Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

meeus

De fundamenten zijn gemaakt en het geheel krijgt een klein station aan het dorp!
Het stationgebouw is al gemaakt maar staat voor de veiligheid ervan op de zijkant.

Waar het geheel komt te staan


Je kan vanuit het dorp eraan en er is ook nog een weg die er naartoeloopt.
Deze weg is nu nog open op het einde maar hier komt een rots/groen en ik maak in de zijkant een deur in de rotswand, zo lijkt het dat je ook via een grotten systeem aan het station geraakt.


De weg naar de pagode en vertakking naar het dorp toe is al gemaakt


Zoals jullie al wel zullen zien heb ik overal een lichtsysteem geplaatst (waar de roze blokjes staan)
Er zijn 8 huizen (pagode niet meegerekend) die hun interne verlichting krijgen.
Dan zijn er nog 8 dorp lichten die weggetjes in het dorp verlichten
Deze staan op hetzelfde circuit en kunnen met 1 schakelaar aangezet worden.

De Pagode rots zal 4 lichtjes hebben (1 in de pagode en 2 aan de inkom en dan nog 1 lamp onderaan om de tunnel te verlichten onder de pagode rots.
De weg naar de pagode heeft ook 4 lichtjes die bij het pagode rots circuit komt.
Hierdoor kan ik de weg naar, de pagode en zijn verlichting met 1 schakelaar aanzetten, los van het dorp.

De nodige zaken zijn besteld dus nog even wachten hierop.
Straks ook nog even naar de hobby winkel om wat flock te halen voor de blauwe en witte regen struiken te maken die het dorp wat kleur gaan geven.

Cheers,
Yo

meeus

De rijstpapier olielampjes zijn gemaakt, de hele verlichting cirque is bevestigd onderaan de plaat en getest.
De huisjes zijn tijdelijk gezet, de lichtkier onderin zal nog gedicht worden.





De weg naar de pagode op zijn eentje verlicht


Die just plug system van woodland scenics zijn echt de max voor mensen zoals ik die geen kabel/soldeer experten zijn en waar de boel gewoon moet werken.
Voor het aan en uitzetten van de circuits: Ik koop een verlengkabel van 5m bv voorgemaakt en snij de stekker kant eraf.
Die kabel sluit ik aan op een schakelaar en van aan de schakelaar gaat deze naar een waterdichte verdeeldoos.
Een hoofdschakelaar zet de elektriciteit aan naar de hele plaat en de individuele schakelaars naar elk element.

Cheers,

Yo

Cozzy

Knap Yoni, dit wordt een echt 3D schilderij om van te genieten!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

meeus

Vandaag nog wat aan de blauwe regen gewerkt en de laatste huisjes ineen zetten en bevestigen.
Het ziet er blauwer uit op foto dan in het echt  ;D
Een overzichtje:


Wat detailfoto's





Morgen nog een huisje afwerken en plaatsen en dan de schakelaars en kabels leggen voor de verlichting.

Mvg,
Yoni

meeus

Vandaag kwam ik bij het laatste huisje aan en had een verandering van gedachte.
Omdat vele plekken al zo druk zijn wou ik geen huis aan huis dorpskern maar ook een "heilig" plekje met wat moois en een gedenksteentje.

Huisje heeft dan ook plaatsgemaakt voor wat mooi(er)s




Als alles droog is nog de elektriciteit leggen en de figuurtjes in het dorp plaatsen.

Cheers,
Yo

meeus

Vanavond wat tijd gehad en de elektriciteit is geplaatst en getest.
De gehele plaat met het dorp op zijn plaats gezet en deze sluit mooi aan waar het moet en genoeg opening gelaten voor de afwerking/aanwerking.

De hoge piet komt natuurlijk eens kijken in het dorp en rammelt met zijn paard en koets de brug over.


Een overzicht foto bij daglicht.


Een close up foto bij daglicht.


En het overzichtje bij nacht met de verlichting aan en de camera op nachtstand



Wat nachtelijke sfeerfoto's:
Van het dorpje






Van het gebed plaatsje


Van het station



Van het tempelgebouw


Morgen alle details, figuurtjes en station details plaatsen
Eventueel wat Tori gates als ik ze gemaakt krijg uit balsa.

Cheers,
Yoni

janieburton

Mooie foto's, zeker die s' nachts met de verlichting.

Die gebouwen zijn van welk merk?
 

meeus

Hi Janieburton, de huisjes zijn papier/karton modellen van Sankei uit Japan, via plazajapan.jp gekocht

meeus

Ja hoor, de zon was uit en de locals kwamen het huis uit om het nieuwe station en perron te bewonderen.
Stationsgebouw heeft een perron voor passagier treinen en het kleine perron is goederen.. die ook is mag gaan komen.



Vader van het zicht aan het genieten, koter in het gras en moeder erachter (wat wazig)


Een kerel aan het wachten op de trein en de wachter staat al klaar met zijn vlag om de trein te stoppen.


Ook onze kolenschepper is van dienst als er nog wat kolen moeten zijn.


Het goederenperron dat vrij vol staat



Volgende update zal van de boerderij zijn, daar komt ook wat volk bij en wat details in het veld.

Cheers, Yo

meeus

Na een pauze van 3 maand bijna is er nog wat vooruitgang, de scenery heeft wat stil gelegen door wat gezondheids problemen wat ook centen kost.


Vandaag vooral wat detail werk, nl de aansluiting tussen de scenery modules en het spoor. (zie hieronder)
Zo een stukken zijn her en der verspreid over de scenery en we gaan deze oplossen.



Na 10 minuten was het meer en de rots aan het meer uit zijn plek geheven en staat nu op de hal mooi te wezen.

Mooi wezen in de hal...


Dorpje op een blokje geplaatst zodat ik kan werken zonder heel het dorp te moeten weghalen


Na het nodige groenwerk te plaatsen (nog drogen en opzuigen achteraf.


Met bijna al de scenery modules uit hun plek gaat dit ook eens gaan gebeuren.


Stay tuned..  ::)

meeus

Het hars gieten was nieuw, een paar kleine lekken hier en daar (niet abnormaal gezien de opbouw) maar verder ging het vrij vlot voor de eerste laag.
Ook wat lompigheid aan mijn kant met niet op tijd te stoppen en vergeten dat er druipers zijn..
Als men zou vragen "hoe mobiel zijn de scenery modules?" is het antwoord "Ja"  :D



Zover de eerste laag, in de week nog een extra bus gaan halen om het wat dieper te maken en wat modge podge voor de kleine golfjes.
De boerderij


Het meer


En het stukje brug (eerste dus leuk veel lekken)


Als het lekt, schilders silicone stopt het lekken direct, ook het uithardings proces helpt als je met kleine hoeveelheden werkt.

Nu alles zowat uit de weg is neem ik ook gebruik van het moment om een na te denken over de verlichting aan de bruggen/sporen her en der.

Cheers, Yo

meeus

Vandaag nog een nieuwe bus Epoxy hars gaan halen en de waterlopen wat meer diepte gegeven.
Met wat truckjes van de kermis is er een mooie groene algen gloed op de bodem aanwezig.
Nu nog een dagje wachten en de hars is droog, dan een laagje mod podge erop en uitblazen om golven te creëren in de hars.
Af te werken met wat dry brushing en groensel aan de randen van de rivier.

De rivier


Het meer


De top van de waterval


En de bodem van de waterval


Ik ben benieuw als alles weer op zijn plaats kan en hoe het in zijn geheel eruit zal zien  :D

mahtoska1

Mooie update!
Deze methode van bouwen toont meer en meer de voordelen er van.

meeus

Citaat van: mahtoska1 op 01 juni 2022, 16:41:41 PM
Mooie update!
Deze methode van bouwen toont meer en meer de voordelen er van.

Ja mijn rug is me dankbaar hoor! Ook fijn weetje is dat die roze foamboard en het gebruik van spuit pu schuim de boel enorm licht maakt als basis.?
Het laagje sculptamold is dan ook geen zwaargewicht waardoor het geheel (ook al is het groot) vrij handelbaar is in het verwijderen van de hoofdplaat.

meeus

Na de nodige ontspanning is de mod podge erop gegaan, deze is nu aan het volledig uitdrogen en de scenery elementen zijn terug op hun plek aan het gaan.
De waterval is aan het drogen en zal een klepper zijn dat 37cm lang is en een 4 a 5 cm breed.

De foto's van de aansluitnaden tussen de elementen in:



Deze naad is de ergste maar het hoogteverschil is wel een 2 a 3cm waar ik een muurtje ga zetten, zodat er een klein watervalletje is net voor de brug.


Overzicht van de rivier van top tot eind


En de gehele plaat.


Aan de waterval, hoogste punt, ga ik met sculptamold nog wat rots bijzetten zodat het witte weg is.

Spoiler alertMet zo heel de scenery te hebben verplaatst en echt wel door te hebben dat deze manier van bouwen (voor mij) ideaal is, is er een "idee" gekomen.
De bergen achteraan ben ik aan het zien om deze meer samenhorend te maken, als ik deze als 1 geheel kan maken, maw heel de achterkant is 1 grote berg.
Kan ik daar nog wat meer details zetten, bamboo bossen, velden, etc..

Dat is het voor nu, de waterval is aan het drogen en dan is het wat prutsen om die erin te krijgen  :)