Nieuws:

Nu in MSM 258 TEST: Jouef DD-autotransporter * Fleischmann T 3000 * B-Models Eaos * Roco 26.084 * Fleischmann 64.045

Hoofdmenu

Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

meeus

Met een levering van Sculptamold gisteren is er al wat eerste werk geleverd op twee van de voorste stukken.

Nu kan ik deze perfect tot aan de rand afwerken zodat het mooi aansluit aan de spoorbedding.
Voor de bergen is het nog even pur laten drogen en uitharden voor ik daarop tewerk ga.

Eens de sculptamold droog is kunnen die twee stukken terug op de plaat zoals ze zijn.
De bergen hebben prio, want zolang die niet afgewerkt zijn kan de rest ook niet echt teruggeplaatst worden.

Cheers en tot later

meeus

2 posts op 1 dag.. wat een vooruitgang, maar deze is eerder een kleine post.

Waarover: de berg aan de linkerkant is modulair, heel het idee van de dubbele laag papier werkt dus perfect.
Gewicht van de hele berg ongeveer een kilo aan pur en foam.
Dus zoals de scenery modules afneembaar zijn in hun geheel is deze berg in 4 delen afneembaar en kan je zo direct aan de sporen in de tunnels.

Wat foto's
Het geheel:

Eerste stuk weg

Tweede stuk weg

Derde stuk weg

4de stuk weg en was er ooit een berg?

Werktijd 10 minuten kalm aan..   ;D

meeus

En vandaag al de eerste sculptamold/gipsrots werken achter de rug.
Met een slijpschijfje met schuurpapier op maak je zo een inham waar je tov een mes is alles snel heel vlak.

Heel de linker rots verplaatst naar de berging en daar aan het werk gegaan, vooruitgang zo ver:
Alleen pur

Na wat slijp/schuurwerk

Na sculptamold en gips werk

Nu de boel laten drogen/uitharden en dan zien waar er nog bijgewerkt moet worden.
Dan aan spuitbus primer zien te vinden waar achteraf ook nog acrylverf op pakt ipv alleen spuitlak van auto's en de pur niet doet smelten.

Cheers en tot laters

meeus

Vandaag nog wat verder kunnen doen aan het verven van de berg.
Normaal ga ik voor acryl verf en dan verdunnen met water om alles te kunnen dekken en geen witte puntjes te hebben.
Nu heb ik eens voor een andere aanpak gegaan, nl, de spuitbus. 3 tinten grijs en zwart en wat koper kleur.
De kunst zit hem in het nevelen ipv dichtbij te spuiten, zo heb je een mooie verdeling.

Morgen als alles droog is het groen werk beginnen, bedoeling is dat het grotendeels overdekt gaat worden met allerhande groensel.
Vooral de uitstekende tip (klein alleenstaand stukje) zal bijna volledig groen zijn, mogelijks komen er nog wat rosten bij maar nog niet zeker van.

De foto's

Cheers, Yo

meeus

Vandaag nog wat verder gedaan en wat groen en gras geplaatst. Morgen eens kijken wat groen vlokken bij te halen want de bussen zijn leeg.

Een voorsmaakje..

Als ik morgen alles heb (en tijd heb) volgt er meer.

meeus

En we hebben weer wat voorraad kunnen halen en tijd gevonden  :D

De bergen hun begroeing komen mooi rond, er gaan hier en daar nog wat details bijkomen.
Figuurtjes, wandelpaadjes, struiken, bloemen en wat bomen.

Wat teasers van de individuele segmenten, het geheel zal binnenkort wel tot zijn recht komen op de plaat.
Rara wie de puzzel kan samenleggen  :D

Cheers Yo

meeus

Vandaag even de tijd gehad om alles naar boven te dragen en op zijn plek te zetten.
Zo kan ik al eens kijken hoe ik de zijsporen kan leggen en plannen hoe ik de details ga maken

De foto's van de berg en geheel

En het kleine voorste stukje

Nu is het een aantal uren speculeren, nadenken en eureka momenten afwachten  :D

Cheers,

Yo

meeus

De eerste berg staat lekker op zijn plek maar die kerels van de boerderij hadden het al in de mot..
Nachtje ging voorbij en ja hoor de schapen waren er al en man en vrouwlief hadden zich al over de berg naar het plekje gemaakt..

(nog wat kleuring van de wandelplanken is vereist.. eerst moet alles nog goed drogen.)

Wat detail foto's

Cheers,
Yo

meeus

Vandaag de zijsporen gelegd en de OSB plaat eruitgenomen, opening in de plaat gemaakt om aan de sporen te geraken en de plaat terug geplaatst.
Op de foto's zien sommige zaken "krom" maar dat is de breedhoeklens van de smartphone..

Hoe ziet dat er vanbinnen uit met zo roze foam plaat:

OSB plaat weg

De zijsporen en het hoofdspoor

De -1 level

OSB plaat terug met de nodige opening

Niet op de rommel letten, die gaat binnenkort weg als alles gemaakt is in zijn ruwe vorm  ;)
De andere berg is geverfd en staat klaar voor morgen het nodige groen te ontvangen.
Dan is het staren om ideen te hebben en dan uitvoeren  :D

Cheers,
Yo

meeus

En we hadden even tijd tussen het werken en ontspannen door  :D
De verdere details komen er nog aan nu alle bergen op hun plek staan.

Een preview..

Nu komt het inwerken van de waterval scenery in de nieuwe bergen eraan en de details op de bergen.

Cheers,

Yo

meeus

Vandaag weer wat tijd gehad om wat detail werk te doen, her en der wat extra groen gezet (subtiel wel) en de nodige tunnelmonden ook zo bijgewerkt.
De boerderij staat weer op zijn plek en als ik weer wat pur heb kan ik de nodige zaken bij spuiten voor de berg.

Wat sfeerfoto's
De boerderij staat weer terug

De tunnelmonding aangepakt en wat meer groen errond geplaatst

Rechts de gele "tenen" van de berg die ik nog wat ga bij spuiten en de waterval is terug

Hier wat bijgesneden en komt een keerwand uit hout

En links moet er nog wat bijgewerkt worden

Wat me ook opvalt is dat de camera wel wat raars doet door al dat groen, zeker bij het inzoomen
Volgende stap is die zaken bijwerken en dan het dorp weer op zijn plaats zetten en de spoorbedding bijsnijden.

Cheers,

Yo

meeus

De reden waarom deze foto's apart staan, is omdat deze witte bloesem daar staat voor men kater Tom die een paar dagen terug is heengegaan na 15 jaar me gezelschap te hebben gehouden.
Het is een kersenboom in bloesem, net zoals er eentje in de tuin achteraan staat, waar hij graag in klauterde.

Tot later Tom

Cozzy

Het wordt nóg beter dan voorheen Yoni en jouw kleurkeuze vind ik telkens geweldig geslaagd binnen dit thema!
Mooi dat je de kersenboom ook op je baan hebt voorzien, zo kijkt Tom elke keer mee als je er verder aan werkt...
Doe vooral rustig voort!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

meeus

Thanks Cozzy !

Vandaag nog wat verder kunnen doen en een aantal ideen kunnen uitwerken.
Het rode eiland krijgt een redesign zodat het in de huide manier van constructie past met hier en daar een tweak.

Er was al een tijdje iets wat moeilijk te verbergen was, een stuk spoor ging over het onderliggend stuk spoor heen.
Dmv balsa stutten voor het bovenste spoor heb ik er toch voor kunnen zorgen dat het onderste spoor zodanig zijn bocht kon nemen.

De foto bovenaf doet het lijken dat er genoeg plek is maar in realiteit, niet zo echt..

Ook de elektriciteit is van plek veranderd.

Cheers,

Yo

mahtoska1