Bouw nieuwe baan RhB Station Davos-Dürrboden

Gestart door Hollandserhbfan, 05 december 2023, 11:24:37 AM

Hollandserhbfan

Hallo allemaal,

Ik heb zo her en der wat werk verricht aan de modelbaan. De JOWI achtergrond is opgehangen. Helaas heb ik een te lage hoogte besteld (40 cm hoog). Op de foto's zie je dat niet, maar sta je op mijn zolder, dan zie je het wel, helaas. Ook zit een dragende dakbalk zeer hinderlijk en irritant in de weg. Maar ja weghalen geeft nog grotere problemen schat ik zo in :o .

Het aansluitspoor voor de bouwtreinen is deels begrint (ASOA grind) en de niet draaiende draaischijf is ook klaar. De veldweg is ook begroend. Daar moeten nog hekken en schrikdraadversperringen worden aangebracht om het vee binnen de grenzen te houden en wat kleine details.  Tijd voor de bewijsfoto's, om te tonen dat er ook echt wat is gebeurd.

Allereerst een overzicht van een groot deel van mijn Modelbaan. Zo weet je waar ongeveer alle locaties zijn. Ik blijk nogal een grootgebruiker van bomen te zijn. Rechts de dakbalk.

Door de bomen zie je de achtergrond wel. 

Wat betreft de kleurovergang is de achtergrond wel goed geslaagd.

Het bouwtreinspoor met de profielploeg en de "draai"schijf.

Zo zag de veldweg met vee-rooster er uit...

en zo ziet de veldweg er nu uit. Er moeten nog wel wat details her en der bijkomen.

Dan de achtergrond achter het station Dürrboden.

Deze achtergrond past wel qua hoogte.... Rechts geen sneeuw, maar dat moet nog geverfd worden met grondkleurverf.

Rots van Sculptamold en Mifoshape door elkaar, Voordat ik hem ingekleurd had, vond ik het maar niks. Maar na inkleuring gaf hij dit beeld. Met wat steenslag en fijn steengruis en groen wordt het straks een zeer aanvaarbare rots. Uiteraard moet het stuk nog groen worden.

Treinenforum zonder treinfoto's, dat kan niet toch?

Goederentrein naar het Engadin.

Pendeltrein naar Davos

Sneltrein naar Davos en Landquart.

Pendeltrein

Tot zover het mijn vorderingen in Dürrboden. Ik hoop dat het jullie inspiratie geeft.

Groet Aad

Murphy

Citaat van: Hollandserhbfan op 13 november 2024, 12:34:12 PMOok zit een dragende dakbalk zeer hinderlijk en irritant in de weg.

Ik denk toch dat die balken er reeds zaten, dan is het toch vanzelfsprekend dat je daarmee rekening houdt
bij het uittekenen van je bouwplan.
Eens je aan het bouwen gaat is het te laat en zit je met de gebakken peren.
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

SuSke

Misschien moet je die balk gewoon ook in het hemelsblauw van je achtergrond schilderen.
Dat zal hem al een stuk minder storend maken.

Je kan bij JOWI toch ook alleen wolkenluchten bestellen. Hang er gewoon zo een boven de andere achtergronden en over je draagbalk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Hollandserhbfan

Dag Chris en Frans,

Klopt, de balk zat er al en ik heb er uiteraard ook bij de bouw rekening mee gehouden. Alleen op de foto's komt hij inderdaad wel wat hinderlijk in zicht. Ik heb al getest met een klein stukje wolkenlucht en dat scheelt al een heleboel. En als je gewoon live op de zolder staat, valt het veel minder op. Welllicht had ik minder nadruk op de balk moeten leggen  ;D , dan had hij minder opgevallen.

Dank voor jullie reacties.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Afgelopen weekend weer wat kunnen (en mogen ;)) bouwen. Ik ben bezig geweest met de begroening van de achtergrond achter het station Dürrboden. Daar ligt een inzinking in het landschap en daar is dus een achtergrond te zien.  Ik heb geprobeerd de kleurstelling zodanig te maken dat je de overgang naar de achtergrond heel lastig kunt zien. Dat is denk ik, goed gelukt. Ook is eraan de uitrijzijde richting Davos her en der wat bij gebouwd. Een typische CH-Stationsgarage, twee perrons na de overweg en de veldweg is in de basis gereed tot aan de garage. Ook heb ik delen van de rails voorzien van grind. Voor wie goed op de foto's kijkt, zie je ook de typische kabelschachtafdekkingen van de RhB.
De foto's als bewijs.

De opbouw en de kleurstelling, waarbij je m.i. erg goed moet kijken waar de achtergrond begint, zeker links. De "Gletscher" rechts, is ook in 1 op 87 flink in omvang afgenomen. De rechterzijde moet nog geheel worden afgebouwd.

De achtergrond met stationsgebouw en bomen. De bomen staan nog wat scheef, want ze staan nog niet exact op de juiste plek.

Sfeerfoto vanuit het Preiser oogpunt. Er moet nog wel her en der wat gebouwd worden. Door de bomen zie je veel bos. Daardoor lijkt Dürrboden in 1 op 87 absoluut niet meer op het echte Dürrboden. Alleen de naam van de modelbaan leidt nog tot identificatie van de baan. En er komen nog meer bomen, ik verwacht deze week nog een levering uit Polen.

De veldweg is in de basis dus gereed, details volgen nog.

De garage met veel hout voor de deur. Het model is van Busch. In Zwitserland zie je regelmatig dit soort garages bij stations.

Als Aardigheidje

In Zwart wit ziet het er weer heel anders uit.
Zodra er weer wat te melden is, volgt een update.

Groet Aad

Peter

Prachtig. Zeer mooe de achtergrond met je spoorbaantje aangepast.
Blijf dit volgen
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

CiteerRots van Sculptamold en Mifoshape door elkaar, Voordat ik hem ingekleurd had, vond ik het maar niks. Maar na inkleuring gaf hij dit beeld. Met wat steenslag en fijn steengruis en groen wordt het straks een zeer aanvaarbare rots. Uiteraard moet het stuk nog groen worden.
/quote]

Waarom meng je die twee?  De Sculptamold gaat alle voordelige eigenschappen van Mifoshape opheffen.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Hollandserhbfan

Dag Evan,

Was geen opzet om beiden te mixen, maar ergens in de voorgaande maanden had ik wat overtollige Sculptamold her en der op dat baandeel gesmeerd. Recent heb ik dit stuk met Mifoshape bedekt en gewoon (deels) over de Sculptamold  gesmeerd. Toen ik daarna ging inkleuren ontstond, vond ik, juist een heel mooie rots structuur. Ik heb er dus niets meer aan hoeven te doen.

De rots/steenstructuur heeft zichzelf (toevallig) gevormd. Ik denk dat als ik het had willen maken, dat het niet zo gelukt was. ;D 

Over beiden producten ben ik erg tevreden. Mijn Sculptamold is inmiddels op en van de Mifoshape staan nog 2 zakken gereed om te gebruiken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik erg moest wennen aan de omgang met de Mifoshape. Dankzij de You Tube uitleg ben ik geholpen met de samenstelling van de "prut". Nu kan ik er prima mee werken. Ik gebruikte vroeger gips en gipsmallen en ging dan uithakken. Nu modelleer ik de rotsen.

Kortom, dank voor de tip. Het kan niet meer gebeuren ;) , want alleen nog Mifoshape in gebruik.

Ik hoop dat je verder van mijn modelbaan kunt genieten. Ik ben trouwens ook wel een beetje benieuwd, wat jij als profi van mijn  modelbaan vindt en of je nog tips of aandachtspuntjes hebt. Er is altijd verbetering of een grijze vlek in je eigen beeldvorming.

Groet Aad 

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

DHL belde aan en leverde een behoorlijke grote doos uit Polen. Dit zat er in.

100 bomen. Tja en ze mogen hier gepland worden.....

Het rechter deel van de modelbaan. Komende week heb ik vakantie en dan ga ik hiermee aan de slag. De voortgang toon ik op geregelde tijden.

Wordt vervolgd.

Groet Aad

Rangeerduivel

SuSke

Citaat van: Rangeerduivel op 20 november 2024, 15:22:20 PMPrijs?
Als we dat mogen weten...

;)

100 bomen momenteel met 10% korting op de site en misschien nog een volume- of verdelerskorting ...
Sowieso een pak geld, maar je krijgt er wel 100 magnifieke bomen voor terug.

Deze samen met die van Gabi Artwork (https://gabiartwork.hu) en je krijgt een mooi bos waarin je de bomen zeker nog ziet staan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Hollandserhbfan

Dag Rudy en Suske,

Gabi Artwork zal ik ook eens bekijken inderdaad. Ik kreeg inderdaad 10% korting en geen verzendkosten. Ik mocht na de korting € 1285 afrekenen.
Dus € 12,85 per boom. De eindejaarsbonus is al opgemaakt :D
Het zijn prachtige bomen, dat klopt en ja, veel geld, maar het resultaat is m.i. wel het geld en de moeite waard.

Alvast fijn (hobby) weekend en wordt vervolgd.

Groet Aad