Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cozzy

Citaat van: Rangeerduivel op 10 oktober 2020, 22:55:43 PM

Benieuwd om eens een foto te zien van de echte 1.030!


Rudi, pauzeer de video even op 2:35 en 3:00 voor een zicht op beide kanten van de echte 1.030.
Machine zal in de loop der jaren misschien nog aangepast/gewijzigd zijn? Alles hangt ervan af welk beeldmateriaal Märklin als referentie gebruikt heeft.
Ik kan me inbeelden dat een willekeurige loc - afhankelijk van het tijdstip van de foto opname - doorheen de jaren ook een aantal details wel/niet zal hebben, toch?

Door de reacties en foto's in dit draadje krijg je wel een aardig beeld van verschillende verschijningen van dit mooie stuk techniek.

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Bundesbahnfreak

#137
https://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=590
Hoi, kijk eens op deze Duitse site en scrol tot je het type 1 tegen komt. De 1.030 is er wel niet bij. Maar vergelijk eens alle verschillen in details tussen de getoonde lok's.  Wie zegt dat het Matrix model niet klopt? Voor die prijs zou het toch mogen.  Grtn Rudy

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 10 oktober 2020, 22:55:43 PM

Citaat van: Negenentwintig op 10 oktober 2020, 21:29:09 PM
Gelieve mij te verontschuldigen voor schoonheidsfoutjes.

Moet je niet verlegen om zijn, niemand heeft zichzelf gemaakt..! ;D ;D

;)
Er bestaat zo'n gezegde "de ketel verwijt de pot dat hij zwart ziet"  ::)

Rangeerduivel

Citaat van: Cozzy op 10 oktober 2020, 23:29:43 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 10 oktober 2020, 22:55:43 PM

Benieuwd om eens een foto te zien van de echte 1.030!


Rudi, pauzeer de video even op 2:35 en 3:00 voor een zicht op beide kanten van de echte 1.030.


Heb ik gedaan Cozzy en er is inderdaad in de loop der tijden één en ander aan veranderd, maar ik blijf er bij, de platen zijn bevestigd met (meerdere) moeren, en geen sierstrip met blokjes zoals Marklin ze hier voorstelt. Een moer is en blijft een moer, en die is zeer goed te imiteren op schaal 1/87.
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 oktober 2020, 00:13:30 AM
Er bestaat zo'n gezegde "de ketel verwijt de pot dat hij zwart ziet"  ::)

Euh Peter, bij U steekt het blijkbaar ook niet zo nauw, net als bij Marklin, in het gezegde is het net de pot die de ketel verwijt... :o

;)

Floris

#140
het zou mij niet verbazen als de 1.002 er origineel ongeveer net zo uitzag als de 1.030, bij een rijvaardig gemaakte loc moet de ketel uit elkaar en eventueel vervangen, de kans dat daarbij dan blijkt dat het oude plaatwerk niet lekker meer is (roest is bij dun plaatwerk wat meer een probleem dan bij het frame zegmaar, bij een in dienst zijnde loc bescherm je t plaatwerk nog wel doordat het door de ketelwarmte nooit lang nat blijft, maar is een loc buiten dienst en staat ie even buiten is het zo weg...) of niet meer lekker past en t makkelijker is wat nieuwe plaat van de rol te knippen in ongeveer de oude vorm is dan vrij groot. Als je kijkt hoe strak het plaatwerk is op de foto van de 1.002 in dit draadje ben ik er vrij zeker van dat het niet het originele plaatwerk is. Was destijds bij de artitec museum-3737 ook zo, die heeft een aantal leidingen heel anders dan de normale uitvoering. dat zijn losse delen dus makkelijk aan te passen, beplating aanpassen betekent de helft van de kap-gietmal nieuw maken voor de museumloc. als marklin dat niet doet vind ik niet gek. (en nouja, voor de 1.030 is het ook gewoon correct zo, maar als de 1.002 uitkomt met dit plaatwerk evengoed)

Hier wat dat betreft een leuk oefeningetje: spot de originele en de nieuwe stukken plaatwerk  ;D
DSC_0550 (87) by Floris Dilz, on Flickr

Decapod

#141
Het draadje wordt alsmaar interessanter ... een heel beeld krijgen we hier van die loc. Zegt veel over de kwaliteit van dit forum.

Voor ik me druk ga maken over blokjes en dekseltjes wacht ik toch liever de bespreking van MSM zelf af, want het model op basis van één of twee foto's van afrekenen ... ik weet het zo niet (zo zou je je ook vragen kunnen beginnen stellen bij de nogal grof uitgevoerde klinknagelkoppen op de buitencylinders). Met een echt model in handen, een schuifmaat ernaast en alle foto's en info die er van en over de loc voorhanden zijn, zal er wel wat preciezer commentaar kunnen gegeven worden. Ik vertrouw nog graag op het oordeel van expert (ik weet het: dat klinkt erg ouderwets in vreemde tijden als deze).

Ik vind het ook vreemd geworden hoe er 'gekat' wordt over modellen tegenwoordig. Goed, ik ben er ongeveer 7 jaar helemaal uit geweest, maar ik herinner me nog vaag hoe blij mensen waren met de 59'ers van Matrix of de 29 van Olaerts. Ook geen perfecte modellen en het ene al wat duurder dan het andere, maar we waren er erg happy mee. Ik blijf het hoe dan ook schitterend vinden dat Matrix voor zo'n kleine markt zo'n model wil aanbieden.

(sorry, voor het onderstaande stukje, je mag het gerust bestempelen als zweverig gezwets, geouwehoer of van de pot gerukt gebabbel  ;D)

(Mods: splits maar af als jullie vinden dat het te erg off-topic gaat)

Trouwens, vergeef me als ik hierin te ver ga, maar modelbouwen is geen realiteit, zelfs geen kopie van een realiteit, wel een projectie van een realiteit. En ik zeg met opzet 'een' realiteit, want dat is er één zoals wij ze observeren en opnieuw willen ervaren in de projectie die we maken en eigenlijk is die iedere keer anders (of je dat nu wil of niet - al hadden we het graag gewild, maar een 'sprietatoom' bestaat niet). Dat heeft alles te maken met verschillen in observatie (onze zintuigen zijn niet perfect, laat staan gelijk), een consensus (met onszelf: onze kennis, geheugen, ... ; en met anderen) bereiken en hoe we die consensus omzetten in een projectie van de realiteit (het model, dus), na de verdichting en transformatie (dat zijn mentale processen waar niemand aan ontsnapt) die in ons brein gebeurd zijn. Komt daar ook nog eens de materiële, economische en technische beperking bij ... . Vandaar een 'projectie', onze eigen realiteit, degene die we met ons verstand, onze fantasie en onze handen gemaakt hebben.
Beste bewijs: we vergapen ons allemaal graag aan Marcel Ackle, Rik Martens, Floris Dilz, Emmanuel Nouaillier, José Manuel Garcia, Josef Brandl, Dominique Buraud, Jacques Le Plat, ... , maar dat is geen - ook al wordt dat wel eens beweerd over een Nouaillier en een Garcia - realiteit, eerder het oproepen van een sfeer (de nieuwe reeks 'Atmosphères' van Nouaillier). Dat woord 'sfeer' nemen ze zelf ook telkens weer in de mond. En niet voor niks. misschien is het wel omdat zij zich er zo van bewust zijn, dat het fantastische modelbouwers zijn? We passen bv. ook allemaal de kleuren van onze landschappen en gebouwen aan aan onze verwachtingshorizon (zo heet dat in fenomenologie en de psychoanalyse, maar soit), omdat we weten dat het anders niet 'werkt', en modellen als vlak en zielloos overkomen (kijk maar eens naar sommige PROTO87-banen: leeg en kaal). Sommige details vergroten we uit, omdat ze anders niet overkomen, of omdat er anders geen verhaal verteld wordt.
Ik wil er hier 'het gepruts' van sommige fabrikanten niet mee goedpraten, zeker niet, maar, als je dit in je achterhoofd houdt - en dit is echt geen stukje zelfbedachte theorie - kunnen we misschien milder oordelen. Tegelijkertijd mag er dan ook misschien wat meer dichterlijke vrijheid zijn. Hoeveel mensen onder ons genieten niet vooral van een verhaal dat verteld wordt of van het zelf vertellen van een verhaal met onze modelbouw (dat stond ook ergens in een MSM-artikel over prachtige een spoor-1-baan, ben vergeten welke)? Welke stoomliefhebber droomt toch niet telkens weer een beetje van die 'goede oude tijd'? Dat is pas een verhaal en wat voor één. Verhalen of verdichtingen ... niet meer, maar vooral ook niet minder.

Enfin ik zwijg erover, want anders heb ik dadelijk 3 artikelen geschreven. Als je dat allemaal geouwehoer vindt, mij best, maar dat zal je toch niet beletten om van 'jouw' realiteit te genieten, niet  ;)?


Daarom, ik zal telkens opnieuw als ik die type 1 over m'n modules (die nu alleen nog in gedachten bestaan - maar wat een plezier heb ik er al aan beleefd) laat razen met een sleep K1's erachter, blij worden als een kind, ook al zal dat een stuk Luiks ringspoor zijn dat nooit bestaan heeft en vooral draait rond kolen en staal; een plek waar zo'n loc nooit thuishoort ... . Die type 97 met z'n boemel, die wacht op het uitwijkspoor, hoort er veel meer thuis, maar ja dat model van Roco dat ik ombouw ... daar valt ook het één en ander over te zeggen, om nog maar te zwijgen over die oude Abteilwagens die hij aan de haak heeft ... .


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

mardig23

We zijn met de Marklin Type 1 blijkbaar ook heel blij, want hij is uitverkocht af fabriek.

Als je er nog eentje wilt is het putten uit wat overstock van een winkel links of rechts, maar reserveren bij de gekende treinzaken zal lastiger worden.

Toch een succes dus👍
Mvg Karl

PeterVG

Wat data uit de VEBOV brochure nr 3 "Type 1" van Casier en Van den Bergh aangevuld door wijlen Fernand Maes.

1.030
Consortium de Construkteurs Belge 1774
Levering 23 06 1938
depotverdeling
Schaarbeek 6.38 - 10.44
Brussel Zuid 10.44 - 10.46
Herbesthal 10.46 - 12.47
Brussel Zuid 12.47 - 11.51
Herbesthal 11.51 - 10.55
Schaarbeek 10.55 - 11.56
Brussel Zuid 11.56 - 8.62
Buiten dienst 18.6.62
Geschrapt uit geschriften 8.62

Op 25 mei 1962 moest de 1.030 er na 1 261 214 km noodgedwongen de brui aan geven. Nadat ze op die dag de treinen 2660 (Brussel - Mons) en 2671 gesleept had.
Buiten dienst op 18 juni 1962 werd ze door zusterloc 1.025 op 26 juni naar Salzinnes gesleept waar ze op 30 augustus 1962 uit het NMBS bestand verdween.

Tenderinzet voor 1.030
38.132
5/46: 38.117
1/48: 38.130
3/48: 38.107


svvander

Gewoon uit interesse: is 1.261.214 km veel voor een stoomloc? Dit zou willen zeggen dat 'm moest deze België in doorsnede doorkruisen (+/- 280 km), hij dit 4.504 zou gedaan hebben. Op 24 jaar  dienst zou dit dan 187 keer per jaar geweest zijn. In heen- en terugrit is dit dan 93 keer per jaar? Juist geen 8 keer per maand. Ik weet dat mijn berekening met het haar getrokken is (o.a. ook omdat er ne Wereldoorlog tussen zat), maar dit lijkt met toch wel heel weinig, niet?
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Negenentwintig

Moest alles nu eens duidelijk be- of omschreven worden, dan waren bepaalde zaken rap uitgeklaard. ::)

Rudy spreekt in zijn posts over het "dak". Dus iedereen gaat zoeken naar fouten in het dak bij het model van Mä/Trix.
In feite heeft onze goede vriend het over de openingen in de KETELBEPLATING die niet zouden kloppen.

Als we de foto's op blz. 9 in de post van Fretbol bekijken, zien we de 1.002 en de 1.028. Dit zijn locs uit 2 verschillende bouwseries.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid behoort loc 1.030 tot dezelfde bouwserie als de 1.028 en heeft die dus een volledig gesloten ketelbeplating, ZONDER de uitsparingen zoals bij de 1.002.
Het Mä/Trix model heeft dezelfde ketelbeplating van de 1.028 ... en als we die vergelijken met de foto op de bovenvermelde post, dan kunnen we zeggen dat de weergave in model zeer goed geslaagd is. ;) ;)

Grz


Born under the sign of steam.

Sicco

Citaat van: svvander op 11 oktober 2020, 17:19:05 PM
Gewoon uit interesse: is 1.261.214 km veel voor een stoomloc? Dit zou willen zeggen dat 'm moest deze België in doorsnede doorkruisen (+/- 280 km), hij dit 4.504 zou gedaan hebben. Op 24 jaar  dienst zou dit dan 187 keer per jaar geweest zijn. In heen- en terugrit is dit dan 93 keer per jaar? Juist geen 8 keer per maand. Ik weet dat mijn berekening met het haar getrokken is (o.a. ook omdat er ne Wereldoorlog tussen zat), maar dit lijkt met toch wel heel weinig, niet?

1,26 miljoen voor een stomer in 24 jaar klinkt mij niet als overdreven weinig. Het type 101, een loc met gelijkaardige actieradius, bijvoorbeeld reed in 30 jaar gemiddeld zo'n 2,2 miljoen kilometer. Dat zou 1,8 miljoen over 24 jaar zijn. En dan te bedenken dat zo'n eloc geen last had van water dat op raakt, kolen die opraken, lange tijd voor in- en uit dienst stellen in de normale dienst en het intensieve onderhoud van stoomlocs. Nog even afgezien van alle typische zaken die bij de stoomexploitatie horen, in België reden locs vanuit een bepaalde stelplaats hun diensten en zelden dag in dag uit enorme afstanden van A naar B. Stel dat een stomer inclusief alle onderhoud, reparaties en stilstanden 3/5 van de dagen over die 24 jaar ingezet werd dan zou dagelijks 240 km afgelegd zijn en dat is voor een stomer behoorlijk.

Floris


Negenentwintig

Even een reactie - off topic - op de laatste post van Sicco ivm de afgelegde km's van een Type 1.

Ik rijd al sinds 2000 met een in Gent gemaakte Zweed (Bjr 1997) en heb momenteel 715.000km op de teller. Hoofdzakelijk door dagelijks 100 km af te leggen.

In vergelijking daarmee lijkt die 1,26 miljoen km van het type 1 eerder weinig voor een loc die (dagelijks) Brussel-Luxemburg deed.

Grz
Born under the sign of steam.

rgp

Hallo,

Type 1 naar Luxemburg ?  Type 10 ja, maar type 1.

Roland