Nieuws:

Nu in MSM 256 PRAKTIJK: Bouwen met gevels Rascall Miniatures * Een Roco BR38 omgevormd tot NMBS 64.149 * Industriële veiligheidshekken van Busch

Hoofdmenu

De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Gestart door Michiel, 07 maart 2017, 09:28:08 AM

Michiel

Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 21:38:20 PM
Bedoel dan wel teveel respons om aan de vraag te voldoen wetende dat 1 persoon dit alles dient te produceren, afwerken, verpakken enz. Rest nog de vraag hoe begin je aan dergelijke bekendmaking? En dan de tweede vraag op welke andersschalige ga je je concentreren of breng je een model uit in zowel Z, N en TT ?

Gezien we toch in een brainstorm-fase zitten, zal ik maar mijn idee schetsen hierover. (AI! hoor ik je denken, hier gaan we weer!)  ;D

Het idee "Crowdfunding" van Jim werd hier al vernoemd. Hoe ik dacht dat dit zou kunnen werken was als volgt.

1 - Men, maakt niet uit wie, beschijft een schijnbaar haalbaar project. Dit houdt in de beschrijving van wat men zou willen produceren (vb een loc reeks 28, versie, schaal,...), staat van levering (enkel kap, kit met onderdelen, kant-en-klaar,...), richtprijs en nog wat rechten en plichten waar partijen zich aan zouden moeten houden. Het project wordt toegevoegd aan een reeks van "hangende" projecten, wachtend op "invulling".

2 - Geinteesserde producenten kunnen een project toeëigenen (of een eigen voorstel indienen) en zich ertoe te verbinden, met omschrijving van de voorwaarden dat ze dit project tot een goed einde willen brengen. Zijn voorwaarden zijn natuurlijk dat ie uit de kosten komt, maar ook vb productiehoeveelheden om weet ik welke rede (teveel, teweinig...)

3 - Hobbyisten kunnen dan een project steunen door een financiele brijdrage te leveren. Dat is een vrij bedrag. Met deze steun sponsort hij het project, en engageert hij zich tot aankoop van het model wanneer het project tot een succesvol einde wordt gebracht. En natuurlijk nog een paar rechten en plichten... bla bla bla.

4 - Een projet bereikt zijn kritische massa, namelijk de producent ziet voldoende waarborg, voorwaarden en middelen om dit project te starten. Hij activeert het project, en start de productie.

5a Project eindig succesvol: klanten krijgen hun model, prijs wordt verrekend met vermindering van het gesponsord bedrag van de klant. Winst of verlies wordt verdeerld op ik weet iet welke manier.  ;D

5b Project strandt: wat dan?  :-[

Bon, dit is natuurlijk allemaal total verzonnen en utopisch. Ik zou niet weten hoe zoiets te organiseren, laat staan de garanties te bieden op wettelijk en gerechetlijk vlak bij conflict. Maar in de ideale wereld zou dit een erg leuk systeem zijn: Crowdfunding.

En natuurlijk hoort hier een hoop publiciteit bij, samen met alle partners actief in de sector.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Citaat van: marc goovaerts op 09 maart 2017, 20:46:56 PM
Voor de prijs: zou het niet goedkoper zijn Shapeways voor 'masters' te gebruiken en die nadien in resin te gieten ?

Dat is wel zo, maar opgelet, masters zijn eigendom van een ontwerper, mag je niet zo maar kopieren, kan je problemen mee krijgen!

marc goovaerts

Dat snap ik. Het is dan ook zo bedoeld dat het de ontwerper zelf is die de afgietsels maakt in plaats van iedere keer weer te printen.
En sommige ontwerpers zijn van het 'freeware'-type...

argilla

Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 22:33:45 PM
Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 21:38:20 PM
Bedoel dan wel teveel respons om aan de vraag te voldoen wetende dat 1 persoon dit alles dient te produceren, afwerken, verpakken enz. Rest nog de vraag hoe begin je aan dergelijke bekendmaking? En dan de tweede vraag op welke andersschalige ga je je concentreren of breng je een model uit in zowel Z, N en TT ?

Gezien we toch in een brainstorm-fase zitten, zal ik maar mijn idee schetsen hierover. (AI! hoor ik je denken, hier gaan we weer!)  ;D

Het idee "Crowdfunding" van Jim werd hier al vernoemd. Hoe ik dacht dat dit zou kunnen werken was als volgt.

1 - Men, maakt niet uit wie, beschijft een schijnbaar haalbaar project. Dit houdt in de beschrijving van wat men zou willen produceren (vb een loc reeks 28, versie, schaal,...), staat van levering (enkel kap, kit met onderdelen, kant-en-klaar,...), richtprijs en nog wat rechten en plichten waar partijen zich aan zouden moeten houden. Het project wordt toegevoegd aan een reeks van "hangende" projecten, wachtend op "invulling".

2 - Geinteesserde producenten kunnen een project toeëigenen (of een eigen voorstel indienen) en zich ertoe te verbinden, met omschrijving van de voorwaarden dat ze dit project tot een goed einde willen brengen. Zijn voorwaarden zijn natuurlijk dat ie uit de kosten komt, maar ook vb productiehoeveelheden om weet ik welke rede (teveel, teweinig...)

3 - Hobbyisten kunnen dan een project steunen door een financiele brijdrage te leveren. Dat is een vrij bedrag. Met deze steun sponsort hij het project, en engageert hij zich tot aankoop van het model wanneer het project tot een succesvol einde wordt gebracht. En natuurlijk nog een paar rechten en plichten... bla bla bla.

4 - Een projet bereikt zijn kritische massa, namelijk de producent ziet voldoende waarborg, voorwaarden en middelen om dit project te starten. Hij activeert het project, en start de productie.

5a Project eindig succesvol: klanten krijgen hun model, prijs wordt verrekend met vermindering van het gesponsord bedrag van de klant. Winst of verlies wordt verdeerld op ik weet iet welke manier.  ;D

5b Project strandt: wat dan?  :-[

Bon, dit is natuurlijk allemaal total verzonnen en utopisch. Ik zou niet weten hoe zoiets te organiseren, laat staan de garanties te bieden op wettelijk en gerechetlijk vlak bij conflict. Maar in de ideale wereld zou dit een erg leuk systeem zijn: Crowdfunding.

En natuurlijk hoort hier een hoop publiciteit bij, samen met alle partners actief in de sector.

+1.
Maar dan wel in alle schalen die door de " crowd" worden voorgesteld. BV:   zoveel voor H0 , zoveel voor N, zoveel voor 0 zoveel voor G enz..enz....
Iedereen moet de kans krijgen in zijn schaal , toch ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Om nog even op de laatste analyse van Michiel terug te komen: ik kan de analyse volgen maar ben het niet eens met de conclusies.

De grootfabrikanten zijn niet dood voor belgisch modelspoor. Er is een potentieel maar bij gebrek aan een gecoordineerd benaderen van de fabrikanten kunnen we er geen gebruik van maken. Hier en daar een enkeling die naar zo'n fabrikant trekt is niet de oplossing. Kleinseriefabrikanten zijn enkel een oplossing als de groot fabrikanten de basis voorzien. Dan is er een markt om met hun prijzen hier en daar een gat te vullen. Er zijn er te weinig die 25 gesloten wagons gaan kopen aan 200 euro om 1 treintje te vormen. 1 speciale loc aan 500 euro zou wel lukken.

Verder blijf ik de mening toegedaan dat msm een "fabrikant" is voor de modelbouw markt. En gezien hun manier van werken een grootfabrikant. (Trainini zou je een kleinfabrikant kunnen noemen) Dat ze het forum ter beschikking stellen en daar marktonderzoek uit halen is ok. Maar het is niet aan ons om het te schrijven, wij zijn klanten. Dat ze iemand vragen om naar aanleiding wat hij op het forum zet een artikeltje te schrijven is fijn?

Al die die veder voorstellen om iets in "serie" te produceren zou ik zeggen: neem een eenvoudig vesloten wagonnetje en haal het in al zijn onderdelen uit elkaar. Ja tot en met de isolatoren van de assen. Voor elk van die onderdelen ga je nu een productietool moeten maken, assemblage en afwerking voorzien. Lees dan de commentaren op het forum eens over materieel en hoe een verkeerde tint bruin of verkeerd nummer genadeloos wordt neergesabeld. De reacties over details onderaan de wagen die niemand ooit bekijkt behalve als die uit het doosje genomen wordt. Als je dan nog zin hebt, vraag eens wat matrijzen kosten, wat bedrukking zou kosten en zie dan of het sop de kool nog waard is.

3d printen... dit is handig om enkele stukken te maken. Maar geen productietechniek.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Citaat van: Havoc op 10 maart 2017, 08:35:43 AM
De grootfabrikanten zijn niet dood voor belgisch modelspoor. Er is een potentieel maar bij gebrek aan een gecoordineerd benaderen van de fabrikanten kunnen we er geen gebruik van maken.

Mijn perspectief is vanuit schaal N, en dan blijkt toch dat de laatste pakweg 20 jaar er bijna niets meer werd geproduceerd, behalve hier en daar een wagonnetje en om de paar jaar een loc. Daarmee is de modale Belgische modelspoorder niet gelukkig. Een Belgische modelbaan bouwen in schaal N is rijden met locomotieven uit de jaren 70. 40 jaar oud, en steeds weer diezelfde locs op je baan en in de vitrine, dat is geen fun. En geen hoop om dit jaar iets nieuws te kunnen kopen voor je vitrine, want er is niets nieuws. Nurnberg is dood, de grootproducent bestaat niet meer voor de Belgische anderschaligen. Zij maken de rekening, en zij beslissen al decenia lang om voor de grotere markten te produceren, wat logisch is. Mogelijk dat het bij andere schalen niet zo erg gesteld is, maar voor N is dat mijn impressie.

CiteerMaar dan wel in alle schalen die door de " crowd" worden voorgesteld. BV:   zoveel voor H0 , zoveel voor N, zoveel voor 0 zoveel voor G enz..enz....
Iedereen moet de kans krijgen in zijn schaal , toch ?
Het crowdfundingsysteem werkt inderdaad voor alle schalen, kleuren, geuren. Het princiepe is dat een projectomschriijving wordt geformuleerd, iets met potentieel (vb een rangeerloc in schaal H0), en als er een producent iets in ziet, en er voldoende engagement is van de afnemers, kan het project starten.

CiteerLees dan de commentaren op het forum eens over materieel en hoe een verkeerde tint bruin of verkeerd nummer genadeloos wordt neergesabeld. De reacties over details onderaan de wagen die niemand ooit bekijkt behalve als die uit het doosje genomen wordt.
Communicatie: het lijkt me belangrijk dat men vooraf bepaald wat het doel is met dit product: een leuke look-alike, of een op-en-top af model naar specifiek voorbeeld. Wanneer je vooraf al zegt wat men mag verwachten, dan vermijd je al een hoop gekibbel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Citaat van: Havoc op 10 maart 2017, 08:35:43 AM
Om nog even op de laatste analyse van Michiel terug te komen: ik kan de analyse volgen maar ben het niet eens met de conclusies.

De grootfabrikanten zijn niet dood voor belgisch modelspoor. Er is een potentieel maar bij gebrek aan een gecoordineerd benaderen van de fabrikanten kunnen we er geen gebruik van maken. Hier en daar een enkeling die naar zo'n fabrikant trekt is niet de oplossing. Kleinseriefabrikanten zijn enkel een oplossing als de groot fabrikanten de basis voorzien. Dan is er een markt om met hun prijzen hier en daar een gat te vullen. Er zijn er te weinig die 25 gesloten wagons gaan kopen aan 200 euro om 1 treintje te vormen. 1 speciale loc aan 500 euro zou wel lukken.

Verder blijf ik de mening toegedaan dat msm een "fabrikant" is voor de modelbouw markt. En gezien hun manier van werken een grootfabrikant. (Trainini zou je een kleinfabrikant kunnen noemen) Dat ze het forum ter beschikking stellen en daar marktonderzoek uit halen is ok. Maar het is niet aan ons om het te schrijven, wij zijn klanten. Dat ze iemand vragen om naar aanleiding wat hij op het forum zet een artikeltje te schrijven is fijn?

Al die die veder voorstellen om iets in "serie" te produceren zou ik zeggen: neem een eenvoudig vesloten wagonnetje en haal het in al zijn onderdelen uit elkaar. Ja tot en met de isolatoren van de assen. Voor elk van die onderdelen ga je nu een productietool moeten maken, assemblage en afwerking voorzien. Lees dan de commentaren op het forum eens over materieel en hoe een verkeerde tint bruin of verkeerd nummer genadeloos wordt neergesabeld. De reacties over details onderaan de wagen die niemand ooit bekijkt behalve als die uit het doosje genomen wordt. Als je dan nog zin hebt, vraag eens wat matrijzen kosten, wat bedrukking zou kosten en zie dan of het sop de kool nog waard is.

3d printen... dit is handig om enkele stukken te maken. Maar geen productietechniek.

Goede argumentatie...maar ben het er niet mee eens.Zeker uw eindconclusie niet met de productie techniek. In Nederland is een productie opgestart van 3 D geprinte stoelen... dit als voorbeeld van een productie techniek .dus het gaat zeker wel.
Verder ben ik van mening dat, als je groot fabrikant bent van modellen en je gaat daar geld ( uiteindelijk wel het doel niet !) voor vragen, je ook moet kunnen verdragen dat er al of niet gefundeerde kritiek op komt. Anders moet je geen fabricatie opstarten van modellen.

En waarom zouden wij geen kritiek mogen hebben op/voor details ? Stel U voor dat voor vliegtuig modellen of scheepsmodellen geen details krijgen ..fraaie modellen dan?    Maar als het over details gaat voor spoorweg modellen...dan mogen die details achterwege blijven voor sommigen ....rare redenering .....of behoort die tak'(spoor)  niet tot de modelbouw modellen ??

Tenslotte , raar dat men hier daar zo over doet . In de US is dat de gewoonste zaak , dood normaal, dat men modellen bespreekt en onder de loep neemt bv in tijdschriften, of op een of ander spoorwegmodelbouw TV kanaal . Maar ja daar luisteren dan ook de fabrikanten naar de opmerkingen en brengen verbeteringen aan aan hun modellen....terwijl hier in de EU ????????? Het is ook al te gemakkelijk van weer de argumentatie in onze schoen te schuiven van een " gecoordineerd" zeg maar met één stem te spreken naar de fabrikant toe....luisteren deze wel ??? zo te zien naar de productie van modellen dus niet ...
En één mans actie hebben  al dikwijls heel de  ( wereld) geschiedenis overhoop gehaald... waarom dan niet voor de modelspoorwegbouw !!!

;D

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

raf

of modelspoor onder modelbouw valt is een heet hang ijzer
volgens mij is het buiten enkelingen die zelf bouwen modelkoop
zo ook een modelbaan en een treintafel een verschil is

bouw je een model baan ben je eigenlijk een scenery modelbouwer die met modelkoop treinen door het zelfgebouwd landschap rijd
het is dan nog wel gedeeltelijk modelkoop als je de rails niet zelf maakt
ARR zoals in de RC modelbouw
je koop een boot die 90% klaar is ;zet nog een paar klein delen er op en de accu er in en gaat varen

de olaerts wagons zijn eigenlijk ARR want je moet er nog delen op aan brengen
alle andere groot leveranciers leveren RTR want je pakt ze uit zet ze op de baan en klaar

gevoelige materie waar er op tenen gaat getrapt worden maar het is wel zo

gr raf  ps ik ben ARR zoveel ik kan maar ik heb ook RTR
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

En in feite maakt het niet uit of je 1% of 99% modelbouwer bent, dan wel koper. Zolang je met plezier bezig bent, is het goed, en het valt allemaal onder de noemer modelspoor..  ;)

raf

michiel dat ga ik niet afstrijden en meer dan waar
hoe je de hobby ook beoefend als je der maar plezier in hebt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

argilla

Citaat van: raf op 10 maart 2017, 13:53:13 PM
michiel dat ga ik niet afstrijden en meer dan waar
hoe je de hobby ook beoefend als je der maar plezier in hebt

gr raf

dat is voor alles zo.... als je maar plezier aan beleeft ( wij mogen ook eens af en toe dubbelzinnige teksten schrijven hé)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Mannen, ik ben van nature uit een optimist en hoop echt dat jullie iets bereiken.

Met mijn beperkte kennis van zaken is het moeilijk om de haalbaarheid in te schatten.
Waar ik wel kan over meepraten is wat de importeurs/vertegenwoordigers/fabrikanten denken.
Voor H0 in België zijn de risico's heel groot. Het is niet voor niets dat Roco en Märklin al jaren niets meer doen voor ons land. Enkel de goed geïnformeerde mensen uit eigen land durven en kunnen het nog aan.
Er van uitgaande dat H0 VEEL meer vertegenwoordigd is dan gelijk welke andere schaal kan ik alleen maar besluiten dat de liefhebber van andere schalen zich geen illusies moet maken.

Vergeef me voor wat ik nu ga schrijven, het is niet kwaad of kwetsend bedoeld. Wie Belgisch wil rijden, met een diversiteit aan rollend materieel, kiest gewoon voor H0. Helaas...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

komt Piko niet uit met een Nederlandse 2200 in N daar zou toch een Belg kunnen van gemaakt worden.Piko doet al eens wat voor de belg.Modelspoorder, wie weet ? In al de gevallen dient enkel de beschrifting aangepast te worden  :-\

Metpetergaathetbeter

schijnbaar was hij er al een tijdje :
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55966.msg3221506114.html#msg3221506114 hier zie je het beestje helaas beperkt inzetbaar en een 6tal loc's in verschillende kleuruitvoeringen :-\

59erke

Citaat van: doomslu op 10 maart 2017, 20:10:03 PM

Vergeef me voor wat ik nu ga schrijven, het is niet kwaad of kwetsend bedoeld. Wie Belgisch wil rijden, met een diversiteit aan rollend materieel, kiest gewoon voor H0. Helaas...  :-\

Diep in ons modelspoorhart weten we dat ook hoor Luc, en ik denk dat Michiel ook al aanhaalt in de eerste post van deze topic.
We kunnen alleen maar hopen dat er ooit verandering in komt of dat er uit dit topic een alternatief komt zodat de andere schalen ook Belgisch kunnen rijden met nieuwer materieel;
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan