Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

#285
De circel is rond. Het laatste deel van de modelbaan is nu ook van vegetatie voorzien. Het spoor volgt het landschap in een flauwe boog, met verkanting, naar een hoger gelegen deel.



















Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

In dit topic heb ik de bouw van mijn modelbaan, in spoor N, beschreven. Die keuze heb ik toentertijd gemaakt om met lange treinen te kunnen rijden. Voor de bouw heb ik talloze video's op YouTube bekeken. Toen ben ik op het idee gekomen van een rondlopende modelbaan, waarbij het landschap de hoofdrol zou krijgen. Dat lijkt me aardig gelukt. Het heeft weinig zin om steeds maar weer dezelfde plaatjes te posten uit verschillende invalshoeken en met andere locomotieven.

Deze modelbaan wordt verder afgebouwd. Kleine werkjes zoals op kleur brengen van de buitenkant van de modules en de koof, verlichting in de koof, achtergrond koof, installeren van electronica, iTrain, zijn in wezen nog de resterende klusjes.

Verdere vorderingen zal ik dan ook niet meer beschrijven in dit topic. Wel blijf ik doorgaan met het plaatsen van content op mijn YouTube kanaal voor deze modelbaan. Als ik alles aan de praat heb, kan ik nog wel een video laten zien, deze keer met werkende seinen, wissels die het doen en natuurlijk treinen die volgens een dienstregeling rijden.

Rob
 
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

59erke

Je mag terecht trots zijn op deze baan. Je bewijst tevens ook dat in N schaal ook zeer mooie banen gemaakt kunnen worden.
Bedankt voor de vele mooie bijdragen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RobVille

Inderdaad, een modelbaan is nooit "af". Als je een modelbaan bouwt op schaal N, zijn de verhoudingen best een ding. Zelf hou ik niet van exacte cijfers. Meer let ik op de verhoudingen en ergens had ik al lange tijd het idee dat er iets niet klopte. Annie had trouwens al een hele tijd gewezen op de discrepantie tussen de treinen en de omgeving. In eerste instantie reageer je toch afwijzend ;) Goed, zoals gewoonlijk, slopen die handel. Veel bossages weggehaald zodat de bruggen meer in het zicht komen te liggen. Ook heb de hoogte van de struiken, gras ingeperkt. De rotsen heb ik naar voren gehaald en meer zandpartijen aangebracht. Kortom, blijf nog wel even bezig.



























Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

DFS

De trein past wel mooier in het landschap zo...

RobVille


Tja, daar gaan we weer. Na het snoeien van de vegetatie, werd het landschap onder de brug wel erg kaal. Juist een voordeel. Met  MIFOSHAPE! heb ik een vlak rotslandschap gecreëerd dat door een riviertje is uitgesleten. De bedding bestaat uit zand en rotsdeeltjes. Het is nu troebel, bruinachtig, stilstaand water. Voorlopig moet alles nog drogen.















Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Peter

De natuur op je baan wordt steeds uitgebreider. Is prachtig
Met vriendelijke groeten
Peter

RobVille

;)

Jammer genoeg loop ik tegen een fundamenteel probleem aan. Het blijkt nu dat spoor N toch een andere tak van sport is. In de beginfase alle rails en verbindingen getest door het rijden met losse locomotieven en later met combinatie van losse wagons zonder locomotieven. In mijn naïviteit niet getest met complete treinen. Had trouwens ook niet voldoende wagons. Geen problemen met de wissels, bogen met verkanting. Mijn doel, rijden met lange treinen. En hier gaat het voortdurend mis. Een trein met twee locomotieven en tien wagons geeft nu al problemen. Op de meest gekke plaatsen ontsporen altijd een of twee wagons, soms kantelt een hele combinatie van een set met Double Stack. Van alles geprobeerd. Dit irriteert me mateloos. Ik ben er klaar mee. Heb geen zin om steeds maar te hopen dat de boel in de rails blijft. Kortom, sloop wordt steeds waarschijnlijker.

Ben intussen begonnen met een nieuw ontwerp (V2.0). Geen gedoe met schaduwstations, S-bochten, onbereikbare wissels .... Het blijft een rondlopende modelbaan met in hoofdzaak een enkelsporig baanvak met slechts een inhaalspoor. Ik hoop dat ik op die manier de trekkrachten op de koppelingen kan minderen. Eerst maar eens testen. Jammer van mijn inspanningen bij de bouw met name het landschap. Misschien kan ik nog wat delen gebruiken.

De spoorlijn ligt in een vallei en loopt voor het grootste deel langs een rivier. Veel bruggen domineren het landschap.


Bron: Railfan Dan, schermafbeelding uit z'n video

Voorlopig ontwerp —>>



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Klaas Zondervan

Rob, wat is de boogstraal van de bogen waar de ontsporingen plaatsvinden? En hoe sterk is de verkanting die je hebt aangebracht?
Verkanting in model is alleen maar cosmetisch, technisch gezien zou je beter geen verkanting toepassen. Dit vanwege de dwarskrachten op de koppelingen in krappe bogen.

Ik heb de indruk dat de landschapsbouw bij jou op de eerste plaats staat. Daarom heb je in mijn ogen de verkeerde volgorde genomen. Bij de bouw van een modelspoorbaan moet eerst het spoor technisch in orde zijn, daarna ga je pas het landschap aankleden.

RobVille

Technisch klopt het wel, dacht ik ???  Problemen ontstonden omdat ik bij de bouw geen rekening hield met de trekkrachten. De treinen waren best lang, drie locomotieven met minimaal 30 wagons. De locomotieven zijn het probleem niet. Deze ontsporen, als multitractie totaal niet. Wagons erachter, het blijft een loterij. De locomotieven zijn vrij sterk en scheuren de trein erachter gewoon uit elkaar. Kortom, een ontwerpfout >:(  Misschien is de keuze van de wagons ook een probleem. Sommige zijn vrij licht en rijden daardoor vrij stroef, anderen zijn zwaarder en rijden heel soepel door de bochten. Het is geen Europese modelbaan waar de treinen veel korter zijn. Daarom wil ik mijn ontwerp aanpassen, geen ingewikkelde wisselstraten, geen hellingen, ruime bogen zonder verkanting ;)  Lars vond mijn werkwijze ook vrij uniek ....  ;D

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

DFS

Misschien eens op Amerikaanse fora wat rondkijken voor de wagons? Ik weer dat veel modelbouwers de koppelingen ombouwen om trekkrachten beter te verdelen op N schaal...

daylight

Rob,

je baan aanpassen is niet de oplossing: je moet het probleem bij de wortel aanpakken. Zoals je zelf al schrijft:  "Misschien is de keuze van de wagons ook een probleem. Sommige zijn vrij licht en rijden daardoor vrij stroef, anderen zijn zwaarder en rijden heel soepel door de bochten.".

Je zal wat dus tijd en mogelijk ook geld in je rollend materieel moeten steken:

1) Zorg ervoor dat alle draaistellen vlot rond hun bevestiging kunnen draaien en soepel rijden. Een driepuntsophanging waarbij een van de twee draaistellen van iedere wagon niet alleen kan roteren maar ook kantelen rond de lengteas van de wagon) is heel nuttig. Aspotten nakijken op bramen en diepte (soms is de as te lang of te kort en loopt ze vast); eventueel ook wielen of zelfs hele draaistellen vervangen. Ga voor volledig metalen wielstellen! Licht smeren helpt natuurlijk, en soms kan je wielstellen van een te stroeve wagon omwisselen met die uit een te "losse". Idealiter rijden alle wagons even vlot: je kan ze testen op een gestandaardiseerd hellend vlak.

2) Kijk goed je koppelingen na op hoogte en bewegingsvrijheid.

3) harmoniseer het gewicht van je wagons. Ik ben geen voorstander van de overdreven zware NMRA-normen, maar het principe blijft: een vast gewicht per centimeter.

En als je een lange trein samenstelt, hang dan de zwaarste wagons toch best vooraan.

   

RobVille

In principe heb ik altijd gekozen voor wagons met metalen wielstellen. De "goedkopere" wagons zijn inderdaad veel lichter in gewicht en kunnen de draaistellen niet kantelen om hun lengteas. Zal de assen nog even checken. Zelf heb ik een ratjetoe aan fabrikanten, ExactRail, Bachmann, KATO, Scale Trains en Broadway Limited, dus ook diverse koppelingen. Zelf zit ik nog in de Try & Error fase. Dit is mijn eerste modelbaan in spoor N. Gebruik trouwens rails van Atlas, code 55. Tja, alles is nieuw voor me. Aan de andere kant, heb ik bij het leggen van de rails waarschijnlijk ook foutjes gemaakt. Bij de Amerikaanse modelbouwers, zij hebben werkelijk de ruimte, zie je vaak lange, rechte stukken rail met ruime bogen. Die luxe had ik niet en moest dus anders gaan bouwen. Blijkbaar is de geometrie van het sporenplan te zeer gebaseerd op onze verhoudingen, vandaar dat ook de oorspronkelijke modelbaan aangepast gaat worden, ruimere bogen en langere trajecten. Uiteindelijk kan ik dan een rijlengte van ongeveer 12 meter realiseren. Voorlopig ga ik aan de slag met het rollend materieel.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

DFS

De locatie van de koppeling heeft blijkbaar ook een grote invloed. Sommige merken zijn 'body mounted' dus hangen aan het chassis. Waar andere gemonteerd zijn op het draaistel...

Dermee verschillende Amerikaanse Fora kunnen je misschien verder helpen...

Kautenbach

Balen Rob, evt verzwaren van de wagens? Gaat wel weer ten koste van de trekkracht.

T is wel een prachtige, imposante baan