Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

Floris

Hoe zit t met de bufferhoogte? das altijd een wat moeizaam punt bij marklin.... de philo is wat fijner zoals te verwachten maar heeft dan wel weer wat typische ruitjes voorin t machinistenhuis. Bij marklin zou ik daar dan weer een nieuw glaasje van buiten in zetten, want dr moet wel wat te knutselen zijn. 8)

Alberke

Ik heb hem nu gezien en gehoord! Echte Belgische fluit!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Zonder woorden, maar met rode streep  ;)

1002 by Hugo Albert, on Flickr

ronny-vdv

de rode streep was op de 1.030 in werkelijkheid niet aanwezig.

Zie vorige posts.
Mvg,

ronny-vdv

Negenentwintig

Dank aan Kris voor het posten van zijn foto's.

Het onderscheid qua ketel(beplating) tussen de 2 bouwseries (1.001-1.015 (Philotrain) en 1.016-1.035 (Mä/Trix)) kan niet beter weergegeven worden.
Elke bezitter van een Type 1 kan op dit vlak voor zichzelf uitmaken of zijn plaatje klopt.*

Wat de schildering betreft is het: "Zeg nooit nooit!".
En hoe ouder de loc, hoe moeilijker te achterhalen valt of een bepaalde schildering werd toegepast of niet.
Op dit vlak zou het fijn zijn mocht elke modeltreinfabrikant ook de foto publiceren waarop zijn model gebaseerd is.
Dan zouden de discussies hierover alvast tot het verleden behoren.

* Destijds had het ook heiligschennis geweest moest een Mehano HLD 51 met ronde ventilatorroosters in het dak een nummer gedragen hebben van de reeks met vierkante roosters.
Born under the sign of steam.

Floris

oh die discussies gaan dan gewoon door, want "de foto is fout". Ik zou willen dat ik t verzonnen had...

Decapod

Citaat van: Floris op 14 januari 2021, 21:35:13 PM
oh die discussies gaan dan gewoon door, want "de foto is fout". Ik zou willen dat ik t verzonnen had...

Allez, ..., ik zal mijn zak popcorn maar weer boven halen. 't Wordt weer spannend.

Zo op 't eerste gezicht kan MaTrix zonder al teveel schaamte naast die Philo/Olaerts staan, precies. Een messingmodel van om en beide 1300 EUR kan je natuurlijk moeilijk evenaren. Ziet er op zich toch best mooi uit. Ik kijk er al naar uit om mijn eigen Trix in handen te hebben.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

evan

Citaat van: Decapod op 14 januari 2021, 22:31:59 PM
Citaat van: Floris op 14 januari 2021, 21:35:13 PM

Allez, ..., ik zal mijn za popcorn maar weer boven halen. 't Wordt weer spannend.

;D ;D  ;D

Ik heb exact hetzelfde gevoel

Dit weekend ga ik het Type 1 ook ophalen voor de grote 3 rail baan in opbouw.  Ik kijk er naar uit  :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Negenentwintig

Citeer...want "de foto is fout". Ik zou willen dat ik t verzonnen had...
Heb je zojuist gedaan.

De foto's van Kris tonen immers 2 perfecte en correcte machines.
En net als evan zit ik op hete kolen voor m'n 3-rail loc.

Floris

was t maar waar, bij de hollandse buren genoeg gezien wat dat betreft  ;D

Maarre, hopeljk blijft ons dat hier bespaard.  :P

Negenentwintig

Nog wat info over de inzetperiode van de ECHTE locomotieven, waarvan de modellen op de foto's van Kris:

• loc 1.008 + tender 38.117   van 02/48 tot 01/61 (toen werd de loc gekoppeld met tender 38.104)
  • loc 1.030 + tender 38.107   van 03/48 tot 08/62 (schrapping)
bron: VeBOV Brochure 3, over Type 1  -  september 78

Dat een sleep K's of M2'en toegelaten zijn op onze modelbaan is al zeker.
Ik verkies de K's.

Alberke

Beatus, qui prodest, quibus potest

Negenentwintig

Oculi plus vident quam oculus.

En die ogen hebben nog wat opgemerkt:
was de stroomlijnketelbeplating ter hoogte van de rookkast zwart? Of groen?

De foto van de echte 1.002 onderaan pag. 7 in de post van Arno toont zwart.
Bij andere geposte foto's van de 1.002 is het minder/niet duidelijk.
Op de foto van de 1.028 is het gissen omdat de loc dermate vuil is.

In model is die zwart bij Philo en groen bij Mätrix.

@Arno (uw vraag over de elektrische verlichting van de 1.002 op pag.7): HLV 1.002 is zijn loopbaan geëindigd met elektrische verlichting, is die kwijtgepeeld bij die schabouwelijke restauratie en heeft ze teruggekregen in 1989.

Grz

Negenentwintig

CiteerIn model is die zwart bij Philo en groen bij Mätrix.

Het hierboven aangehaalde model (zie foto Kris) betreft de 1.008, dus ene van de 1ste bouwserie.

Philo heeft ook de 1.024 uitgebracht (foto op onderstaande link), een loc van de 2de bouwserie ... en die is volledig groen, zoals de 1.030 van Mätrix.

https://picclick.fr/TREINSHOP-OLAERTS-PHILOTRAIN-locomotive-vapeur-NMBS-type-1-253719458536.html

Kunnen we stellen dat de zwarte en groene rookkastbeplating ook bouwserieafhankelijk zijn? Misschien.

Grz

ronny-vdv

De beplating is langs de binnenzijde zwart en langs de buitenzijde groen.
Mvg,

ronny-vdv