoten op deze manier is gegaan, wel verzamelen maar niet bouwen. Tegenwoordig bezitten deze mensen een geweldige verzameling locomotieven en wagons en, nu er financiële ruimte is, een modelbaan laten bouwen. Ook fabrikanten speelden hierop in.

Wil je, volgens mij, deze hobby nu willen beoefenen, dan zul je toch ergens door gemotiveerd moeten worden, maar op welke manier? Ook hier biedt de virtuele wereld een scala aan mogelijkheden, maar hoe vertaal je dit naar je eigen voorstellingen. Zelf heb ik veel baat gehad bij een modelbouwwinkel, goed advies, spullen op voorraad, goede reparatieservice  ...

Op dit moment verdwijnen modelbouwwinkels, rijzen de prijzen van de treinen de pan uit, is de service van online winkels ook niet al te jofel, is woonruimte ook niet overal beschikbaar, vaak moeten beide partners werken, kortom het sociale leven staat onder druk. Ook in onze wereld is er sprake van een transitie.....

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

janieburton

Rob,

In je laatste je laatste alinea of tekstblok verwoord je het mooi en som je de zaken op(die ook Roland aangaf) die er rechtstreeks en/of onrechtstreeks verantwoordelijk voor zijn.

 

SuSke

Een geschiedenisleraar zou zeggen:"Het is altijd al zo geweest en het zal altijd zo blijven. Het leven verandert gestaag en constant en wij passen er ons aan aan."
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.