Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Bouwsels in schaal 0, ook leuk!

Gestart door hans63, 12 december 2020, 11:51:01 AM

Tothebeach

ik vind het busje de autorail vooral leuk  :D

Groet,
Michel

hans63

Patrick,

er wordt niet gecalibreerd bij het opstarten, het is een kwestie van alles in de juiste volgorde aanzetten.

éénmalig wordt met de hand de spindel gedraaid, als de spanning van de motor eraf is, totdat het linker spoor gelijk staat met het baanspoor. Dan de spanning op de motor zetten. Calibratie gedaan.

alle volgende keren de baan eerst opstarten incl PC en als laatste spanning op de motor. bij afsluiten omgekeerde volgorde. Dan blijft de stand altijd goed en mocht dit niet zo zijn dan met de spindel corrigeren.

ik had natuurlijk met een sensor of contact een homing kunnen maken, maar dat is een beetje overkill voor die 2 spoortjes.

de Carde krijgt ook nog wat passagiers aan boord:



Sven VG

Die passagiers vind ik goed geslaagd.
Zelf geschilderde 3d prints of heb je die gekocht?

hans63

eigen productie Sven.
zowel de 3d print als de beschildering

hans63

Als afwisseling op de ruwbouw eens een stukje scenery gemaakt.
Elektriciteitspalen zijn aardige onderdelen hiervoor en geven de baan ook meer dieptewerking
De palen, totaal 4 stuks,  worden met verlichting uitgevoerd.

met dank aan Luke Towan voor de instructievideo en de te downloaden elektra onderdelen.  ;)


ronaldk

Ah... Luke Towan... Vrijwel altijd wel leuke video's en interessante zaken die hij behandeld.  :)  Gewoon leuk om te volgen. Het is goed eruit gekomen. Je hebt veel plezier van de 3D-printer!

hans63

ik heb er zeker veel plezier van Ronald. het geeft een gehele nieuwe dimensie aan de modelbouw.  :D

De electra palen zijn gereed, 2 met transformators en 2 zonder. Met EZ-line worden nog draden getrokken.
Op een modelbaan horen ook tafereeltjes om het tot leven te brengen. Bij deze elektrapalen valt er ook wel wat te bedenken. Ben daarom weer aan het printen geslagen.  ;D





hans63

Er is inmiddels ook een aardappeltreintje geformeerd en van de juiste instellingen voorzien in Rocrail.
Het toert al lekker rond.  ;)
De "aardappels" zijn van Juweela en volgens mij wat aan de grote kant, maar anders wordt het gewoon een bietentrein.


Stieven76

Leuk! Dan zijn het maar fritpatatten  ;D

hans63

zo vlak voor de vakantie een laatste update:

Het testrijden is wel zo'n beetje afgerond. Er zijn nu 2 railbussen en 2 locotractors met sleep die automatisch pendelen. Vrijwel alles komt uit de 3D printer.
Het omzetten van de zelfgebouwde wissels gaat prima en de rolbruggen aan de koppen verplaatsen automatisch naar de stand waar een vrij spoor is.

De aanleg van perrons (hoewel deze nou niet veel voorstellen) en het ballasten vordert voorspoedig.
Ook het gehele terrein bezand als ondergrond voor toekomstige "groenzaken".
Prettige vakantie allen.  :)











hans63

zo, na de vakantie wordt de boel hier weer opgestart:

in het kader van "het kan altijd beter" heb ik de elektriciteitspalen nog eens onder handen genomen.
er was al eerder de opmerking gekomen dat ze wel erg USA-like waren en dat was terecht.

op vakantie in het stokbrodenland heb ik e.e.a. op het platteland eens goed bekeken.
de masten met transformatoren zijn nu aangepast, het is ook een dubbele betonpaal geworden.


hans63

zoo, verder met de layout.
aan de rechterzijde begint al wat voorzichtig groen te ontstaan, links is het nog een kale vlakte.
nog genoeg te doen dus...






Den Eric

Rustig en langzaam maar zeker langzaam komt het allemaal wel snor.
Den Eric