Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Gestart door Michiel, 07 maart 2017, 09:28:08 AM

Michiel

Citaat van: rgp op 08 maart 2017, 12:29:18 PM
...  Een rode draad is dat er teveel emotioneel en niet genoeg managementachtig wordt gereageerd...
Tuurlijk is er veel emotie. Het is onze hobby, onze vrijetijdsbesteding, ons plezier. We zijn geen bedrijf. En dat producenten ook een een beetje meer emotie en hart in hun bedrijfigheid steken, want met droog management en winstmarges tellen, wordt er uiteindelijk niets geproduceerd. Waar is de liefde voor de hobby zonder emotie?  ;D

Maar behalve dat, is het natuurlijk wel een feit de de meeste grote merken min of meer op hun tandvlees zitten of zaten. En dat uit zich nu in een Nurnberg zonder nieuws. Belgische N heeft geen heden meer...(en dus weer een brok emotie)  ::)   Behalve voor wie het ziet zitten om zich in om- en zelfbouw te storten, wat "JaN-modaal" niet snel ziet zitten, en dus moet kiezen voor Duits of H0.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Citaat van: rgp op 08 maart 2017, 12:29:18 PM

(want van al die "enthousiasten" blijken er uiteindelijk maar weinig kopers te zijn).


Klopt!

rgp

Michiel,

"En dat producenten ook een een beetje meer emotie en hart in hun bedrijfigheid steken, want met droog management en winstmarges tellen, wordt er uiteindelijk niets geproduceerd. ". Verkeerd ! Er wordt dan enkel risicoberekend geproduceerd en dat is de juiste weg wil men overleven !

Roland

Michiel

tja, dan krijg je weer dat 4 bedrijven tegelijk WEER eens een V60, Nohab of ICE gaan produceren, want dat heeft rekenkundig het minste risico...  ::)

Maar ik snap je argument, hoor. Maar wel leuk:  rede versus passie!     ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

#64
heel interessante discussie ..... ik blijf het volgen . Misschien eens iets over duiden in het volgende MSM magazine  als voorwoord of zo ...via Guy ??
Wij hebben al twee items die veel besproken zijn nml de occasionele heffing en de andersschaligen ....het beroerd velen onder ons toch ?
Of mag er ook een artikel over geschreven worden ..........hallo Luc ..over !

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

59erke

Wat de producenten denken zullen we nooit weten, ikzelf heb mij soms ook al bedenkingen gemaakt over de producties van sommige merken. Neem nu de 64 stomer van Fleischmann wat gewoon een omschildering is van een bestaande Duitse lok. Niets mis mee blijft een prachtige lok, ook al is hij niet echt correct (lees de windplaten die je als je echt wil toch kan verwijderen). Anderzijds komt Fleischmann dan ook weer uit met de Railbus in Belgische livrei die totaal onrealistisch is en enkel bestaat op een museumlijn.

Waar ligt dan de redenering van een grote afzetmarkt ? Type 64 kan ik volgen de railbus daarentegen ???

Wat mij wel opvalt is dat ik hier veel lees over de productie of ombouw van een Belgische Lokomotief, maar moet het altijd een lok zijn ?

Neem nu vb. goederenwagens zijn die niet interessanter voor de fabrikant want als je met een goede research een wagen produceert die ook buiten de Belgische landsgrenzen rijdt dan is uw afzetmarkt lijkt me ook groter. En om nog even verder te gaan neem nu Hobbytrain met hun set van 3 Belgische houten goederenwagens in groene livrei. Typisch Belgische wagentjes die ze volgens mijn mening makkelijk kunnen upgraden naar een TP IV model. Wedden dat het verkoopt ?

Hetzelfde voor rijtuigen hoewel op Internationaal verkeer toch wel wat te verkrijgen is bij Fleischmann en LS, Binnenlands verkeer ligt weer iets moeilijker maar een M2 heeft vb. in Nederland ook een tijdje gereden dus daar zou je ze nog kunnen verkopen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Kris

Hallo,
Ik denk dat het moeilijk moet zijn om in de kleinere schalen iets te vinden en zelfbouw lijkt mij niet evident. Ik ben met met schaal 0 begonnen net omdat dit voldoende groot is om aan zelfbouw te doen . Zoals Roland al aangaf zeer weinig kandidaten als er dan een mogelijkheid is . Ik vind het ook jammer dat er weinig aandacht is in het modelspoormagazine voor zelfbouw van rollend materieel. De nadruk ligt vooral op landschap en gebouwen.
Kris

Freek

Ik denk dat hier vaak over locs gesproken wordt omdat deze toch moeilijker te vinden zijn dan goederen of personen wagons.
Of ben ik daar fout in?

Er werd gesproken over minimum oplages van 3000 stuks, dat lijkt mij voor een groot fabrikant nu toch ook niet zoveel?
bv Marklin brengt dan een limited edition uit van de een of andere samenstelling van misschien 1000 stuks en dat gaat dan wel? en het is nu ook niet dat ze daar zoveel extra voor vragen. En anderzijds doen ze dan in mijn ogen van die belachelijke stunts door die TEE-dieselstel met 24-karaats goud te beleggen? Dan is het toch ook geen modelbouw meer, maar een financiële belegging :P

Ik verwacht ergens wel een verandering in de markt met de 3D printers, dit proces is niet geschikt voor grote series, maar wel voor kleine.
De 3D-printer zou ook wel een oplossing kunnen zijn voor goedkopere productie van spuitmallen.



Havoc

Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 07:33:46 AM
@Jim

interessante inval: geen eenheid, wat bedoel je daarmee? Bedoel je een wrevel tussen clubs, of een gebrek aan duidelijke formulering van wat de N-consument eigenlijk wilt? Hoe moeten we één worden? Heb je een voorstel?

Denk dat dit een grote ziekte is van de belgische modelbouwwereld. Vraag maar eens een plan aan iemand waarvan je weet dat hij dat heeft. 90% kans dat je er nooit aangeraakt. Ik heb het en niemand anders is nogal vaak de mentaliteit. Clubs die niet met elkaar praten want 20 jaar geleden hebben 2 respectievelijke leden eens een scheef woord tegen elkaar gezegd. Dit uit eigen ervaring.

Citaat van: Kris op 08 maart 2017, 20:40:51 PMIk vind het ook jammer dat er weinig aandacht is in het modelspoormagazine voor zelfbouw van rollend materieel. De nadruk ligt vooral op landschap en gebouwen.

Inderdaad, maar dat is op het forum niet anders spijtig genoeg.

Heb hier de laatste Voie Libre liggen. Dat tijdschrift bied momenteel een set van 4 smalspoor wagons aan in 3D print. Zelf in elkaar te steken en af te werken (mits bij te betalen ook volledig afgewerkt). In doos met alle kleine onderdelen. Ook H0, maar voor de prijs van 139 euro zonder verzending. En ze kunnen er nog enkele artikels mee vullen ook. En in elk nummer plans (zowel op schaal als 1:1). Toch ook niet voor een enorme markt bedoeld. Je gaat me nu toch niet zeggen dat msm iets dergelijks niet zou kunnen doen. Maar ja, dan ga je er een hoop op hun achterste poten zien staan als er in msm een artikel zou verschijnen over het echte materieel "want dit is een modelbouw tijdschrift".

Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 10:27:11 AM
Jim, de N'er als einzelganger is een merkwaardige observatie. Het is een feit dat we zelfs hier op het meeste succesvolle modelspoorforum van België amper een handvol N-enthousasten los krijgen om te reageren bij een oproep. Dat er vele N-ers in stilte hun hobby beleven is heel waarschijnlijk.

Hoeveel hebben er enkele malen msm gekocht en afgehaakt? Zeker de eerste jaren was er enkel H0 2-rail tijdperk III-IV. Toen heb ik ook afgehaakt. Het forum kom ik ook minder en minder.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kris

Hallo,
Ik zie dat velen denken (mede door de media) dat 3d print alles zal oplossen. Er zijn (heden)veel beperkingen aan 3d print . Ik gebruik dit ook voor bepaalde onderdelen. Ik heb hier al mooie kappen gezien maar er komt veel meer bij kijken als je bv een loc wenst te maken (onderstel , aandrijving ...)
Modelspoor zou daar een mooie rol kunnen in spelen . Onderdelen , werk en ontwerpmethodes . Het heeft mij veel tijd gekost om het een beetje onder de knie te krijgen . Ik was abonnee van het eerste uur op modelspoormagazine maar op nummer 150 heb ik het opgegeven omdat deze tak van de modelbouw bijna nooit aan bod kwam, volgens mij de enige methode om belgisch te rijden in andere schalen en nog meer voldoening ook .
Matrijzen voor spuitgieten in 3d geprint , nog altijd 1500-2000€ per stuk en met 1 mal kan je geen loc- wagon maken



Kris

Havoc

Citaat van: Kris op 08 maart 2017, 21:52:59 PMMatrijzen voor spuitgieten in 3d geprint , nog altijd 1500-2000€ per stuk en met 1 mal kan je geen loc- wagon maken
Kris

Voor 2900 euro heb je er een in de traditionele methode als je ze van bij onze gele vrienden laat komen (was voor een stuk van ongeveer 120 diameter, 30 hoog, met clipsen voor pcb en veercontacten, 2 bajonetsluitingen voor andere stukken, stuk zelf in polycarbonaat). OK, dat is voor een bedrijf, ik vermoed dat daar nog btw bijkomt als je dat als privépersoon doet. Maar wie zover gaat die zal dat wel niet zo doen. Vrees enkel dat je er nog keuringen bij gaat moeten doen als je verkoopt en geen enkel idee welke dat zijn want ver buiten mijn erf.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Freek

@kris
Ik heb niet gezegd dat de 3D printer alles zal oplossen maar kan in sommige gevallen wel de kost drukken. Zeker in de gevallen van het fijnere werk.
De ontwikkeling van de 3D printers staat ook niet stil, als je ziet wat ze tegenwoordig al allemaal kunnen, maar dan heb ik het niet over de filament printers maar de printers die met laser werken, sintering , stereolithografie, ...
En hoe je het ook draait of keert, een ontwerp moet er altijd zijn, hetzij in CAD file voor de 3D printer of voor spuitgieten, hetzij in het hoofd van de hobbyist die zijn loc zelf gaat bouwen of aanpassen.

Michiel

#72
Sta me toe dat ik hier even een  streep trek, en samenvat wat ik heb kunnen lezen in bovenstaande reacties, waarbij ik jullie meteen hartelijk bedank voor jullie constructieve bijdrages, voorstellen en analyses.

Het uitganspunt was de stelling dat modelbouwers die zich engageerden in het Belgische thema in niet-H0 schalen niet meer bediend ]worden door de groot-producenten. Nurnberg is dood. En dat wordt alleen maar bevestigd: te duur, te kleine markt, rationele beslissingen door managers van bedrijven die op het scherp van de snee opereren in een krimpende hobbymarkt en een economisch model aanhouden  van instant-winst en korte termijn politiek. Belgisch andersschaligen zijn hiervan slachtoffer en worden niet meer bediend. We bestaan niet meer voor hun.

En dus, bestaan zij niet meer voor ons. Maar achter de schermen is er wel beweging. We merken dat er toch initiatieven komen om te proberen om Belgische modellen te gaan produceren, maar dan door kleinschalige Belgische initiatieven. Er blijkt wel een wil te zijn om iets te willen doen, maar het blijft een moeilijke oefening, want wie wilt er zijn broek aan scheuren? Maar hoe dan ook, door het wegvallen van de grootproducenten op de Belgische markt, komt er meer ruimte vrij voor de kleinserieproducent, en dat is hoopvol.

Tot zover de analyse van de toestand. Maar er werden ook een aantal zaken aangehaald die naar de toekomst toe een belangrijke invloed kunnen hebben in de manier waarop de Belgisch andersschaligen zullen overleven: als curiosum, modelbouw bedreven door een paar exentrieke zelfbouwers, of relatief een grote gemeenschap van modale modelbouwers. Een paar kenmerken die aangehaald werden kunnen de toekomst van andersschaligen belangrijk beïnvloeden:

Informatie: staat centraal in het debat. kleinseriefabrikanten kunnen niet inschatten wat de potentiele afzet is bepaalde modellen. Modelbouwers zijn niet altijd op de hoogte van wat kleinserieproduceten of handelaar ondernemen. Grootserieproducenten zijn totaal onwetend over de toestand in België door een totaal gebrek aan Belgische vertegewoodiging. Kortom langs alle kanten blijkt de informatie niet door te stromen. Alle partijen blijken onwetend naast elkaar te verkondigen dat ze niets kunnen doen omdat ze over onvoldoende informatie beschikken.

Participatie: MSM zijn wij. De redactie kan artikels schrijven over wat er is, zoals modelbanen, nieuwigheden, expoverslagen. Maar ze kunnen geen artikels schrijven over hoe met dit of dat verBelgischt. Wij zijn allemaal samen de bron waar MSM uit kan putten. Wij bouwen, wij creëren, en wij zouden dus ook onze bouwervaring kunnen delen door middel van foto's en een tekst hoe we het geadaan hebben. Ombouw van modellen, scratch-building, omschilderingen van buitenlands materieel, verBelgischen van modellen,... Steeds mleer zullen we moeten terugvallen om het zelf maken of aanpassen van modellen om Belgisch te kunnen blijven rijden. We kunnen samen de drempel van ombouw en aanpassing verlagen door onze ervaring te delen, en zo meer modelbouwers te laten participeren in het Beelgisch gebeuren.

Coöperatie: Samenwerking is fundamenteel om het Belgische andersschalige overeind te houden. Dat clubs gaan samenwerken aan projecten, werkgroepen, workshops.... Maar ook dat de stille modelbouwer beseft dat ook zijn bijdrage, al is het passief door middel van zijn stem en voorkeur kenbaar te maken, belang heeft. Onze "artisanale" jongens hebben jullie nodig om hun inschatting op succes van een product te kunnen doorvoeren. Samenwerking door iedereen is belangrijk om uiteindelijk die artisanale productie mogelijk te maken zonder te groot investeringssrisico.

Dus, ongeacht het wegvallen van de grootserieproducenten, hebben we hier in België alles in handen om er toch een mooie toekomst van te maken. Maar dat kan dus alleen indien we samenwerken, delen, en de informatie krijgen daar waar ze gevraagd wordt. MSM en het MSM-forum kan hier als vehicle, moderator of katalysator werken, maar zonder samenwerking (vb via clubs, delen van informatie) en persoonlijk inzet (vb verslagjes schrijven van hoe je iets verBelgischt hebt) zal het nooit lukken. Wij, Belgische anderschaligen, zullen het dus voornamelijk zélf moeten doen, door de weg te plaveiën voor de toekomst.

Bon, dat was een beetje mijn analyse van wat er bovenstaand werd gezegd. Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Hoe zien jullie het voortbestaan van Belgisch andersschaligen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

Zou zeggen, begin met schrijven voor de MSM omde andere schalen meer onder de aandacht te brengen. Ook de MSM zal over het algemeen om copy verlegen zitten, net als de meeste bladen zoeken ze continue naar artikelen om maandelijks het blad te vullen..

Steam.N

Prima samenvatting, Michiel.

Verder?  Zoals je zegt:
- zélf doen,
- duidelijk en omstandig communiceren: (markt)wensen, noden, projecten en ervaringen. 
- communicatie via dit forum en MSM artikels,  en waar mogelijk via clubs werken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }