Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

meeus

Na een weekje verlof op Madeira zijn er wat ideeën losgekomen om de buitenkanten van de scenery samen te laten komen.
Het dorp, hoeve met zijn rivier samen met het meer zijn een beter samen horend geheel dan de bergen. (Zie foto)



Dus heel de achterkant zal er uitgehaald worden en vervangen door verse roze plaat en er zal een grote lading PUR schuim aan te pas komen.
De pur zal in lagen gespoten worden zodat de grote berg modulair blijft zoals al de rest.
Onderaan zal een zacht hellend geheel zijn met "terrassen" met rijsvelden en andere beplanting en dan steil naar boven toe de bergkam.

Aan de voorkant van de scenery waar nu een muur is en wat zwart karton zal die muur print aangevuld worden door rotsen en het zwarte stuk zal een zee worden met golven die op de rotsen inbeuken uit epoxy hars met wat donder blauwe kleuring.
Het meer zelf zal in een waterval krijgen die uitmondt in de zee, zo de "natuurlijke" flow van het water van de bergen naar de zee.

Heel deze aanpassing kan ook een effect hebben op het spoor achteraan, mogelijks zal het dubbel spoor achteraan veranderd worden naar een enkel spoor dat door de bergen slingert.

Tot binnenkort hopelijk met wat foto's

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

meeus

Om te starten, geen paniek, de baan gaat niet weg

Dus je zegt dat de sscenery modulair is?
=> Ja
Hoe modulair?
=> Ja
Hoelang neemt het om alles eraf te halen
=> Ja, 2 uur ongeveer..

Tadaaaaa...


En hier zijn alle modules




Wat er nu komt.. die bermen en aansluiting aan de scenery vond ik nooit echt geslaagd.
Ik heb na wat denken een systeem uitgevonden dat te maken heeft met roze foam plaat....


Na dit weekend hopelijk een eerste preview  ;D

Rangeerduivel

Yoni,
Ik kan niet nalaten even op te merken dat je met dit werkje veel beter bezig bent dan met je vorige, (ik herrinner mij het diorama van de uitgehouwen rotsen met de vliegtuigjes)
Die waren minder reeel vond ik. Nu ben je zeer goed bezig, aldus mijn visie,maar wie ben ik..?
Doe op deze manier gerust verder, het wordt prachtig, en vooral dicht bij de realiteit, en dat is toch de bedoeling van een modelbaan....dacht ik nog eens! 8)

;)

meeus

@Rangeerduivel: Ja dat was de eerste baan ooit. Zelfs nu merk ik het techniek/detail verschil tussen de verschillende segmenten als ik ze eraf neem.

En even een idee wat de opgekuiste plaat eruit ziet, klaar voor het grote experiment met de bermen  :D

meeus

En hieronder het resultaat van het spoorbermen experiment waar de hele plaat voor ontruimd is.

Probleem:
De aansluiting tussen de segmenten en vooral het spoor was soms moeilijk aan te werken (tot waar te ballasten etc).
Daardoor waren er stukken bij die niet modulair waren en moeilijk bij te werken dus (gezien het formaat van de plaat)
En ook waren en gaten tussen stukken omdat het moeilijk in te plannen/plaatsen was.

Oplossing:
Hier is een pur plaat van 2cm dik gebruikt in zijn geheel. Het spoor er gewoonweg opleggen, nageltje insteken dat het spoor niet kan verschuiven.
Dan de buitenkant van het spoor, plus wat extra, aftekenen en uitsnijden en dan de nieuwe spoorbedding met een schroef vastzetten aan de triplex bedding.

Resultaat: een perfect aansluitend stuk en ballasten kan zo gebeuren met de scenery elementen eruit gehaald  :D
Foto's:
Pur plaat in zijn geheel met spoor errop en uitgesneden:


De scenery elementen weggehaald:




Issues:
Als je wat te kort bijgesneden hebt (zoals vooraan op de foto's) en er niet genoeg plek is voor ballast.
Dan kan je gewoon bijsnijden en met een dropje lijm (tec7 of andere) het aan de spoorbedding vastlijmen, idem voor andersom.

De plaat kan krom trekken als je pur direct erop spuit zonder de roze plaat een "ruggegraat" te geven.
Het aanbrengen van zo een roze pur plaat ruggegraat of een houten balkje kan dit kromtrekken tegengaan.

Dus de rest van de buitenkant van de plaat zal ook zo gebeuren, meer foto's wanner ik wat minder stram ben  ;D

Cheers,

Yoni

meeus

Door de week af en toe wat gewerkt aan de bedding en alles errond (lees roze plaat).
Het snijden, passen ea vergt wat atletiek maar het komt er wel.

Vandaag nog de spuitbussen gaan halen voor de berg, morgen nog wat roze plaat.
Een overzichtfoto van de status

meeus

Weer een aantal dagen verder en eindelijk al de roze plaat vastgeschroefd.

Het is moeilijk te zien (duuh) maar de trein heeft ook al zijn testrit rond de track gedaan en tuft happy rond.

Na het terugplaatsen van een stuk scenery in de hoek moest de roze plaat dichter aansluiten.
Het is het een stukje uitsnijden, mal maken met overschot en degelijk stuk uitsnijden en het sluit aan.

Al het spul dat gemaakt is past er mooi weer in, hier heb ik niet echt iets moeten aanpassen.
Vanaf het onderste groene stukje dat uitseekt (en wat weggaat) zal de bergketen aansluiten met het bovenste deel met de dennen.

Meer updates binnenkort als ik de tunnels ga plaatsen en de eerste pur ga spuiten.

Cheers, Yo

Gerolf

Is dit niet het moment om iets aan je achtergrond te doen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

Citaat van: Gerolf op 14 juli 2022, 09:48:04 AM
Is dit niet het moment om iets aan je achtergrond te doen ?

inderdaad een effen witte plaat zou al veel doen

meeus

Inderdaad Gerlof en DFS, als ik de berg gespoten heb ga ik zien hoeveel blauwe hemel ik nog nodig heb.  :P

meeus

Vandaag nog wat aanpassingen gedaan en er is ook een stukje spoor veranderd.. (Ja ik zag het en kon het niet laten...)

Het overzicht met de linker kant de aanpassing. Wat vroeger een zijspoor was is nu een hoofdspoor en dat andere is een mooi stukje om een trein te pakeren.
Overal was die ene kant me te standaard cirkel achtig en moest er wat verandering in komen..

De aanpassing in het spoor, detailtje


En het 2de stukje van de scenery is terug, de bruggen met hun bassin voor de waterval.


Als men extra wissels aankomen met de post kan ik wat verder met zijspoor leggen op het -1 verdiep.
De OSB plaat aan de zijkant zal een opening krijgen zodat ik daar ook aan het spoor kan.
De hele berg incl spoor kan eraf indien nodig maar een zijluikje daar kan geen kwaad.

Hopelijk binnenkort nog een update maar bepaalde zaken laten nu eenmaal op zich wachten en werk is er ook nog..  ;)

meeus

Vandaag nog wat klein snij en plakwerk gedaan en al de roze plaat geplaatst zodat ik ineens kan doorwerken.
De uitbereidingset sporen is onderweg en komt morgen aan.

Straks (als ik nog de energie heb) overal papier leggen waar de boel niet aaneen mag plakken door het schuim  :D

Een overzichtje..


Cheers!

meeus

En het eerste PUR, foamblock werk is al bezig, de vormen zitten in men hoofd en komen er zowat uit.

Er kruipen aardig wat bussen in maar de snelheid en stabiliteit, lichtheid waarmee die bergen ontstaan is super.
Heel de linkerflank kan ik opheffen met 1 hand en houd zijn vorm.

Als de basis vorm er is dan is het tijd om de gebouwen (trein depo loods) te plaatsen en een aantal kilo's sculptamold bestellen.

De foto's



Voor diegene waarom het papier, wel 2 A4 vellen opeen houden en dan kan je onderaan de basis eerst spuiten en dan je dubbele papierlaag zetten.
De bovenste laag spuiten, de pur drukt mooi aan naar onder en boven (zet uit) en sluit aan.
Het papier zorgt ervoor dat boven en onder niet aan elkaar plakken en dan je zonder snijden en snij lijnen kan zien waar de berg split als je in de tunnels moet zijn.

Verdere vooruitgang zal volgen als de leveringen toekomen.
De zijsporen zijn toegekomen tevens als de digitale wissels en zitten al op hun plek.

meeus

Vandaag een kleine update van het geheel in zijn ruwe vorm.

De bergen zijn zowat finaal aan het worden en het gieten van de rotsen in de gipsmallen is vooruit aan het gaan.
Een lading sculptamold is onderweg en zal deze week ergens aankomen, hoop ik..

Wat foto's van het bijna complete geheel, mar er zijn nog wat zaken bij te werken, maar de foam was op


De rotsen


Volgende foto's zullen komen als de sculptamold aangebracht is her en der of overal  ;)

Cheers, Yo