Mijn dio/kijkdoos in de 60´s

Gestart door Reeks1976, 13 maart 2016, 22:47:52 PM

Reeks1976

Hallo mede modelspoorders en bouwers ,

Een aantal jaren ben ik hier niet meer geweest en het kriebelde mij om hier iets te laten zien waar ik momenteel mee bezig ben .Over een kleine 3 weken  heeft het zijn vuurdoop en hoop ik al met een paar dingen verder te geraken .

Mijn belangstelling over de 60´s is vooral wat muziek betreft enorm en ik dacht laat ik ook iets van die tijd te gaan maken in HO en een flinke uitdaging voor mij , omdat ik niet eerder had gedaan .

Het moet een plaatselijke kolenhandelaar worden met omgeving uit de tijd van 1960 tot 1969 in de situatie dat NS diesels nog groen en bruin waren .Nu heb ik enkel rails liggen met bielzen in betonkleur en  daar moet ik nu nog een oplossing voor vinden omdat wat te camoufleren , misschien iemand een idee ? Had men al in die tijd bielzen van beton ?.

Alvast een  2 foto´s om mee te beginnen.

Groetjes Alexander

Gerolf

Leuk projectje.
Bij de NMBS waren er in de sixties nog geen betonnen dwarsliggers, maar misschien bij NS wel
De lucht zou ik wat lichter maken naar de horizon toe.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Veel bouwplezier en -succes, Alex !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Reeks1976

Dank voor de tip Gerolf , die zal ik eens in overweging nemen , ik heb de laatste jaren niet echt actief en serieus aan  modelspoor in HO gewerkt , omdat ik me meer met n bezig ben gaan houden .Het begon weer te jeuken met HO en de MSM ga mij de nodige boost om weer te gaan bouwen .

@Jean , dat gaat wel goed komen , niets gehaast maar wel met zo nu en dan resultaat.

groetjes Alexander

Reeks1976

Ik ben wat verder , overdag werk ik in de groenvoorziening . In de avond als ik thuis ben doe ik wat aan de kijkdoos , ik probeer een paar keer in de week wat te laten zien over mijn vorderingen .

Heeft iemand een idee wat voor auto´s in welke kleur je in de 60´s tegen kwam ?.

Groetjes Alexander

Reeks1976

Ondertussen ben ik met de ´blackbox´bezig geweest , en de sporen erop gelegd zodat ik wat op en neer kan rijden .
Hier en daar heb ik ook wat auto´s geplaatst , die staan los zodat ik ze elk moment weer anders kan zetten .

De ene wissel die er in ligt bedien ik met de hand , de baan zal op hoogte worden gebracht,zo dat je de blackbox van binnen in niet kunt bekijken.

Reeks1976

Nog een fototje gemaakt , want heb nog wat kleine dingetjes eraan gedaan , komende dagen  zal ik nog wat groen planten.

dani

leuk mini projectje...

Je zou die "black box" zoals jij het noemt ook kunnen uitbreiden en laten schuiven, dan heb je een "fiddle yard" en kan je meerdere loks/wagons klaar zetten en die dan laten naar binnen rijden :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Reeks1976

Hoi Dani ,

Daar heb ik eerst wel aan lopen denken , maar het strandde , want gezien de tijd om te laten zien en de tijd om te maken heb ik voor deze oplossing gekozen .Over 2 weken staat die op de club te pronken tijdens de open dagen.

Reeks1976

Het laatste stukje groen heb ik ingevuld , maar om nog de puntjes op de ii te zetten ga ik nog wat extra dingetjes erop zetten zoals polletjes , figuurtjes en andere kleine details .Als laatst wil ik nog 3 lantaarns plaatsen .
Omdat de onderbouw ook belangrijk is , heb ik 3 schragen op breedte aangepast , alleen ben ik er nog niet aan uit hoe hoog ik de kijkdoos moet zetten , heeft iemand een suggestie ?.

59erke

Als het de bedoeling is om echt te kijken zou ik hem niet te laag zetten, zeker niet op schraaghoogte.
Een hoogte van 1m40 geeft veel kijkgenot, alleen onhandig als je er eens aan moet werken.
Ik zou eerder een hoogte aanhouden van 1m, misschien zelfs iets meer.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Reeks1976

Indd is 1m40 een mooie hoogte , hoe wil je dat voor kinderen aantrekkelijk maken zodat ze het kunnen zien ? Een opstapje ?.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

DFS

Mijn baan staat op 1m35, niet te hoog niet te laag, en om aan te werken gebruik ik een opstapje of stoel ofzo...