Nieuws:

Nu in MSM 259 BANEN: Oostende anno 2005 by MSKK * Verviers in 1955: stedelijk vervoer en spoorwegen * Het Rijk van Nijmegen * Sehr-am-Üzant * Karakura * Wolfstatt * Noirmont-en-Retz

Hoofdmenu

Bouw nieuwe baan RhB Station Davos-Dürrboden

Gestart door Hollandserhbfan, 05 december 2023, 11:24:37 AM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Hollandserhbfan

Dag Frans,

Dat fietsenrek is van Weinert.

Fahrradständer überdacht für maximal 12 Fahrräder (H0)
Artikelnummer:3236
Bausatz
35,90 €
Het bouwpakket valt erg mee, je moet alleen het dak er zelf nog opzetten. De hele fietsdraagconstructie is al gereed.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo allemaal,

Voor iedereen een goed en gezond 2025 gewenst. En als het even kan daarbij ook een mooi hobbyjaar.

In mijn 2 weken kerstvakantie heb ik weer wat kleine werkzaamheden kunnen uitvoeren. De grote werken zijn voorbij op deze baan. Het gaat nu echt om de laatste details en laatste afstemmingen van het landschap. Ook het hangen van de rijdraad moet nog worden uitgevoerd.
Veiligheid boven alles, daarom hebben de meeste werkzaamheden met de veiligheid en preventie te maken.

Zo was er vlak voor de tunnel een best gevaarlijk stukje met kans op steenslag en vallend gesteente.

Dat is dus opgelost met dit hekwerk. Gemaakt van een NOCH hehwerk en stukken ROCO H0e rails.

Een zelfde gevaarlijke situatie deed zich voor langs de smalle toegangsweg naar het station. Ook daar werden twee hekwerken geplaatst.

Nu we toch bezig zijn met hekwerken, ook op de brug ontbrak het hekwerk nog.Ik had nog hekwerk van de niet meer bestaande firma "Bavaria" liggen.
Monteren van het hekwerk is aardig friemelig, want het ge-etste hekwerk is echt heel goed op schaal, dus heel dun en dus heel bewerkelijk en gevoelig voor alles en nog wat.  Geheel recht en  deukvrij is mij niet gelukt, maar het ziet er toch heel realistisch uit, omdat ik ook in het echt wel bruggen met hekwerk, wat her en der wat uit het lood en gebutst is, heb gezien.

Dan 2 bordjes die ik eerlijk gezegd niet vaak op een CH Modelbaan ben tegengekomen. De rijwegstopbordjes met een nummerverwijsbordje naar de kleurstelling. Wat betekent dat bij nummer 1 het seinbeeld groen toont, bij nummer 2 toont het seinbeeld geel/groen.  Als een van deze seinbeelden worden getoond mag de trein vertrekken.
Je moet op de foto nog even goed kijken.

Dan in de categorie Huis en Tuin. Er werden twee bloembakken opgehangen. Ik twijfel nog over een bloembak voor de twee onderste ramen, boven de zitbank. De Bloembakken zijn van Swiss Modell Rail.

En ook dit station heeft flink wat hout voor de deur, nou ja aan de zijkant dan, past mooi onder het overhangende dak en blijft dus relatief droog.

Dan na een hele wandeling, wilde ik jullie niet deze foto onthouden. Een blik van uit de bergbossen op Dürrboden, waar net een sneltrein naar Davos-Landquart kruist met een goederentrein naar het Engadin.

Tot zover. Ik blijf uiteraard verdere ontwikkelingen posten.

Groet Aad

Michael

Aad dat is een prachtige rapportage van je baan, leuk om dit alles met ons te delen. Bedankt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Hollandserhbfan

Hoi Michaël,

Dank voor je aardige reactie, Ik zal jullie op e hoogte blijven houden van de ontwikkelingen. Al zullen die niet zo spectaculair zijn, want meest kleine details. Maar ook aktiefoto's  van treinen op de baan kunnen leuk zijn.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Ik ben echt nog aanwezig en ook nog steeds liefhebber van de de hobby en mijn modelbaan. Echter ik ben al weken  alleen maar aan het rijden met de modelbaan.  Dat is uiteindelijk ook de bedoeling van een modelbaan. Althans bij de meeste van ons. Maar door dat heerlijke rijden met de treinen, blijft het laatste detailwerk wat liggen. Is niet erg, dat komt wel weer.
Ik heb wat aktiefoto's beloofd. Hierbij dus wat foto's. 

De mooie Allegra in Dürrboden. Hij rijdt op deze foto de pendeldienst Davos-Dürrboden v.v.

De rangeertraktor in actie. Grappig is het transport van boomstammen vanuit Dürrboden. Want het echte Dürrboden ligt boven de boomgrens. En ik had ook bij de planning van deze modelbaan in gedachte om inderdaad ook op mijn modelbaan bijna geen bomen te gaan plaatsen. Tja getuige de foto's is dat dus heel anders gelopen.... ;)

Het blijft een mooi fotostandpunt, de brug over de droge rivierbedding, omringd door bomen ;D . De sneltrein is onderweg naar Davos.

Mijn Fiddle Yard bestaat uit een schuifbare plaat. Op deze foto is hij bijna maximaal uitgeschoven. Hij buigt absoluut niet door. Wel ziet het er wat gevaarlijk uit, en misschien is het ook wel erg link zo. Maar tot op heden is er nog geen lok per ongeluk van de plaat gereden......

Het nieuwste project komt er echter aan. de modulen zijn per GLS onderweg uit Duitsland. Zodra die binnen zijn ga ik langzaam aan de planning voor de bouw op 3 modules van totaal 250 bij 50 cm van een soort mix van RhB goederenstation Campocologno en het GUZO in Samedan.
Hiervoor zal ik dan een nieuw draadje openen.
Tot dan.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal.

De nieuwe modulebakken zijn aangekomen. Was grote en ook onhandig dioos die GLS kwam afleveren.Zodra ik weet hoe en wat zal ik een nieuw draadje openen. Wel loopt de Dürrboden-baan het gevaar, dat ik nu niet meer de kleine details en rijdraad ga afmaken. Daar moet ik dus op  gaan letten. :)

De modules: aan elkaar meet het 250 x 50 cm. Ze komen uit Duitsland van de firma Modellbahnmodule.de ( weinig verrassende naam, maar wel duidelijk)

Daar moet toch iets mee te beginnen zijn.

In dit draadje zal ik foto's van de rijmomenten blijven plaatsen en t.z.t. ook vorderingen bij details en de rijdraden.
Dus tot ziens in dit draadje of in het nieuw te openen draadje.

Groet Aad

rgp

Aad,

Je modules zien er mooi uit, maar loodzwaar.

Hetzelfde resultaat heb je met populierenmultiplex van 8mm.  Ooit laten laseren in een pop-up bedrijf in Haarlem nabij Amsterdam.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

janieburton

Ben eens gaan kijk naar de web site en ziet er zeer degelijk uit en de prijs lijkt redelijk mee te vallen( natuurlijk een handige Harry zal het wel goedkoper kunnen maken)

Als ik het goed begrijp (mijn Duits is nihil) dan zijn de  4 poten van 70 cm inbegrepen in de prijs van een module maar als men langere (of als je het wilt anders noemen "hogere") poten wenst dan moet men deze apart aankopen; en dan zit je met 4 poten "kortere" poten op overschot.

Hollandserhbfan

Dag Roland,

Modules zijn niet loodzwaar, de zijkanten zijn ook van multiplex, maar dan dikkere versie. Laat ik zo zeggen, ik kan de modulebalk met 1 vinger omhoog tillen, zonder dat de vinger daar later last van heeft.  Maar allemaal aan elkaar gemaakt, is het aardig zwaar, dat klopt.
Uiteraard had ik ze ook zelf kunnen laten zagen bij de plaatselijke HUBO. Maar ik ben op dat punt van de type: "gemak dient de mens".

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Janie,

Nee, mijn module zijn zonder poten, je kunt namelijk een "all inclusive" versie bestellen, met poten, maar ook alleen module zonder poten. Ik hang ze straks op plankdragers en dus had ik geen poten nodig.

Uiteraard had ik ook het hout in de plaatselijke bouwmarkt kunnen kopen, maar hout is duur (in NL in ieder geval). En ik ben op dat punt gemakkelijker geworden en bestel ze dan maar.

Waarom niet in NL gekocht. Nou omdat als ik Google ik heel veel tips krijg hoe ik zelf modules kan maken, maar niet waar ik er kan kopen (of ik heb Google verkeerde zoekinstructiegegeven, dat kan ook ;D )

Kortom, ik ben tevreden en ga nu in alle rust planning maken.
Wordt vervolgd.

Groet Aad

evan

Citaat van: Hollandserhbfan op 27 februari 2025, 10:26:57 AMHallo Janie,

N

Uiteraard had ik ook het hout in de plaatselijke bouwmarkt kunnen kopen, maar hout is duur (in NL in ieder geval). En ik ben op dat punt gemakkelijker geworden en bestel ze dan maar.

Waarom niet in NL gekocht. Nou omdat als ik Google ik heel veel tips krijg hoe ik zelf modules kan maken, maar niet waar ik er kan kopen (of ik heb Google verkeerde zoekinstructiegegeven, dat kan ook ;D )

Neem 't van me aan dat het Hout in NL goedkoper is dan in BE.  Bij de Gamma kunnen jullie zelfs Berk Multiplex kopen terwijl dat hier amper te vinden is.  Bovendien zit die in NL 50% onder de BE prijzen.

De zijkanten van jouw modules zijn geen multiplex, maar dik Triplex en dat is een typische voor in DE.  Brima gebruikt deze ook meer en meer.  Maar de bovenkant lijkt me wel Berken MPX van 6 of 9mm en dat is degelijk en beter dan 8mm Populier of beter gezegd waaibomen hout :)

Gelukkig neem je die poten niet want die zijn van Vurenhout en dat trekt zeer makkelijk krom zonder gebruik in verband.

Wat jouw Google search betreft.  De eerste hit die ik vind op Google bij Modelspoor modules op maat is DAAR en die zit absoluut in NL.  Die is wel duurder dan de Duitse collega, maar Het is een veel degelijkere constructie en materiaal waarvoor je dan ook betaald.

Maar dat dat gaat bij jouw wel lukken daar het een vaste baan betreft zonder al te grote oppervlaktes enz.
Succes met de verdere bouw.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

rgp

Evan,

Dat van die prijs klopt, maar die populierenmultiplex beweegt niet, is licht, geeft een mooie zaagsnede en verdraagt water.

Ik heb, ondertussen 6 jaar geleden, modules laten laseren in populierenmultiplex in Haarlem.  Zeer precies, bleven in mekaar door passing zonder lijm of nagels.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Hollandserhbfan

Dag Evan,

Was even niet meer op de Forumpagina's.  Klopt ik ging op iets andere manier zoeken in google en vond ook de Sites in NL.  Ach ik kan ermee werken en inderdaad straks hangen de modules aan haken aan de muur en ze gaan niet op "reis" naar beurzen. Daarmee is het gewicht maar deels van belang.
Mijn Oostenrijkse baantje modulebakken zijn van dezelfde leverancier en die bakken gedragen zich sinds een paar jaar nog steeds heel goed.
Dank voor de reactie en wellicht tot ziens bij Ontraxx?

Groet Aad   

Hollandserhbfan

Hallo allemaal,

Ik weet niet hoeveel van jullie ook rondkijken in andere Fora in NL of Dld. Want daar heb ik al wat van deze detailfoto's gepubliceerd. Het kan dus zijn dat je onderstaande foto's al hebt gezien. Ik zou eigenlijk alleen moeten deelnemen aan maar 1 forum, maar goed.

Detailfoto's vind men altijd leuk, begrijp ik, en daarom dat ik een aantal mooie details laat zien van mijn modelbaan, die grotendeels af is (ja, ik weet dat er gezegd wordt dat een modelbaan nooit af zal zijn, maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd wel een beetje.)

Details worden in een bepaald Duitstalig forum heel ironisch HULD genoemd (Hingucker Und Liebevolle Details), maar voor mij zijn deze details op mijn modelbaan zeker geen HULD details, maar details die erbij horen. Niet druk en teveel, alleen details die er bij horen en niet direct in het oog springen. Dat hoop ik tenminste.

Eerst een detail van de bouwdienst:

Wagon is van PR Modellbau, de olievaten van Epokemodeller.

Diesellok 242 met grindwagens, wacht op weg naar de grindfabriek in Teufi. De details links en rechts zijn deels zelf gemaakt, zoals de Andreaskruizen van de overweg. Het brandhout naast de garage is van een fabrikant waarvan ik naam niet meer weet Alle overige details zijn van Swiss Model Rail (SMR)

In Dürrboden is het altijd augustus, maar de volgende winter komt er zeker aan. Dus een grote brandhoutvoorraad onder de dakrand is geen overbodige luxe.

De hut is van NOCH en kan worden gebruikt als kippenhok, zoals beschreven in hun catalogus. De schakelkast is van SMR, de bovenleidingsmasten op mijn hele modelbaan, dus ook deze, zijn van Barin. De wildkijkstoel op de achtergrond is van Auhagen.

De inrijzijde Davos, met een gekocht wissel van Weichen Walter. De details zijn van SMR.  Signaal van Microscale.

Na een flinke klimpartij kom je op dit uitzichtpunt ;D. De 242 op weg naar de grindfabriek in Teufi passeert de brug over de droog staande bergbeek.

Kleine details, zoals de oude signal (Hippsche Wendescheibe) van BEMO. Helemaal links staat de oude signaalvoet. De stapel dwarsliggers is zelfgemaakt, het KEV-huis is van D&R.  De bijenkorven zijn van Faller. Helaas zijn de bijen te klein om te laten zien.

De overweg met knipperlichten van Microscale, en veel details van SMR. De steenlawinehekken zijn zelfgemaakt.

Een van de mooiste reclamelocomotieven van de RhB, deze gele Capitolok.  In de één-op-één-schaal is deze lok allang weer voorzien van andere reclame. Maar in deze uitvoering is de lok nog steeds regelmatig te zien in Dürrboden. De cementwagen op de achtergrond is zelfgemaakt, cementtrommel van Herpa.

Het voorsein staat hier rechts, terwijl de seinen bij de RhB meestal links staan, maar vanwege de zichtbaarheid is hier voor plaatsing rechts gekozen. de brugleuning is van de niet meer bestaande firma Bavaria, details zoals bijna overal op de modelbaan zijn van SMR. Destijds in Nederland leverbaar via Alpenspoor.

De sneeuwploeg is het enige Metall Collection item van BEMO dat ook om te sporen was naar H0e. Daarom is het hier op een zijspoor gezet en meteen ook het duurste detail op de modelbaan. De draaischijf is een oude wagon draaischijf van KIBRI, omgebouwd naar 9 mm spoor. De draaischijf is daarom dus niet helemaal rond meer, maar dat merk je niet. De draaischijf is ook niet gemaakt om te draaien.

Het busje dat de verbinding tussen station en het dorpje Dürrboden verzorgd. Ik heb de  voorwielen iets gedraaid 9op de foto helaas minder goed zichtbaar. Model van de bus is van Herpa.

Het inrijsein van Dürrboden vanuit Davos. De steenslaghekken zijn ook zelf gemaakt. NOCH hekwerk met H0e railstukken er tegenaan.

De schakelpost een speciaal besteld exemplaar van SMR. Past goed bij de Barinmasten.

Dit waren enkele detailfoto's. Er zullen binnenkort wat meer details volgen, zoals wegwijzers en een ontspoorblokken voor het bouwtreinspoor en het laadspoor voor de boomstammen.
Wordt vervolgd.

Groetjes Aad

Bewerk bericht
Meld dit bericht aan de moderator    188.90.226.77
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr
ReageerReageer
Voeg poll toeVoeg poll toe
Notificatie