Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

SpielwarenMesse Nürnberg 2025

Gestart door Guy Van Meroye, 13 mei 2024, 11:50:14 AM

Guy Van Meroye


Vandaag in de digitale brievenbus een fraai stukje marketing ontvangen vanwege de organisatoren van de SpielwarenMesse in Nürnberg, nl de mededeling dat de modeltreinen en aanverwanten in 2025 hal 7 moeten delen met technisch speelgoed, opvoedkundig speelgoed, actie-speelgoed en ook sport, ontspanning en outdoor-toestanden (zie onderstaande tekst in het Engels)
Zij noemen het 'een nieuwe dynamiek' in hall 7.
Een mooie zegswijze om de dood van de beurs voor de modelspoorders aan te kondigen (wie komen nog: Märklin, Hornby & Noch)..
De modeltreinen worden gereduceerd tot een hoekje tussen een allegaartje aan 'speelgoed'.
Voor ons definitief geen reis meer naar Nürnberg
Guy



A new dynamic is similarly emerging in Hall 7. In the first place, the exhibitors' desire to bring Model Railways and Model Construction closer still to the Technical Toys, Educational Toys, Action Toys product group has been taken into account. Well-known companies such as Hornby Hobbies, ICM Holding, IXO Models, Märklin, Noch and Tamiya have already announced that they will again be participating. In addition, Hall 7 will in future accommodate Sports, Leisure, Outdoor as well as Services for Trade and Industry.
 

oebr

hal 4 in Dortmund neemt het precies zo'n beetje over, ongelooflijk veel video's werden daar gemaakt.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

#2
Soms gaan de standprijzen over een psychologische(plafond)prijs die de baten lasten weegschaal doen overslaan .....

Een beetje goede huisvader spelen voor de treinliefhebber is iets waar je ook beter van blijft.

Anders/misschien toekomstgericht maar dan schijnbaar toch zonder modelspoorliefhebbers, de toekomst zal uitmaken voor hen of ze juist gokten !

Misschien voor de modeltreinliefhebber/producent niet eens zo slecht daar kunnen zij wellicht via nauwer klant ook klantgerichter gaan produceren, die andere beurs was toch voor beroepssector (winkels) dacht ik .... Een producent van gelijk welk produkt kan enkel goed blijven werken als hij luistert naar de klant/personneel die instaat voor produktie/verkoop en niet zoals veel bestuurleden die vele diploma's bezitten naar hun cijfertjes. Blijkbaar waren vele bestuurleden, raad van besturen  op het v(l)ak klantgerichtheid gebuisd !

rgp

Peter,

Uw laatste paragraaf heeft door diegene die dat hebben gevolgd, geleid tot financiele problemen.
De klant die vraagt wat hij graag wenst, zonder zich ook maar enigszins de vraag te stellen of het uberhaupt te verwezenlijken is.
Er is juist een te weinig aan goede bestuursleden met diploma's die benul hebben van beheer en die niet geleid worden door emoties.
30 jaar geleden, toen ROCO de Memling rijtuigen uitbracht, ontbrak het resto-rijtuig.  De Prest zei mij: organiseer een poll en bij 1500 geïnteresseerden, kan het uitgebracht worden.  Er waren maar een 500 tal gegadigden.  Dat is te weinig zei hij. Ik antwoordde: geen probleem: volgende week heb je de ontbrekende 1000, gewoon even tijd geven om 1000 adressen uit een telefoonboek over te pennen.  Hij had het niet begrepen.
De bestuursleden zijn niet gebuisd inzake klantgerichtheid, eerder de modale treinliefhebber inzake kennis van ondernemen.

Roland

Peter

De meeste handelaars (in Duitsland toch) hebben de bijna volledige
lijst met de nieuwigheden al lang voor de Nürenberger messe.
Ik kan de merken begrijpen dat ze niet meer die ...... prijzen voor een stand willen betalen.

Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Toch vreemd dat modeltreinproducenten nu en in het verleden wel de vraag stelden aan hen of de haalbaarheid er is ..........

janieburton

#6
Citaat van: Guy Van Meroye op 13 mei 2024, 11:50:14 AMVandaag in de digitale brievenbus een fraai stukje marketing ontvangen vanwege de organisatoren van de SpielwarenMesse in Nürnberg, nl de mededeling dat de modeltreinen en aanverwanten in 2025 hal 7 moeten delen met technisch speelgoed, opvoedkundig speelgoed, actie-speelgoed en ook sport, ontspanning en outdoor-toestanden (zie onderstaande tekst in het Engels)
Zij noemen het 'een nieuwe dynamiek' in hall 7.
Een mooie zegswijze om de dood van de beurs voor de modelspoorders aan te kondigen (wie komen nog: Märklin, Hornby & Noch)..
De modeltreinen worden gereduceerd tot een hoekje tussen een allegaartje aan 'speelgoed'.
Voor ons definitief geen reis meer naar Nürnberg
Guy



A new dynamic is similarly emerging in Hall 7. In the first place, the exhibitors' desire to bring Model Railways and Model Construction closer still to the Technical Toys, Educational Toys, Action Toys product group has been taken into account. Well-known companies such as Hornby Hobbies, ICM Holding, IXO Models, Märklin, Noch and Tamiya have already announced that they will again be participating. In addition, Hall 7 will in future accommodate Sports, Leisure, Outdoor as well as Services for Trade and Industry.

Is dit misschien niet een indicatie dat de hobby "modeltreinen" op sterven na dood is of om het misschien diplomatischer te zeggen aan het uitdoven is.
 

Boemeltrein

Nagel op de kop Janie, zelf gemerkt op dit forum hoeveel enthousiaste liefhebbers de laatste jaren naar de eeuwige treintjeszolder zijn geroepen..je kan zelfs zien dat er op ons forum minder bewegingen is tegenover voorheen..en de jeugd? die heeft zoveel andere verleidingen..jammer..modelspoor houdt zoveel in...creatieve vingers, elektronica en zelfs IT, archeologie in de geschiedenis van de trein..het is een veelzijdige mooie hobby...als je er kennis mee hebt meegemaakt..en dat deden wij vroeger via de winkel waar zo'n treintje rondreed en ons hart veroverde..

Jappy

Goh, ik vind het doemdenken nogal wat overdreven. Met 28 jaar reken ik me nog tot de wat jongere modelspoorders, en ik denk dat het meer over een evolutie gaat dan een uitdoven. De modeltreinhobby bestaat nog steeds onder jongeren, maar uit zich gewoon op andere manieren. Minder op fora, dat wat betreft internettermen al een vrij ouderwets medium is, en meer op sociale media zoals YouTube en Instagram. Ik volg meerdere vrij jonge modelspoorders daar die met alle plezier hun creaties en banen laten zien, en vrijwel niet actief zijn op fora. Zij volgen de fabrikanten ook meer online en doen hun aankopen ook meer daar, wat dan wel weer een jammere trend is voor onze modelspoorzaken.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Metpetergaathetbeter

waarschijnlijk en bijna zeker kom je velen tegen op FB(o.a.), misschien is dat wel de dooddoender van veel fora

rgp

Gunter, Jasper,

Zolang men de oorzaken van het "uitdoven" niet aanpakt, zal het bergaf blijven gaan.
De oorzaken zijn in mijn ogen viererlei:
- zichtbaarheid
- kennis
- beschikbaarheid
- prijs

Zichtbaarheid Waar zie je nog een modeltrein ? Nergens.  Slechts een paar winkels en geen reclame meer in "algemene reclamebladen" tijdens de piekmomenten (Sinterklaas, kerstmis, nieuwjaar, ...)  Waar is de tijd dat je die startset van Lima in de jaarlijkse UNIGRO terugvond.
Kennis: als neofiet in één van de weinige nog aanwezige winkels deftige info bekomen ? Bonne chance.
Beschikbaarheid: in mijn jeugd (ok dat is 50 jaar geleden) kon ik op éénder welk ogenblik de plaatselijke treinwinkel (Pennez in de Veeweydestraat in Anderlecht) binnenstappen en een doss Marklinrails of bovenleidingspalen of een sein of de nieuwste locomotief / rijtuig / wagon vragen.  Ik heb nooit als antwoord gekregen: ik moet het bestellen want het was voorradig.
Prijs: de prijzen swingen de pan uit omdat voornamelijk onze eisen ook steeds hoger zijn.  Een tinplaterijtuig van 50 jaar geleden is not done (want we hebben de ECHTE creativiteit verloren). Wie kan zich nog inleven om een trein op een ovaal te laten rijden en er een internationale trein na te bootsen ? Niemand, want men valt al over het feit dat de nummer op de lok niet diegene is die die dag op dat traject reed. Daarenboven is de concurrentie veel groter: een nieuw game voor je PS5 kost een fractie van een nieuwe loc, is beschikbaar en heeft een langer "voldoeningstijd".

Roland


Jappy

De jongere generatie modelspoorders die ik ken zijn opvallend genoeg ook in de eerste plaats treinliefhebber, en pas in de 2de plaats modelspoorder. Het is inderdaad een jammere trend dat de modeltrein niet meer in de speelgoedzaken ligt, maar daar is volgens mij de markt ook de schuldige aan. Fabrikanten merken dat het geld steekt bij de gouden generaties uit de jaren '50 en '60 die een periode van enorme welvaart hebben gekend, net op pensioen zijn en een dikke spaarboek hebben om uit te geven aan exclusieve modellen.

Echter zijn er nu al tekenen dat deze markt aan het uitdunnen is, simpelweg omdat de tijd deze generatie aan het inhalen is. Jongere modelspoorders kopen deze modellen minder, omdat ze eenvoudigweg dat kapitaal niet altijd bezitten. Maar ze kennen de snufjes en de niveau's van detail, en willen niet minder dan het beste. We zijn verwend geweest daardoor. Fabrikanten zitten nu in de moeilijke positie dat hun meest rendabele clienteel naar de eeuwige jachtvelden gaat, en de nieuwe klanten minder kapitaalkrachtig zijn maar dezelfde hoge eisen hebben. Ik ben benieuwd hoe dit gaat evolueren. Al merk ik dat vele jongeren ook meer naar 3D printen grijpen en gewoon geduld hebben op de occasiemarkt. Ze vinden wel een manier om dat ene model dat ze zoeken aan hun collectie toe te voegen. Al duurt het gewoon wat langer dan.

Hoe de markt uiteindelijk er uit gaat zien kan ik niet zeggen, ik ben geen econoom en heb geen glazen bol. Maar treinliefhebberij zal er altijd zijn en modelspoorders dus ook. De hobby gaat nog nergens naartoe.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Metpetergaathetbeter

tja de modeltreinen werden in het verleden ook in grootwarenhuizen,speelgoedwinkels, fietsenmakers,drukker(ij/werk) enz....velen eerst in combinatie met iets anders het kon ook een winkel van modelbouw zijn. Ik ben van die GOUDEN GENERATIE..

Een generatie die veel mindere luxe, ...... heeft gekend dan de generaties die er achter kwamen en die met veel minder ook content was. Een generatie die vaak meer fantasie moest gebruiken om iets te verbeelden dat toen niet betaalbaar/te krijgen was. Een generatie die ook blij was met minder en die van 's morgensvroeg tot vaak net voor middernacht liep te voetballen op straat  Misschien daarom de meest spaarzame generatie......

Ondanks alles toen blij en gelukkig was in tegenstelling van generaties waar veel nooit genoeg/veel te weinig was ........

Metpetergaathetbeter

#13
17 jaar na WO 2 geboren, laatst(nooit bij stilgestaan) dacht ik dat dat de reden was wij het met veel minder moesten doen op alle vlakken.

Toen werd (een) anders goed/gezag nog eerbiedigt. Laatst met de familie werd er gesproken over die gouden generaties, blijkbaar maakten de omgangsvormen onder en met elkaar, pa, ma, grootouders, aan tafel, op school, op bezoek toch een zekere indruk want velen (de klein/kinderen hoorden STIL met gefronste wenkbrauwen toe )

Boemeltrein

Goh, als de jongeren hun treinenhobby meer delen via sociale media en de "ouderen" hier op fora dan is er een missing-link ;D. Een generatiekloof :o Ahoewel, ik 60'er, ga vaak ook op you-tube anderen hun werk bewonderen...anderzijds is het voor mij ook moeilijk vatten als men een treinsamenstelling nabootst dat elke rijtuig een ander nummer moet hebben, voor mij is het eerder het beeld van..kijk dat is die trein...