SpielwarenMesse Nürnberg 2025

Gestart door Guy Van Meroye, 13 mei 2024, 11:50:14 AM

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 juni 2024, 11:03:23 AM17 jaar na WO 2 geboren,

Ojee, dan zal WO II pas begonnen zijn met dit voorval! ;D  :D

 ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Boemeltrein op 20 juni 2024, 14:33:01 PMeen treinsamenstelling nabootst dat elke rijtuig een ander nummer moet hebben,
omdat nu kleinere oplagen van wagens herhaaldelijk of samen uitkomen, zou het toch jammer zijn als je het niet zou doen !  ::)

Boemeltrein

Dat snap ik wel, als je als concurrent hetzelfde model uitbrengt maar voor de rest ::) wie ziet die verschillende nummers als je trein rijdt op je modelspoorbaan, net als die fraai gedetailleerde onderzijde. We moeten dan wel aanvaarden dat het allemaal duurder is en we soms moeilijke keuzes moeten maken, de portemonnee moet ook nog mee.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Boemeltrein op 20 juni 2024, 16:44:59 PMwie ziet die verschillende nummers als je trein rijdt op je modelspoorbaan, net als die fraai gedetailleerde onderzijde.
niemand, maar als je nu 8 keer dezelfde wagon of 8 verschillende wagons met versch. nr's achter elkaar zet en op het einde van de rit evenveel geld kwijt bent dan is 8 wagens met verschillende nr's altijd leuker een beetje verzamelen zeg maar.....

janieburton

#19
Citaat van: rgp op 20 juni 2024, 09:57:43 AMGunter, Jasper,

Zolang men de oorzaken van het "uitdoven" niet aanpakt, zal het bergaf blijven gaan.
De oorzaken zijn in mijn ogen viererlei:
- zichtbaarheid
- kennis
- beschikbaarheid
- prijs

Zichtbaarheid Waar zie je nog een modeltrein ? Nergens.  Slechts een paar winkels en geen reclame meer in "algemene reclamebladen" tijdens de piekmomenten (Sinterklaas, kerstmis, nieuwjaar, ...)  Waar is de tijd dat je die startset van Lima in de jaarlijkse UNIGRO terugvond.
Kennis: als neofiet in één van de weinige nog aanwezige winkels deftige info bekomen ? Bonne chance.
Beschikbaarheid: in mijn jeugd (ok dat is 50 jaar geleden) kon ik op éénder welk ogenblik de plaatselijke treinwinkel (Pennez in de Veeweydestraat in Anderlecht) binnenstappen en een doss Marklinrails of bovenleidingspalen of een sein of de nieuwste locomotief / rijtuig / wagon vragen.  Ik heb nooit als antwoord gekregen: ik moet het bestellen want het was voorradig.
Prijs: de prijzen swingen de pan uit omdat voornamelijk onze eisen ook steeds hoger zijn.  Een tinplaterijtuig van 50 jaar geleden is not done (want we hebben de ECHTE creativiteit verloren). Wie kan zich nog inleven om een trein op een ovaal te laten rijden en er een internationale trein na te bootsen ? Niemand, want men valt al over het feit dat de nummer op de lok niet diegene is die die dag op dat traject reed. Daarenboven is de concurrentie veel groter: een nieuw game voor je PS5 kost een fractie van een nieuwe loc, is beschikbaar en heeft een langer "voldoeningstijd".

Roland



Roland haalt hier exact de pijnpunten aan waaraan onze hobby lijdt.

Zichtbaarheid: zoals hij zegt nergens, er wordt door de merken zelf geen moeite gedaan om reclame te maken( enkel in de gespecialiseerde pers).

Beschikbaarheid: Zeer droevig
Vroeger was er een een welgekende winkel(Roland zal de winkel ook kennen) in het centrum van Brussel waar je binnen kon gaan, en zoals Roland het ook vertelde, alles voorradig was. Ik ging voor corana regelmatig naar een bepaalde winkel maar het was altijd "we zullen het bestellen" en/of "de laatste heb ik gisteren verkocht en ik heb het vandaag terug besteld"(dat kan zijn dat het zo is) of "het moest vorige week al geleverd zijn maar ze zijn achter met de bestellingen" en kwam ik met lege handen terug(benzine verbruikt voor niets); sinds corona bestel ik veel online ik typ het artikel nummer in krijg verschillende winkels die het voorradig hebben kijk naar de prijs en verzendkosten en waar de totaalprijs het goedkoopst is  bestel ik.

Kennis: sommige winkeliers weten waarover ze spreken en bij anderen maakt het hun blijkbaar niet uit of ze modeltreinen of worsten verkopen.

Prijs: dat swingt de pan uit op alle gebieden zelfs de scenery (ok gestegen loonkost{de Chinees werkt ook niet meer voor een appel en een ei bij wijze van spreken}, gestegen grondstofprijzen, gestegen vervoerkosten, enz..) maar vooral de laatste 20 à 30 jaar door de hunker van de rivettentellers werden de producenten lichtjes "gedwongen" om super gedetailleerde modellen te maken(vb.: de volledig gedetailleerde onderkant van wagons die niemand ziet als het model rijdt of in een diorama staat)  omdat toen al de modeltreinen lichtjes aan een uitdoof parcours was begonnen en de producenten  dachten toen daarmee nieuwe "zieltjes " te winnen.

 En de jeugd kan of wil ook geen €+400 spenderen aan een loc als men voor dezelfde som 4 of 5 computerspelletjes kan kopen.(ook wonen ze met hun ouders ook in kleinere huizen of appartementen dan vroeger en er zijn misschien ook minder clubs dan pakweg 30 jaar geleden en misschien willen sommige bestaande clubs ook niet (te) veel jeugd in hun midden)

Als men 3 van de 4 punten zou kunnen of willen verbeteren dan zal er misschien een kleine kans bestaan dat de modeltreinen zullen blijven bestaan maar ik denk dat men al over het punt is gekomen dat men het tij niet meer kan keren en dat de finale daling is begonnen en ik denk dat de SpielwarenMesse in Nürnberg een goede graadmeter daarvoor is.

Vraag je aan Luc en de redactie: Was er vroeger, natuurlijk voor corona niet een volledig zeer grote hal voorzien voor de modeltreinen?({2x of 3x } groter dan die hal waar de modeltreinen in 2024 stonden)

NB: Roland, UNIGRO bestaat ondertussen ook al niet meer

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 juni 2024, 17:16:55 PM
Citaat van: Boemeltrein op 20 juni 2024, 16:44:59 PMwie ziet die verschillende nummers als je trein rijdt op je modelspoorbaan, net als die fraai gedetailleerde onderzijde.
niemand, maar als je nu 8 keer dezelfde wagon of 8 verschillende wagons met versch. nr's achter elkaar zet en op het einde van de rit evenveel geld kwijt bent dan is 8 wagens met verschillende nr's altijd leuker een beetje verzamelen zeg maar.....

Ik kan verkeerd zijn maar is het niet goedkoper om éénmalig een oplage van 2500 stuks te produceren met maar één nummer dan 4 oplages te produceren van 500 stuks elk met verschillende nummers?
Verzamelen? de tijd dat men op ebay voor "speciaaltjes" veel geld bood is ook voorbij en als je je verzameling ooit aanbied aan een 2de hands modeltreinwinkel zal je ook niet het dubbele krijgen voor het "specialleke" maar de normale prijs "speciaal of niet".
 

Michiel

#20
Dat lijken me eerder de gevolgen dan de oorzaak. Jongeren (en dat zijn nu ook al +veertigers) zijn opgegroeid in een ander tijdperk. De computer is van de prille jeugd al aanwezig. Tegenwoordig is de mobile telefoon nog nadrukkelijker een deel van het opgroeien: thuis, op school, ... overal. En die computer, nu telefoon, verandert sterk je manier van bezig-zijn. Alles wordt virueler: computer gaming (ipv gezelschapspellen of hobbies om de tijd leuk door te komen), sociale netwerken, informatievergaring, ...

Fysisch knutselen, prutsen met spul tussen de vinger om er iets te resealiseren, is ook virtueel geworden. Het is zo veel makkelijker, veelzijdiger, sneller en mooier wanneer het virtueel met de computer gedaan wordt. Railroad games zijn populair, maar de meerderheid van die gamers modelbouwen niet en hebben geen modeltrein.

Ik heb ook kinderen. Ze zien mij regelmatig knutselen aan de modelbaan. Ze hebben allemaal hun treinset gekregen. Ze zijn alle 4 uitgenodigd om mee te bouwen aan de baan. Maar jammer genoeg is die GSM zoveel aantrekkelijker om tijd mee te verdoen: zoveel makkelijker, veelzijdiger, met instant-bevrediging van de goestig: sociaal, grap of lach, een film, puzzel, een spelletje,...

Modelbouw is een deel van een tijdperk. Een tijdperk dat voorbij is. De aantrekkingskracht en de snelle voldoening van de virtuele wereld is zo veel sterker dan het fysisch, traag bouwen van een modelbaan. De computer, en de telefoon hebben een generatie gekreëerd dat geen modelbouw meer nodig heeft, meer nog: geen hobbies. Want de telefoon heeft alles, en meer.

Dat dan de hele modelbouwsector aan het wegkwijnen is, is normaal. De vraag verdwijnt, de mentaliteit verandert, de mens evolueert, de industriele revolutie is nog lang niet gedaan. De informatisering en de virtualisering is ook maar een fase in deze {r}evolutie... 

We (fysieke modelbouwers) zijn een uitstervend ras... laten we er maximaal van genieten. Want weet, dat we ook bewonderd worden door die diezelfde generatie van virtuelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

De hobby is zeker niet dood, maar evolueert mee in tijd. 
Deze evolutie is totaal verschillend zoals sommigen dat gewoon zijn. 
Winkels verdwijnen, maar het aanbod is nog nooit zo groot geweest en divers.  Het is eigen aan deze tijd dat veel verkoop via het internet gaat in plaats van een fysieke winkel, maar ook weer is niet iedereen dat gewoon en hebben sommigen daarmee moeite en dat kan ik best snappen.
Vroeger was het aanbod qua treinen en scenery beperkt tot bepaalde gekende merken en hadden ze bepaalde producten in hun catalogus.  Als je toen een winkel had, kon je dat goed beheren en waren er "gezonde" verkoopsmarges waardoor je tijd kon steken in service.
Nu is het aanbod qua treinen en toebehoren zo groot, zijn er meer verschillende merken en veel meer technieken.  De marges zijn ook kleiner omdat de fabrikanten en groothandelaars meer winst willen.  Welke doorsnee kleine winkelier, kan dan hier volgen. 
Sommige handelaars hebben dan geschakeld en zijn mee gestapt in de evolutie van deze markt en dat zijn de grotere spelers geworden.  En de kleinere gaan er dan tussen uit.  Dat gaat ook zo met alle andere producten in het leven en dat gaat zelfs razendsnel.  Ook hier kan ik dat weer begrijpen dat mensen dat niet steeds comfortabel vinden, maar het is nu eenmaal zo.

Door m'n job in deze hobby rijkt m'n netwerk best ver en ik merk dus dat de hobby zeker nog leeft.  Enkel ze evolueert en verandert constant en zeer snel. 
Ofwel ga je dan mee hierin mee ofwel blijf je met je volste recht gezellig waar je bent, maar je moet niet roepen dat het er niet meer is want het is je eigen keuze dat je blijft waar je bent.

Nürnberg kleiner?  Ja logisch toch?  Wie gaat er nu tijd en moeite steken in een grote tijdrovende DURE beurzen terwijl je alles zo kan aankondigen via eigen kanalen en via internet.  Dit is gewoon de evolutie van de markt. 

Kinderen,.  Wel ze zijn er mee bezig, maar minder doordat ze zoveel meer afleiding hebben.  De modeltreinmarkt heeft dat gemerkt en is hun aanbod voor de jeugd gaan minderen en meer op de "volwassen" markt gaan toespitsen.  De hobby is dus meer voor de latere leeftijd geworden en wat exclusiever geworden.  Als fabrikant volg je de markt als je wil overleven.

Dus niet panikeren, de hobby leeft en bestaat volop, maar ze leeft niet meer in de zelfde vorm zoals we gewoon waren.

Leuk weetje:  In het verenigd koninkrijk bijvoorbeeld is deze hobby nog steeds de tweede grootste hobby! (los van dat Brexit gedoe he) 



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

Hallo Evan
Je hebt groot gelijk, zeker wat betreft de Nürenberger Messe
Op de forums, en eker op de Duitse weten modelspoorders ai op voorhand wat de meeste merken
de klanten gaan aanbieden ruim voor de messe. waarom zouden de merken die dure uitgave nog doen, als het eigenlijk
onnodig is geworden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

#23
er worden zo'n grote oplages niet meer gemaakt ook bij modeltreinfirma's, hier is het ook First in First out. Vroeger maakten ze oplages van vele duizenden; als je 20 jaar later iets kocht was het nog beschikbaar.....dus de fabrikant had er 20 jaar geld ingestoken die niet opbracht !

Ook in de auto-industrie werkt men tegenwoordig zo er wordt klantgericht geproduceerd. Je kiest je wagen, de opties en dan gaan ze beginnen produceren, vroeger was het omgekeerd !

Kijk eens bij LS locmotieven/I11 set's uitgebracht en die zijn bijna allemaal aan de man gebracht. Trouwens worden producties zodanig georginiseerd dat men zoveel dagen  aan een bepaald produkt/merk werkt.

Even later wordt dan iets anders geproduceerd. Het beste vb is muggen-produkten, eens je ze echt nodig zijn ze er nog nauwelijks(als je ze niet op voorhand niet kocht) omdat in Bhopal(remember....)een aantal weken/maanden deze produkten geprocuceerd worden en op is op

Zichtbaarheid zal te maken met de % van zakencijfer het vertegenwoordigd  worden in de economie

Beschikbaarheid er was assortiment veel veel kleiner en er waren nauwelijks concurrenten. Ook hier is niemand  die geld gaat steken in iets dat mogelijks jaren kan blijven liggen en ondertss minder waard wordt ! Zelfs een goede huisvader doet dat niet zoals dat zo mooi omschreven wordt !

 Trouwens treinen zijn meer complexer geworden de laatste 10-20 jaar. Herstellingen moeten reeds uitbesteed worden bij verkopers ,zelf het verdelen en versturen wordt reeds uitbesteed......

In elke branche van de economie wordt met zo weinig mogelijk niets opbrengende stock gewerkt......Trouwens zijn al zaken over de kop gegaan die uitpuilden van de stock omdat er gewoon te veel geld/HUN KAPITAAL in stocks stak.

En modeltreinen bouwen een economische activiteit is zoals er vele duizenden anderen zijn !

oebr

dit forum is ook veranderd. Nu wordt er een klaagzang opgezet tegen de hogere detaillering van modellen, 15 jaar geleden kreeg ik dreigmails wanneer ik al eens Setrack suggereerde aan beginners. 't kan verkeren zei Bredero.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

Janie, die zaal voor de modeltrein in Nürnberg was lang geleden 100 % aan de trein voorbehouden. We hebben door de jaren heen gezien dat er steeds meer standen met 'ander' speelgoed in de zaal kwam te staan, tot er nu helaas maar een heel klein deel meer aan de modeltrein is gewijd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Tis ook wel gewoon n kuthobby. Snap wel waarom jullie liever hier zitten te emmeren dan aan een treintje gaan zitten prutten. Ach, straks doet de laatste t licht uit en was t ammel maar een boze droom net als t werk in de koolmijn enzo. Proost!

Metpetergaathetbeter

#27
als beursverhuurder verhuur je meer standen liever dan aan grotere. Voor kleinere kan verhoudingsgewijs meer per m² aangerekend worden en aan het einde van de rit heeft je hal meer opgebracht want tot nu toe zijn er nog altijd kandidaten genoeg blijkbaar.

De slimste beurs is die van Dordmund die brengen fabrikanten, winkelaars, hobby-verkopers, gelegenheidsverkopers  samen met een aantal mooie banen. Ik hoor altijd commentaar het verminderd maar aan een prijs die nauwelijks hoger als die van Houten is kan je daar hele dag rond lopenen zie je meer dan wat tweedhands(wat nieuw) en rommel......trouwens daar is ook al steeds meer computer, besturings -systemen en andere electronica te koop

Alan On Track

Ik volg Evan volledig. De hobby is aan het veranderen, maar dat is niet hetzelfde als afsterven.

Heeft het internet en sociale media de jeugd in haar greep genomen? Jazeker. Maar dat wil niet zeggen dat zij daarvoor alle andere hobby's hebben laten vallen. Integendeel, jongeren hebben nog steeds hun hobby's, passies en interesses waar zij zich (tussen het scrollen door) nog steeds hard voor inzetten.

Zij zoeken daarvoor gelijkgezinden op Instagram, Youtube, Tiktok, facebook enz., waar de oudere generaties dit vroeger eerder op fora deden. We mogen ook niet vergeten dat de meeste fora zijn ontstaan in een tijd dat deze andere platformen nog niet bestonden of nog niet zo prominent waren. Ik kan er best inkomen dat nieuwkomers in de hobby zich minder geroepen voelen tot de fora van welleer, als ze via sociale media veel meer mensen kunnen bereiken.

Je kan het succes van het forum niet kan gelijkschakelen met het succes van de hobby. Ikzelf heb via Facebook en vooral Instagram vele andere modelbouwers ontdekt en leren kennen, wiens werk ik enkel via fora alleen vast nooit had zien voorbij komen. De hobby leeft nog onder jongere mensen, maar ik vrees dat het niet langer via de traditionele treinfora is. 









Modelbouw is een kunst

Martin Welberg

CiteerDe slimste beurs is die van Dordmund die brengen fabrikanten, winkelaars, hobby-verkopers, gelegenheidsverkopers  samen met een aantal mooie banen. Ik hoor altijd commentaar het verminderd maar aan een prijs die nauwelijks hoger als die van Houten is kan je daar hele dag rond lopenen zie je meer dan wat tweedhands(wat nieuw) en rommel......trouwens daar is ook al steeds meer computer, besturings -systemen en andere electronica te koop

Sorry Peter maar met een prijs nauwelijks hoger dan Houten denkt u waarschijnlijk alleen aan uw inkom prijs. Voor de standhouder is ook Dortmund belachelijk duur.