Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Gestart door Michiel, 07 maart 2017, 09:28:08 AM

railrunner

goede samenvatting Michiel!

Ontwikkelen en productie van modellen kost nu eenmaal geld, misschien een mogelijkheid via crowdfunding, voldoende om aan kleinserieproductie te doen?  Zo wordt iemand met een initiatief ondersteunt om zijn project af te werken.  Op die manier kan er ook een idee gevormd worden van een oplage dat gemaakt kan worden.  Zou dat een oplossing kunnen betekenen om gewenste modellen in een bepaalde schaal te bekomen?  Dan is communicatie van een initiatief belangrijk.  Dat kan eventueel via dit forum, maar er zijn nog kanalen om geinteresseerden te informeren. 

Ik wil dit eventueel wel starten met mijn M2-rijtuigen in schaal N in ontwikkeling.  3D-print is op zich relatief duur en serieproductie is mogelijk en uiteraard, hoe meer modellen gemaakt worden, hoe goedkoper.   Ik wil gerust één van de dagen eens een up-to-date  geven hier op het forum, misschien kan dat extra motiveren .  Mijn realisaties tot nu toe, op welke problemen ik stoot, hoe verder te gaan en vooral wie concrete interesse heeft in aanschaf.  Het is en blijft een hobby en hoe nobel ook, persoonlijk heb ik geen interesse om fabrikant te worden, maw ik hoef er niet aan te verdienen, enkel mijn onkosten er uit halen, maar langs de andere kant wil ik er ook geen slaaf van worden om het ene model na het andere te maken.  Ik heb ook mijn wensen in modelbouw die ik nog wil realiseren.

Michiel

Het concept "crowdfunding" lijkt heel interessant om bepaalde beperkte producties mogelijk te maken. Maar ik vraag me dan af, wat is het verschil met voor-inschrijving? En natuurlijk, met crowdfunding moet vooraf heel goed beschreven worden wat beide partijen mogen verwachten.

Maar een dergelijk concept heeft geen kans van slagen zolang de lancering van zo'n project alleen gekend blijft binnen een beperkte gemeenschap (vb allen binnen clubsfeer, alleen op MSM-forum,...). Wanneer er een dergelijk project gestart wordt, zou dat in samenwerking moeten zijn met alle clubs,  handelaren, fora en vakbladen, met posters en participatieformulieren. Je wilt ook alle stille, eenzame modelbouwers in het achterland bereiken. Het opstellen van een soort algemeen communicatiekanaal tussen al deze organismen zou ideaal zijn. Informatie en communicatie zijn naar mijn idee de sleutel tot een geweldig succes. De opstart van een dergelijk netwerk zal dan ook aangekondigd moeten worden dmw info-sessies naar de betrokken partijen. En wie gaat dit allemaal organiseren?....  ::)

Ik denk dat ik al meteen erg voor op de feiten loop.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Vooaraleer je aan eender welke vorm van financiering denkt:

- hoeveel N'ers zijn er in België?
- op de 10 H0'ers die ik ken rijden er 8 Duits. Is dat ook zo bij N?
- wat zijn de meest populaire tijdperken bij de Belgische rijders?

Als je hier getallen kan naastzetten zal het meteen duidelijk worden wat kan en wat zeker niet kan!

Michiel

Ik vrees dat niemand over cijfers beschikt over hoeveel N'ers (of TT'er, of Z'ers) er in België zijn. Bij de Belgische N'ers kan je er van uit gaan dat de meerderheid Duits, en anders Frans,Alpenlands,USA of Nederlands rijdt (of gewoon lekker door elkaar). Pure Belgische N'ers zullen er niet veel zijn want er komt amper iets Belgisch nieuws uit de laatste decenia. Maar ik weet dat velen die "anders" rijden, een interesse hebben voor Belgische modellen, zouden die er zijn.

Ook dit forum blijkt niet echt een beeld te geven hoeveel N'ers er zijn, want maar een fractie van de N'ers laat iets van zich horen. Ik heb een sterk vermoeden dat er meer dan 24 N'ers in België zijn, ook zo te horen aan de verkoop bij de plaatselijk handelaren. Maar cijfers? Sorry.

In verband met tijdperk, lijkt "hedendaags" erg gewild. Wanneer je ziet hoe snel de 18² uitverkocht was, en de vraag naar gelijkaardig modern spul op fora... Ik zie geen vraag naar stoom, amper vraag naar TPIII diesel of elektrisch. Ik vermoed een soort saturatie van waar men het mee moest doen laatste halve eeuw met Belgisch N. De meesten zoeken naar modern:  TP IV tot VI.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 13:44:25 PM
Het concept "crowdfunding" lijkt heel interessant om bepaalde beperkte producties mogelijk te maken. Maar ik vraag me dan af, wat is het verschil met voor-inschrijving? En natuurlijk, met crowdfunding moet vooraf heel goed beschreven worden wat beide partijen mogen verwachten.

Maar een dergelijk concept heeft geen kans van slagen zolang de lancering van zo'n project alleen gekend blijft binnen een beperkte gemeenschap (vb allen binnen clubsfeer, alleen op MSM-forum,...). Wanneer er een dergelijk project gestart wordt, zou dat in samenwerking moeten zijn met alle clubs,  handelaren, fora en vakbladen, met posters en participatieformulieren. Je wilt ook alle stille, eenzame modelbouwers in het achterland bereiken. Het opstellen van een soort algemeen communicatiekanaal tussen al deze organismen zou ideaal zijn. Informatie en communicatie zijn naar mijn idee de sleutel tot een geweldig succes. De opstart van een dergelijk netwerk zal dan ook aangekondigd moeten worden dmw info-sessies naar de betrokken partijen. En wie gaat dit allemaal organiseren?....  ::)

toch niet zo en slecht idee hoor die crowdfunding.... vraag is natuurlijk welk model ? en welke schaal ? want niet iedereen zal een bepaald model willen in een bepaalde schaal , dus je zal moeten overeenkomen. Crowdfunding voor de malln bedoel jij ? of voor het "totaal" afgewerkt model , Michel ?
Maar jouw idee is helemaal zo slecht nog niet.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

vyncky

Gisteren anders een mooie Traxx gezien in spoor N, nl. een witte 2844, een opgespoten Arnold. De eigenaar zei me dat die prijs mee viel. Waar die van komt, weet ik niet meer. Ik dacht via MTE, maar ik ben niet zeker.

Daarnet ook eens op die mensen hun site gekeken uit nieuwsgierigheid... En blijkbaar hebben zij toch een hoop modellen gemaakt in N...
Bij Paul bellon, heeft op z'n site M2's staan, en 2-ledige stelletjes. Of ze (nog) verkrijgbaar zijn weet ik niet. Hij heeft ze ooit uitgebracht dan denk ik dat je dit moet toejuichen (evenals MTE)

Misschien moet je hem is contacteren, hoeveel van die bouwkits hij ooit verkocht heeft in N.

En de N-ers hebben juist het voordeel van de 3Dprint! Relatief goedkoop heb je een kap.

Bij H0 zit je al tegen de €100 geprint, en dan zit er nog geen motor of details in.En als je dat allemaal bij telt kom je bij zelfbouw al gauw aan €200-€300 enkel met de onderdelen.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Mijn  pleidooi ging naar de afwezigheid van de gekende grootproducenten, die niets meer produceren om een Belgische modelbaan boeiend te houden.

Maar zoals je nu ook zien hebt, zijn er initatieven ondernomen. MTE en PB-Messingmodelbouw hebben ook aan Belgisch N gedacht en dat is natuurlijk erg lovenswaardig. En verBelgischen door (laten) omspuiten van buitenlanders wordt natuurlijk al heel lang gedaan. Kijk maar naar de N-banen van clubs. Daar rijdt dikwijld een mooie variatie van Belgische modellen. Maar op MTE na is dat allemaal de handen uit de mouwen en het avontuur aangaan van zelf bouwen en ombouwen. Niet iets waar de meeste modelspoorders meteen klaar voor zijn.

Jean (MTE) en Paul (MessingModelbouw) zijn beide erg ontgoocheld over het bijna toraal gebrek aan interesse an verkoop van hun schaal N producten. Naar mijn idee is de oorzaak in de eerste plaats gebrek aan informatie en bekendheid. Maar dat is louter mijn interprestatie.

3D print-producten ombouwen tot volwaardig model is ook een erg avontuurlijke bezigheid. In schaal N wordt de ruwheid van het materiaal dikwijls storend, lastig om op te poetsen en te ontvetten, en dan heb je enkel nog maar een blanke kap. Het lastigste werk moet dan nog beginnen. 3D-printen is echt geen oplossing voor de modale modelspoorder.

Maar het is een feit dat wij, andersschaligen, ons zullen moeten aanpassen, en ons zullen moeten verzoenen met het feit dat Belgisch rijden een bepaalde creative en contructieve investering zal vereisen. De uitdaging is om de drempel en de moeilijkheidsgraad van dit knutselen zo laag en toegankelijk mogelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek.

railrunner

Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 18:59:38 PM

3D print-producten ombouwen tot volwaardig model is ook een erg avontuurlijke bezigheid. In schaal N wordt de ruwheid van het materiaal dikwijls storend, lastig om op te poetsen en te ontvetten, en dan heb je enkel nog maar een blanke kap. Het lastigste werk moet dan nog beginnen. 3D-printen is echt geen oplossing voor de modale modelspoorder.

Dat durf ik niet zeggen.  Ik heb een 3D-geprinte versie AM66 omgewerkt tot een afgewerkt model in moderne livrei en dat is een héél mooi model geworden.  Je zou niet zeggen dat dit 3D-print is.  Zelfde verhaal met een AR44 en een AR45 die ik maak voor leden van de club, héél mooie modelletjes.  Akkoord, behandeling is zeer intensief, maar resultaat oogt zeer mooi.  Shapeways frosted ultra detail en zeker frosted extreme detail is een zeer goede afwerkingsgraad van 3D-printing, ook in schaal N.

59erke

Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 13:44:25 PM

Ik ben niet tegen dergelijke acties, maar ik wil wel waarschuwen voor het volgende. Als je dit gaat bekend maken bij alle clubs, handelaren, fora, vakbladen enz. ga je hopelijk wel veel respons krijgen. Maar Jim zegt ook dat hij geen slaaf van het model wil worden. Als je dit op poten gaat zetten is het misschien meer denkbaar om het model zo te produceren dat het werk voor 1 persoon meevalt (lees simpel bouwpakket) of werken met verschillende partijen wat dan weer de productiekost gaat opdrijven.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Citaat van: railrunner op 09 maart 2017, 20:29:46 PM
Shapeways frosted ultra detail en zeker frosted extreme detail is een zeer goede afwerkingsgraad van 3D-printing, ook in schaal N.

Kan ik alleen maar beamen, heb hier ook enkele geprinte zaken in frosted extreme. Het is een beetje duurder maar kwalitatief ook beter dan het standaard spul

marc goovaerts

Voor de prijs: zou het niet goedkoper zijn Shapeways voor 'masters' te gebruiken en die nadien in resin te gieten ?

Michiel

Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 20:36:59 PM
...Als je dit gaat bekend maken bij alle clubs, handelaren, fora, vakbladen enz. ga je hopelijk wel veel respons krijgen...
Dat zou dan perfect zijn. Het is net hoeveelheid afnemers dat de prijs kan drukken tot democratisch. Het zou een wonder zijn indien we 50+, misschien 100 afnemers zouden vinden. Indien je denkt dat we "te veel" repsonse zouden kunnen krijgen, dan zitten we op de goede weg.!  :)

59erke

Citaat van: marc goovaerts op 09 maart 2017, 20:46:56 PM
Voor de prijs: zou het niet goedkoper zijn Shapeways voor 'masters' te gebruiken en die nadien in resin te gieten ?

Dacht altijd dat resin of hars redelijk poreus was, vb in de kleinere schalen onmogelijk om gaatjes voor de verlichting in te boren ? Of vergis ik mij daarin ?

Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 21:00:06 PM
Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 20:36:59 PM
...Als je dit gaat bekend maken bij alle clubs, handelaren, fora, vakbladen enz. ga je hopelijk wel veel respons krijgen...
Dat zou dan perfect zijn. Het is net hoeveelheid afnemers dat de prijs kan drukken tot democratisch. Het zou een wonder zijn indien we 50+, misschien 100 afnemers zouden vinden. Indien je denkt dat we "te veel" repsonse zouden kunnen krijgen, dan zitten we op de goede weg.!  :)

Bedoel dan wel teveel respons om aan de vraag te voldoen wetende dat 1 persoon dit alles dient te produceren, afwerken, verpakken enz. Rest nog de vraag hoe begin je aan dergelijke bekendmaking? En dan de tweede vraag op welke andersschalige ga je je concentreren of breng je een model uit in zowel Z, N en TT ?

59erke

Even tussendoor wat betreft het verbelgischen van Duits materiaal, deze advertentie zopas tegengekomen.

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-n-spoor/m1137840960-nmbs-break-treinstel.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1&lr_snippet=horizontalRichSnippet

Zo kan het nog altijd ook, als men het niet te nauw neemt met de werkelijkheid...

Michiel

Met wat fantasie en inleving, waarom niet. Ik kan me voorstellen dat sommigen dit best wel leuke look-alike vinden. Belangrijkste is dat men zich amuseert.  :)