Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

Rangeerduivel

Citaat van: meeus op 22 januari 2022, 20:40:07 PM
Vandaag wezen shoppen naar figuurtjes voor het opkomend dorp.

Is van hier uit moeilijk te zien of ze al dan niet spleetoogjes hebben....?  ;D ;D

;)

Cozzy

Citaat van: meeus op 22 januari 2022, 20:40:07 PM

Al wat ritjes gedaan, morgen de sporen kuisen en verder genieten van de treintjes te zien rond tuffen.

Terecht iets om fier op te zijn en mateloos van te genieten, erg mooi en sfeervol gemaakt Yoni!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Rangeerduivel

Citaat van: Rangeerduivel op 22 januari 2022, 20:47:58 PM
Vandaag wezen shoppen naar figuurtjes voor het opkomend dorp.

Is van hier uit moeilijk te zien of ze al dan niet spleetoogjes hebben....?  ;D ;D

;)

O ja nog vergeten zeggen> Baantje wordt veel mooier en vooral veel realistischer in vergelijking met vorige creaties ...doe zo voort! 8)

meeus

In het weekend de laatste houtachtige/roze stukken aan het wegwerken, buiten 1 stuk is alles uit het roze  ;D

Dit is eerder een "promotie" post voor het modulair opbouwen van je scenery, zo kan je hele stukken omwisselen zonder heel de baan op te breken.
Je rug kan dit ook appreciëren aangezien je de scenery volledig kan bouwen/aanpassen op je bureau.

Even een voorbeeld hiervan: Het meer even weggehaald om aan dat stukje recht spoor te geraken om dit af te werken.
Door dit te doen kan ik rechtstreeks aan het spoor zonder me in rare bochten te draaien, ik ben nog wat jonger maar als je dit combineert met een opening in de plaat waar je kan in opkomen moet je zelfs niet op de plaat komen.
Hierdoor kan ik ook het bestaande spoor behouden en eventueel een andere element maken dan een meer en zo de scenery totaal veranderen.
Ook kan je zo wat afwijken van de standaard elementen van onderbouw en gaan voor een plaat van 3m op 3,5m.

Genoeg promotie van de techniek, wat foto's:

Er komt nog wat haag aan de opstaande kant zo is de drempel minder hoog, dit heb ik pas later gezien met het plaatsen van de foto's.

Cheers, Yo

meeus

En het eerste probeersel met de 30€ camera is gemaakt, niet zo denderende kwaliteit maar ik wou het eens proberen.
Gedaan dmv een oud wagonnetje aan te passen zodat de camera er vast erop zit.

https://youtu.be/D9ZsHdnh_pE

meeus

Vandaag kwam DHL is aanbellen met een doosje.. uit Japan

Na wat snij en lijmwerk staat het station in elkaar.
Voorkant:

Achterkant:

Op zijn nieuw plekje:

Het bochtje beneden krijgt een stuk foamboard aangemeten om als perron dienst te doen (nog te plaatsen)
En er gaat een trapje aan de zijkant van het station naar beneden.

De achterkant wat nu witte foamboard is zal een muurtje worden

Verder hebben we nog deze huisjes te maken en een plekje langs het pad naar boven te zetten.. meer later hiervan.
Normaal zijn de ramen doorzichtig maar met wat rijstpapier zijn deze toegemaakt en kan de verlichting dit mooier maken in de avond.

meeus

Vandaag nog twee gebouwen kunnen afwerken en een plekje geven.
De omgeving rondom de huisjes zal nog wat aangepast worden dmv foamboard (plat stuk) en sculptamold om alles te laten aansluiten.

Straks nog wat aan het perron werken, even genoeg huisjes gemaakt voor vandaag.

meeus

Even een kleine update (zonder foto's) van het pagode/dorp element.
Zoals jullie weten zijn de scenery stukken afneembaar gemaakt.
Het pagode/dorp element was het eerste stuk ooit zo gemaakt met natuurlijk zijn leerfouten in.

Al de huisjes zijn op 2 na af en voor ik het dorp finaal plaats ga ik de basis opnieuw maken maar nu volgens de laatste nieuwe technieken.
De scenery elementen (gras, rotsen etc) zijn bevestigd op gipsverband (zoals alle scenery element).
Dit laat me toe om deze zonder veel breken van de scenery basis (foam) af te halen en weer terugzetten.
Dus veel elementen zullen terugkomen met een paar aanpassingen om het dorp beter te laten samenvloeien :)

Stay tuned, morgen begin ik eraan  :D

mahtoska1

CiteerStay tuned, morgen begin ik eraan  :D

Zal ik doen :)

Jappy

Jawadde, kijk in nog eens in dit draadje en zie ik een prachtige baan met unieke gebouwen hier. Mooi gedaan!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

meeus

En we hebben al de ruwe basis uitgezet. Morgen zien het geheel van gipsverband te voorzien.
De zakken sculptamold zijn al aanwezig, hopelijk genoeg  :)
Daarna kijken wat er van scenery kan overgezet worden en het nodige gras strooien.

De trap naar beneden is voor aan het station te geraken. De bruggen zijn hergebruikt.
De huisjes komen links en rechts van de weg, die dat achteraan liggen liggen wat hoger.
Ook is het nodige verlichtingsmateriaal onderweg zodat alle huisjes verlicht zijn vanbinnen en ook een paar in de straten voorzien.

Cheers, Yo

meeus

Vanavond nog gipsverband gaan halen om de wittte/roze foam plaat te verbergen.
De oude plaat is uiteen gehaald en de verschillende onderdelen zuiver gemaakt om terug te bevestigen.
Morgen als de hele boel droog is dan komt er een laag sculptamold over waar nodig.
Tevens als het droog is een test plaatsing van de huizen en bomen en bepalen waar gras en wat wildere struiken komen.
De zijkanten zullen vooral bedekt worden met groen en witte/blauwe regen die aan de zijkanten zal opklimmen

Een paar foto's van de voortgang..

meeus

Gisterenavond nog de sculptamold kunnen zetten en vanavond de hele plaat in de basis kleuren gezet.
De accentkleuren op de rotsen komen morgen en daarna het gras strooien over de hele plaat.
De scherpe randen gaan er nog "vanaf" door de scenery erop te zetten.
De roze blokjes is voor de plaatsing van de verlichtingbakjes.

Wat sfeer foto's

Cheers, Tot morgen.. ergens  :D

meeus

Vandaag een kleine update, namelijk de drybrushe details gedaan en het eerste gras in het dorp is gestrooid.
Morgen het overtollige gras eraf halen en dan de andere stukken doen, na het gras is het de beurt aan de zand/grind paden

meeus

En vandaag een hele stap verder geraakt, dankzij het regenweertje vandaag.

Wat oude bekenden teruggeplaatst (treurwilg en de twee grote bomen)
Een overzichtje:

De eerste huisjes op hun plek

De nieuwe verhoogde weg

Het tempel huisje

En op de witte vakken komen de andere 4 huisje

Verder nog wat van het wit-grijze flock gaan halen om wat meer witte regen te maken
De zijkanten van de rotsbekleding gaat ook nog wat krijgen.
Al de verlichting is aangekomen dus het hele dorp zal verlicht zijn als het terug op zijn plek gaat

Cheers, Yo