Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

Sicco

Mijn punt was dus dat een stoomloc geen hoge dagelijkse actieradius heeft door alle tijd die nodig is voor dagelijks en periodiek onderhoud en de soort omlopen die ze reden, plus dat het 20% van de periode oorlog was.
Als we dat allemaal van tafel vegen met een grote veeg en ervan uitgaan dat de loc dagelijks Brussel-Luxemburg reed be my guest. Dan ben ik wel benieuwd naar een verklaring voor het geringe aantal kilometers anders dan de factoren die ik genoemd had.

Rangeerduivel

Citaat van: Negenentwintig op 11 oktober 2020, 18:39:25 PM
Moest alles nu eens duidelijk be- of omschreven worden, dan waren bepaalde zaken rap uitgeklaard. ::)

Rudy spreekt in zijn posts over het "dak". Dus iedereen gaat zoeken naar fouten in het dak bij het model van Mä/Trix.
In feite heeft onze goede vriend het over de openingen in de KETELBEPLATING die niet zouden kloppen.

Als we de foto's op blz. 9 in de post van Fretbol bekijken, zien we de 1.002 en de 1.028. Dit zijn locs uit 2 verschillende bouwseries.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid behoort loc 1.030 tot dezelfde bouwserie als de 1.028 en heeft die dus een volledig gesloten ketelbeplating, ZONDER de uitsparingen zoals bij de 1.002.
Het Mä/Trix model heeft dezelfde ketelbeplating van de 1.028 ... en als we die vergelijken met de foto op de bovenvermelde post, dan kunnen we zeggen dat de weergave in model zeer goed geslaagd is. ;) ;)

Grz

Nee Rik, je wil het blijkbaar niet zien!
Op de eerste foto van Floris;
https://thetransportlibrary.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=133346
Zijn de platen die de ketelbeplating vormen, dus op de ketel, bevestigd met bouten, net boven de handrail als je op de omloop staat. Ja?, zie je ze?...ok
Bij de echte loc zijn die platen bevestigd met een reeks bouten/moeren...zie je ze...? OK
Bij de Matrix loc worden héél die rij bouten of moeren geimiteerd door een rij horizontaal geplaatste rechthoekige blokjes...zie je ze ook?
Awel dat trekt op niks, dat is blij maken met een dooie mus!
En nu stop ik met het tot vervelens toe uit te leggen, trouwens, wat baten borst en bil, als de Marklin fanaat niet zien en wil!!!

;)

Decapod

Als we dat echt zouden willen verklaren moeten we inzicht hebben in de ritdagen van het type 1 vanuit de depots van Schaarbeek, Brussel-Zuid of Herbesthal, dan weten we meteen meer. Zoals Sicco al vermeldde: stoomlocs werden toch op een andere wijze ingezet dan diesel- of elocs nu. Dat had niet alleen te maken met het onderhoud, de bevoorrading en zo, maar ook met het personeel. Dat hoorde ik vroeger als kind oude cheminots toch vertellen. Het rijden met zo'n machine vergt wel wat meer van een mens dan het rijden met machines van nu (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat machinisten nu een 'luxejobke' zouden hebben, integendeel). Had dat alleen maar al eens aan een stoker gevraagd (bij een type 1 was er dan nog eens een enorme vuurhaard te voeden door twee luiken - die kerels, dat moeten beesten geweest zijn). Het hangt ook af van hoe lang locs in grote revisie waren en hoeveel keer dat gebeurde in hun carrière. Volledige stukken werden dan vervangen. Dat deed je niet op een weekje. Bovendien spreek je ook over de nadagen van de stoom: werden die locs naar het eind toe ook niet minder en minder ingezet (geen idee, eigenlijk)?

@PeterVG: staat er niet nog wat in over die ritdagen in dat boekje van VeBoV, Peter? Ik heb dat hier niet, wal dat van type 95/96. Daar staan hele ritdagen en -reeksen in beschreven. Knappe boekjes trouwens die van VeBoV.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Negenentwintig

CiteerBij de echte loc zijn die platen bevestigd met een reeks bouten/moeren...zie je ze...? OK
Bij de Matrix loc worden héél die rij bouten of moeren geimiteerd door een rij horizontaal geplaatste rechthoekige blokjes...zie je ze ook?
Awel dat trekt op niks, dat is blij maken met een dooie mus!

Rudy, sommige Märklin fans zijn die-hards. ;D
Getroost u even de moeite om op de webstek van Marnan te gaan kijken, naar de detailfoto's van het model.

Daar zie je duidelijk hoe uw "blokskes" er uit zien, anders gezegd: hoe de sluitingen van de ketelplaatdeksels zijn weergegeven.
Hoe dergelijke sluitingen er in het echt uit zagen weten we (nog) niet, wegens het ontbreken van een detailfoto uit de tijd van toen.
Dat het geen simpele moeren zullen geweest zijn is zeker.

Ik schenk u de kaars en de bril om te ontdekken dat je op het verkeerde spoor zit met uw afkeur.  ;) ;)
Born under the sign of steam.

Floris

Euh, Rudy, als je je punt maakt door een marklin-foto naast de 1.002 met andere beplating te zetten zaai je zelf de verwarring hoor...

PeterVG

Citaat van: Decapod op 11 oktober 2020, 21:31:18 PM
@PeterVG: staat er niet nog wat in over die ritdagen in dat boekje van VeBoV, Peter? Ik heb dat hier niet, wal dat van type 95/96. Daar staan hele ritdagen en -reeksen in beschreven. Knappe boekjes trouwens die van VeBoV.

Rijdagen zijn inderdaad in detail beschreven in het boek.
De gemiddelde rijdag zat tussen de 300 en 350 km. Naar het einde toe minderde dit uiteraard.
Tijdens WO II was dit ook minder.

Decapod

Thx, Peter. Hoeveel ritdagen werden er gemiddeld per week opgenomen opgenomen voor het type 1? Voor type 16 vanuit Visé bv. waren dat 3 op 5 dagen, soms 4 op 5.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Ja dat soort verhoudingen kan goed kloppen. Van nederlandse locomotieven staat me wat bij dat ze in een "serie" reden, met voor elke dag van de week een andere dienst. Een dienst kon een aantal ritten zijn, maar ook ketelwassen (loc dus koud en ketelsteen uit de ketel wassen en ander klein onderhoud) of op reserve staan. Volgens mij was ketelwassen wekelijks, dus 1 dag ketelwassen 1 dag reserve en je hebt 5 uit 7 dagen rijden.

Sicco

En dat is dus nog afgezien van stilstand door klein onderhoud, groot onderhoud, revisie en herstellingen

Maar goed, ik ben gek.....  ;D

svvander

Bedankt voor jullie duidelijke reacties. Het viel mij nu op omdat dit ter sprake kwam en ik eigenlijk geen flauw idee heb, hoeveel een loc ongeveer rijdt.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

PeterVG

Citaat van: Sicco op 12 oktober 2020, 12:18:51 PM
En dat is dus nog afgezien van stilstand door klein onderhoud, groot onderhoud, revisie en herstellingen

Maar goed, ik ben gek.....  ;D

Nee Sicco,
U bent gek van treinen en daar zijn wij blij om want je deelt al je kennis en daar kunnen we alleen maar van leren.

ronny-vdv

Mvg,

ronny-vdv

PeterVG

Citaat van: Decapod op 12 oktober 2020, 12:01:54 PM
Thx, Peter. Hoeveel ritdagen werden er gemiddeld per week opgenomen opgenomen voor het type 1? Voor type 16 vanuit Visé bv. waren dat 3 op 5 dagen, soms 4 op 5.

Voor U ingescand:
Brussel Zuid 5/10/1952 uitgetekend door VEBOV voor hun boek uit 1979.
Voor de 10 rijdagen vanuit Brussel Zuid had het depot eind 1952 15 locs Type 1 in depot.
Best even doorklikken op de foto om de details goed leesbaar te maken.


Negenentwintig

CiteerHallo,

Type 1 naar Luxemburg ?  Type 10 ja, maar type 1.

Roland

Inderdaad, Roland, het Type 1 was bestemd om het Type 10 (van voor WO I) op te volgen op de Luxemburg-lijn.
Ze hebben een aantal jaren op die lijn gereden, maar hadden jammer genoeg regelmatig af te rekenen met warmlopende "bewegende delen". Iets waar het Type 10 totaal geen last van had.
Vandaar dat het Type 10 bij velen in het geheugen gegrift staat als "de koningin" van de lijn naar Luxemburg.

En eigenlijk vind ik het jammer dat Märklin/Trix geen type 10 heeft uitgebracht. Dat zou pas een stunt geweest zijn.

De 1.002 heb ik gelukkig onder stoom kunnen/mogen meemaken (Gent, Eeklo, Trois-Ponts, ...) :). Een rijvaardige 10 zal misschien voor de jeugd (en in mijn hiernamaals) zijn. ;)
Born under the sign of steam.

rgp

29,

Volledig akkoord.
Ik had ook liever een type 10 gehad (had er direct 2 besteld)
Maar zowel type 1 als type 10 rijvaardig is en zal een droom blijven

Roland